530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Meidän autolla ei ole vielä ajettu matka-ajoa lainkaan, joten kulutusmittaustakin on vain nurkka-ajoista.

Bensalla ajettaessa akut eivät kai millään asetuksella lataudu kuin sen verran, että lisävoimaa saa kiihdytyksiin (10%) ?

Lataukseen meillä on toistaiseksi käytössä vain auton mukana tullut johto. Kiinteän laturin asennuttaminen on harkinnassa. Latausnopeudessa ei meille ole merkitystä, kun töiden jälkeen auto saa odotella johdon päässä seuraavaan aamuun. Oletan, että akkujen eliniän kannalta voisi olla parempi ladata niitä minimivirralla. Onkohan tästä mitään faktatietoa olemassa ?
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Hybridibmw
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 01 Huhti 2017, 16:59

Siis mäkin lataan kotona sillä auton mukana tulleella johdolla, jonka olen "puolikiinteästi" ruuvannut seinään.
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

Markku J kirjoitti:Meidän autolla ei ole vielä ajettu matka-ajoa lainkaan, joten kulutusmittaustakin on vain nurkka-ajoista.

Bensalla ajettaessa akut eivät kai millään asetuksella lataudu kuin sen verran, että lisävoimaa saa kiihdytyksiin (10%) ?

Lataukseen meillä on toistaiseksi käytössä vain auton mukana tullut johto. Kiinteän laturin asennuttaminen on harkinnassa. Latausnopeudessa ei meille ole merkitystä, kun töiden jälkeen auto saa odotella johdon päässä seuraavaan aamuun. Oletan, että akkujen eliniän kannalta voisi olla parempi ladata niitä minimivirralla. Onkohan tästä mitään faktatietoa olemassa ?
Ainakin 330e:ssä saa ladattua polttomoottorilla akun noin 50 prosenttiin (ohjekirjan mukaan Sport-moodilla jopa 75%:iin, en ole testannut). Kannattaa kuitenkin muistaa, että taloudellisesta (ja CO2-päästöjen) näkökulmasta ei ole järkevää polttaa bensiiniä akun lataamiseksi...
Merciful
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 79
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 18:39
Auto: G20 330e xDrive M-Sport 2023
Paikkakunta: Helsinki

Oma 330e latautuu +90% varaustasoon save battery -moodia käyttäen, mutta täyteen ei saa koskaan ajamalla.

Sportilla latautuu nopeammin, mutta muuta eroa en ole itse huomannut.

Koeajoautossa, joka oli 2016 mallia, ei myöskään latautunut kuin vähän yli 50% asti. Ilm. tuota rajaa on muutettu sittemmin, jos niin se on mielestäni ihan hyvä muutos.

Mutta kuten sanottua, taloudellisin malli on, että sähkö otetaan seinästä ja akun tyhjennyttyä ajelee automaattiasetuksella.
kaijarto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 11 Elo 2014, 07:41
Auto: 520da x-drive g31 2017

Kävin eilen koeajamassa auton. Onpa hieno moottori ja voimansiirto! Samoin ohjaus on mielestäni loistava. Iso miinus tulee ainoastaan takakontista, joka on todella matala. Jo purjo ruokakassissa törmää kontin kattoon.
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 384
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

kaijarto kirjoitti:Kävin eilen koeajamassa auton. Onpa hieno moottori ja voimansiirto! Samoin ohjaus on mielestäni loistava. Iso miinus tulee ainoastaan takakontista, joka on todella matala. Jo purjo ruokakassissa törmää kontin kattoon.
Oliko muuta tärkeää, laita purjo makuulle kontin pohjalle, niin sitten :)
ardilla
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 26 Kesä 2013, 14:53

kaijarto kirjoitti:Kävin eilen koeajamassa auton. Onpa hieno moottori ja voimansiirto! Samoin ohjaus on mielestäni loistava. Iso miinus tulee ainoastaan takakontista, joka on todella matala. Jo purjo ruokakassissa törmää kontin kattoon.
Kyllähän se kontti on varsin onneton. Alusta pitäisi suunnitella kuten vaikka Teslassa, jolloin akut olisivat pohjalla. Ehkä sitten seuraavassa generaatiossa kuuden vuoden päästä.

