530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

26 kilsaa mennyt näillä keleillä comfortilla ja max edrivellä. Kaupunkipyöritystä pääasiassa.

edit: auton arvio 31 kilsaa.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Aika jännästi menee arvioitu kantama latauksen aikana: Ihan lopussa näyttää ennen latauksen päättymistä (prosentit 98-99) aika lähellä todellista noin 24-26 km, eli tämän pääsen täydellä akulla. Kun lataus loppuu eli 100% tulee täyteen, kantama-arvio pomppaa sillä hetkellä 31 km. Mikäköhän bemu-lisä tämä on? :tong:
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
Joonasr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 14 Heinä 2016, 07:13
Auto: 530e

Vaikuttaa melko huikealta autolta. Nyt alle 20km mittarissa. Katsotaan millaisia kokemuksia sen kanssa nyt kertyy.
PJX
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Marras 2017, 22:53

mj1973 kirjoitti:26 kilsaa mennyt näillä keleillä comfortilla ja max edrivellä. Kaupunkipyöritystä pääasiassa.

edit: auton arvio 31 kilsaa.
Vastaa hyvin myös minun kokemuksia elokuusta alkaen. Itseasiassa eksyin tänne etsiessäni vinkkejä, voisiko matkaa jotenkin pidentää luvattuun 41 kilsaan?

Auto on erittäin hyvä ja laadukas, mutta akuston kesto on vahva pettymys. Aiempi ladattava hybridini tuntui myös lataavan paremmin, tätä en pysty vahvistamaan. Lämpötilat eivät pääkaupunkiseudulla ole vielä vaikuttaneet matkaan merkittävästi. Mittaan ajot sinänsä hauskalla osamatkatietokoneella, joka on varsin kätevä.

Tuo yli 40 kilsaa tuntuu suoraan sanoen lähinnä "puhtaalta kusetukselta", jopa siihen tasoon asti, että tekisi mieli harkita jotain toimia. En ole päässyt oikeastaan mitenkään 30 kilsan ylitse.

Onko jotain ideoita, miten päästä yli 40 kilsan sähköllä?

Toinen kysymys liittyy dataan, käyttöliittymä on Ok, mutta haluaisin saada siitä enemmän dataa ja muokkasin sitä mielelläni. Liikkeessä kertoivat, että BMW ei tätä tue, onko se kuitenkin jotenkin kohtuullisilla ponnistuksilla mahdollista?

Lopultahan se on tietysti avattavissa, kuten kaikki tietotekniset järjestelmät :)
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

PJX kirjoitti:Tuo yli 40 kilsaa tuntuu suoraan sanoen lähinnä "puhtaalta kusetukselta", jopa siihen tasoon asti, että tekisi mieli harkita jotain toimia. En ole päässyt oikeastaan mitenkään 30 kilsan ylitse.
Kulutusmittauksethan suoritetaan optimaalisissa olosuhteissa, optimaalisella nopeudella kylmän, kuuman, liikennevalon, loskan, ruuhkan, yms. häiritsemättä pihistämiseen erikoistuneen kuljettajan ajamana, ei kovin paljon yhteyttä pääkaupunkiseutulaiseen arkiliikenteeseen. Hybridiä teorian ja todellisuuden ero kohtelee todennäköisesti vähän eri tavalla kuin tavallista.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

PJX kirjoitti: Auto on erittäin hyvä ja laadukas, mutta akuston kesto on vahva pettymys. Aiempi ladattava hybridini tuntui myös lataavan paremmin, tätä en pysty vahvistamaan. Lämpötilat eivät pääkaupunkiseudulla ole vielä vaikuttaneet matkaan merkittävästi. Mittaan ajot sinänsä hauskalla osamatkatietokoneella, joka on varsin kätevä.
Mitä tarkoittaa lataavan paremmin?
PJX kirjoitti: Tuo yli 40 kilsaa tuntuu suoraan sanoen lähinnä "puhtaalta kusetukselta", jopa siihen tasoon asti, että tekisi mieli harkita jotain toimia. En ole päässyt oikeastaan mitenkään 30 kilsan ylitse.
Onhan tuo kantama todella paljon jo liikkunut kesästä. 20 asteessa auto tarjosi 40-45 kilsan kantamia, nyt tässä nollan tienoolla kun liikutaan, niin enää 29-32 kilsan paikkeilla. Kun ajo on nurkka-ajoa plus kehätiet, niin aika realistiselta tuntunut omaan makuun.

