Matka-ajossa reilut 40km ja taajamassa aika tarkasti samat.
Talvikokemuksia ei vielä ole.
530e kokemuksia ja keskustelua
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
- Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)
Tosiaan talvella jäi alle 30 km pakkasilla, nolla kelissä noin 25km ja -10:ssä 21 km. Vaihtelee paljon enemmän kuin kesällä myös sen mukaan, onko akku/auto lämmin lähtiessä ed. ajosta, mitä lämmityksiä käyttää, jne. Ja siis pakkasilla ulkona seissyt auto ei hirveästi anna tehoa sähköajon käyttöön lähdettäessä (ei akun lämmitystä), joten aina ei voi edes pelkällä sähköllä ajaa. Silloinkin sähkömoottori jeesaa polttomoottoria vähentäen kulutusta.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
edellinen F10 520d Business
^
Eco Prolla tulee ajeltua lähes kokonaan.
Eco Prolla tulee ajeltua lähes kokonaan.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 284
- Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
- Auto: G30 & F30
- Paikkakunta: Espoo
Laitetaan nyt linkki myös tänne (330e ketjun lisäksi) koska saattaa herättää keskustelua ja kiinnostaa plugarin omistajia: https://electrek.co/2018/09/27/german-a ... g-subsidy/
- hege
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 172
- Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
- Auto: G30 530e Luxury Line
- Paikkakunta: Espoo
Onkos teillä kaikilla kotona wallboxit tai muuten vaan hienot latauspuitteet vai lataako joku teistä ihan tuolla schukokaapelilla niin että kaapeli lentää aina takakonttiin kun lähdette liikkeelle?
Jos näin, niin onko tämä operaatio käynyt pidemmän päälle vituttamaan (esim. kaapelin käpistely loskapaskakelissä tms.)?
Jos näin, niin onko tämä operaatio käynyt pidemmän päälle vituttamaan (esim. kaapelin käpistely loskapaskakelissä tms.)?
Ex: F10 530d M Sport, E90 LCI 320d
Kotona on kiinteä latauspiste autokatoksessa, hankin sen eBaystä Saksasta.
Ehdoton, jos vaan mahdollista sellainen hankkia ja on katospaikka.
Töissä lataan tuolla mukana tulleella laturilla, ja en koe sitä hankalaksi ollenkaan.
Johtunee kylläkin siitä, että auto on lämpimässä tallissa työpaikalla
Ehdoton, jos vaan mahdollista sellainen hankkia ja on katospaikka.
Töissä lataan tuolla mukana tulleella laturilla, ja en koe sitä hankalaksi ollenkaan.
Johtunee kylläkin siitä, että auto on lämpimässä tallissa työpaikalla
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 36
- Liittynyt: 30 Kesä 2017, 09:46
- Auto: BMW iX1, (2023)
Volvo V60 T8, (2021) - Paikkakunta: Kouvola
Kotona autokatoksessa seinään kiinnitetty auton mukana tullut BMWn shukolaturi ja sen lisäksi Type 2 johto ja toinen shukolaturi tavaratilassa jotta tienpäällä saa tarvittaessa virtaa.
- hege
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 172
- Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
- Auto: G30 530e Luxury Line
- Paikkakunta: Espoo
Mulla oli nyt viikonlopun ajan 530e Sport Line Launch Edition koeajossa. Varusteina lisäksi oli hifi-popit ja dakota-nahka. Sen huomasin, että tuo vakiomittaristo on melkoisen ankea ja omaani vaatisin Black Panelin (oikeastaan vaatisin koko Innovation-paketin).
Tein kaksi legiä jolla testasin tuota sähkörangea, niin että alussa akku oli täynnä ja lopussa akku "tyhjä". Molemmissa ajeluissa auton kabiini oli jo valmiiksi lämmin. Molemmat ajot suoritin rauhallisesti niin ettei kertaakaan nilkka käynyt suorana.
Ensimmäisellä testillä ajoin Espoon Tuomarilasta Espoonlahteen, josta ajoin 60-80km/h nopeusrajoitettua landetietä Hvitträskiin ja täysin sama reittiä takaisin. Menomatka mentiin Comfortilla, paluumatka ECO PRO:lla. Kokoajan Auto eDrive käytössä ja naviin oli asetettu kohde. Matka oli 49km josta pääsin 46km sähköllä.
