Voihan tuon joku laskea. Mutta jos sähkönsiirto mukaanlukien 100 km maksaa sähköllä 7,5€ ja dieselillä 5,5€, niin eroa tuo 2€ per satanen. Jos ajaa vuodessa 20 tkm, niin ero on 400€. Sitten käyttövoimavero yms, niin kohtuu tasoissa on. Ja jos ajaa vähemmän, sähkö tulee halvemmaksi ja jos ajaa enemmän, niin löpövehje kannattaa enemmän.TeeQ kirjoitti:Ei varmaan pitäisi provosoitua, mutta mutta...Unohtuikohan tuosta nyt siirtomaksujen lisäksi jotakin muutakin. Edellisen auton kanssa tuli makseltua n. 800 euroa vuodessa veroja Trafin laskuttamana, eiköhän nuo pitäisi samalla tavalla jaella tuohon kilometrihintaan, puhumattakaan hankinnan yhteydessä maksetusta verosta. Itselle tätä hankintaa en voi perustella säästämisellä, mutta 20 tkm/v ja kotona ladattuna sähkö ilman mitään lisäkikkailua tuo omalta kannalta järkevimmän lopputuloksen kun jonkin verran varustellun uuden G30:sen halusi kuitenkin hankkiasalmol kirjoitti:Helsingistä. Mutta unohdin että päälle tulee sähkön siirto, eli sähköautoilu on laskelmaa kallimpaa.Kuudensuora kirjoitti:Sähkö on 10-30snt/kwh. Mistä saa 5snt sähköä?
530e kokemuksia ja keskustelua
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
No omalta kohdaltani lakkaan tästä vääntämisen, tuote kun on niin kovasti eri kuin 520d - jotenkin näkisin vielä että rinnastetaan 530d tähän pakettiin mutta näissähän jokaisella varmasti oma mielensä ja mielipiteensä, onneksi sentään itseä hymyilyttää...
Sen verran en malta olla kommentoimatta että kyllä pitää kauniisti ajella 520d:llä jos meinaa polttoaineenkulutuksen kuitata 5,5 eurolla/100 km...nooh ehkä mä en vaan osaa säästää
Sen verran en malta olla kommentoimatta että kyllä pitää kauniisti ajella 520d:llä jos meinaa polttoaineenkulutuksen kuitata 5,5 eurolla/100 km...nooh ehkä mä en vaan osaa säästää
Ei ollut tarkoitettu provoksi, vaan keskusteluksi. Täällä myös esitetään 1.0l/100 km lukemia 30e:lle, kaikkihan tietää että se ei ole mahdollista kuin lyhyillä matkoilla. Mutta ei siitäkään täällä väännetä sen enempää. Eli keskustelu vapaana ja älköön sähköheput hermostuko jos joku kritisoi. Älköön löpöheput hermostuko myöskään.TeeQ kirjoitti:No omalta kohdaltani lakkaan tästä vääntämisen, tuote kun on niin kovasti eri kuin 520d - jotenkin näkisin vielä että rinnastetaan 530d tähän pakettiin mutta näissähän jokaisella varmasti oma mielensä ja mielipiteensä, onneksi sentään itseä hymyilyttää...
Sen verran en malta olla kommentoimatta että kyllä pitää kauniisti ajella 520d:llä jos meinaa polttoaineenkulutuksen kuitata 5,5 eurolla/100 km...nooh ehkä mä en vaan osaa säästää
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Oon samaa mieltä. Ei oo tullut koskaan suuremmin ihmeteltyä bemmissä kulutusta. Vie minkä vie.Tuntuis ahdistavalta tsiigailla koko ajan rahan menoa:o). Kaikki muu kyllä ottaa päähän kun menee esim autoa vaihtamaan. Euroja huutavat ison kasan.Wonderi kirjoitti:Sekä sähkö- että löpöhepuille voi virnistää että ostit sitten 60ke+ auton että voit säästää pennejä polttoainelaskussa.
Ostellaan 50-70 teur autoja ja mietitään desilitroja ja senttejä kulutuksessa. Mulla 520d ja 530d ovat kuluttaneet kaupungissa (pelkkä kaupunki) kumpikin yli 10 ja 12 l/100 km kukin.
Monet julkiset latauspisteet eivät ole ollenkaan edullisia, varsinkin jos niissä on kk-maksuja tms.
