530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

urandom kirjoitti:Tänään kun oli kaksi astetta pakkasta niin kesti 15 minuuttia ja 8km ennen kuin sähkö alkoi toimimaan. Eikö tuon esilämmityksen pitäisi lämmittää akut myös käyttöä varten?
Ei lämmitä akkua. Bemarin plug-in hybrideissä ei ole minkäänlaista akun esilämmitystä (akun esijäähdytys on olemassa!). Sama koskee järjestään muidenkin merkkien plug-in hybridejä.
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Saman totesin tänään. Eli syyskuusta asti precon tehty tunti-kaksi ennen lähtöä ja nyt luin jostain, että pitäisi tehdä yli kolme tuntia ennen, että lämmittäisi matkustamon lisäksi akkua. Olisin siis aina ajautunut niin myöhään, ettei akkua ole lämmitetty.

Tänään ajastettu precon neljä tuntia ennen lähtöä ja lämmitys ei muuttunut mitenkään. Vasta 20 min ennen lähtöä alkoi lataamaan akkua, kun aloitti matkustamon lämmityksen. Ja -2 asteessa oli ensin 10 km matkan 15 % tehosta käytössä, sitten vasta tuli auto asennossa 40% ja max edrive mahdolliseksi, eli akkua ei oltu lämmitetty.

Tämä kyllä heikentää niiden akkuajopotentiaalua, jotka pääsisi akullisella määrän päähän asti. Nyt polkaisee ICEn päälle kovin herkästi kylmällä. Tuolla 15%:n teholla on tosi nihkeää kiihdyttää... ;)
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

mj1973 kirjoitti:Saman totesin tänään. Eli syyskuusta asti precon tehty tunti-kaksi ennen lähtöä ja nyt luin jostain, että pitäisi tehdä yli kolme tuntia ennen, että lämmittäisi matkustamon lisäksi akkua. Olisin siis aina ajautunut niin myöhään, ettei akkua ole lämmitetty.

Tänään ajastettu precon neljä tuntia ennen lähtöä ja lämmitys ei muuttunut mitenkään. Vasta 20 min ennen lähtöä alkoi lataamaan akkua, kun aloitti matkustamon lämmityksen. Ja -2 asteessa oli ensin 10 km matkan 15 % tehosta käytössä, sitten vasta tuli auto asennossa 40% ja max edrive mahdolliseksi, eli akkua ei oltu lämmitetty.

Tämä kyllä heikentää niiden akkuajopotentiaalua, jotka pääsisi akullisella määrän päähän asti. Nyt polkaisee ICEn päälle kovin herkästi kylmällä. Tuolla 15%:n teholla on tosi nihkeää kiihdyttää... ;)
Huomaako akkupowerin vajauden ajossa? Pienillä kierroksilla (1000-2000rpm) voimasta puuttuu 50-70% joten sillä pitäisi olla suurikin vaikutus.
Esim. motarille jos lähtee, niin äkkiä tarvitaan 100-150hp ripeään liikkumiseen ja se ei ilman sähkömoottoria tule noilla kierorksilla.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

mj1973 kirjoitti:Saman totesin tänään. Eli syyskuusta asti precon tehty tunti-kaksi ennen lähtöä ja nyt luin jostain, että pitäisi tehdä yli kolme tuntia ennen, että lämmittäisi matkustamon lisäksi akkua. Olisin siis aina ajautunut niin myöhään, ettei akkua ole lämmitetty.
Tämä kirjoittamasi on siis totta bemarin i3 sähköautossa, mutta ei näissä plugareissa.
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Kuudensuora kirjoitti: Huomaako akkupowerin vajauden ajossa? Pienillä kierroksilla (1000-2000rpm) voimasta puuttuu 50-70% joten sillä pitäisi olla suurikin vaikutus.
Esim. motarille jos lähtee, niin äkkiä tarvitaan 100-150hp ripeään liikkumiseen ja se ei ilman sähkömoottoria tule noilla kierorksilla.
Ei ole tullut paikkaa kokeilla. Eikä kyllä ehkä ole haluakaan repiä jääkylmällä polttomoottorilla... Kai se voisi tuntua jossain tilanteessa, jos polttomoottorin voima ei riitä kaasupolkimen pyyntöön ja sähkömoottorista saadaan vain 1/4 osa tehosta.