Toisessa testissä ajoin Espoon Lahnuksesta Lippajärven, Kauniaisten ja Leppävaaran kautta Soukanniemeen. Navissa oli kohde (avoid motorways, route type fast) ja koko matka ajettiin Auto eDrive + ECO PRO -kombolla. Tällöin pääsin 45km sähköllä.
Eilen ajoin Espoon Matinkylästä Lohjalle ja takaisin Turunväylää (moottoritietä), niin että akku oli lähtiessä jo valmiiksi "tyhjä". Navissa oli kohde ja ajomoodina oli vaihtelevasti Sport ja Comfort. Tässä ajelussa en säälinyt yhtään vaan poljin liittymissä ja 60km/h työmaa-alueiden päätyttyä niin paljon kun autosta irtosi. eDrive Energy Flown mukaan auto lataili polttiksella hieman motarilla akkua, ilmeisesti jottei se pääse tyhjenemään niin ettei eBoost ole enää käytössä. Tällöin hetkellinen kulutus oli 10-15l/100km joka tuli tutuksi aiemmissa ajeluissa myös Battery Control -moodissa. Kaupunkialueella kuljettiin sähköllä, ja sähköllä kuljettiin tämän matkan aikana yhteensä 10km. Kulutus koko reilun 100km matkalla oli 6,6 koneen mukaan.
Yleisfiilis autosta erittäin positiivinen - oma F10 tuntuu aika muinaisaikaiselta tuon G30:n rinnalla! Tuo sähköllä ajelu on vaan niin mukavaa ja hiljaista puuhaa, ja kaupunkisuhailussa tuon sähkömoottorin teho ei tullut kyllä missään kohtaa vastaan. Suurin negatiivinen huomio on, että tuon neloskoneen ääni ei kyllä korvia hivele, onneksi sekään ei kabiiniin kuulu kuin kiihdytyksissä. Omassa käytössä hieman myös epäilyttää se, että kun tällä hetkellä joutuisin lataamaan autoa 2h kellollisesta lämpötolpasta (schuko-laturilla Maximum charging ratella) jolloinka joutuisin välillä käydä ruuvaamassa kelloa välissä jos akku on ajettu loppuun ja sen haluaa täyteen. Mutta sentään mulla on taloyhtiön lupa ladata autoa tuosta tolpasta autopaikan kiinteällä kuukausimaksulla
Pari kysymystä vielä teille, jotka auton omistatte:
1) Onhan tuo mukana toimitettava schuko-laturi säänkestävä, niin että se pömpeli siinä piuhassa kestää vettä, lunta, pakkasta jne?
2) Voiko sen e-trippimittarin nollata manuaalisesti, vai nollautuuko se vain ja ainoastaan kun käy tankkaamassa auton?
Tein kaksi legiä jolla testasin tuota sähkörangea, niin että alussa akku oli täynnä ja lopussa akku "tyhjä". Molemmissa ajeluissa auton kabiini oli jo valmiiksi lämmin. Molemmat ajot suoritin rauhallisesti niin ettei kertaakaan nilkka käynyt suorana.
Ensimmäisellä testillä ajoin Espoon Tuomarilasta Espoonlahteen, josta ajoin 60-80km/h nopeusrajoitettua landetietä Hvitträskiin ja täysin sama reittiä takaisin. Menomatka mentiin Comfortilla, paluumatka ECO PRO:lla. Kokoajan Auto eDrive käytössä ja naviin oli asetettu kohde. Matka oli 49km josta pääsin 46km sähköllä.
Toisessa testissä ajoin Espoon Lahnuksesta Lippajärven, Kauniaisten ja Leppävaaran kautta Soukanniemeen. Navissa oli kohde (avoid motorways, route type fast) ja koko matka ajettiin Auto eDrive + ECO PRO -kombolla. Tällöin pääsin 45km sähköllä.
