530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Huhtikuussa rekisteröitiin ensimmäiset 7 autoa tätä 530e-mallia. Samalla saapui myös yli kymmenkertainen määrä 520dx ja 520d malleja (72 + 12). Lähde trafin ensirekisteröinnit.
Hybridibmw
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 01 Huhti 2017, 16:59

Neljä päivää nyt takana 530e:llä ja ensi fiilis on se, että auto on loistava! Olin huolissani melusta, mutta ainakin 17-tuuman ei run-flat renkailla on tosi hiljainen. Tuulen suhinoita ei kuulu, eikä ylimääräisiä ääniä alustasta tai muualtakaan. En ole huomannut mitään vikaa ohjaustuntumassa ja auto ei ole millään lailla uraherkkä.

Sähköllä ajaminen on kaikessa hiljaisuudessaan uskomattoman siistiä. Range on ainakin itsellä kohtuullinen. Tänään työmatka, josta n. 7 km stadissa ja loput 30 km Turun motaria 110-120 lasissa meni kokonaan sähköllä ja jäi vielä pari kilsaa ylikin.

Auto on sisäänajossa, joten vielä ei ole tullut ulosmitattua koko tehoreserviä. Kuitenkin fiilis on se, että maantienopeudessa ohittaminen on paljon sutjakkaampaa kuin f10 520d:llä, jossa oli powerkit. Rattivaihteilla saa helposti sopivan pykälän sisään, joten itseäni ei ole moottorin tai laatikon arpominen häirinnyt.

Harman-kardonit soivat ainakin omaan korvaan hienosti ja nostavat fiilistä vielä lisää.

Kaiken kaikkiaan ainakin tällä hetkellä fiilis on se, että alla on paras autoni koskaan. En kyllä ymmärrä autolehtien nihilististä kirjoittelua mallista. Ehkä mulla on vaan rima niin alhaalla :)
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

Hybridibmw kirjoitti:Neljä päivää nyt takana 530e:llä ja ensi fiilis on se, että auto on loistava! Olin huolissani melusta, mutta ainakin 17-tuuman ei run-flat renkailla on tosi hiljainen. Tuulen suhinoita ei kuulu, eikä ylimääräisiä ääniä alustasta tai muualtakaan. En ole huomannut mitään vikaa ohjaustuntumassa ja auto ei ole millään lailla uraherkkä.

Sähköllä ajaminen on kaikessa hiljaisuudessaan uskomattoman siistiä. Range on ainakin itsellä kohtuullinen. Tänään työmatka, josta n. 7 km stadissa ja loput 30 km Turun motaria 110-120 lasissa meni kokonaan sähköllä ja jäi vielä pari kilsaa ylikin.

Auto on sisäänajossa, joten vielä ei ole tullut ulosmitattua koko tehoreserviä. Kuitenkin fiilis on se, että maantienopeudessa ohittaminen on paljon sutjakkaampaa kuin f10 520d:llä, jossa oli powerkit. Rattivaihteilla saa helposti sopivan pykälän sisään, joten itseäni ei ole moottorin tai laatikon arpominen häirinnyt.

Harman-kardonit soivat ainakin omaan korvaan hienosti ja nostavat fiilistä vielä lisää.

Kaiken kaikkiaan ainakin tällä hetkellä fiilis on se, että alla on paras autoni koskaan. En kyllä ymmärrä autolehtien nihilististä kirjoittelua mallista. Ehkä mulla on vaan rima niin alhaalla :)
Hiukan ihmettelen sitä dieselien hehkutusta, mikä on heijastunut myös Suomen ensirekisteröintien määriin. Hybridi 530e:ta rekisteröity Suomessa vain pieni määrä, vaikka autoveron takia mielestäni valinnan pitäisi olla yksiselitteiseti 530e.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Autotohtori kirjoitti:Hiukan ihmettelen sitä dieselien hehkutusta, mikä on heijastunut myös Suomen ensirekisteröintien määriin. Hybridi 530e:ta rekisteröity Suomessa vain pieni määrä, vaikka autoveron takia mielestäni valinnan pitäisi olla yksiselitteiseti 530e.
No, nelaribensa ja 37km sähköä... Olisiko siinä vähän syytä pienelle menekille?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

