530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Eka yllätys koettu kun etukäteen tutkin mitä 530e vakuutukset maksaa. No näyttää siltä että hinta tippuu aika selkeästi 520dx verrattuna. Odotin että nousee koska uudempi auto ja enemmän tehoa. Pätee myös muille yhtiöille, eli esim. kun laitan omat tiedot IF-vakuutusyhtiön webbilaskuriin nykyiselle autolle niin mulle tulee tarjous 1200 euroa. Kun laitan 530e auton tiedot niin tarjous on 800 euroa.

Siitä varmaan lisää sitten kun autolle vakuutukset ostettuna.
Hybridibmw
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 01 Huhti 2017, 16:59

Latauksesta...

Lataan autoa kotona mukana tulleella laturilla ja latausjohdon asetus on tilassa "rajoitettu". Tällöin matkaa latautuu 10 km/h ja akut tulevat täyteen noin noin neljässä tunnissa.

Töissä lataan type2- johdolla -asetuksella "maksimaalinen" ja akut tulevat täyteen n. 2,5 tunnissa.
lortti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 17:44

Voiko sähkö loppua kokonaan niin ettei sähkömoottori avusta kiihdytyksessä tms?

Eli onko hybridi hyödytön jos ei ole mahdollisuutta säännölliseen lataukseen? Bensan kulutuksella ei ole väliä mutta pieni autovero kiinnostaa.
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

lortti kirjoitti:Voiko sähkö loppua kokonaan niin ettei sähkömoottori avusta kiihdytyksessä tms?

Eli onko hybridi hyödytön jos ei ole mahdollisuutta säännölliseen lataukseen? Bensan kulutuksella ei ole väliä mutta pieni autovero kiinnostaa.
Akkua ladataan moottorijarrutuksissa ja lisäksi tarvittaessa polttomoottorilla. Akun toimintaa ohjaa ohjelmisto, eikä sitä voi koskaan ajaa täysin tyhjäksi. Tehoa sähkömoottorista kiihdytyksiin on siis aina tarjolla.

Vaikka et koskaan lataisi akkuja verkkovirralla, pääset hieman alhaisempiin kulutuslukemiin kuin muutoin vastaavalla 520i -mallilla.

Osta hybridi. Mukana tulee myös kännykällä ohjattava preconditioning, eli kabiinin saa lämmitettyä / viilennettyä etukäteen akun virtaa hyödyntäen.
Hybridibmw
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 01 Huhti 2017, 16:59

Mulla on kyllä se fiilis, että kun akku on ihan tyhjä, niin ei auto ei kiihdy ihan yhtä kiukkusesti kuin akku täynnä.

En kyllä ole mitannut.

Ohituskiihtyvyys on mainio ja auton kanssa saa kyllä katsoa mittaria aktiivisesti, jos haluaa pitää ajo-oikeudet :)
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

Hybridibmw kirjoitti:Mulla on kyllä se fiilis, että kun akku on ihan tyhjä, niin ei auto ei kiihdy ihan yhtä kiukkusesti kuin akku täynnä.

En kyllä ole mitannut.

Ohituskiihtyvyys on mainio ja auton kanssa saa kyllä katsoa mittaria aktiivisesti, jos haluaa pitää ajo-oikeudet :)
Jos pakottaa ensin auton ajamaan max eDrive -asetuksella akun niin tyhjäksi kuin mahdollista (noin 7-8% jäljellä), niin sen jälkeen saattaa olla muutama minuutti, että eBoostia ei saa käyttöön kovassa kiihdytyksessä ennen kuin akun varaustaso on taas vähän latautunut. Toisaalta tuossa vaiheessa polttomoottorikin vielä kylmä, joten täydellä kaasulla kiihdyttäminen ei varmaan järkevää.

Jos käyttää autoeDrive- tai Sport-moodia, nii n koko kapasiteetti on mielestäni käytössä. Auto eDrivessa/Sportissa ei päästä varaustasoa niin alas.

Itsellä 330e ja tiedot perustuvat siihen. Oletsn 530e:n olevan hybriditekniikan osalta samanlainen.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Hybriditekniikka osaa pitää akun sopivasti latingissa niin hyvin, että jossain hybridiautomallissa (olikohan Toyota?) ei ole mekaaniasta peruutusvaihdetta ollenkaan, se peruuttaa vain sähkömoottorilla. Jos Bemari ei päästä akun varausta alle 7-8%, niin tekeehän silläkin vielä reippaan ohituksen tai motarille kiihdytyksen.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Muistaakseni i8:ssa sähköbuusti loppui muutaman nopean ratakierroksen jälkeen ja vaati "latausajoa" tai töpseliä ennenkuin antoi taas täyden tehon kiihdytyksiin. Normaaliliikenteessä tuskin muodostuu ongelmaksi asti.
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

Wonderi kirjoitti:Hybriditekniikka osaa pitää akun sopivasti latingissa niin hyvin, että jossain hybridiautomallissa (olikohan Toyota?) ei ole mekaaniasta peruutusvaihdetta ollenkaan, se peruuttaa vain sähkömoottorilla. Jos Bemari ei päästä akun varausta alle 7-8%, niin tekeehän silläkin vielä reippaan ohituksen tai motarille kiihdytyksen.
Jos ekana ajaa akun ihan tyhjäksi (7% jäljellä) väkisin max eDrive -moodilla, niin sen jälkeen polttomoottorin käynnistyttyä auto pitää vähän aikaa, ehkä noin minuutin ajan, myös sähkömoottoria päällä. Tämä ominaisuus mielestäni aina eikä pelkästään talvella. En ole testannut, mutta voi olla, että tuolloin eBoostia ei ole käytettävissä muutaman minuutin ajan, koska akun varaus laskee edelleen jonnekin 3% tienoille.