Eilen ajoin Espoon Matinkylästä Lohjalle ja takaisin Turunväylää (moottoritietä), niin että akku oli lähtiessä jo valmiiksi "tyhjä". Navissa oli kohde ja ajomoodina oli vaihtelevasti Sport ja Comfort. Tässä ajelussa en säälinyt yhtään vaan poljin liittymissä ja 60km/h työmaa-alueiden päätyttyä niin paljon kun autosta irtosi. eDrive Energy Flown mukaan auto lataili polttiksella hieman motarilla akkua, ilmeisesti jottei se pääse tyhjenemään niin ettei eBoost ole enää käytössä. Tällöin hetkellinen kulutus oli 10-15l/100km joka tuli tutuksi aiemmissa ajeluissa myös Battery Control -moodissa. Kaupunkialueella kuljettiin sähköllä, ja sähköllä kuljettiin tämän matkan aikana yhteensä 10km. Kulutus koko reilun 100km matkalla oli 6,6 koneen mukaan.
Yleisfiilis autosta erittäin positiivinen - oma F10 tuntuu aika muinaisaikaiselta tuon G30:n rinnalla! Tuo sähköllä ajelu on vaan niin mukavaa ja hiljaista puuhaa, ja kaupunkisuhailussa tuon sähkömoottorin teho ei tullut kyllä missään kohtaa vastaan. Suurin negatiivinen huomio on, että tuon neloskoneen ääni ei kyllä korvia hivele, onneksi sekään ei kabiiniin kuulu kuin kiihdytyksissä. Omassa käytössä hieman myös epäilyttää se, että kun tällä hetkellä joutuisin lataamaan autoa 2h kellollisesta lämpötolpasta (schuko-laturilla Maximum charging ratella) jolloinka joutuisin välillä käydä ruuvaamassa kelloa välissä jos akku on ajettu loppuun ja sen haluaa täyteen. Mutta sentään mulla on taloyhtiön lupa ladata autoa tuosta tolpasta autopaikan kiinteällä kuukausimaksulla
Pari kysymystä vielä teille, jotka auton omistatte:
1) Onhan tuo mukana toimitettava schuko-laturi säänkestävä, niin että se pömpeli siinä piuhassa kestää vettä, lunta, pakkasta jne?
2) Voiko sen e-trippimittarin nollata manuaalisesti, vai nollautuuko se vain ja ainoastaan kun käy tankkaamassa auton?
Ex: F10 530d M Sport, E90 LCI 320d
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
- Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)
Edrive kilometrit nollautuu vain tankkauksen yhteydessä. Joku viisaampi saa vahvistaa, mutta kyllä sen laturin pitää olla sään kestävä (oma katoksessa, niin en ole miettinyt).
Mitä tulee fiiliksiin, samat oli itsellä vuosi sitten koeajon jälkeen. Ja se oli menoa sitten...
Mitä tulee fiiliksiin, samat oli itsellä vuosi sitten koeajon jälkeen. Ja se oli menoa sitten...
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
edellinen F10 520d Business
Minulla se mukana tuleva laturi on kesät talvet taivasalla, satoi tai paistoi. Ainakin vielä toimii...mj1973 kirjoitti: ↑01 Loka 2018, 10:48 Edrive kilometrit nollautuu vain tankkauksen yhteydessä. Joku viisaampi saa vahvistaa, mutta kyllä sen laturin pitää olla sään kestävä (oma katoksessa, niin en ole miettinyt).
Mitä tulee fiiliksiin, samat oli itsellä vuosi sitten koeajon jälkeen. Ja se oli menoa sitten...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Ainakin mun laturi on IP44 (roiskeveden kestävä) .. mutta on se lojunut joskus sateessakin. Kannattaa ainakin pitää erossa lammikoista. Omalla vastuulla. Kannattaa suojata sateelta jos mahdollista.
Jep, pistän sen aina "auton alle" jolloin ei ole suoraan sateessa.
Tuo minun laturi,10A, näyttää olevan IP67, eli hetkellisen upotuksen veteenkin kestää.
Mutta toki kannattaa suojata jos mahdollista.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Ajan juurikin samoilla hoodeilla samalla tyylillä ja maksimi mihin tahansa vuodenaikaan on 30km. Sanokaa mitä sanotte mutta jotain tässä omassa on eri tavalla kuin noissa uudemmissa, ero on prosentuaalisesti niin valtava. Olen kokeillut kaikilla ajotyyleillä ja vaihtoehdoilla eikä tuo tuosta muutu.hege kirjoitti: ↑01 Loka 2018, 10:24 Tein kaksi legiä jolla testasin tuota sähkörangea, niin että alussa akku oli täynnä ja lopussa akku "tyhjä". Molemmissa ajeluissa auton kabiini oli jo valmiiksi lämmin. Molemmat ajot suoritin rauhallisesti niin ettei kertaakaan nilkka käynyt suorana.
