530e kokemuksia ja keskustelua
Nythän tämä muuttuu mielenkiintoiseksi Kohta mulle varmasti selviää että tätä autoa pystyy lataamaan jollakin muullakin toiminnalla ajon aikana kuin tuolla Battery Controllilla? En toki ole niin tampio että ehdoin tahdoin ensin vetelen akut tyhjäksi aamupäivän ajoilla esim. ecopro-moodilla ja max edrive asetus päällä ja sitten lähde maantielle autoa bensiinillä lataamaan... Mulla tuo Battery control-taso säädetty juuri 50% ja tätä pystyy hyvinkin käyttämään jos ajot päivän aikana menee etukäteissuunnitelman mukaan. Toisaalta tuntuu hassulta ajatukselta että jättäisin joka päivä puolet sähköajosta käyttämättä vain sen takia että silloin tällöin tapahtuu jokin yllättävä käänne menemisissä. Eli oma toimintatapa akkujen lataamiseksi kaupunkia/lämmitys/viilennystarvetta ajatellen on tietysti poikkeus, ei sääntö. Ja kun näin on ollut halu toimia, olen heittänyt motarilla kaupunkia kohden ajaessani tuon battery control toiminnan päälle ja ottanut sähkökilometrejä sen verran autoon kuin ajattelen tarvitsevani, tahmeutta en ole koskaan havainnut, kulkee vakionopeudella 130 km/h ilman ongelmiaHuivei kirjoitti:TeeQ kirjoitti:
Ladatessa akkuja bensalla bensamoottori pyörittää generaattoria joka vie X kW tehoja. Tuo on paitsi epätaloudellista myös tuntuu ajettaessa moottorin tahmeutena. Eikö olisi myös mukavampaa (ja paljon järkevämpää) iDrivesta asettaa, että vaikka 50 % akusta jää maantiellä käyttämättä ja kun tulet kaupunkiin, otat tuon kapasiteetin sen sitten käyttöön? Näin moottoritiellä bensaa käytetään vain etenemiseen ja kaupungissa käytetään sitten akun kapasiteetti sähköajossa.
Vaikuttaakohan tuohon vaihdelaatikon asetus? Mulla sport ajotila ajattaa bensalla...pitääpä kokeilla muuttaa tuo individual-asetuksesta toiseen kohtaan.jaja kirjoitti:TeeQ kirjoitti:Jos nyt oikein ymmärsin mitä kysyt: Nopeusmittarin digitaalinäyttö tulee vain sport-moodilla ajaessa, digitaalimittaristo muuten kyllä koko ajan käytössä. Jokaisella moodilla omanlaisensa ja tiettyjä asioita voi vielä ruksia käyttöön/pois käytöstä. Tätä en kyllä ymmärrä kun perheen toisessa autossa, 1-sarjalaisessa, tuon digitaalisen nopeusmittarin saa näytölle jatkuvasti kaikissa moodeissa kun vain tuon toiminnon valitsee. Itsellä myös HUD joka poistaa tuon ongelman kokonaan mutta jos HUDia ei aio ottaa autoon, olisi mukavaa saada vauhti halutessaan numeroina mittaristoonkin.jaja kirjoitti:Olihan se niin, että se digitaalimittaristo tulee esille vain sport-ajomoodilla eli ei voi laittaa mistään oletukseksi olemaan aina näkyvillä? Mites tämä hybridi, sport ei kai ole käytössä kuin silloin kun ajetaan täysin bensalla, vai kuinka?
Sportilla ajettaessa auto liikkuu bensalla, boost-ominaisuus on käytössä laajemmin kuin muissa tiloissa, ainakin jos mittariston infoa on uskominen. Vaikka meno tapahtuukin bensan voimalla lataa auto silti hidastamisen/jarrutuksen yhteydessä akkuja joten periaatteessa ei kaikkea "hybridimäisyyttä" kuitenkaan poista.
