530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
jaja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 13 Kesä 2017, 17:02

xxx
Viimeksi muokannut jaja, 05 Tammi 2018, 14:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TeeQ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 09:45
Auto: BMW 530e

Huivei kirjoitti:
TeeQ kirjoitti:
Ladatessa akkuja bensalla bensamoottori pyörittää generaattoria joka vie X kW tehoja. Tuo on paitsi epätaloudellista myös tuntuu ajettaessa moottorin tahmeutena. Eikö olisi myös mukavampaa (ja paljon järkevämpää) iDrivesta asettaa, että vaikka 50 % akusta jää maantiellä käyttämättä ja kun tulet kaupunkiin, otat tuon kapasiteetin sen sitten käyttöön? Näin moottoritiellä bensaa käytetään vain etenemiseen ja kaupungissa käytetään sitten akun kapasiteetti sähköajossa.
Nythän tämä muuttuu mielenkiintoiseksi :) Kohta mulle varmasti selviää että tätä autoa pystyy lataamaan jollakin muullakin toiminnalla ajon aikana kuin tuolla Battery Controllilla? En toki ole niin tampio että ehdoin tahdoin ensin vetelen akut tyhjäksi aamupäivän ajoilla esim. ecopro-moodilla ja max edrive asetus päällä ja sitten lähde maantielle autoa bensiinillä lataamaan... Mulla tuo Battery control-taso säädetty juuri 50% ja tätä pystyy hyvinkin käyttämään jos ajot päivän aikana menee etukäteissuunnitelman mukaan. Toisaalta tuntuu hassulta ajatukselta että jättäisin joka päivä puolet sähköajosta käyttämättä vain sen takia että silloin tällöin tapahtuu jokin yllättävä käänne menemisissä. Eli oma toimintatapa akkujen lataamiseksi kaupunkia/lämmitys/viilennystarvetta ajatellen on tietysti poikkeus, ei sääntö. Ja kun näin on ollut halu toimia, olen heittänyt motarilla kaupunkia kohden ajaessani tuon battery control toiminnan päälle ja ottanut sähkökilometrejä sen verran autoon kuin ajattelen tarvitsevani, tahmeutta en ole koskaan havainnut, kulkee vakionopeudella 130 km/h ilman ongelmia :)
TeeQ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 09:45
Auto: BMW 530e

jaja kirjoitti:
TeeQ kirjoitti:
jaja kirjoitti:Olihan se niin, että se digitaalimittaristo tulee esille vain sport-ajomoodilla eli ei voi laittaa mistään oletukseksi olemaan aina näkyvillä? Mites tämä hybridi, sport ei kai ole käytössä kuin silloin kun ajetaan täysin bensalla, vai kuinka?
Jos nyt oikein ymmärsin mitä kysyt: Nopeusmittarin digitaalinäyttö tulee vain sport-moodilla ajaessa, digitaalimittaristo muuten kyllä koko ajan käytössä. Jokaisella moodilla omanlaisensa ja tiettyjä asioita voi vielä ruksia käyttöön/pois käytöstä. Tätä en kyllä ymmärrä kun perheen toisessa autossa, 1-sarjalaisessa, tuon digitaalisen nopeusmittarin saa näytölle jatkuvasti kaikissa moodeissa kun vain tuon toiminnon valitsee. Itsellä myös HUD joka poistaa tuon ongelman kokonaan mutta jos HUDia ei aio ottaa autoon, olisi mukavaa saada vauhti halutessaan numeroina mittaristoonkin.

Sportilla ajettaessa auto liikkuu bensalla, boost-ominaisuus on käytössä laajemmin kuin muissa tiloissa, ainakin jos mittariston infoa on uskominen. Vaikka meno tapahtuukin bensan voimalla lataa auto silti hidastamisen/jarrutuksen yhteydessä akkuja joten periaatteessa ei kaikkea "hybridimäisyyttä" kuitenkaan poista.

