530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Autotohtori kirjoitti: Sinänsä hassua, että testissä sisätilat lämmitetään 50 C asteeseen TM:n testissä.
Tunnustan etten ole TM:n testiin perehtynyt, mutta onhan tuo aikamoista jos/kun sisätilat lämmitetään 50 asteeseen!?
Ei kai siellä tarkoitus (vaatteet päällä) saunoa ole kuitenkaan, vaan saavuttaa nopeasti lämpötila jossa on mukava matkustaa. Se on kai henkilöstä riippuen 20 asteen tuntumassa.
Mittaahan se "saunanlämmitys" tietysti lämmityslaitteen kokonaistehoa ja e-mallin kohdalla myös sähköjärjestelmän kyvykkyyttä, mutta tiedä sitä sitten olisiko riittävää lämmittää sisätilat vain siihen normaaliin käyttölämpötilaan?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Mitenkähän noin kuuma on edes mahdollista, lämppärin näytöltä loppuu asteikko jo paljon ennen.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Wonderi kirjoitti:Mitenkähän noin kuuma on edes mahdollista, lämppärin näytöltä loppuu asteikko jo paljon ennen.
Eikö se ole ulostulevan puhalluksen lämpötila eikä sisätilan?
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

Kuudensuora kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:Mitenkähän noin kuuma on edes mahdollista, lämppärin näytöltä loppuu asteikko jo paljon ennen.
Eikö se ole ulostulevan puhalluksen lämpötila eikä sisätilan?
Varmaan anturi ollut veti ilman ulostuloaukon kohdalla, en ole tutustunut tarkemmin TM:n testiin.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

TM:n talvitestissä verrataan eri autojen sisätilojen lämpiämisnopeutta kylmästä +15:een ja +23:een asteeseen maantieajossa (n. 20 min) ja simuloidussa taajama-ajossa (n. 30 min). Maksimilämpötiloja ei vertailun lopputuloksiin yleensä kirjata, mutta onhan se hyvä tietää, että 530e:ssä tarkenee ainakin pidemmällä reissulla.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Kuudensuora kirjoitti:Eikö se ole ulostulevan puhalluksen lämpötila eikä sisätilan?
No niinpä tietenkin! Tai ainakin se olisi järkeenkäypää.
Toisaalta, jos mitataan miten nopeasti sisätila lämpiää +23:een, niin miksei sitten mitata sitä eikä ulostuloilman lämpöä?
No joo, jotakin tiedän ja ymmärrän tutkimuksen tekemisestä, sikäli kyllä perusteluja löytyy ulostuloilmankin mittaamiselle. Tiedä sitten kuitenkaan onko se TM:n testissä edes tarpeen, jos mitataan sisätilan lämpiämistä +23:een.

Ehkä pitäisi kaivaa minunkin nyt se TM:n juttu esiin, niin tietäisi mitä kommentoi :)
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Kuten tuosta TM:n lämpötilakäyrästäkin ilmenee, lämpötila-anturit (3 kpl) on sijoitettu testissä etujalkatilaan, takajalkatilaan ja keskelle autoa katonrajaan. Tuloksiin lasketaan noista keskiarvo. Aluksi ilmavirran säätö on suunnattu tuulilasille ja n. viiden kilometrin ajon jälkeen jaloille, puhallus ja lämmönpyynti on mittauksen ajan täysillä. Mitään suulakkeiden ilmavirran ulostulolämpötiloja ei noissa siis erikseen mitata, mutta tottakai se vaikuttaa ilman virtausnopeuden kanssa lämpenemisnopeuteen. Koko ohjaamon lämpötilojen tasaisuutta kommentoidaan tarvittaessa erikseen lämmityslaiteosion tekstissä. TM:n talvitesti on viime vuosina julkaistu numerossa 4, joten ainakin reilun kuukauden joutuu vielä odottelemaan tämän vuotista testiä.
urandom
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Elo 2017, 09:31

Huomasin eilen lumisateessa kun oli -6 pakkasta että auton lasi jäätyy jos puhallinta tuulilasille ei pidä täysillä kokoajan. Meinannut nähdä mitään tuulilasista. Mahtaako johtua siitä ettei sähkölämppärissä riitä teho? Tämä siis Max-edrive asetuksella.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

urandom kirjoitti:Huomasin eilen lumisateessa kun oli -6 pakkasta että auton lasi jäätyy jos puhallinta tuulilasille ei pidä täysillä kokoajan. Meinannut nähdä mitään tuulilasista. Mahtaako johtua siitä ettei sähkölämppärissä riitä teho? Tämä siis Max-edrive asetuksella.
En ole huomannut, mutta onko joku muu?