Vielä kommentti tuohon akkujen lataamiseen bensalla: Kaikkeahan ei aina mitata muutaman centin säästämisellä, itse ainakin arvotan korkeammalle tuon mainitsemani mukavuuden liikkua ruuhkassa sähköllä kuin sen että en saa parasta hyötysuhdetta irti lataamalla akkuja tietoisesti bensalla tullessani kaupunkia kohti akut tyhjänä. Myös tuo Inaukkarin mainitsema tarve viilennykselle/lämmitykselle on omassa arvomaailmassani riittävä peruste ladata akkuja ajossakin...Jos lähdetään tarkkoja mittauksia tekemään niin varmasti löytyy fiksumpiakin tapoja toimia kuin ostaa tällainen auto ja tinkiä omista mieltymyksistä ajamisen ja olemisen suhteen. Itse olen tyytyväinen siihen mukavuuteen jonka olen saavuttanut kotona lataamalla ja omat mieltymykset optimoimalla, keskikulutuksella 3,7 l bensiiniä ja parilla eurolla sähköä/ 100km
Eli jos minä taas puolestaan ymmärsin oikein, niin sport ajotila on käytössä auto-edrive ja battery control ajossa, mutta ei max-edrive?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Joo, sport-ajotila pitää polttomoottorin päällä koko ajan tietysti! Kaikki tehot täytyy olla on mahdollisimman nopeasti mukana ja moottori lämmin. Silti se käyttää mun havainnon mukaan sähkömoottoria siinä rinnalla muutenkin kuin vain eboost-tilanteissa. Tämä selviää kun katselette sitä edrive tilannekuvaa ajon aikana, jossa auto kertoo mitä voimansiirrossa tapahtuu.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Ilman sähköä puuttuisi iso osa tehoja
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Tämän mukaan digitaalisen nopeusnäytön saa näkymään kaikissa moodeissa, mutta tuolla yläreunassa jäisi ainakin mun ajoasennolla kuitenkin ratinkehän taakse piiloon, eli ei mitään hyötyä. HUD olisi kiva, mutta tuulilasin lämmitys ajaa tärkeysjärjestyksessä edelle, ja molempiahan ei saa samaan autoon.TeeQ kirjoitti:Jos nyt oikein ymmärsin mitä kysyt: Nopeusmittarin digitaalinäyttö tulee vain sport-moodilla ajaessa, digitaalimittaristo muuten kyllä koko ajan käytössä. Jokaisella moodilla omanlaisensa ja tiettyjä asioita voi vielä ruksia käyttöön/pois käytöstä. Tätä en kyllä ymmärrä kun perheen toisessa autossa, 1-sarjalaisessa, tuon digitaalisen nopeusmittarin saa näytölle jatkuvasti kaikissa moodeissa kun vain tuon toiminnon valitsee. Itsellä myös HUD joka poistaa tuon ongelman kokonaan mutta jos HUDia ei aio ottaa autoon, olisi mukavaa saada vauhti halutessaan numeroina mittaristoonkin.jaja kirjoitti:Olihan se niin, että se digitaalimittaristo tulee esille vain sport-ajomoodilla eli ei voi laittaa mistään oletukseksi olemaan aina näkyvillä? Mites tämä hybridi, sport ei kai ole käytössä kuin silloin kun ajetaan täysin bensalla, vai kuinka?
Kyllä koko ajan tulee uutta infoa...mulla ei omassa autossa ole millään moodilla tuollaista mittarinäkymää ja 530e siis käytössä Toki jo tottunut tuohon omaan ecopro-näkymään ja sillä siis jatketaan.Wonderi kirjoitti:Tämän mukaan digitaalisen nopeusnäytön saa näkymään kaikissa moodeissa, mutta tuolla yläreunassa jäisi ainakin mun ajoasennolla kuitenkin ratinkehän taakse piiloon, eli ei mitään hyötyä. HUD olisi kiva, mutta tuulilasin lämmitys ajaa tärkeysjärjestyksessä edelle, ja molempiahan ei saa samaan autoon.TeeQ kirjoitti:Jos nyt oikein ymmärsin mitä kysyt: Nopeusmittarin digitaalinäyttö tulee vain sport-moodilla ajaessa, digitaalimittaristo muuten kyllä koko ajan käytössä. Jokaisella moodilla omanlaisensa ja tiettyjä asioita voi vielä ruksia käyttöön/pois käytöstä. Tätä en kyllä ymmärrä kun perheen toisessa autossa, 1-sarjalaisessa, tuon digitaalisen nopeusmittarin saa näytölle jatkuvasti kaikissa moodeissa kun vain tuon toiminnon valitsee. Itsellä myös HUD joka poistaa tuon ongelman kokonaan mutta jos HUDia ei aio ottaa autoon, olisi mukavaa saada vauhti halutessaan numeroina mittaristoonkin.jaja kirjoitti:Olihan se niin, että se digitaalimittaristo tulee esille vain sport-ajomoodilla eli ei voi laittaa mistään oletukseksi olemaan aina näkyvillä? Mites tämä hybridi, sport ei kai ole käytössä kuin silloin kun ajetaan täysin bensalla, vai kuinka?
