Käytön helppous, itseni tuntien ei aina jaksa/ viitsi käydä töpseliä sovittelemassa paikoilleen.
Oma käyttö paljolti lyhyitä alle 20 Km ajoja kotipihasta lähdettynä.
Ei tarvitse missään seinustalla roikotella lataus johtoja.
Mitenkähän kulutusta kestävävä on latausliitin, jos sitä monta kertaa päivässä kytketään ja irroitellaan?
Onko latausliittimessä äly, että se kytkettynä ei voi lähteä liikkeelle. Joskus lohkolämmittimen kaapelin katkoneena...
530e kokemuksia ja keskustelua
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Ymmärrän! Autotalliin toi langaton lataus olisi kyllä tosi upea homma.antti10 kirjoitti: ↑12 Helmi 2018, 17:58 Käytön helppous, itseni tuntien ei aina jaksa/ viitsi käydä töpseliä sovittelemassa paikoilleen.
Oma käyttö paljolti lyhyitä alle 20 Km ajoja kotipihasta lähdettynä.
Ei tarvitse missään seinustalla roikotella lataus johtoja.
Mitenkähän kulutusta kestävävä on latausliitin, jos sitä monta kertaa päivässä kytketään ja irroitellaan?
Onko latausliittimessä äly, että se kytkettynä ei voi lähteä liikkeelle. Joskus lohkolämmittimen kaapelin katkoneena...
On äly, auto ei liiku jos töpseli on kiinni tai latausluukku auki.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 135
- Liittynyt: 12 Helmi 2011, 19:35
Jos latausluukku on auki, auto kyllä liikkuu mutta asiasta tulee huomautus.
PS: Minulle myös tuo langaton lataus olisi kiinnostava varuste. Jos joku kohtuus olisi hinnassa, niin ilman muuta jatkoon. Tympiihän tuo jatkuva piuhan kanssa sählääminen. Samasta syystä luovuin jo aikoja sitten myös lohko/ sisätilanlämmitimen käytöstä.
PS: Minulle myös tuo langaton lataus olisi kiinnostava varuste. Jos joku kohtuus olisi hinnassa, niin ilman muuta jatkoon. Tympiihän tuo jatkuva piuhan kanssa sählääminen. Samasta syystä luovuin jo aikoja sitten myös lohko/ sisätilanlämmitimen käytöstä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Kai se liitin itsessään kestää? Omasta 330e:stä hajosi se liittimen lukitus. Autohan lukitsee latausjohdon liittimeen kiinni latauksen ajaksi, ja sen lukituksen moottori tai mekaniikka korkkasi. Kun lukitus ei toiminut, ei toiminut myöskään lataus vaikka johdon siis sai paikoilleen ongelmitta. Korjauksena latausliitin vaihdettiin uuteen.
Liitintä enemmän arveluttaa tuon suojaluukun kestävyys, kun sen avaustuntuma on jokseenkin epämääräinen ja takerteleva. Auto on reilun puolitoista vuotta vanha, ja toistaiseksi se on kuitenkin auki lähtenyt.
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Virheen oli heittänyt kiihtyvyysanturi. Huollossa ajoivat kiihtyvyysanturien kalibraation ja päivittivät ohjelmistot.
Mulla oli autossa i-step versio S15A-17-03-509
nyt autossa on S15A-17-11-541
Lyhyen kotimatkan aikana en huomannut eroja.
Sijaisautona oli F30 320d x-drive Business Exclusive Sport. Kyllä tuntuu kolmonen pieneltä, nastarenkaat äänekkäiltä (Pirelli) ja moottori viiveiseltä. Ajoin sillä päivän duunimatkoista 7.5 litraa keskikulutusta. Muuten tietysti hyvin näppärä tuo kolmossarja käteen ja x-drive vakaa verrattuna omaan perää heittävään takavetoon.
Hienosti toiseksi (jaettu sija) 530e tuli Tavitestissä TM:ssä.
Vain kymmenys voitosta.
Vain kymmenys voitosta.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Erittäin hyvin menestyi, mutta yksi heikkous löytyi: 530e-bemarin tiputti kärjestä lämmityslaite. Arvosana oli 7/10 .. Voittaneella Opelilla esim. 10/10. Muuten Bemarin suoritus oli kaikilla osa-alueilla hyvä tai erinomainen.