Mutta tuskin tuntuu normiajossa pahemmin. Sen voi kyllä sanoa, että täyssähköajon ihan alakierrosten väännössä selvä ero verrattuna tyhjällä akulla polttomoottorilla ajoon, poljinta saa painaa syvemmälle saadakseen yhtään samaa kiihtyvyyttä polttomoottorilla. Tämän siis huomaa lähdöissä ja hitaasta vauhdista kiihdytettäessä.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

mj1973 kirjoitti:
Kuudensuora kirjoitti: Huomaako akkupowerin vajauden ajossa? Pienillä kierroksilla (1000-2000rpm) voimasta puuttuu 50-70% joten sillä pitäisi olla suurikin vaikutus.
Esim. motarille jos lähtee, niin äkkiä tarvitaan 100-150hp ripeään liikkumiseen ja se ei ilman sähkömoottoria tule noilla kierorksilla.
Ei ole tullut paikkaa kokeilla. Eikä kyllä ehkä ole haluakaan repiä jääkylmällä polttomoottorilla... Kai se voisi tuntua jossain tilanteessa, jos polttomoottorin voima ei riitä kaasupolkimen pyyntöön ja sähkömoottorista saadaan vain 1/4 osa tehosta.

Mutta tuskin tuntuu normiajossa pahemmin. Sen voi kyllä sanoa, että täyssähköajon ihan alakierrosten väännössä selvä ero verrattuna tyhjällä akulla polttomoottorilla ajoon, poljinta saa painaa syvemmälle saadakseen yhtään samaa kiihtyvyyttä polttomoottorilla. Tämän siis huomaa lähdöissä ja hitaasta vauhdista kiihdytettäessä.
Puhunkin kierrosalueesta 1000-2000rpm, joka on siis käytännössä koko ajan myös kylmällä autolla ajellessa. MIten se tuolla alueella toimii verrattuna siihen kun akku on lämmin? Menetkö siis aina alle 50% kaasun painalluksella kylmällä autolla?
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Sähkömoottori ja polttomoottori eivät toimi samaan aikaan kuin kahdessa tapauksessa:

- kaasupohjassa kiihdytys, jolloin sähkömoottori tarjoaa eboostin bemun termein
- ajonopeus menee yli auto- tai eco -ajotilassa yli 90 km/h tai samoissa ajotiloissa kiihdytys kylmällä polttomoottorilla, joka ylittää 40%:n tehon tarpeen => näissä tapauksissa sähköajosta siirrytään polttomoottoriajoon => sähkömoottori tukee kylmää polttomoottoria jonkin aikaa (icestä otetaan vain osa tarvittavasta tehosta), mutta ei anna mitään lisätehoa

1000-2000 kierroksella ei siis koskaan ole molemmat käytössä normiajossa niin, että toisen puuttuminen tuntisi tehon alenemisena. Vain täyskaasukiihdytyksessä, jos kylmä akku rajoittaa sähkömoottoria, voisi tehon aleneminen tuntua.

Kuten yllä totesin, hitaassa ajossa sähköajo vs. ICE ajo tuntuu erilaiselta - sähköllä menee vaivattomammin.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

mj1973 kirjoitti:Sähkömoottori ja polttomoottori eivät toimi samaan aikaan kuin kahdessa tapauksessa:

- kaasupohjassa kiihdytys, jolloin sähkömoottori tarjoaa eboostin bemun termein
- ajonopeus menee yli auto- tai eco -ajotilassa yli 90 km/h tai samoissa ajotiloissa kiihdytys kylmällä polttomoottorilla, joka ylittää 40%:n tehon tarpeen => näissä tapauksissa sähköajosta siirrytään polttomoottoriajoon => sähkömoottori tukee kylmää polttomoottoria jonkin aikaa (icestä otetaan vain osa tarvittavasta tehosta), mutta ei anna mitään lisätehoa

1000-2000 kierroksella ei siis koskaan ole molemmat käytössä normiajossa niin, että toisen puuttuminen tuntisi tehon alenemisena. Vain täyskaasukiihdytyksessä, jos kylmä akku rajoittaa sähkömoottoria, voisi tehon aleneminen tuntua.