Kuva
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Markku J kirjoitti: Lataukseen meillä on toistaiseksi käytössä vain auton mukana tullut johto. Kiinteän laturin asennuttaminen on harkinnassa. Latausnopeudessa ei meille ole merkitystä, kun töiden jälkeen auto saa odotella johdon päässä seuraavaan aamuun.
Mulla on nyt ollut X5 40e lähes päivälleen vuoden. Aluksi pohdiskelin myös tuota latausasiaa. Nyt vuoden käytön jälkeen en näe mitään tarvetta käyttää rahaa latausaseman hankintaan. X5:n akut tulevat täyteen vähän alle 3,5h:ssa auton mukana tulleella reissulaturilla. Keksin kyllä helposti latausaseman hankinnan vaatimalle rahalle useita hyödyllisempiä käyttökohteita/ omiin lataustarpeisiin peilaten en koe saavani latausasemasta mitään lisäarvoa.
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

jva kirjoitti:
Markku J kirjoitti: Lataukseen meillä on toistaiseksi käytössä vain auton mukana tullut johto. Kiinteän laturin asennuttaminen on harkinnassa. Latausnopeudessa ei meille ole merkitystä, kun töiden jälkeen auto saa odotella johdon päässä seuraavaan aamuun.
Mulla on nyt ollut X5 40e lähes päivälleen vuoden. Aluksi pohdiskelin myös tuota latausasiaa. Nyt vuoden käytön jälkeen en näe mitään tarvetta käyttää rahaa latausaseman hankintaan. X5:n akut tulevat täyteen vähän alle 3,5h:ssa auton mukana tulleella reissulaturilla. Keksin kyllä helposti latausaseman hankinnan vaatimalle rahalle useita hyödyllisempiä käyttökohteita/ omiin lataustarpeisiin peilaten en koe saavani latausasemasta mitään lisäarvoa.
Samaa mieltä, itsellä 330e, latautuminen sen verran nopeaa mukana olevalla laturilla, että aika vähissä ne kerrat, että olisi ollut edes teoreettista hyötyä vähän tehokkaammasta laturista. Se auttaa myös, että askartelee jokinlaisen seinäkiinnityksen laturille...
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Joo, mulla on kanssa nyt kova suunnittelu että miten tuo kaikki ripustetaan seinälle.

Saa vinkata jos joku tietää mistä saa tyylikkään Type 2 pistoolin vastakappaleen seinälle laitettavaksi. Ei tee oikein mieli tilata kymmenen euron pidikettä pitkin maailmaa.
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

Ot: minä laitoin pari ruuvia tallin seinään, joissa laturi roikkuu kerällä. 10 senttiä maksanut "latausasema". Toimii kuin junan vessä. Ei siitä wallboksista suurta hyötyä kyllä keksi.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Sod-3 kirjoitti:Ot: minä laitoin pari ruuvia tallin seinään, joissa laturi roikkuu kerällä. 10 senttiä maksanut "latausasema". Toimii kuin junan vessä. Ei siitä wallboksista suurta hyötyä kyllä keksi.
Näin minäkin tein. Ja onhan ainakin tuossa X5:n reissulaturissa ilmiselvät ruuvinpaikat kulmissa mistä laturin saa helposti pudotettua ruuveihin seinälle/nostettua irti seinältä ja kyytiin jos on tarvis.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Jep, ruuvasin myös seinään. Etsin hetken myös jotain sopivan kokoista ja edes näennäislukollista kaappia (avainkaappi, sähkökaappi, jotain), että saisi mötikän vähän huonommin ohikulkijan matkaan tarttuvaksi. Mutta juuri sopivan kokoista ei heti netistä löytynyt.

Kuva
jaja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 13 Kesä 2017, 17:02

xxxxxx
Viimeksi muokannut jaja, 05 Tammi 2018, 14:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

jaja kirjoitti:Paljon kehutusta DDC:stä kaipaisin tietoja. Onko se ns. kolmas oma ajomoodi sportin ja comfortin lisäksi vai säätääkö se valittuna olevaa sporttia tai comfortia jollain lailla?
Onko se oletuksena kun auton käynnistää? Ja lopuksi vielä, että sitä kai sitten kannattaa käyttää aina vai ainoastaan huonokuntoisilla teillä ja huomaako selkeästi eron esim normaalilla valtatiellä vakioalustaan?
Väitän että huomaat eron saman tien kun lähdet ajamaan ensimmäisiä metrejä. Iskunvaimennus mukautuu aina ja koko ajan -- ominaisuutta et saa autosta "pois päältä" muuta kuin vaihtamalla iskarit ..