530e on vielä tavalliseen autoon ympätty sähkölisä. Kun neliveto onnistuu, tavaratilaa on kuin normimallissa, vetokoukun saa ja lataushybridinä todellinen kantama sähköllä on luokkaa 50-100 km (eli ilmoitettu 100-200 km), alkaa auto olla kiinnostava. Tähän menee viissatkun tapauksessa kaksi tai neljä vuotta vielä, veikkaisin että neljä.
Monet julkiset latauspisteet eivät ole ollenkaan edullisia, varsinkin jos niissä on kk-maksuja tms.
530e on vielä tavalliseen autoon ympätty sähkölisä. Kun neliveto onnistuu, tavaratilaa on kuin normimallissa, vetokoukun saa ja lataushybridinä todellinen kantama sähköllä on luokkaa 50-100 km (eli ilmoitettu 100-200 km), alkaa auto olla kiinnostava. Tähän menee viissatkun tapauksessa kaksi tai neljä vuotta vielä, veikkaisin että neljä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
- Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)
Tarkoitettu keskusteluksi? Millaista keskustelua luulit tuolla avautumisella saavan aikaiseksi, kun faktat päin sitä ihteään. Ei unohtunut kuinsalmol kirjoitti:TeeQ kirjoitti: Ei ollut tarkoitettu provoksi, vaan keskusteluksi. Täällä myös esitetään 1.0l/100 km lukemia 30e:lle, kaikkihan tietää että se ei ole mahdollista kuin lyhyillä matkoilla. Mutta ei siitäkään täällä väännetä sen enempää. Eli keskustelu vapaana ja älköön sähköheput hermostuko jos joku kritisoi. Älköön löpöheput hermostuko myöskään.
- sähkönsiirto
- diesel verot
- diesel kulutus päin v****a
- vertailu ihan väärään autoon tehojen puolelta
- jne.
Yrittäisit edes... :(
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
edellinen F10 520d Business
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
- Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)
Mutuilujen sijaan tässä lukuja, jotka faktaa ja voi laskea eroa (530e vs. mun edellinen 520d 2011, vaikka vertailu tehojen puolesta on väärä):
- käyttövoimaveron erotus vuodessa 400 euroa => jaa vuosittaisille ajokilometreille
- sähkön hinta mulle 11,8s / kWh (sis. siirto)
- 530e kulutus ensimmäiset 5000 km 4,4 L / 100 km (sis. sisäänajo, jossa normaalia enemmän polttomoottoriajoa) + 752 kWh sähköä / viimeinen tankki vain 3,2 L / 100 km + 296 kWh sähköä
- 520d kulutus kuusi vuotta ka. 6,1 L / 100 km mun ajoilla
- bensan hinta vs. diesel eroksi voisi olettaa vaikka 18 s / litra (tosin polttoaina.netissä ero nyt pääkaupunki seudulla 14 s)
Siittä sitten laskemaan omilla kilometreillä! Ja siis itse en 530e:tä hankkinut säästääkseni, vaan se vaan tuntuu niin hyvältä ajaa sähkön väännön ja hiljaisuuden takia.... Säästöt, tosin pienet, on sitten vain plussaa...
edit: sähköt yllä sisältää lämmitykset ennen ajoa ja mitattu pistorasian ja latausjohdon välistä => sisältää myös latauksessa syntyvää häviötä vs. auton ilmoittamat kulutusluvut
- käyttövoimaveron erotus vuodessa 400 euroa => jaa vuosittaisille ajokilometreille
- sähkön hinta mulle 11,8s / kWh (sis. siirto)
- 530e kulutus ensimmäiset 5000 km 4,4 L / 100 km (sis. sisäänajo, jossa normaalia enemmän polttomoottoriajoa) + 752 kWh sähköä / viimeinen tankki vain 3,2 L / 100 km + 296 kWh sähköä
- 520d kulutus kuusi vuotta ka. 6,1 L / 100 km mun ajoilla
- bensan hinta vs. diesel eroksi voisi olettaa vaikka 18 s / litra (tosin polttoaina.netissä ero nyt pääkaupunki seudulla 14 s)
Siittä sitten laskemaan omilla kilometreillä! Ja siis itse en 530e:tä hankkinut säästääkseni, vaan se vaan tuntuu niin hyvältä ajaa sähkön väännön ja hiljaisuuden takia.... Säästöt, tosin pienet, on sitten vain plussaa...
edit: sähköt yllä sisältää lämmitykset ennen ajoa ja mitattu pistorasian ja latausjohdon välistä => sisältää myös latauksessa syntyvää häviötä vs. auton ilmoittamat kulutusluvut
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
edellinen F10 520d Business
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Talviajosta ja nelivedon puutteesta onko mitään kokemuksia muilla vielä?