Ensimmäisellä testillä ajoin Espoon Tuomarilasta Espoonlahteen, josta ajoin 60-80km/h nopeusrajoitettua landetietä Hvitträskiin ja täysin sama reittiä takaisin. Menomatka mentiin Comfortilla, paluumatka ECO PRO:lla. Kokoajan Auto eDrive käytössä ja naviin oli asetettu kohde. Matka oli 49km josta pääsin 46km sähköllä.
Toisessa testissä ajoin Espoon Lahnuksesta Lippajärven, Kauniaisten ja Leppävaaran kautta Soukanniemeen. Navissa oli kohde (avoid motorways, route type fast) ja koko matka ajettiin Auto eDrive + ECO PRO -kombolla. Tällöin pääsin 45km sähköllä.
- hege
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 172
- Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
- Auto: G30 530e Luxury Line
- Paikkakunta: Espoo
Kiitoksia vastauksista, eli ilmeisesti ei tarvitse liikaa stressata tuon laturin säänkestävyyden kanssa.
Yksi asia jäi vielä mietityttämään: olen ymmärtänyt että G30:een voi ostaa Apple CarPlay -tuen suoraan ConnectedDrive Storesta (ilman että sitä on autoa speksatessa ruksittu lisävarustelistalta), ja kun olin lisännyt tämän koeajoauton omalle ConnectedDrive-tilille, niin Store näytti että CarPlay ei ole saatavilla tähän autoon.
Puuttukohan tuosta nyt joku oleellinen varuste (hinnaston mukaan ainoa vaatimus on navi, ja 530e:ssähän proffanavi on vakiona), vai onko nyt näin ettei sitä voi tuolta Storesta kuitenkaan ostaa ellei sitä ole jo tehtaalla lisätty autoon...?
Yksi asia jäi vielä mietityttämään: olen ymmärtänyt että G30:een voi ostaa Apple CarPlay -tuen suoraan ConnectedDrive Storesta (ilman että sitä on autoa speksatessa ruksittu lisävarustelistalta), ja kun olin lisännyt tämän koeajoauton omalle ConnectedDrive-tilille, niin Store näytti että CarPlay ei ole saatavilla tähän autoon.
Puuttukohan tuosta nyt joku oleellinen varuste (hinnaston mukaan ainoa vaatimus on navi, ja 530e:ssähän proffanavi on vakiona), vai onko nyt näin ettei sitä voi tuolta Storesta kuitenkaan ostaa ellei sitä ole jo tehtaalla lisätty autoon...?
Ex: F10 530d M Sport, E90 LCI 320d
- hege
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 172
- Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
- Auto: G30 530e Luxury Line
- Paikkakunta: Espoo
Hmm, mielenkiintoista. Tämän koeajoauton production date on 2017-11-15. Milloinkas omasi on bygätty?urandom kirjoitti: ↑01 Loka 2018, 12:26Ajan juurikin samoilla hoodeilla samalla tyylillä ja maksimi mihin tahansa vuodenaikaan on 30km. Sanokaa mitä sanotte mutta jotain tässä omassa on eri tavalla kuin noissa uudemmissa, ero on prosentuaalisesti niin valtava. Olen kokeillut kaikilla ajotyyleillä ja vaihtoehdoilla eikä tuo tuosta muutu.hege kirjoitti: ↑01 Loka 2018, 10:24 Tein kaksi legiä jolla testasin tuota sähkörangea, niin että alussa akku oli täynnä ja lopussa akku "tyhjä". Molemmissa ajeluissa auton kabiini oli jo valmiiksi lämmin. Molemmat ajot suoritin rauhallisesti niin ettei kertaakaan nilkka käynyt suorana.
Ensimmäisellä testillä ajoin Espoon Tuomarilasta Espoonlahteen, josta ajoin 60-80km/h nopeusrajoitettua landetietä Hvitträskiin ja täysin sama reittiä takaisin. Menomatka mentiin Comfortilla, paluumatka ECO PRO:lla. Kokoajan Auto eDrive käytössä ja naviin oli asetettu kohde. Matka oli 49km josta pääsin 46km sähköllä.