Näkee myös siitä, että kesällä duunimatkaan meni litra tai puolitoista satasella edes takas (auto edrive). Nyt sinne 2-3 litraa (50% battery charge) ja takaisin 5 (auto edrive). Auto latauksessa kotona ja esilämmitys (kesällä viilennys) on ajastettu kumpaankin suuntaan. Työmatka on 22 kilsaa.

Ja se mitä auto kantamaksi tarjoaa tai mitä se kuluttaa, niin riippuu ihan samalla tavalla sun ajotyylistä myös näillä sähkövehkeillä.
PJX
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Marras 2017, 22:53

Wonderi kirjoitti:
PJX kirjoitti:Tuo yli 40 kilsaa tuntuu suoraan sanoen lähinnä "puhtaalta kusetukselta", jopa siihen tasoon asti, että tekisi mieli harkita jotain toimia. En ole päässyt oikeastaan mitenkään 30 kilsan ylitse.
Kulutusmittauksethan suoritetaan optimaalisissa olosuhteissa, optimaalisella nopeudella kylmän, kuuman, liikennevalon, loskan, ruuhkan, yms. häiritsemättä pihistämiseen erikoistuneen kuljettajan ajamana, ei kovin paljon yhteyttä pääkaupunkiseutulaiseen arkiliikenteeseen. Hybridiä teorian ja todellisuuden ero kohtelee todennäköisesti vähän eri tavalla kuin tavallista.
Kysymyshän on juurikin siitä, mihin oikeissa olosuhteissa todellisessa tieliikentessä Suomessa päädytään. Lupaus on annettu täällä ja yritys hyvin selvästi tahtoo näitä tietoja lainattavan. Ero laboratoriossa saavutetusta tuloksesta oikeaan tieliikenteeseen on juurikin kusetusta käyttäjän kannalta, jos käyttäjä ei voi päästä lähelläkään. Eihän tämä mitenkään uutta autojen kanssa ole. Mutta eron ollessa näin merkittävä, niin siihen pitää puuttua. Tässä ero on niin valtava, helposti 30-40%, ettei se enää ole hyväksyttävää, laboratorio tai ei.

Noh jos edes jotenkin pääsisi parantamaan ajettua matkaa, mutta aika hiljaista tuntuu sen suhteen olevan ...

Autohan on muuten erinomainen, akkukesto vain todella suuri pettymys.
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Ajoin just itselle poikkeavan matkan sähköllä. Eli tasausta 80 km/h maantieajoa ja pääsin 35 km, 2 km alussa ”lähiökatuja” + nousu mäen päälle ja pari 60-80 kiihdytystä maantiellä. Max edrive, enkä muistanut edes laittaa ecoprota päälle, vaan comfortilla mentiin. Asteita oli ulkona muutama aste.

Minusta pääsi pitkälle vs. luvattu ideaali. :)

edit: Ja siis kylmä vaikuttaa todellakin akun kestoon: huomasin pitkällä motaripätkällä, että ilmeisesti lämmitys söi akkua noin 20% muistaakseni tunnissa, vaikka koko ajan mentiin eteenpäin polttomoottorin avulla. Tämä siis näissä muutaman asteen plussakeleissä.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
PJX
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Marras 2017, 22:53