Kuten yllä totesin, hitaassa ajossa sähköajo vs. ICE ajo tuntuu erilaiselta - sähköllä menee vaivattomammin.
Nyt olen eri mieltä.

Ootko kurkannut auton edrive näkymästä? On meinaan mun havainnon mukaan aika usein samaan aikaan tuuppimassa. Se mittariston "eboost" ei kerro koko totuutta.

Lisäksi mistä tulee se välitön vääntö pyörille aina kun painat kaasua (ei todellakaan kickdown), vaikka sulla on polttomoottori päällä. Sähkömoottorista.

Mun havaintojen mukaan usein se sähkö tuuppii siellä jatkeena myös vaikka ajat tasaista 100kmh nopeutta pitkin motaria. Kuten tässä kuvan tilanteessa jossa mentiin possujunassa vakkarilla:

Kuva
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Joo, unohdin että tekee tuota. Olen huomannut saman tuosta näytöstä, mutta vain tasaisella nopeudella. Välillä heittää satasenkin nopeudessa jopa kokonaan sähkölle. Tämä tehdään varmaan bensan säästämiseksi, mutta tekeekö ei-täyskaasukiihdytyksissä, jos polttomoottori lämmin? Siis oletko nähnyt ”sähkömoottoritukea” ruudussa, jos kiihdytät 100 => 120 ja lähdet polttomoottoriajosta?

Meinaan vaan, että jos tukee aina kiihdytyksissä sähköllä, niin eikö pitäisi varoittaa kylmän akun kanssa, että ei ole kaikki teho saatavilla? Max edrivessä ko. varoitus on.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

mj1973 kirjoitti:Joo, unohdin että tekee tuota. Olen huomannut saman tuosta näytöstä, mutta vain tasaisella nopeudella. Välillä heittää satasenkin nopeudessa jopa kokonaan sähkölle. Tämä tehdään varmaan bensan säästämiseksi, mutta tekeekö ei-täyskaasukiihdytyksissä, jos polttomoottori lämmin? Siis oletko nähnyt ”sähkömoottoritukea” ruudussa, jos kiihdytät 100 => 120 ja lähdet polttomoottoriajosta?

Meinaan vaan, että jos tukee aina kiihdytyksissä sähköllä, niin eikö pitäisi varoittaa kylmän akun kanssa, että ei ole kaikki teho saatavilla? Max edrivessä ko. varoitus on.
En ole huomannut mitään eroa auton käytöksessä tai reagoinnissa kun polttomoottori on käynnissä. Olipa sähköajoa jäljellä 30 kilsaa tai -- kilsaa, niin samalta luulen auton tuntuneen. Jälkimmäinen "--" on siis joko liian kylmä akku tai akussa liian vähän energiaa. Kuten pari viestiä takaperin mainitsin, niin kickdown-kiihdytystä en ole kylmällä akulla (tai polttiksella) kokeillut, joten siitä en osaa sanoa yhtään mitään. Toki tietysti se, että ei täällä ole ollut pakkasta enempää kuin pari astetta pahimmillaan.
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Testailin vähän kiihdytyksiä, vaikka pahaa teki kiusata kylmää polttomoottoria... Ulkolämpötila -1. Reilu normaali kiihdytys paikaltaan noin kuuteenkymppiin, tehomittari heilahtaa 60%:iin.

1. Muuta sata metriä ajoa takana lähdöstä, kylmä akku, vain 15% tehosta käytössä sähköllä, - - - range sähköllä, kylmä käynnistämätön polttomoottori, auto edrive:
Tehon ylittäessä 15% polttomoottori tulille sähkömoottorituella kuten kuvassa yllä

2. Akku lämmennyt, edelleen auto edrive, 40% tehoa tarjolla sähköajoon, lämpömittarin mukaan kylmä mutta kaksi kertaa hetken tulilla käynyt polttomoottori, range noin 15 km:
Tehon ylittäessä 40% polttomoottori tulille ilman sähkömoottoritukea yllä olevan kuvan mukaisen näytön mukaan
3. Molemmat lämpimänä (akku ja polttomoottori), edelleen auto edrive, 40% tehoraja sähköajolle:
Tehon ylittäessä 40% polttomoottori tulille ilman sähkömoottoritukea yllä olevan kuvan mukaisen näytön mukaan
4. Molemmat lämpimänä (akku ja polttomoottori), Max edrive jossa 60% tehoraja sähköajolle:
Tässä polttomoottori ei käynnisty, oli vain vertailu kiihtyvyyden osalta