Mun kokemuksen mukaan talvirenkailla täytyy nytkäyttää liikkeelle vähän turhan varovaisesti. Varsinkin kun tässä sitä vääntöä löytyy heti alhaalta. Sen jälkeen kun liikkeellä, niin sitten mennäänkin kyllä ihan
Yhden kerran motarille liittyessä tuli nelivetoa pahasti ikävä, kun ramppi oli aivan peilijäässä/kuurassa. Siinä sitten mutka 25kmh luistellen ja viimein suoralla pätkällä todella tuhnu lähtö kunnes sula asfaltti löytyi.
Vakauden tai ajettavuuden kanssa ei ole ollut vielä mitään erityisiä nelivedosta poikkeavia kokemuksia. Tämä kertoo eniten siitä, että xdrive-neliveto on todella lähellä takavetoisen ajettavuutta ja tuntumaa. Vetopitoa on siten vaan ihan toisella tavalla.
Mun kokemuksen mukaan talvirenkailla täytyy nytkäyttää liikkeelle vähän turhan varovaisesti. Varsinkin kun tässä sitä vääntöä löytyy heti alhaalta. Sen jälkeen kun liikkeellä, niin sitten mennäänkin kyllä ihan
Yhden kerran motarille liittyessä tuli nelivetoa pahasti ikävä, kun ramppi oli aivan peilijäässä/kuurassa. Siinä sitten mutka 25kmh luistellen ja viimein suoralla pätkällä todella tuhnu lähtö kunnes sula asfaltti löytyi.
Vakauden tai ajettavuuden kanssa ei ole ollut vielä mitään erityisiä nelivedosta poikkeavia kokemuksia. Tämä kertoo eniten siitä, että xdrive-neliveto on todella lähellä takavetoisen ajettavuutta ja tuntumaa. Vetopitoa on siten vaan ihan toisella tavalla.
Samankaltaiset kokemukset myös itsellä, jos jäinen pohja ja vielä lunta/loskaa päällä niin liikkeelle lähtö vaatii tarkkuutta...jos siis haluaa kauniisti mutta ripeästi lähteä. Jouduin viime viikolla ajamaan reilun 10 km hiekkatietä jolle oli juuri vedetty uutta, sellaista kuulalaakerisoraa ja tuolla alustalla vanhan Audin nelivetoa tuli ikävä. Mitään paniikkia tämän kanssa ei kuitenkaan pääse syntymään, nuo tekniset avustimet tuntuvat ihan mukavasti työtään tekevän.lnaukkar kirjoitti:Talviajosta ja nelivedon puutteesta onko mitään kokemuksia muilla vielä?
Mun kokemuksen mukaan talvirenkailla täytyy nytkäyttää liikkeelle vähän turhan varovaisesti. Varsinkin kun tässä sitä vääntöä löytyy heti alhaalta. Sen jälkeen kun liikkeellä, niin sitten mennäänkin kyllä ihan
Yhden kerran motarille liittyessä tuli nelivetoa pahasti ikävä, kun ramppi oli aivan peilijäässä/kuurassa. Siinä sitten mutka 25kmh luistellen ja viimein suoralla pätkällä todella tuhnu lähtö kunnes sula asfaltti löytyi.
Vakauden tai ajettavuuden kanssa ei ole ollut vielä mitään erityisiä nelivedosta poikkeavia kokemuksia. Tämä kertoo eniten siitä, että xdrive-neliveto on todella lähellä takavetoisen ajettavuutta ja tuntumaa. Vetopitoa on siten vaan ihan toisella tavalla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Auto näyttää rajoittavan sähköajoa heti kun alle 0 astetta ja lähdetään liikkeelle kylmällä autolla. Max edrive estetty tietysti myös jos yrittää.
Tässä kuva eiliseltä. Auto oli seissyt yön yli ja laitoin ilmastoinnin päälle alle 5 min ennen lähtöä eli hyvin lyhyesti. Kabiinin sisälämpö oli noussut jo ihan mukavalle tasolle ja matkaan pääsi ilman takkia. Tuossa kuvan vaiheessa olin ajanut jo melkein 2 kilsaa ja rajoituksesta huolimatta kuitenkin sähköllä.
Tässä kuva eiliseltä. Auto oli seissyt yön yli ja laitoin ilmastoinnin päälle alle 5 min ennen lähtöä eli hyvin lyhyesti. Kabiinin sisälämpö oli noussut jo ihan mukavalle tasolle ja matkaan pääsi ilman takkia. Tuossa kuvan vaiheessa olin ajanut jo melkein 2 kilsaa ja rajoituksesta huolimatta kuitenkin sähköllä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
- Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)
Mulla rajoittaa jo aiemmin ja jopa lämmitettynä pitää ajaa puoli kilsaa tai jotain ennen kuin saa täydet sähköt käyttöön.