lnaukkar kirjoitti:
PJX kirjoitti: Auto on erittäin hyvä ja laadukas, mutta akuston kesto on vahva pettymys. Aiempi ladattava hybridini tuntui myös lataavan paremmin, tätä en pysty vahvistamaan. Lämpötilat eivät pääkaupunkiseudulla ole vielä vaikuttaneet matkaan merkittävästi. Mittaan ajot sinänsä hauskalla osamatkatietokoneella, joka on varsin kätevä.
Mitä tarkoittaa lataavan paremmin?
PJX kirjoitti: Tuo yli 40 kilsaa tuntuu suoraan sanoen lähinnä "puhtaalta kusetukselta", jopa siihen tasoon asti, että tekisi mieli harkita jotain toimia. En ole päässyt oikeastaan mitenkään 30 kilsan ylitse.
Onhan tuo kantama todella paljon jo liikkunut kesästä. 20 asteessa auto tarjosi 40-45 kilsan kantamia, nyt tässä nollan tienoolla kun liikutaan, niin enää 29-32 kilsan paikkeilla. Kun ajo on nurkka-ajoa plus kehätiet, niin aika realistiselta tuntunut omaan makuun.

Näkee myös siitä, että kesällä duunimatkaan meni litra tai puolitoista satasella edes takas (auto edrive). Nyt sinne 2-3 litraa (50% battery charge) ja takaisin 5 (auto edrive). Auto latauksessa kotona ja esilämmitys (kesällä viilennys) on ajastettu kumpaankin suuntaan. Työmatka on 22 kilsaa.

Ja se mitä auto kantamaksi tarjoaa tai mitä se kuluttaa, niin riippuu ihan samalla tavalla sun ajotyylistä myös näillä sähkövehkeillä.
Lataavan paremmin eli tuottavan paremman hyötysuhteen jarrutuksen kautta latauksen muuttamisessa ajettaviksi kilometreiksi (Peougeot 508 RHX). Se myös oli säädetty niin, että jarrua tarvitsi normaalioloissa harvoin, koska lataus oikeasti hidasti vauhtia. Tästä ei ole kuitenkaan mitään mitattavissa olevaa näyttöä, vain tuntuma. Olisi kuitenkin mielenkiintoista tietää onko empiiriselle havainnolle jotain katetta vai johtuuko se vain ajotuntumasta. Asiaa on kuitenkin mahdollista mitata, onkohan siitä jotain mittaustuloksia saatavilla? Varmaan ainakin auton ajosta lataustehoja on mitattu ...

Oletko oikeasti päässyt yli 40 kilometrin säännöllisesti? Tämä siis normaaliajossa pelkällä sähköllä. Voi olla, että ilmat olivat jo kylmät elokuun lopussa. Ei ne tosin olleet tänä kesänä paljon lämpimmät missään vaiheessa :)

Tuo luku 29-32 kuulostaa juuri saman suuntaiselta näiden päivän arvolta. Arvioisin noin 28-30 km olevan tällä kelillä hyvä tulos. Tuossa oli pakkasyö, jonka jälkeen sähköajo ei edes käynnistynyt ja silloin tuntui, että jäätiin noin ala 20 km tuntumaan. Koska täytyi ajaa välillä bensalla, niin tarkkaa lukemaa ei ole.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