salmol kirjoitti:
Autotohtori kirjoitti:Hiukan ihmettelen sitä dieselien hehkutusta, mikä on heijastunut myös Suomen ensirekisteröintien määriin. Hybridi 530e:ta rekisteröity Suomessa vain pieni määrä, vaikka autoveron takia mielestäni valinnan pitäisi olla yksiselitteiseti 530e.
No, nelaribensa ja 37km sähköä... Olisiko siinä vähän syytä pienelle menekille?
Kuinka moni ajaa päivittäin yli 200 km? Työmatkan pitää olla about 100 km, että tulee diesel halvemmaksi...
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Autotohtori kirjoitti:
salmol kirjoitti:
Autotohtori kirjoitti:Hiukan ihmettelen sitä dieselien hehkutusta, mikä on heijastunut myös Suomen ensirekisteröintien määriin. Hybridi 530e:ta rekisteröity Suomessa vain pieni määrä, vaikka autoveron takia mielestäni valinnan pitäisi olla yksiselitteiseti 530e.
No, nelaribensa ja 37km sähköä... Olisiko siinä vähän syytä pienelle menekille?
Kuinka moni ajaa päivittäin yli 200 km? Työmatkan pitää olla about 100 km, että tulee diesel halvemmaksi...
Myyntimääristä päätellen muutama ajaa... :lol:
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Autotohtori kirjoitti:Hiukan ihmettelen sitä dieselien hehkutusta, mikä on heijastunut myös Suomen ensirekisteröintien määriin. Hybridi 530e:ta rekisteröity Suomessa vain pieni määrä, vaikka autoveron takia mielestäni valinnan pitäisi olla yksiselitteiseti 530e.
Tämä ei tietysti edusta yleistä meilipidettä, vaan ainoastaan omaani. Minulla kynnyskysymys on puuttuva neliveto. En edes ole koeajolle intoutunut tuon takia
ardilla
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 26 Kesä 2013, 14:53

VolvostaBemariin kirjoitti:Tämä ei tietysti edusta yleistä meilipidettä, vaan ainoastaan omaani. Minulla kynnyskysymys on puuttuva neliveto. En edes ole koeajolle intoutunut tuon takia
Amerikoissahan tuon 530e:n saa nelivedolla. Liekö päästökikkailuiden takia jäänyt pois Euroopasta.

Tuossa 530e:ssä on kaksi pahaa miinusta: ei nelivetoa eikä vetokoukkua.

BMW:llä nämä e-mallit taitavat olla vielä tehty reaktiona muiden merkkien kilpailun takia vähän paniikissa lisäten akut perinteiseen designiin. Painojakauma 50:50 ei enää taida toteutua, kun kaikki akut on ängetty peräpäähän painamaan. Samalla koukkukaan ei mahdu mukaan.

Kyllähän se dieseli kulkee sen yli 1000 km ilman huoltamolla käymistä maantiellä. Euro6-mallit ei enää edes löyhkää kuten aiemmat öljypolttimet. Lisäksi neliveto on kyllä talvella todella kätevä. Ehkäpä akkujen paino e-mallin perässä auttaa hieman muttei kuitenkaan korvaa nelikkoa.

Uskon, että BMW:n seuraavan kakkosgeneraation lataushybridi tulee varmasti jo kilpailun jatkuvan kasvun (sähkömalleja tulee lisää) olemaan selvästi edistyneempi.

Varmasti tuo e-malli on hieno mutta selkeästi niissä on tehty kompromisseja. Olisi kiva, jos akkujen kapasiteetti olisi luokkaa 20-30 kWh ja että lataukseen olisi nopeampi ratkaisu. Akut olisi hyvä sijoittaa pohjaan, niin painopiste saataisiin mahdollisimman stabiiliksi ja alas. Myös laturipalikka voisi olla integroitu mutta sehän lisäisi taas painoa muutamalla grammalla, vaikka se monella onkin koko ajan mukana...
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

ardilla kirjoitti:eikä vetokoukkua.
Tämäkin tosiaan unohtui. Ftaali puute näin kissatilalliselle Kanta-Hämeestä
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

ardilla kirjoitti:Amerikoissahan tuon 530e:n saa nelivedolla. Liekö päästökikkailuiden takia jäänyt pois Euroopasta.