Vielä kommentti tuohon akkujen lataamiseen bensalla: Kaikkeahan ei aina mitata muutaman centin säästämisellä, itse ainakin arvotan korkeammalle tuon mainitsemani mukavuuden liikkua ruuhkassa sähköllä kuin sen että en saa parasta hyötysuhdetta irti lataamalla akkuja tietoisesti bensalla tullessani kaupunkia kohti akut tyhjänä. Myös tuo Inaukkarin mainitsema tarve viilennykselle/lämmitykselle on omassa arvomaailmassani riittävä peruste ladata akkuja ajossakin...Jos lähdetään tarkkoja mittauksia tekemään niin varmasti löytyy fiksumpiakin tapoja toimia kuin ostaa tällainen auto ja tinkiä omista mieltymyksistä ajamisen ja olemisen suhteen. Itse olen tyytyväinen siihen mukavuuteen jonka olen saavuttanut kotona lataamalla ja omat mieltymykset optimoimalla, keskikulutuksella 3,7 l bensiiniä ja parilla eurolla sähköä/ 100km :drink:

Eli jos minä taas puolestaan ymmärsin oikein, niin sport ajotila on käytössä auto-edrive ja battery control ajossa, mutta ei max-edrive?
Vaikuttaakohan tuohon vaihdelaatikon asetus? Mulla sport ajotila ajattaa bensalla...pitääpä kokeilla muuttaa tuo individual-asetuksesta toiseen kohtaan.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Joo, sport-ajotila pitää polttomoottorin päällä koko ajan tietysti! Kaikki tehot täytyy olla on mahdollisimman nopeasti mukana ja moottori lämmin. Silti se käyttää mun havainnon mukaan sähkömoottoria siinä rinnalla muutenkin kuin vain eboost-tilanteissa. Tämä selviää kun katselette sitä edrive tilannekuvaa ajon aikana, jossa auto kertoo mitä voimansiirrossa tapahtuu.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Ilman sähköä puuttuisi iso osa tehoja
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

TeeQ kirjoitti:
jaja kirjoitti:Olihan se niin, että se digitaalimittaristo tulee esille vain sport-ajomoodilla eli ei voi laittaa mistään oletukseksi olemaan aina näkyvillä? Mites tämä hybridi, sport ei kai ole käytössä kuin silloin kun ajetaan täysin bensalla, vai kuinka?
Jos nyt oikein ymmärsin mitä kysyt: Nopeusmittarin digitaalinäyttö tulee vain sport-moodilla ajaessa, digitaalimittaristo muuten kyllä koko ajan käytössä. Jokaisella moodilla omanlaisensa ja tiettyjä asioita voi vielä ruksia käyttöön/pois käytöstä. Tätä en kyllä ymmärrä kun perheen toisessa autossa, 1-sarjalaisessa, tuon digitaalisen nopeusmittarin saa näytölle jatkuvasti kaikissa moodeissa kun vain tuon toiminnon valitsee. Itsellä myös HUD joka poistaa tuon ongelman kokonaan mutta jos HUDia ei aio ottaa autoon, olisi mukavaa saada vauhti halutessaan numeroina mittaristoonkin.
Tämän mukaan digitaalisen nopeusnäytön saa näkymään kaikissa moodeissa, mutta tuolla yläreunassa jäisi ainakin mun ajoasennolla kuitenkin ratinkehän taakse piiloon, eli ei mitään hyötyä. HUD olisi kiva, mutta tuulilasin lämmitys ajaa tärkeysjärjestyksessä edelle, ja molempiahan ei saa samaan autoon.
Kuva
TeeQ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 09:45
Auto: BMW 530e

Wonderi kirjoitti:
TeeQ kirjoitti:
jaja kirjoitti:Olihan se niin, että se digitaalimittaristo tulee esille vain sport-ajomoodilla eli ei voi laittaa mistään oletukseksi olemaan aina näkyvillä? Mites tämä hybridi, sport ei kai ole käytössä kuin silloin kun ajetaan täysin bensalla, vai kuinka?
Jos nyt oikein ymmärsin mitä kysyt: Nopeusmittarin digitaalinäyttö tulee vain sport-moodilla ajaessa, digitaalimittaristo muuten kyllä koko ajan käytössä. Jokaisella moodilla omanlaisensa ja tiettyjä asioita voi vielä ruksia käyttöön/pois käytöstä. Tätä en kyllä ymmärrä kun perheen toisessa autossa, 1-sarjalaisessa, tuon digitaalisen nopeusmittarin saa näytölle jatkuvasti kaikissa moodeissa kun vain tuon toiminnon valitsee. Itsellä myös HUD joka poistaa tuon ongelman kokonaan mutta jos HUDia ei aio ottaa autoon, olisi mukavaa saada vauhti halutessaan numeroina mittaristoonkin.
Tämän mukaan digitaalisen nopeusnäytön saa näkymään kaikissa moodeissa, mutta tuolla yläreunassa jäisi ainakin mun ajoasennolla kuitenkin ratinkehän taakse piiloon, eli ei mitään hyötyä. HUD olisi kiva, mutta tuulilasin lämmitys ajaa tärkeysjärjestyksessä edelle, ja molempiahan ei saa samaan autoon.
Kuva
Kyllä koko ajan tulee uutta infoa...mulla ei omassa autossa ole millään moodilla tuollaista mittarinäkymää ja 530e siis käytössä :w00t: Toki jo tottunut tuohon omaan ecopro-näkymään ja sillä siis jatketaan.