PJX kirjoitti:Lataavan paremmin eli tuottavan paremman hyötysuhteen jarrutuksen kautta latauksen muuttamisessa ajettaviksi kilometreiksi (Peougeot 508 RHX). Se myös oli säädetty niin, että jarrua tarvitsi normaalioloissa harvoin, koska lataus oikeasti hidasti vauhtia. Tästä ei ole kuitenkaan mitään mitattavissa olevaa näyttöä, vain tuntuma. Olisi kuitenkin mielenkiintoista tietää onko empiiriselle havainnolle jotain katetta vai johtuuko se vain ajotuntumasta. Asiaa on kuitenkin mahdollista mitata, onkohan siitä jotain mittaustuloksia saatavilla? Varmaan ainakin auton ajosta lataustehoja on mitattu ...
BMW i3 mallin recuperation näyttäisi olevan "up to 50kW" mutta esim. 530e tai 330e osalta en ole koskaan nähnyt missään mittauksia tai virallisia tietoja.
PJX kirjoitti: Oletko oikeasti päässyt yli 40 kilometrin säännöllisesti? Tämä siis normaaliajossa pelkällä sähköllä. Voi olla, että ilmat olivat jo kylmät elokuun lopussa. Ei ne tosin olleet tänä kesänä paljon lämpimmät missään vaiheessa :)
Puhuin siitä mitä auto arvioi kun latauksesta lähdetään eri lämpötiloissa. Ei tule ikinä ajettua max edrive -tilassa, joten ei sen tarkemmin havaintoja siitä.
Dilbert1974
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 30 Kesä 2017, 09:46
Auto: BMW iX1, (2023)
Volvo V60 T8, (2021)
Paikkakunta: Kouvola

4 kuukautta ja 14800 km hybridi elämää takana. Sähköajoa ConnectedDrive portaalin mukaan 4840 km. Keskikulutus 5,3 l/100km ja 20,8 kwh/100 km. Auto latauksessa joka yö kotona ja päivällä parkkihallin ilmaisessa töpselissä. Auto oli kesärenkailla oikein mukava ajettava (m-sport) enkä myöskään ole kaivannut monien hehkuttamaa adaptiivista alustaa. Sitä ei myös ollut edellisissä autoissa joten en tiedä mistä olen jäänyt paitsi. Talvirenkaisiin siirryttyä (18’ 245 leveät Hakkapeliitta 9) auto muuttui levottomaksi ja kulutus kasvoi. Viime viikkojen loskakelit myös saaneet aikaiseksi kaipauksen tunteen edellistä 5 sarjan nelivetoa kohtaan. Onneksi enää 4 kuukautta niin saa kesärenkaat alle. Yleistasolla kuitenkin tyytyväinen valintaan. Autoveron ja varsinkin lisävarusteiden autovero ohjasi minut hybridin puikkoihin ja myös vuotuinen vero on niin pieni että ei ole paluuta dieselin tai bensa laitteen omistajaksi. Koskakohan se hybridi nelikko tulisi saataville?


Sent from my iPhone using Tapatalk
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Dilbert1974 kirjoitti:enkä myöskään ole kaivannut monien hehkuttamaa adaptiivista alustaa. Sitä ei myös ollut edellisissä autoissa joten en tiedä mistä olen jäänyt paitsi.
Mulla ei ollut edellisessä, mutta on ehkä paras valitsemistasi lisävarusteista. Moni aikaisemmin ärsyttävä pomppu suodattuu ihanasti pois (ei tarvi edes kiertää enää kaikkia), mutta alusta on kuitenkin jämäkän sporttinen. Poistaa kivirekifiiliksen mun mielestä. Kannattaa kokeilla :)
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

mj1973 kirjoitti:
Dilbert1974 kirjoitti:enkä myöskään ole kaivannut monien hehkuttamaa adaptiivista alustaa. Sitä ei myös ollut edellisissä autoissa joten en tiedä mistä olen jäänyt paitsi.
Mulla ei ollut edellisessä, mutta on ehkä paras valitsemistasi lisävarusteista. Moni aikaisemmin ärsyttävä pomppu suodattuu ihanasti pois (ei tarvi edes kiertää enää kaikkia), mutta alusta on kuitenkin jämäkän sporttinen. Poistaa kivirekifiiliksen mun mielestä. Kannattaa kokeilla :)
Siis eikös tästä nimenomaan ollut jätetty tuo adaptiivinen alusta pois?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