Tuossa 530e:ssä on kaksi pahaa miinusta: ei nelivetoa eikä vetokoukkua.
Neliveto tämmösessä plug-in hybridissä on vähän kaksijakoinen juttu: paino kasvaa entisestään ja toisaalta neliveto lisää kulutusta eli vähentää sähköllä ajettavaa kantamaa. Mutta nelivedon puute on ihan ymmärrettävistä syistä deal-breaker monelle täällä Suomessa.

On muuten hyvin mahdollista, että kun takavedolla saa paremman co2-päästöarvon, niin sitä haetaan laskemaan mallisarjan keskiarvoa täällä euroopassa.
ardilla kirjoitti:BMW:llä nämä e-mallit taitavat olla vielä tehty reaktiona muiden merkkien kilpailun takia vähän paniikissa lisäten akut perinteiseen designiin. Painojakauma 50:50 ei enää taida toteutua, kun kaikki akut on ängetty peräpäähän painamaan. Samalla koukkukaan ei mahdu mukaan.
530e painojakauma on 48:52 etu:taka.

ardilla kirjoitti:Ehkäpä akkujen paino e-mallin perässä auttaa hieman muttei kuitenkaan korvaa nelikkoa.
Sähkömoottorilla saa annosteltua vääntöä todella tarkasti, jolloin etenemiskyky liukkaalla on merkittävästi parempi kuin polttomoottorilla. En osaa sanoa onko sama totta bemarin ratkaisussa tai auttaako mitenkään. Mutta jollain sähköautoilla ja hybrideillä tuo on huomattu ja todettu.
haba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:20
Auto: G20 330e M Sport

520d sen takia koska siihen sai aktiiviohjauksen, M alustan, reilusti vähemmän painoa -> parempi ajettava, isompi tavaratila, ei tarvitse vedellä kuraisia sähköjohtoja joka päivä ja etsiä latauspaikkoja. Nyt käydään 520d tankkaamassa ja ajetaan +1000km yhdellä tankilla. Ostohinta suht sama ja käyttökuluissa tuskin hirveätä eroa eikä näillä hinnoilla muutenkaan paljoa tunnu joku 100 tai tonni.

Sitten kun 530e tai vastaavaa ajaa +500 kilometriä yhdellä latauksella,saa samat varusteet kun bensa/diesel malleihin ja paino suht samaa luokkaa niin sitä voi jo alkaa vakavasti harkitsemaan.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Lisätään vielä Touringin puute syntilistalle.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

haba kirjoitti:520d sen takia koska siihen sai aktiiviohjauksen, M alustan, reilusti vähemmän painoa -> parempi ajettava, isompi tavaratila, ...
Kaikki hyviä ja järkeviä syitä!
haba kirjoitti: ... ei tarvitse vedellä kuraisia sähköjohtoja joka päivä ja etsiä latauspaikkoja.
Heh, tähän on pakko tarttua. Mä ostin just nimenomaan hybridin "tästä syystä", että ei tartte vedellä kuraisia latausjohtoja tai etsiä latauspisteitä. Kotona iskee kauniisti katoksessa latauksen ja muualla hällä väliä. Samat perustelut, eri lopputulos :mus:
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Vertaisin kyllä 530e:tä 530i:hin tai 530d:hen... lukujen mukaan vähän enemmän potkua kuin 520d. Ja siis maksaa noihin 530-sarjalaisiin verrattuna vähemmän... muutenhan voi verrata vaikka 1-sarjaan ja sanoa, että saatanan kallis...
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

mj1973 kirjoitti:muutenhan voi verrata vaikka 1-sarjaan ja sanoa, että saatanan kallis...
Ja jossain tapauksissa 530e on lähes samanhintainen kuin ykkönen. :thuup:
bfi1864
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 07 Syys 2011, 07:12
Auto: F87 M2 LCI
Paikkakunta: Turku