Mitään en pystynyt mittaamaan, mutta 1-3 kiihdytykset tuntuivat suurin piirtein yhtä nopeilta mutuna, nelosen lähtö on ripeä mutta kiihtyvyys hyytyy nopeuden noustessa. Ainoastaan ykkösessä sähköltä vaihto polttomoottorille tuntui hitaammalta kuin 2/3 kohdissa ja tuli tosi aikaisin, mikä sai kiihdytyksen tuntumaan hivenen hitaammalta tai epäröivältä. Mutta oikeasti eroa ei ehkä ollut muuta kuin kuskin tuntemuksessa.

Eli on mikä tahansa kylmä, auto kyllä kiihtyy samalla tavalla ja tehoa ei puutu normiajossa.

Sitä en sitten tiedä, käyttääkö auto sähkömoottoria ilman, että näyttäisi sitä ylläolevan kuvan edrive-näytössä. Omien kokemusten mukaan ko. näyttöä seurattuani se on joko/tai sähkö/polttomoottori poislukien kylmän polttomoottorin tukeminen sähköllä ja joskus tasanopeudella sähkötuki maantieajossa, kun tarvitaan vain vähän tehoa (bensan säästämiseksi kai, heittää sähkölle normaalia korkeammalla nopeudella pienen tehovaatimuksen avulla ja kun tarvitaan vähän lisää tehoa tuetaan sähköllä hetki ennen kuin siirtyy pelkälle polttomoottorille).
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

lnaukkar kirjoitti:
Lisäksi mistä tulee se välitön vääntö pyörille aina kun painat kaasua (ei todellakaan kickdown), vaikka sulla on polttomoottori päällä. Sähkömoottorista.
Siis oletko nähnyt näytössä sähkömoottorituen, jos vaikka 100:n polttomoottoriajossa kiihdyttää 120:iin?
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Suuri kiitos käyttäjälle mj1973 uhrauksestasi .. öhm, tieteen hyväksi! :thuup:
mj1973 kirjoitti: Siis oletko nähnyt näytössä sähkömoottorituen, jos vaikka 100:n polttomoottoriajossa kiihdyttää 120:iin?
Joskus jaksoin pidemmän matkan ajella tuo näyttö päällä ja silloin huomasin, että sähkömoottori näytti tukevan aina kun osui kohdalle ylämäki tai jos vakkari kiihdytti nopeuden muuttuessa. Siinä vaikutti siis siltä, että moottori pysyi kulutuksen kannalta optimialueella ja sähkö tuuppaili vääntöä jatkeeksi. Välillähän se tosiaan sammuttaa polttiksen kokonaan, esim. alamäessä. En todellakaan muista millä ajomoodilla näitä, sport tai comfort aika 50-50 kumpi on päällä. Ehkä siinäkin jotain eroa. Sitten tietysti se onko navissa kohde ja tilana auto e-drive, mikä muuttaa käytöstä jossain tilanteissa.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

mj1973 kirjoitti:Testailin vähän kiihdytyksiä, vaikka pahaa teki kiusata kylmää polttomoottoria... Ulkolämpötila -1. Reilu normaali kiihdytys paikaltaan noin kuuteenkymppiin,
OT älkää nyt turhaan polttomoottoria säälikö. Moottorille nimenomaan on kuluttavaa, jos sitä kuormitetaan pitkään kylmänä. Siksi kuormitusta kannattaa olla melkein heti paikaltaan reippaasti, että lämpenee nopeammin käyntilämpöön. Nykyöljyt kyllä kiertää koneessa, jollei nyt jotain -30C ole.
Pahinta on lämmittää konetta paikallaan tyhjäkäynnillä.
Ja, reippaalla kuormituksella en tietenkään tarkoita mitään punarajalla huudattamista... :blush:
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Siinä mielessä meidän 530e ainakin saa "optimaalista käyttöä" kun aamuisin polttis pärähtää päälle ekaa kertaa motarin rampilla. En heti myöskään usko että vaimo(kaan) sitä punarajaan huudattaa, ainakin viimeistään muu liikenne estää. :mus:
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Kokeilin, auttaako lataus juuri ennen lähtöä saamaan akut nopeammin "ajolämpöihin". Ja kyllä, nyt piti pari astetta kylmemmässä kuin esim. eilen ajaa vain 4 km 15%:n sähkötehorajoituksella, kun normaalisti on ollut näillä keleillä 10 km ennen kuin Max edrive sallittu (tai 40% auto edrivessa). Ladattu siis niin, että akku täynnä noin 20 min ennen lähtöä ja tuosta sitten alkanut matkustamon lämmitys, jolloin akkua edelleen ladataan.