Näin, jos auto seissyt vuorokauden. Sitten taas jos on päivässä useampia ajoja, ”pitää” lämmöt paremmin ja sähkön käyttö helpompaa.
Nyt olisi pihassa auto -7 asteessa ja seissyt tiistaista. Pitää testata, lähteekö ollenkaan...
Näin, jos auto seissyt vuorokauden. Sitten taas jos on päivässä useampia ajoja, ”pitää” lämmöt paremmin ja sähkön käyttö helpompaa.
Nyt olisi pihassa auto -7 asteessa ja seissyt tiistaista. Pitää testata, lähteekö ollenkaan...
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
edellinen F10 520d Business
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
- Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)
Kyllä lähti... Precon ajastettu ja lähdin tasan ajastettuun aikaan. Mutta piti ajaa 15% tehoilla 10 km kaupunkinopeutta (sis. myös pätkän ICE ajoa, kun mäessä laittoi polttomootori päälle) ennen kuin saatiin täydet sähkötehot ulos ja Max edrive onnistui.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
edellinen F10 520d Business
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Laitetaas tännekin kun huomasin bemarin pressiesitteestä tarkkoja lukuja
530e nippelitietoa
recuperation eli sähkömoottori generoi energiaa takaisin akkuun max 20 kW teholla
Suorituskyvyn kokonaisteho on tietysti tunnettu 252 hp / 420 nm mutta tarkemmin:
sähkö 113 hp @ 3170 / 250 nm @ 0-3170
polttis 184 hp @ 5000-6500 / 290 nm @ 1350-4250
530e nippelitietoa
recuperation eli sähkömoottori generoi energiaa takaisin akkuun max 20 kW teholla
Suorituskyvyn kokonaisteho on tietysti tunnettu 252 hp / 420 nm mutta tarkemmin:
sähkö 113 hp @ 3170 / 250 nm @ 0-3170
polttis 184 hp @ 5000-6500 / 290 nm @ 1350-4250
Olisi kiva jos joku tuohon 530e-B48:iin laittaisi sen JB4:n, niin saisi tuosta polttiksesta sellaiset 250 hp ja siihen päälle sitten tuo sähkö niin voisi jo tuon kokoinen laivakin liikkua. Mistä löytyy ensimmäinen rohkea? JB4 maksaa varmaan sen 500€.lnaukkar kirjoitti:Suorituskyvyn kokonaisteho on tietysti tunnettu 252 hp / 420 nm mutta tarkemmin:
sähkö 113 hp @ 3170 / 250 nm @ 0-3170
polttis 184 hp @ 5000-6500 / 290 nm @ 1350-4250
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Löytyy muiltakin vastaavaa pakettia ja 300 paikkeille nousee tehot. Kiva olisi kuulla tuleeko sähkö-polttis portaasta entistäkin jyrkempi.salmol kirjoitti:Olisi kiva jos joku tuohon 530e-B48:iin laittaisi sen JB4:n, niin saisi tuosta polttiksesta sellaiset 250 hp ja siihen päälle sitten tuo sähkö niin voisi jo tuon kokoinen laivakin liikkua. Mistä löytyy ensimmäinen rohkea? JB4 maksaa varmaan sen 500€.lnaukkar kirjoitti:Suorituskyvyn kokonaisteho on tietysti tunnettu 252 hp / 420 nm mutta tarkemmin:
sähkö 113 hp @ 3170 / 250 nm @ 0-3170
polttis 184 hp @ 5000-6500 / 290 nm @ 1350-4250
Rajoittaako pakkanen myös hybriditilassa sähkön tuottoa? Paljonkohan on käytössä 113hv osalta?
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Monet sähköautot kyllä rajoittaa tehoa kylmässä ennen kuin akku on hieman lämmennyt. En tiedä mitään varmaa bemarista, täyttä sähköajoa se rajoittaa, mutta miten sitten kävisi kickdownilla. En ole kokeillut enkä ole vahingossa huomannut. Mutta eipä sitä polttistakaan kannata polkea ennen kuin lämmin ja samassa ajassa lämpeää myös se ajoakku.Kuudensuora kirjoitti: Rajoittaako pakkanen myös hybriditilassa sähkön tuottoa? Paljonkohan on käytössä 113hv osalta?