Sähkölämppärissä ei teho lopu, mutta ilmanvaihdon ohjauksen kanssa voi hyvin olla puutteita.

Ethän vaan aja Eco-pro ajotilassa?

Mulla sisälämpötila 22, intensiteetti 4/5, ac päällä, kaikki auto. Autossa laajennettu ilmastointi.
urandom
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Elo 2017, 09:31

lnaukkar kirjoitti:
urandom kirjoitti:Huomasin eilen lumisateessa kun oli -6 pakkasta että auton lasi jäätyy jos puhallinta tuulilasille ei pidä täysillä kokoajan. Meinannut nähdä mitään tuulilasista. Mahtaako johtua siitä ettei sähkölämppärissä riitä teho? Tämä siis Max-edrive asetuksella.
En ole huomannut, mutta onko joku muu?

Sähkölämppärissä ei teho lopu, mutta ilmanvaihdon ohjauksen kanssa voi hyvin olla puutteita.

Ethän vaan aja Eco-pro ajotilassa?

Mulla sisälämpötila 22, intensiteetti 4/5, ac päällä, kaikki auto. Autossa laajennettu ilmastointi.
Adaptive mode. Mulla 21 ja 1/5 auto päällä. PItää koittaa nostaa tuohon 4/5 jos on siitä kiinni.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Toi sun vähäinen voimakkuus voi hyvinkin vaikuttaa tuohon ongelman, kun arvelisin että silloin lasillekin hönkii merkittävästi vähemmän (lämmintä) ilmaa.

Eco pro -ajotilasta kysyin kun se kai säästää myös ilmanvaihdosta. Ei tule itse sitä käytettyä, niin en osaa oikein sanoa seuraako siitä jotain ongelmaa, mutta mahdollisesti.
Hybridibmw
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 01 Huhti 2017, 16:59

Oma 530e lopetti latauksen. Vilkuttaa johdon kytkemisen jälkeen keltaista ja sitten muuttuu punaiseksi. Ilmoitaa, että latausteho liian alhainen. Kokeiltu kahdella johdolla ja kahdessa paikassa ja tulos on sama. Aika takuukorjaukselle varattu. Onneksi bensalla pääsee siihen asti. Muilla vastaavia kokemuksia? Kilometrejä nyt 21 tkm. Sähköllä ajettu varmaan 70%.
urandom
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Elo 2017, 09:31

lnaukkar kirjoitti:Toi sun vähäinen voimakkuus voi hyvinkin vaikuttaa tuohon ongelman, kun arvelisin että silloin lasillekin hönkii merkittävästi vähemmän (lämmintä) ilmaa.
Jep tästä oli kiinni :blush: Kiitokset avusta :thuup:
SportySedan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 135
Liittynyt: 12 Helmi 2011, 19:35

Taitaa olla, että useimmissa automaatti-ilmastoinneissa tuohon puhaltimen nopeuteen ei voi vaikuttaa muuta kuin manuaali-asennossa. Eli automatiikka säätää puhallinopeutta (min - max), ulko ja ilman lämpötilan ym. pohjalta.

BMW:ssä tuo puhaltimen 'perusasetus' voidaan säätää molemmille puolille 5 portaalla myös automaatti-moodissa. Sehän on peruslähtökohta puhaltimelle, mutta tuskin tuo kiinteä puhallinasetus on ja automatiikka voi edelleen säätää nopeutta tarpeen mukaan mutta ilmeisesti jotenkin tuo perusasetus (1-5) asettaa raamit. En ole testaillut, onko logiikka näin?
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Puhallusnopeus vaihtelee tuon halutun tavoitteen raameissa tavalla tai toisella. Netistä löytyy niin monenlaista tulkintaa, että en osaa sen järkevämpää arvella. Bemarin mukaan se on automaattiohjelman intensiteetti tai suomeksi "puhallinnopeuden automaattisen säädön voimakkuus" ...