Lämmityslaitteen testissä TM moittii, että jos kylmällä autolla ajaa sähköajoa, niin auto lämpeää todella hitaasti. Sillä tuloksella BMW suoriutuu testin viimeiseksi. Toisaalta TM myös mittasi, että kun polttomoottori on käynnissä, niin suoritus onkin testin kärkitasoa eli toinen sija. Jälkimmäinen tulos nostaa kelvottoman arvosanan seiskaan. Jutussa tietysti mainitaan, että bemari on mahdollista esilämmittää ja että se kannattaa esilämmittää, mutta se ei vaikuttanut tämän testin arvosanaan.
Tuon langattoman latauksen latausnopeus on ilmeisesti sama kuin mukana tulevalla laturilla, eli 3.5h. Erikseen ostettavalla langallisella laturilla latausaika on 2.5h.
Siitä huolimatta ottaisin langattoman latauksen ennemmin kuin ostaisin eriksen laturin. Saa nähdä mikä on varusteen hinta.
Siitä huolimatta ottaisin langattoman latauksen ennemmin kuin ostaisin eriksen laturin. Saa nähdä mikä on varusteen hinta.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021
ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
Eli bensa tai diesel mallina voitto olisi tullut. Hyvä on vitonen oli moottori tai vetotapa mikä tahansalnaukkar kirjoitti: ↑21 Helmi 2018, 07:45Erittäin hyvin menestyi, mutta yksi heikkous löytyi: 530e-bemarin tiputti kärjestä lämmityslaite. Arvosana oli 7/10 .. Voittaneella Opelilla esim. 10/10. Muuten Bemarin suoritus oli kaikilla osa-alueilla hyvä tai erinomainen.
Lämmityslaitteen testissä TM moittii, että jos kylmällä autolla ajaa sähköajoa, niin auto lämpeää todella hitaasti. Sillä tuloksella BMW suoriutuu testin viimeiseksi. Toisaalta TM myös mittasi, että kun polttomoottori on käynnissä, niin suoritus onkin testin kärkitasoa eli toinen sija. Jälkimmäinen tulos nostaa kelvottoman arvosanan seiskaan. Jutussa tietysti mainitaan, että bemari on mahdollista esilämmittää ja että se kannattaa esilämmittää, mutta se ei vaikuttanut tämän testin arvosanaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
530e oli TM Talviauto 2018 -testin ainoa takaveto. Silti etenemiskyky arvioitiin 9/10 arvoiseksi kaikissa tilanteissa -- tässä vertailussa ainoastaan Opel Insignia yltää yhtä hyvään tulokseen. Ajoajat mutkittelevassa ylämäessä ja lumiradalla olivat heikkoja kun luistonesto oli DSC-tilassa, mutta kärkitasoa DTC-tilassa. Kaikissa testin autoissa oli Nokian R2 kitkarenkaat.
yhteenveto bemarin osalta:
yhteenveto bemarin osalta:
Vähän yllätys että bemari oli testin ainoa auto, jossa on lämmitetyt tutkat ja kamerat.Lataushybridi sopii hyvin talveenkin, mutta vaatii käyttäjältään perehtymistä. Akku kannattaa ladata aina kun pystyy, sillä kulutus ja päästöt pienenevät, vaikka pakkaskeleillä puhdas sähköajo ei aina onnistukaan. Lämmityslaitteelle sähköajo taajamassa on haaste. Ei ole yllätys, että BMW on koko joukon mukavin ja hiljaisin maantieajossa. Avustava elektroniikka toimii loistavasti, ja BMW kulkee liukkaallakin kuin kiskoilla, vaikkei järin nopeasti. Liikkeellelähtö sujuu sähkömoottorilla tyylikkäästi ja varmasti.
530e oli tuplahintainen muihin verrattuna, testiyksilö 80k€. Ois hauska tietää mitä lisävarusteita oli ruksattu, nähtävästi ainakin sporttinahat.
Mutta hyvin 530e menestyi ja erityisesti ilahdutti että ohjaustuntoa ei mitenkään moitittu noksun 17" kitkoilla. Mietin testiä lukiessa tulisiko jopa voitto...
530xe pohjois-Amerikan malliin ois kyllä kiva mutta takaveto tuolla paininjakautumalla (53% taakse, mitattu) auttanee paljon. 530xe taitaa olla Euroopassa saavuttamaton unelma?
Mutta hyvin 530e menestyi ja erityisesti ilahdutti että ohjaustuntoa ei mitenkään moitittu noksun 17" kitkoilla. Mietin testiä lukiessa tulisiko jopa voitto...