Tänään taas inan kaipailin lämpöeristettyjä laseja jotka edellisessä autossa oli. Kun aurinko paistaa suoraan lasista sisään niin tuntuu hassulta kun samaan aikaan kuumottaa ja ilmastointi puhaltaa viileää...tai sitten olen vaan aivan liian herkkänahkainen
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Tuossa videossa näkyy Alpinan mittarit. En sitten yhtään osaa sanoa saako ne koodattua esiin normaalissa Bemarissa ja kuinka helposti.TeeQ kirjoitti:Kyllä koko ajan tulee uutta infoa...mulla ei omassa autossa ole millään moodilla tuollaista mittarinäkymää ja 530e siis käytössä Toki jo tottunut tuohon omaan ecopro-näkymään ja sillä siis jatketaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 15
- Liittynyt: 15 Helmi 2017, 20:45
Mikä lisävarustekoodi tuolla lämmitettävällä tuulilasilla on? Voiko ottaa erikseen vai kuuluuko johonkin pakettiin?Wonderi kirjoitti: HUD olisi kiva, mutta tuulilasin lämmitys ajaa tärkeysjärjestyksessä edelle, ja molempiahan ei saa samaan autoon.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Syyskuussa 530e autoja ensirekisteröitiin 20 kpl. Elokuun pienen rekisteröintipiikin (34 kpl) jälkeen suunta alaspäin. Suomessa rekisterissä yhteensä 120 kpl. Myynnin osuus on siis hieman yli 10% kaikesta G30/G31 myynnistä.
Huomionarvoista se, että nyt mentiin ohi tämän vuoden 330e rekisteröinneistä, joita tähän mennessä 102 kpl.
Huomionarvoista se, että nyt mentiin ohi tämän vuoden 330e rekisteröinneistä, joita tähän mennessä 102 kpl.
Täällä meillä varmasti näin. Muttakun 99% bemareista myydään maihin ja olosuhteisiin jossa neliveto on vain CO2 päästöjä ja valmistuskustannuksia lisäävä haitta niin ymmärtäähän sen miksi ei ole tehtaan prioriteeteissä ensimmäisenä.Mosku kirjoitti:Väitän edelleen, että neliveto+vetokoukku mahdollisuus, niin myyntitilastot olisivat vieläkin positiivisemmat. Ainakin itse olisin harkinnut vakavammin 20dx:n sijaan.
Sama pätee farkkuun, ei yhtä isolla otannalla mutta kuitenkin.
Ymmärtäisin sen, että nelivetoista ei tehdä ollenkaan em perusteilla. En kuitenkaan ymmärrä sitä, että vaikka bemarilla on nelivetoinen 530e myynnissä Pohjois-Amerikan markkinoilla, sitä ei myydä Euroopassa.lortti kirjoitti:Täällä meillä varmasti näin. Muttakun 99% bemareista myydään maihin ja olosuhteisiin jossa neliveto on vain CO2 päästöjä ja valmistuskustannuksia lisäävä haitta niin ymmärtäähän sen miksi ei ole tehtaan prioriteeteissä ensimmäisenä.Mosku kirjoitti:Väitän edelleen, että neliveto+vetokoukku mahdollisuus, niin myyntitilastot olisivat vieläkin positiivisemmat. Ainakin itse olisin harkinnut vakavammin 20dx:n sijaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Liittyisikö tämä jotenkin siihen EU:n eri autovalmistajille asettamaan kokonaisvihreystavoitteeseen? Eikö täällä ole käytössä joku systeemi, jossa automalliston keskimääräisen CO2-päästön pitää olla tietyn rajan alle- ja semmoiseen pääsemiseksi näiden ekomallien varmaan tarvii olla mahdollisimman eko?Huivei kirjoitti:Ymmärtäisin sen, että nelivetoista ei tehdä ollenkaan em perusteilla. En kuitenkaan ymmärrä sitä, että vaikka bemarilla on nelivetoinen 530e myynnissä Pohjois-Amerikan markkinoilla, sitä ei myydä Euroopassa.