Tänään taas inan kaipailin lämpöeristettyjä laseja jotka edellisessä autossa oli. Kun aurinko paistaa suoraan lasista sisään niin tuntuu hassulta kun samaan aikaan kuumottaa ja ilmastointi puhaltaa viileää...tai sitten olen vaan aivan liian herkkänahkainen :lol:
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

TeeQ kirjoitti:Kyllä koko ajan tulee uutta infoa...mulla ei omassa autossa ole millään moodilla tuollaista mittarinäkymää ja 530e siis käytössä :w00t: Toki jo tottunut tuohon omaan ecopro-näkymään ja sillä siis jatketaan.
Tuossa videossa näkyy Alpinan mittarit. En sitten yhtään osaa sanoa saako ne koodattua esiin normaalissa Bemarissa ja kuinka helposti.
Doppelniere
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 15 Helmi 2017, 20:45

Wonderi kirjoitti: HUD olisi kiva, mutta tuulilasin lämmitys ajaa tärkeysjärjestyksessä edelle, ja molempiahan ei saa samaan autoon.
Mikä lisävarustekoodi tuolla lämmitettävällä tuulilasilla on? Voiko ottaa erikseen vai kuuluuko johonkin pakettiin?
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Syyskuussa 530e autoja ensirekisteröitiin 20 kpl. Elokuun pienen rekisteröintipiikin (34 kpl) jälkeen suunta alaspäin. Suomessa rekisterissä yhteensä 120 kpl. Myynnin osuus on siis hieman yli 10% kaikesta G30/G31 myynnistä.

Huomionarvoista se, että nyt mentiin ohi tämän vuoden 330e rekisteröinneistä, joita tähän mennessä 102 kpl.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Väitän edelleen, että neliveto+vetokoukku mahdollisuus, niin myyntitilastot olisivat vieläkin positiivisemmat. Ainakin itse olisin harkinnut vakavammin 20dx:n sijaan.
lortti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 17:44

Mosku kirjoitti:Väitän edelleen, että neliveto+vetokoukku mahdollisuus, niin myyntitilastot olisivat vieläkin positiivisemmat. Ainakin itse olisin harkinnut vakavammin 20dx:n sijaan.
Täällä meillä varmasti näin. Muttakun 99% bemareista myydään maihin ja olosuhteisiin jossa neliveto on vain CO2 päästöjä ja valmistuskustannuksia lisäävä haitta niin ymmärtäähän sen miksi ei ole tehtaan prioriteeteissä ensimmäisenä.

Sama pätee farkkuun, ei yhtä isolla otannalla mutta kuitenkin.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

lortti kirjoitti:
Mosku kirjoitti:Väitän edelleen, että neliveto+vetokoukku mahdollisuus, niin myyntitilastot olisivat vieläkin positiivisemmat. Ainakin itse olisin harkinnut vakavammin 20dx:n sijaan.
Täällä meillä varmasti näin. Muttakun 99% bemareista myydään maihin ja olosuhteisiin jossa neliveto on vain CO2 päästöjä ja valmistuskustannuksia lisäävä haitta niin ymmärtäähän sen miksi ei ole tehtaan prioriteeteissä ensimmäisenä.
Ymmärtäisin sen, että nelivetoista ei tehdä ollenkaan em perusteilla. En kuitenkaan ymmärrä sitä, että vaikka bemarilla on nelivetoinen 530e myynnissä Pohjois-Amerikan markkinoilla, sitä ei myydä Euroopassa.
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Huivei kirjoitti:Ymmärtäisin sen, että nelivetoista ei tehdä ollenkaan em perusteilla. En kuitenkaan ymmärrä sitä, että vaikka bemarilla on nelivetoinen 530e myynnissä Pohjois-Amerikan markkinoilla, sitä ei myydä Euroopassa.
Liittyisikö tämä jotenkin siihen EU:n eri autovalmistajille asettamaan kokonaisvihreystavoitteeseen? Eikö täällä ole käytössä joku systeemi, jossa automalliston keskimääräisen CO2-päästön pitää olla tietyn rajan alle- ja semmoiseen pääsemiseksi näiden ekomallien varmaan tarvii olla mahdollisimman eko? :)
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
lortti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 17:44