Mutta jos koko ajan käyttää oletusmoodia (auto eDrive) "ongelmaa" ei pitäisi olla...
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

lnaukkar kirjoitti:Korvaisin sitä puutetta ensimmäisenä paremmalla alustalla, juuri tuo ddc jotta saat jämäkämmän ajettavuuden kun käännät sportille. Ei ole silti yhtä jäykkä kuin m-sport mutta lähempänä.
Voisi olla järkevää. En huomannutkaan sen olevan noin edullinen varuste. Voiko DCC-asetukset tallentaa oletukseksi vai pitääkö se joka kerta laittaa jäykemmälle kun auton käynnistää?
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

El_Ucca kirjoitti:
lnaukkar kirjoitti:Korvaisin sitä puutetta ensimmäisenä paremmalla alustalla, juuri tuo ddc jotta saat jämäkämmän ajettavuuden kun käännät sportille. Ei ole silti yhtä jäykkä kuin m-sport mutta lähempänä.
Voisi olla järkevää. En huomannutkaan sen olevan noin edullinen varuste. Voiko DCC-asetukset tallentaa oletukseksi vai pitääkö se joka kerta laittaa jäykemmälle kun auton käynnistää?
Valitettavasti bemari starttaa aina comfort-moodissa eli täytyy erikseen tökätä sportille. Tämä tyhmää, mutta ainakin comfort-penkeillä siitä on se hupi, että penkki kiristyy, mikä on kiva efekti.

Auton voi varmaan koodata muistamaan ajotila käynnistyksen yhteydesä, merkkiliike ei tätä tee.
Dna82
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Tammi 2016, 23:26
Auto: 530e G30 M-sport
Ex-F20 118da M-sport -16
Paikkakunta: Oulu

Hei kaikki 530e hankkineet. Oletteko laittaneet kotiin latauspisteen ja paljonko on ollut kustannus? Itse saan autoni marraskuussa ja alkaisi olla ajankohtaista alkaa se hankkimaan. Taloyhtiöltä olen luvan jo saanut asiaan koska hallissa jo yhdellä naapurilla sellainen on mutta tekijä pitäisi alkaa kilpailuttaan. Vertailun vuoksi kyselen kustannuksista?
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Kesäkuussa 530e ensirekisteröintejä 18 kpl eli osuus pysynyt samana ja vähäisenä. Edelleenkin 520d ja 520dx stabiili 130 kpl. 530d ja 530dx laskenut, vain 12 kpl. Kaikki bensat yhä alle 10 kpl.

Toki tietysti kesäkuun autot on varmaan täysin helmi- ja maaliskuun tilauksia.

Onkohan yksi noista 530e jo oma, kun kilvet, vaikka käyttöönotto vielä viipyy.
SportySedan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 135
Liittynyt: 12 Helmi 2011, 19:35

Dna82 kirjoitti:Hei kaikki 530e hankkineet. Oletteko laittaneet kotiin latauspisteen ja paljonko on ollut kustannus? Itse saan autoni marraskuussa ja alkaisi olla ajankohtaista alkaa se hankkimaan. Taloyhtiöltä olen luvan jo saanut asiaan koska hallissa jo yhdellä naapurilla sellainen on mutta tekijä pitäisi alkaa kilpailuttaan. Vertailun vuoksi kyselen kustannuksista?
Itseäni myös kiinnostaa tämä, 530e harkinnassa, mitä pitää huomioida jotta lataus toimii autokatoksessa? Nyt lohkolämmitin-pisteen (16A) lasku menee taloyhtiölle. Tuskin muut hyväksyy, että maksan vain pienen vuotuisen lämppäri-lisän tästä. Saako rasiaan jonkin sähkömittarin mittaamaan kulutusta?
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

SportySedan kirjoitti:
Dna82 kirjoitti:Hei kaikki 530e hankkineet. Oletteko laittaneet kotiin latauspisteen ja paljonko on ollut kustannus? Itse saan autoni marraskuussa ja alkaisi olla ajankohtaista alkaa se hankkimaan. Taloyhtiöltä olen luvan jo saanut asiaan koska hallissa jo yhdellä naapurilla sellainen on mutta tekijä pitäisi alkaa kilpailuttaan. Vertailun vuoksi kyselen kustannuksista?
Itseäni myös kiinnostaa tämä, 530e harkinnassa, mitä pitää huomioida jotta lataus toimii autokatoksessa? Nyt lohkolämmitin-pisteen (16A) lasku menee taloyhtiölle. Tuskin muut hyväksyy, että maksan vain pienen vuotuisen lämppäri-lisän tästä. Saako rasiaan jonkin sähkömittarin mittaamaan kulutusta?
Joo, esim. sähkäri laittaa kulutusmittarin ja veloitus on silloin jotain tunti tai kaksi.