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Niin tai sitten yksinkertaisesti 530e xdrive ei onnistu samalla valmistuslinjalla takavetoisen kanssa ja siellä on laskettu että ne mitä saadaan kasattua kannattaa myydä amerikassa. Siellä sähköautoilu on muutenkin meitä pitemmällä ja kaliforniassa ei tarvitse päästä mökille ivaloon 40 asteen pakkasessa koko suvun omaisuus mukana.
Voi olla myös että hybridibemari on tarkoitettu malliston viherpesuun ja niitä todellisuudessa myydään tappiolla.
Edit. Veikkaan vielä että ilman autoveroa harva ottaisi 530e jos toinen vaihtoehto on turbo suorakutonen.
Voi olla myös että hybridibemari on tarkoitettu malliston viherpesuun ja niitä todellisuudessa myydään tappiolla.
Edit. Veikkaan vielä että ilman autoveroa harva ottaisi 530e jos toinen vaihtoehto on turbo suorakutonen.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Tämä vaikuttaa epätodennäköiseltä: autoveroton hinta 320ia 34470eur, 330e 44920eur - eroa siis 10450eur. Ei minulla toki faktaa ole, mutta luulisin että tuolla reilulla 10 keurolla kattaa nuo sähkövirvelit...lortti kirjoitti:Voi olla myös että hybridibemari on tarkoitettu malliston viherpesuun ja niitä todellisuudessa myydään tappiolla.
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Joo jos täti olisi setä yms. Usassa 530i ja 530e ovat dollarin tarkkuudella saman hintaisia. Toisaalta sitten 540i on vain tasan 5300 dollaria kalliimpi kuin kumpikaan noista aiemmista. Jatkoksi vielä Usan bensan hinta, niin ei tarttis kahdesti miettiä.lortti kirjoitti: Edit. Veikkaan vielä että ilman autoveroa harva ottaisi 530e jos toinen vaihtoehto on turbo suorakutonen.
Usassa sähköauton ja hybridin ostajalle maksetaan valtionsubventio, joka taitaa olla jotain 4-5 tonnin luokkaa, muistaakseni riippuen henkilön tuloista. Siten 530e halpenee hinnastohinnasta vielä usealla tuhannella taalalla.lnaukkar kirjoitti:Joo jos täti olisi setä yms. Usassa 530i ja 530e ovat dollarin tarkkuudella saman hintaisia. Toisaalta sitten 540i on vain tasan 5300 dollaria kalliimpi kuin kumpikaan noista aiemmista. Jatkoksi vielä Usan bensan hinta, niin ei tarttis kahdesti miettiä.lortti kirjoitti: Edit. Veikkaan vielä että ilman autoveroa harva ottaisi 530e jos toinen vaihtoehto on turbo suorakutonen.
Ne sähköhärvelit pitää ensin muutamalla miljoonalla tai miljardilla suunnitellakin.toukopouko kirjoitti:Tämä vaikuttaa epätodennäköiseltä: autoveroton hinta 320ia 34470eur, 330e 44920eur - eroa siis 10450eur. Ei minulla toki faktaa ole, mutta luulisin että tuolla reilulla 10 keurolla kattaa nuo sähkövirvelit...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 135
- Liittynyt: 12 Helmi 2011, 19:35
Itse ainakaan en ole kuullutkaan lämmitettävästä tuulilasista BMW:ssä ??? Hinnastoissa myöskään ei mainintaa...Doppelniere kirjoitti:Mikä lisävarustekoodi tuolla lämmitettävällä tuulilasilla on? Voiko ottaa erikseen vai kuuluuko johonkin pakettiin?Wonderi kirjoitti: HUD olisi kiva, mutta tuulilasin lämmitys ajaa tärkeysjärjestyksessä edelle, ja molempiahan ei saa samaan autoon.