mj1973 kirjoitti:
Dilbert1974 kirjoitti:enkä myöskään ole kaivannut monien hehkuttamaa adaptiivista alustaa. Sitä ei myös ollut edellisissä autoissa joten en tiedä mistä olen jäänyt paitsi.
Mulla ei ollut edellisessä, mutta on ehkä paras valitsemistasi lisävarusteista. Moni aikaisemmin ärsyttävä pomppu suodattuu ihanasti pois (ei tarvi edes kiertää enää kaikkia), mutta alusta on kuitenkin jämäkän sporttinen. Poistaa kivirekifiiliksen mun mielestä. Kannattaa kokeilla :)
530e malliin DDC-alusta on myös ainoa vaihtis jos haluaa vähän lisää sporttisuutta, koska M-sport alustaa siihen ei ole tarjolla. Mutta ihan mukavuus edellä itse kuitenkin tuon DDC-alustan omaani ruksin. Ja kyllä välillä tulee ajettua sportillakin :thup:
TeeQ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 09:45
Auto: BMW 530e

Dilbert1974 kirjoitti:4 kuukautta ja 14800 km hybridi elämää takana. Sähköajoa ConnectedDrive portaalin mukaan 4840 km. Keskikulutus 5,3 l/100km ja 20,8 kwh/100 km. Auto latauksessa joka yö kotona ja päivällä parkkihallin ilmaisessa töpselissä. Auto oli kesärenkailla oikein mukava ajettava (m-sport) enkä myöskään ole kaivannut monien hehkuttamaa adaptiivista alustaa. Sitä ei myös ollut edellisissä autoissa joten en tiedä mistä olen jäänyt paitsi. Talvirenkaisiin siirryttyä (18’ 245 leveät Hakkapeliitta 9) auto muuttui levottomaksi ja kulutus kasvoi. Viime viikkojen loskakelit myös saaneet aikaiseksi kaipauksen tunteen edellistä 5 sarjan nelivetoa kohtaan. Onneksi enää 4 kuukautta niin saa kesärenkaat alle. Yleistasolla kuitenkin tyytyväinen valintaan. Autoveron ja varsinkin lisävarusteiden autovero ohjasi minut hybridin puikkoihin ja myös vuotuinen vero on niin pieni että ei ole paluuta dieselin tai bensa laitteen omistajaksi. Koskakohan se hybridi nelikko tulisi saataville?
Itsellä nyt 6 tkm takana, ajoista puolet sähköllä ja puolet bensalla. Keskikulutus auton mukaan 3,6 l/100 km ja 22,3 kwh/100 km. Sähköllä pääsee nollakeleillä tuon n. 30 km yhdellä latauksella. Mielestäni hyvä suoritus kun kuitenkin rattia, penkkiä ym. lämmittelen ihan tavalliseen tapaan ja kaikki muukin sähköhärpäke on normaalisti päällä. Kesäkeleillä ecomoodilla ja todella tarkalla kaasunkäytöllä kun tarkoituksella testasin niin 47 km kulki auto sähköllä (vapaa tie ja nopeutta 70 km/h) mutta eihän tuo ole normaalia käyttöä tosin :)

Onko kellään tietoa, millä latausasteella auton saa vielä lämmittämään etänä? Itsellä käynnistyy ok jos akkua 50% mutta 30% korvilla ei enää lähde lämmittämään etäkäynnistyksellä. Noihin renkaisiin on vielä pakko kommentoida että itsekin pidin enemmän kesärenkaiden tarkkuudesta ajossa, mutta nyt kaikkien kommellusten jälkeen (tuolla viat osiossa tarkemmin) kitkojen hiljaisuus miellyttää kovasti vaikka tuntuma tiehen on paljon heikompi. Samoilla syillä kuin Dilbertkin tähän autoon pitkälti päätyi, itse ostopäätös keväällä syntyi. Jos tähän saisi tuon nelivedon ja vähän lisää sähköajokapasiteettia niin olisi loistava paketti...nyt vaan tosi hyvä :thup:
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

TeeQ kirjoitti:Keskikulutus auton mukaan 3,6 l/100 km ja 22,3 kwh/100 km. Sähköllä pääsee nollakeleillä tuon n. 30 km yhdellä latauksella. Mielestäni hyvä suoritus kun kuitenkin rattia, penkkiä ym. lämmittelen ihan tavalliseen tapaan ja kaikki muukin sähköhärpäke on normaalisti päällä.
No, jos tuota vertaisi Dieselin kulutukseen, niin ei tuo nyt niin kovin erikoinen ole.