Mulla latauskuviot vielä vähän auki, aluksi mennään auton mukana tulleella laturilla ja katsotaan miten tuo katoksen rasia kestää.

Täytyy varmaan vaivata sähkäriä järeämmän rasian kanssa, en ole aivan optimistinen että tuo kestää 12A pitkässä juoksussa vuoden ympäri, ainakin jos en vain jätä piuhaa lojumaan pihalle. Rasioilla on rajallinen määrä kytkentöjä ennen kuin liitos antautuu ja sisuskalut sulaa. Hyvin usein ulkotilojen rasioita ei ole suunniteltu päivittäiseen pistoke sisään, pistoke ulos -käyttöön... eikä edes 12A käyttöön pitkäaikaisesti. 8A on kuitenkin jo aika hidasta latausta, varsinkin talvella kun auton laittaa lämpenemään. Silloin ei liikkeelle lähdetä täydellä akulla, johon pitäisi olla käytännössä 16A.

Latausasemista harkinnassa on ollut erityisesti Teslan versio hinnan takia. Jos latausasemaan päädyn, niin tarkoitus joka tapauksessa ostaa asema ja hommata sähkäri asentamaan. Huomattavasti halvempaa ja on vakiosähkäri tiedossa joka tehnyt asennukset juuri eikä melkein aiemminkin, mm. saman autokatoksen valot ja pistokkeet.
Dna82
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Tammi 2016, 23:26
Auto: 530e G30 M-sport
Ex-F20 118da M-sport -16
Paikkakunta: Oulu

SportySedan kirjoitti:
Dna82 kirjoitti:Hei kaikki 530e hankkineet. Oletteko laittaneet kotiin latauspisteen ja paljonko on ollut kustannus? Itse saan autoni marraskuussa ja alkaisi olla ajankohtaista alkaa se hankkimaan. Taloyhtiöltä olen luvan jo saanut asiaan koska hallissa jo yhdellä naapurilla sellainen on mutta tekijä pitäisi alkaa kilpailuttaan. Vertailun vuoksi kyselen kustannuksista?
Itseäni myös kiinnostaa tämä, 530e harkinnassa, mitä pitää huomioida jotta lataus toimii autokatoksessa? Nyt lohkolämmitin-pisteen (16A) lasku menee taloyhtiölle. Tuskin muut hyväksyy, että maksan vain pienen vuotuisen lämppäri-lisän tästä. Saako rasiaan jonkin sähkömittarin mittaamaan kulutusta?

Mulla lämmin halli kerrostalon alla. Naapurilla tuolla on sähkäri vetänyt sähkötaulusta piuhan paikalle johon asennettu kiinteä laturi. Sähkökaapissa erillinen mittari jonka taloyhtiö laskuttaa kulutuksen mukaan. Kiinteää latauspaikkaa puoltaa se käytön helppous. Käykääpä tutustuun kontissa olevaan piuhaan mötiköineen niin se jää mulla ainaki päivittäin käyttämättä. Mökillä sen viitsii kaivaa esille mutta päivittäin kotona jää konttiin. Pitäs alkaa kilpailuttaan sitä asennusta ja tiedustelee mittarin hintaa ku saa ensin lomat lusittua. Boksista joutuu sen tonnin maksamaan ja siihen tietysti asennus ja mittari ym.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Latausratkaisuista on paljon juttua F30 330e osastolla.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Eka varsinainen tankkaus 530e:lle tänään. 1800 km ajettu ja todellinen keskikulutus oli 1,95 l/100 km (ajotietokone näytti 1,9 litraa). Sen suuruus selittyy pääosaltaan sillä, että avopuolison työmatka on 2 x 25 km ja vain kotona meillä on latausmahdollisuus. Toki tuossa on minun kokeiluja sport -moodilla myös mukana. Hieno ja sivistynyt voimalinja - meillä tykätään kovasti.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
jaja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 13 Kesä 2017, 17:02

xxxxxxxxx
Viimeksi muokannut jaja, 05 Tammi 2018, 14:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hybridibmw
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 01 Huhti 2017, 16:59

Minulla meni n.300 km mökkimatka nätisti ajellen, akut lähtiessä täynnä ja eco prolla 4,9 l/100 km. Jos sähköä ei ole ollenkaan, niin kulutus on itsellä ollut 100 ja 120 km/h alueilla 6,5 l/100 km.

Ohituksissa kierrättämällä saa kulutusta nostettua helposti.

Olen kotona omakotitalon pihalla viime aikoina ladannut latausjohdon asetuksella "maksimaalinen"' ja minulla akut tulevat auton omalla laturilla tyhjästä täyteen kolmessa tunnissa. Laturi on minulla autokatoksessa puolikiinteällä asennuksella eli ruuveilla seinässä kiinni. Työpaikkalataukseen ostin erillisen type2- johdon.
Vastaa Viestiin