Toisessa testissä ajoin Espoon Lahnuksesta Lippajärven, Kauniaisten ja Leppävaaran kautta Soukanniemeen. Navissa oli kohde (avoid motorways, route type fast) ja koko matka ajettiin Auto eDrive + ECO PRO -kombolla. Tällöin pääsin 45km sähköllä.
Ex: F10 530d M Sport, E90 LCI 320d
Meikäläisellä on poistunut Connected storesta Apple CarPlayn ostomahdollisuus samaan aikaan kun tuli tuo liikennetiedotus naviin, näkyy harmaana ja ei käytettävissä tälle autolle.hege kirjoitti: ↑01 Loka 2018, 12:33 Kiitoksia vastauksista, eli ilmeisesti ei tarvitse liikaa stressata tuon laturin säänkestävyyden kanssa.
Yksi asia jäi vielä mietityttämään: olen ymmärtänyt että G30:een voi ostaa Apple CarPlay -tuen suoraan ConnectedDrive Storesta (ilman että sitä on autoa speksatessa ruksittu lisävarustelistalta), ja kun olin lisännyt tämän koeajoauton omalle ConnectedDrive-tilille, niin Store näytti että CarPlay ei ole saatavilla tähän autoon.
Puuttukohan tuosta nyt joku oleellinen varuste (hinnaston mukaan ainoa vaatimus on navi, ja 530e:ssähän proffanavi on vakiona), vai onko nyt näin ettei sitä voi tuolta Storesta kuitenkaan ostaa ellei sitä ole jo tehtaalla lisätty autoon...?
Ennen sen ois saanut ostaa. Hintakin nyt näkyy olevan 299€.
Maahantuojalle postia, jos se kiinnostaa. Minua ei ainakaan vielä.
Muuten, minulla ei ollut edes mahdollisuutta päivittää karttoja auton oston jälkeen, kytkivät sen päälle kun valitin asiasta, ja eivät osanneet kertoa miksi se oli pois uudesta autosta.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Kappas aika yllättävää tuo Car Play juttu. On tosiaan ollut ostettavissa verkosta tähän päivään asti hintaa 420 €/36 kk. Nyt tullut RTTI tarjolle (jonka muuten otin ja hyvin näyttää toimivan) ja nyt ei enää Car Play saatavilla ja samalla hinta muuttunut 299€/36 kk. Tuskinpa kukaan on viikonlopun aikana mun autoa fyysisesti muuttanut. Mitähän siellä tapahtuu.....gestapo kirjoitti: ↑01 Loka 2018, 12:45Meikäläisellä on poistunut Connected storesta Apple CarPlayn ostomahdollisuus samaan aikaan kun tuli tuo liikennetiedotus naviin, näkyy harmaana ja ei käytettävissä tälle autolle.hege kirjoitti: ↑01 Loka 2018, 12:33 Kiitoksia vastauksista, eli ilmeisesti ei tarvitse liikaa stressata tuon laturin säänkestävyyden kanssa.
Yksi asia jäi vielä mietityttämään: olen ymmärtänyt että G30:een voi ostaa Apple CarPlay -tuen suoraan ConnectedDrive Storesta (ilman että sitä on autoa speksatessa ruksittu lisävarustelistalta), ja kun olin lisännyt tämän koeajoauton omalle ConnectedDrive-tilille, niin Store näytti että CarPlay ei ole saatavilla tähän autoon.
Puuttukohan tuosta nyt joku oleellinen varuste (hinnaston mukaan ainoa vaatimus on navi, ja 530e:ssähän proffanavi on vakiona), vai onko nyt näin ettei sitä voi tuolta Storesta kuitenkaan ostaa ellei sitä ole jo tehtaalla lisätty autoon...?
Ennen sen ois saanut ostaa. Hintakin nyt näkyy olevan 299€.
Maahantuojalle postia, jos se kiinnostaa. Minua ei ainakaan vielä.
Muuten, minulla ei ollut edes mahdollisuutta päivittää karttoja auton oston jälkeen, kytkivät sen päälle kun valitin asiasta, ja eivät osanneet kertoa miksi se oli pois uudesta autosta.
No laitoin juuri maahantuojalle postia tuosta asiasta, kerron kun vastaus tulee
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.