VolvostaBemariin kirjoitti:
Autotohtori kirjoitti:Hiukan ihmettelen sitä dieselien hehkutusta, mikä on heijastunut myös Suomen ensirekisteröintien määriin. Hybridi 530e:ta rekisteröity Suomessa vain pieni määrä, vaikka autoveron takia mielestäni valinnan pitäisi olla yksiselitteiseti 530e.
Tämä ei tietysti edusta yleistä meilipidettä, vaan ainoastaan omaani. Minulla kynnyskysymys on puuttuva neliveto. En edes ole koeajolle intoutunut tuon takia
Sama itsellä. Painavana takavetona no go. Muutenkin tuntuu, että tuo n.35 km toimintasäde pelkällä sähköllä on muutaman vuoden päästä jotain ihan muuta? Tulevaisuudessa tuleva Täyssähköversio saattaisi kiinnostaakin, ainakin Teslan koeajon perusteella.
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

haba kirjoitti:520d sen takia koska siihen sai aktiiviohjauksen, M alustan, reilusti vähemmän painoa -> parempi ajettava, isompi tavaratila, ei tarvitse vedellä kuraisia sähköjohtoja joka päivä ja etsiä latauspaikkoja. Nyt käydään 520d tankkaamassa ja ajetaan +1000km yhdellä tankilla. Ostohinta suht sama ja käyttökuluissa tuskin hirveätä eroa eikä näillä hinnoilla muutenkaan paljoa tunnu joku 100 tai tonni.

Sitten kun 530e tai vastaavaa ajaa +500 kilometriä yhdellä latauksella,saa samat varusteet kun bensa/diesel malleihin ja paino suht samaa luokkaa niin sitä voi jo alkaa vakavasti harkitsemaan.
Jos autovero poistuu, 520d:n hinnasta sulaa enemmän pois. 530e:llä pääsee parhaimmillaan 700 km ilman latausta/tankkausta.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Hybridibmw kirjoitti: Kaiken kaikkiaan ainakin tällä hetkellä fiilis on se, että alla on paras autoni koskaan. En kyllä ymmärrä autolehtien nihilististä kirjoittelua mallista. Ehkä mulla on vaan rima niin alhaalla :)
Kritiikki koskeekin vain yhtä asiaa: ohjaustuntumaa. Muutenhan auto on loistava. Ja ohjaustuntumakin on parempi kuin kilpailijoilla, mutta toimittajat olisi kaivanneet vielä parempaa. Kaikissa sähkötehosteisissa ohjauksissa tuntuma on jossain huonon ja välttävän välimaastossa. Vaikka tuntuma onkin parempi kuin kilpailijoilla, niin se ei yllä tasolle hyvä/loistava. Muuten loistavalta autolta kaipaisi myös hyvän tuntuman, jotta siitä nauttisi vielä enemmän. Ohjaustuntuma on ihan keskeinen osa jos haluaa nauttia ajamisesta. Sen puute on iso juttu ja sen huomaa vain jos on joskus ajanut hyvän tuntuman omaavaa autoa. Koetappa syödä ruokaa rukkaset kädessä...
Ennen sähköisesti tehostettua ohjausta bemarikin tarjosi mahtavaa ajotuntumaa (jotkin E-mallit). Vain Porsche osaa yhdistää sähköisesti tehostettuun ohjaukseen loistavan tuntuman (kuulemma, lehdistä luettua).
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

"Ennen sähköisesti tehostettua ohjausta bemarikin tarjosi mahtavaa ajotuntumaa (jotkin E-mallit)."

Ainakaan alkupään E60 ja E70:n ohjausta en menisi kehumaan. Varsinkin E70 ohjaus oli aivan p:seestä. Aivan liian raskas , eikä E60 perusohjaus ollut paljon kummempi. Mielestäni esimerkiksi F25 , F20 ja F10 on jo selkeästi parempi ( kevyempi ja tarkempi ).
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

^kyse oli tunnosta, ei keveydestä tai tarkkuudesta:) Tunto on sitä kun tuntee mihin renkaat osoittaa ja tuntee renkaiden tapahtumat ratin välityksellä. G30:ssä on erittäin tarkka ohjaus, mutta ei tunnokas. E60 on raskas, mutta tunnokas ohjaus. Tunto myös vaihtelee malliversion mukaan ja esim. 330e ja 330i on erilaisia ohjaukseltaan ja tunnoltaan.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Vastaa Viestiin