530xe pohjois-Amerikan malliin ois kyllä kiva mutta takaveto tuolla paininjakautumalla (53% taakse, mitattu) auttanee paljon. 530xe taitaa olla Euroopassa saavuttamaton unelma?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
TM-testin auto on BMW Northern Europe AB nimiin rekisteröity lehdistö-auto. VIN on G622234, sillä voit kurkata tarkat varusteet vaikkapa bimmer.work-sivustolta. Autossa on vakioalusta, mutta muuten aikalailla kaikki varusteet: M-sport -paketti (530e malli tulee aina ilman M-sport alustaa!), Comfort-istuimet, Dakota-nahat, Connected-paketti, Innovation-paketti, Driving assistant plus, Parking assistant plus, kattoluukku, 4-alueilmaistointi, HK-stereot, yms. Kuvien perusteella autossa oli 18" vanteet.
Ja Run Flatit oli vielä alla. Ainakin väittävät.
Aika paljon noin yleensä epäselvyyksiä nykyään TMn testeissä.
Esim.530e ja Vastaavan E-mersun vertailun taulukkotiedoissa molemmissa 17" renkaat. Alla taas ihan muuta, ja sitäkään ei kunnolla mainittu esim.onko run flatit vai ei. Luultavasti oli 19" renkaat alla!
Aika paljon noin yleensä epäselvyyksiä nykyään TMn testeissä.
Esim.530e ja Vastaavan E-mersun vertailun taulukkotiedoissa molemmissa 17" renkaat. Alla taas ihan muuta, ja sitäkään ei kunnolla mainittu esim.onko run flatit vai ei. Luultavasti oli 19" renkaat alla!
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
On kyllä paha sanoa kummat kumit tuossa TM-talviautotestissä oli. Voi olla normaalit Nokian R2, koska testissä sanotaan, että kaikissa testin autoissa oli Nokian R2 renkaat.. ja voisi kuvitella, että tässä testissä on tärkeää saada alle vertailukelpoiset ja yhtä paljon kulutetut kumit. Mutta sitten taas toisaalta, tuolla vanteella bemari tarjoaa autoon valmispakettia samalla mallilla mutta run-flat kumilla. Testissä run-flat renkaat mainitaan ainakin siinä kohdassa, kun sanotaan että autossa ei ole rengaspaikkaussarjaa. Totta, koska tuo auto on tehtaalta tilattu 19" run-flat kumeilla, jolloin paikkaussarja jää autosta pois.
TM:lläkin on joskus testeissä ollut eri auto kuin kuvauksissa, ihan myönsivätkin. Onko sitten ainoa saatavilla ollut oikean version auto kolhittu vai muuten väärän näköinen kuvattavaksi.
TM tekee kovasti hienoa työtä saadakseen autoista eroja, olosuhteissa joihin keski-eurooppalaiset ei edes mene. Mutta sitten isoilla otsikoilla parhaaksi talviautoksi julkistetaan 0,1 pisteen erolla auto, jossa on kuutosen arvoinen kylmäkäynnistyvyys. Bemarin pisteitä pudotti lämmityslaite joka superhyperekosäästö-moodissa ei ole kovin tehokas, vaikka normaalimoodissa lämmityslaite on erittäin tehokas. Suurin osa kansasta kuitenkin näkee vain lehden kannesta (ja varsinkin Opelin mainoksista) että Opel on paras talviauto, oikeastaan aivan sama mitä testejä ja tuloksia taustalla on tehty.
TM tekee kovasti hienoa työtä saadakseen autoista eroja, olosuhteissa joihin keski-eurooppalaiset ei edes mene. Mutta sitten isoilla otsikoilla parhaaksi talviautoksi julkistetaan 0,1 pisteen erolla auto, jossa on kuutosen arvoinen kylmäkäynnistyvyys. Bemarin pisteitä pudotti lämmityslaite joka superhyperekosäästö-moodissa ei ole kovin tehokas, vaikka normaalimoodissa lämmityslaite on erittäin tehokas. Suurin osa kansasta kuitenkin näkee vain lehden kannesta (ja varsinkin Opelin mainoksista) että Opel on paras talviauto, oikeastaan aivan sama mitä testejä ja tuloksia taustalla on tehty.
Jaa, on tuo ominaisuus näemmä pienissä tuplaputkisissa bensakoneissakin.. Vetääkö se myös jäähän tuon putken?
Itsellä oli M135i xDrive ja talvella oikeanpuoleinen putki oli lähes aina umpijäässä! Minusta tuo oli kyllä aika noloa, kait jotain ecohömpötyksen takia tietenkin.
Muuten, näissä G30 mopodieseleissä molemmat putket pysyvät aina auki, eli läppä puuttuu.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.