Niin tai sitten yksinkertaisesti 530e xdrive ei onnistu samalla valmistuslinjalla takavetoisen kanssa ja siellä on laskettu että ne mitä saadaan kasattua kannattaa myydä amerikassa. Siellä sähköautoilu on muutenkin meitä pitemmällä ja kaliforniassa ei tarvitse päästä mökille ivaloon 40 asteen pakkasessa koko suvun omaisuus mukana.

Voi olla myös että hybridibemari on tarkoitettu malliston viherpesuun ja niitä todellisuudessa myydään tappiolla.

Edit. Veikkaan vielä että ilman autoveroa harva ottaisi 530e jos toinen vaihtoehto on turbo suorakutonen.
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

lortti kirjoitti:Voi olla myös että hybridibemari on tarkoitettu malliston viherpesuun ja niitä todellisuudessa myydään tappiolla.
Tämä vaikuttaa epätodennäköiseltä: autoveroton hinta 320ia 34470eur, 330e 44920eur - eroa siis 10450eur. Ei minulla toki faktaa ole, mutta luulisin että tuolla reilulla 10 keurolla kattaa nuo sähkövirvelit...
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

lortti kirjoitti: Edit. Veikkaan vielä että ilman autoveroa harva ottaisi 530e jos toinen vaihtoehto on turbo suorakutonen.
Joo jos täti olisi setä yms. Usassa 530i ja 530e ovat dollarin tarkkuudella saman hintaisia. Toisaalta sitten 540i on vain tasan 5300 dollaria kalliimpi kuin kumpikaan noista aiemmista. Jatkoksi vielä Usan bensan hinta, niin ei tarttis kahdesti miettiä.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

lnaukkar kirjoitti:
lortti kirjoitti: Edit. Veikkaan vielä että ilman autoveroa harva ottaisi 530e jos toinen vaihtoehto on turbo suorakutonen.
Joo jos täti olisi setä yms. Usassa 530i ja 530e ovat dollarin tarkkuudella saman hintaisia. Toisaalta sitten 540i on vain tasan 5300 dollaria kalliimpi kuin kumpikaan noista aiemmista. Jatkoksi vielä Usan bensan hinta, niin ei tarttis kahdesti miettiä.
Usassa sähköauton ja hybridin ostajalle maksetaan valtionsubventio, joka taitaa olla jotain 4-5 tonnin luokkaa, muistaakseni riippuen henkilön tuloista. Siten 530e halpenee hinnastohinnasta vielä usealla tuhannella taalalla.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

toukopouko kirjoitti:Tämä vaikuttaa epätodennäköiseltä: autoveroton hinta 320ia 34470eur, 330e 44920eur - eroa siis 10450eur. Ei minulla toki faktaa ole, mutta luulisin että tuolla reilulla 10 keurolla kattaa nuo sähkövirvelit...
Ne sähköhärvelit pitää ensin muutamalla miljoonalla tai miljardilla suunnitellakin.
SportySedan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 135
Liittynyt: 12 Helmi 2011, 19:35

Doppelniere kirjoitti:
Wonderi kirjoitti: HUD olisi kiva, mutta tuulilasin lämmitys ajaa tärkeysjärjestyksessä edelle, ja molempiahan ei saa samaan autoon.
Mikä lisävarustekoodi tuolla lämmitettävällä tuulilasilla on? Voiko ottaa erikseen vai kuuluuko johonkin pakettiin?
Itse ainakaan en ole kuullutkaan lämmitettävästä tuulilasista BMW:ssä ??? Hinnastoissa myöskään ei mainintaa...
Vastaa Viestiin