Seurailin myös energianvirtanäyttöä sillä silmässä, onko sähkömoottori mukana antamassa kiihdytyksissä lisää vääntöä polttomoottoriajossa, kun kiihdyttää tasanopeudesta (50/60/80), paikaltaan tai hiljaisesta nopeudesta kaupungissa (esim. 20/30). Ei se kyllä tuon näytön mukaan anna mitään lisävääntöä polttomoottorin rinnalla. Ainoastaan kun painoi vielä lisää kaasua, niin sitten tuli eboostin mukaan. Enkä kyllä keksi syytä, miksi olisi piilotettu tämä ominaisuus, jos auto sitä tekisi, koska olisi ihan positiivista. Testattu Sport/Comfort-moodeissa, akussa latausta/akun lataus ---, lämmin polttomoottori.

Sen opin näyttöä tuijottelemalla, että lataa tyhjää akkua ilmeisesti pienellä teholla melkein koko ajan ajettaessa, ei vain hidastettaessa / jarrutettaessa (akku siis tyhjä eli range -näytössä ---, comfort -ajomoodi). Sähkömoottori on sinisellä kuvassa ja siitä sininen virta akkuun samalla, kun polttomoottori oranssilla ja oranssi virta takapyörille.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
Eqro
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Heinä 2015, 18:31
Auto: F31 320i xDrive 2014

Tekniikanmaailmalta pähkinä 530e:n talvitestistä: "Oheisessa kuvassa on talvitestimme BMW 530e -lataushybridin lämpötilakäyrä lämmityslaitekokeesta maantiellä. Lämpötilassa tapahtuu erikoinen notkahdus 20 minuutin kohdalla. Ennen kuin selvitämme asian maahantuojalta, osaako joku lukijoistamme arvata, mitä tässä tapahtuu?" https://twitter.com/TM_testaa/status/951671983841906689
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Eqro kirjoitti:Tekniikanmaailmalta pähkinä 530e:n talvitestistä: "Oheisessa kuvassa on talvitestimme BMW 530e -lataushybridin lämpötilakäyrä lämmityslaitekokeesta maantiellä. Lämpötilassa tapahtuu erikoinen notkahdus 20 minuutin kohdalla. Ennen kuin selvitämme asian maahantuojalta, osaako joku lukijoistamme arvata, mitä tässä tapahtuu?" https://twitter.com/TM_testaa/status/951671983841906689
Termari aukeaa liian aikaisin ja tätä tekee muidenkin mallien kohdalle. Vain mittaamalla huomaa. Softa ohjattu avaus.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

Kuudensuora kirjoitti:
Eqro kirjoitti:Tekniikanmaailmalta pähkinä 530e:n talvitestistä: "Oheisessa kuvassa on talvitestimme BMW 530e -lataushybridin lämpötilakäyrä lämmityslaitekokeesta maantiellä. Lämpötilassa tapahtuu erikoinen notkahdus 20 minuutin kohdalla. Ennen kuin selvitämme asian maahantuojalta, osaako joku lukijoistamme arvata, mitä tässä tapahtuu?" https://twitter.com/TM_testaa/status/951671983841906689
Termari aukeaa liian aikaisin ja tätä tekee muidenkin mallien kohdalle. Vain mittaamalla huomaa. Softa ohjattu avaus.
Sehän on sisätilan lämmitin, joka on sähkötoiminen eikä liity polttomoottorin jäähdytykseen. Sinänsä hassua, että testissä sisätilat lämmitetään 50 C asteeseen TM:n testissä.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Eikös liity? Tuo on webaston paikalla nestekierrossa tuo 530e sähköinen lämppäri vai onko mun käsitys ihan väärä?
Vastaa Viestiin