Mulla se seilaa kesällä usein 3/5 ja talvella 4/5 jollain fiilismittarilla.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Hybridibmw kirjoitti:Oma 530e lopetti latauksen. Vilkuttaa johdon kytkemisen jälkeen keltaista ja sitten muuttuu punaiseksi. Ilmoitaa, että latausteho liian alhainen. Kokeiltu kahdella johdolla ja kahdessa paikassa ja tulos on sama. Aika takuukorjaukselle varattu. Onneksi bensalla pääsee siihen asti. Muilla vastaavia kokemuksia? Kilometrejä nyt 21 tkm. Sähköllä ajettu varmaan 70%.
Selviskö tämä jo? Mikä oli vikana?
urandom
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Elo 2017, 09:31

urandom kirjoitti:
lnaukkar kirjoitti:Toi sun vähäinen voimakkuus voi hyvinkin vaikuttaa tuohon ongelman, kun arvelisin että silloin lasillekin hönkii merkittävästi vähemmän (lämmintä) ilmaa.
Jep tästä oli kiinni :blush: Kiitokset avusta :thuup:
Eipä ollutkaan tuosta. Eilen kun oli joku -6 ja taas tuli isoa pakkaslunta niin mikään muu ei auttanut kuin pitää puhallin täysillä. Varsinkin jos pysähtyy hetkeksikin niin lasi jäätyy. Näyttää siltä että tuo puhaltimen pintaala on vain tuossa lasin keskikohdalla eikä se puhalla riittävästi kuskin kohdalle. Ihan käyttökelvoton kyllä lumisateella tuo. Alla vielä kuva mistä ongelma ilmenee.

Kuva
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

Osaakos joku sanoa mitä ne äänet on mitä autosta kuuluu parkissa. Esim. Semmoinen pienen porakoneen kuuloinen ääni ja sitten semmoinen ääni vähän kuin perän automaattisessa tasonsäädössä. Kuuluu usein ajon päätteeksi ja silloin kun avaa oven.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

urandom kirjoitti: ...
Eilen kun oli joku -6 ja taas tuli isoa pakkaslunta niin mikään muu ei auttanut kuin pitää puhallin täysillä. Varsinkin jos pysähtyy hetkeksikin niin lasi jäätyy. Näyttää siltä että tuo puhaltimen pintaala on vain tuossa lasin keskikohdalla eikä se puhalla riittävästi kuskin kohdalle. Ihan käyttökelvoton kyllä lumisateella tuo.
...
Kannattaa käydä diilerin tiskillä ongelmasta. Fakta on, että ilmanvaihdon ohjaukseen on tehty lukuisia ohjelmistopäivityksiä, koska kansainvälisesti juuri siinä on ollut paljon ongelmia -- ainakin foorumeille päätyviä ongelmia. Ne kokemukset ovat toki enimmäkseen niistä "muista malleista" ja koska 530e mallissa ilmanvaihtoon liittyy eri osanumeroita, niin en nyt yhtään osaa arvella että auttaako. Mutta että jos auton softat päivittää, niin toivottavasti paranee.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

El_Ucca kirjoitti:Osaakos joku sanoa mitä ne äänet on mitä autosta kuuluu parkissa. Esim. Semmoinen pienen porakoneen kuuloinen ääni ja sitten semmoinen ääni vähän kuin perän automaattisessa tasonsäädössä. Kuuluu usein ajon päätteeksi ja silloin kun avaa oven.
En ole koskaan tutkinut, mutta heinäkuun luovutuksessa myyjä varoitti äänistä ja korosti että ovat normaaleja! Kuulosti siltä, että joku niistäkin autonsa huoltoon tuonut.
Vastaa Viestiin