530e:
- Sähkö on 4,2 senttiä KWh ja bensa 1,404€/l (Neste Maunula)
= (1,404 * 3,6) + (0,042*22,3) = 5,05 € + 0,94 = 5,99€ / 100 km

20d:
- Diesel on 1,279€/l (Neste Maunula)
= 1,279 * 4,5 = 5,76€ / 100 km

Edellyttää tietysti että tuota sähköä on aina saatavilla, mitä ei tietysti aina ole. Toki myös tuo dieselin kulutus on arvio että kyseessä on ollut pääsääntöisesti maantieajoa matkanopeudella. Kaupungissa ei mene Diesel tuolla lukemalla, vie yleensä vähän yli 5l sataselle kaupungissa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Sähkö on 10-30snt/kwh

Mistä saa 5snt sähköä?
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Kuudensuora kirjoitti:Sähkö on 10-30snt/kwh. Mistä saa 5snt sähköä?
Helsingistä. Mutta unohdin että päälle tulee sähkön siirto, eli sähköautoilu on laskelmaa kallimpaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
TeeQ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 09:45
Auto: BMW 530e

salmol kirjoitti:
Kuudensuora kirjoitti:Sähkö on 10-30snt/kwh. Mistä saa 5snt sähköä?
Helsingistä. Mutta unohdin että päälle tulee sähkön siirto, eli sähköautoilu on laskelmaa kallimpaa.
Ei varmaan pitäisi provosoitua, mutta mutta...Unohtuikohan tuosta nyt siirtomaksujen lisäksi jotakin muutakin. Edellisen auton kanssa tuli makseltua n. 800 euroa vuodessa veroja Trafin laskuttamana, eiköhän nuo pitäisi samalla tavalla jaella tuohon kilometrihintaan, puhumattakaan hankinnan yhteydessä maksetusta verosta. Itselle tätä hankintaa en voi perustella säästämisellä, mutta 20 tkm/v ja kotona ladattuna sähkö ilman mitään lisäkikkailua tuo omalta kannalta järkevimmän lopputuloksen kun jonkin verran varustellun uuden G30:sen halusi kuitenkin hankkia :)
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

TeeQ kirjoitti:
salmol kirjoitti:
Kuudensuora kirjoitti:Sähkö on 10-30snt/kwh. Mistä saa 5snt sähköä?
Helsingistä. Mutta unohdin että päälle tulee sähkön siirto, eli sähköautoilu on laskelmaa kallimpaa.
Ei varmaan pitäisi provosoitua, mutta mutta...Unohtuikohan tuosta nyt siirtomaksujen lisäksi jotakin muutakin. Edellisen auton kanssa tuli makseltua n. 800 euroa vuodessa veroja Trafin laskuttamana, eiköhän nuo pitäisi samalla tavalla jaella tuohon kilometrihintaan, puhumattakaan hankinnan yhteydessä maksetusta verosta. Itselle tätä hankintaa en voi perustella säästämisellä, mutta 20 tkm/v ja kotona ladattuna sähkö ilman mitään lisäkikkailua tuo omalta kannalta järkevimmän lopputuloksen kun jonkin verran varustellun uuden G30:sen halusi kuitenkin hankkia :)
530e voi kääntyä hieman voitolle riippuen ajoprofiilista ja latauspaikasta. Julkisissa.latauspisteissä hinta kuitenkin 15-50snt/kwh.

Isoa säästöä ei synny, mutta ei myöskään kalliimmaksi tule ilman pääomien huomiointia ja ei varustelusta riippuen välttämättä silloinkaan.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Vastaa Viestiin