Yleinen harhaluulo on että mukautuva iskunvaimennus vaihtaa iskunvaimennuksen asetuksia vain ajotilojen välillä -- tämä ei ole totta. Ajotilat määrittävät mitä iskunvaimennus tavoittelee, mutta jokaista auton iskaria säädetään erikseen koko ajan auton antureiden, ajonopeuden ja kartan tietojen perusteella. Eli Comfort-moodissa säätöä tehdään mukavuus edellä, sportilla yritetään myös vähentää auton kallistelua ja korin liikkeitä sekä uudessa adaptive -moodissa auto päättelee ajotilanteen perusteella, että minkä verran painotetaan sporttisuutta ja mukavuutta sen hetkiseen iskareiden säätöön.

Fyysisiä eroja autossa on ainakin eri (pituiset) jouset ja erilaiset iskunvaimentimet.

Jos lontoo taipuun, niin esim tämmöinen esittely olemassa

Electronic Damper Control (EDC) automatically or manually adjusts each damper to suit the driving conditions meaning you enjoy outstanding comfort along with the best in BMW on-road safety. EDC reduces variations in wheel load, ensures tyres have excellent traction and counteracts bodyshell movement regardless of the weight your automobile may be carrying or the state of the road's surface.

Sensors constantly monitor all factors influencing the vehicle's behaviour and occupants' comfort, in order to precisely adjust the damper control. In a fraction of a second, the signals are analysed by the EDC microprocessor and orders are sent to the actuators on the shock absorbers, which, with the help of magnetic valves, are variably adjusted to provide optimal suspension. Thanks to Electronic Damper Control, the tendency for the nose to dip when braking is practically eliminated. The influence of potholes and unevenness on the road surface is reduced to minimum.

In addition to increased driving comfort and improved roll characteristics on the tyres, EDC also contributes to vehicle stability and safety. By reducing the nose's tendency to dip when braking and improving the tyre traction, EDC shortens the braking distance when braking heavily. The damper adjustment means that even when braking with ABS the vehicle chassis remains upright on the road and all four wheels have the largest possible contact to the surface.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Ja sitten voi vielä erikseen säätää Sport/ Eco plussat.
Esim. Sport+ mittaristo isolla sport näytöllä, mutta auto mukavalla alustalla ja pehmeällä vaihteiston vaihdolla.

Ehdoton varuste!
Vois maahantuoja vetää vaikka kampanjaa tuohon DDC varusteeseen.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Joo tämä valikko taitaa tulla vasta DDC-varusteen kanssa?

Kuva

Ja ainakin comfort-penkkien kanssa myös kuskin ja apparin penkit kiristyvät kun vaihdat sportille. Saa tuossa sport-individual moodissa myös muokattua tuota.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Jep.
Ja tarkoitin tuolla plussalla juurikin tuota individual juttua.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
JeanMichell
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 29 Maalis 2015, 18:08
Auto: Ford Ranger Wildtrak

Minkä varusteen/paketin vaatii, että comfort penkit "kiristyvät" (mitä tämä itse asiassa tarkoittaa?) Sport individual moodissa? Tämä oli täysin uusi ominaisuus ainakin minulle...

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Edelliset autot: BMW G31 520dA 2019, BMW F11 LCI 520dA 2016, BMW F11 520dA 2011, Audi A4 Avant 2.0TD 2009, BMW 320dA Touring 2007, Citroen Xsara 1.6 Break 2001
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Ja olen ehdottomasti samaa mieltä gestapon kanssa, että DDC on erittäin arvokas varuste vahvimmalla mahdollisella suosituksella! Jos joku vielä hurjasti epäilee eikä diileriltä koeajoon varustetta löydy, niin pk-seudulla saattaa onnistua "koekyyti"


JeanMichell kirjoitti:Minkä varusteen/paketin vaatii, että comfort penkit "kiristyvät" (mitä tämä itse asiassa tarkoittaa?) Sport individual moodissa? Tämä oli täysin uusi ominaisuus ainakin minulle...
Comfort-penkit ja sitten en ole varma tapahtuuko jo sellaisenaan sportille tökätessä vai pitääkö olla mukautuvaa alustaa, josta halvin on tuo pelkkä DDC.

Kiristyy eli penkin sivuttaistuet muuttavat säätöään voimakkaammaksi ja kapeammaksi. Sport individual -valikosta voi valita tapahtuuko ollenkaan ja kuski vai kuski+appari penkit molemmat.

edit: ei ole mitenkään erityisen funktionaalinen, enemmänkin vain siisti "wow" efekti sport-moodiin siirtymisen tukena.
Vastaa Viestiin