Sivu 1/66

530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 28 Huhti 2017, 08:01
Kirjoittaja Markku J
Avaan oman ketjun 530e -mallille, kun siitä varmaan tulee paljonkin keskusteltavaa, joka ei liity muihin G30 -sarjan autoihin.

Ensimmäiset brittien koeajoraportit laittoivat minut miettimään valintani mielekkyyttä. Onneksi sentään aussien testi hieman lohdutti.

Itselläni valintaan vaikutti vahvimmin uusi, itselleni mielenkiintoinen tekniikka, matala päästöarvo ja sitä kautta autoveron määrä. Vakiovarusteinen Connected -paketti oli myös mukava hintaa keventävä asia. Negatiiviselle puolelle suurimpina asioina jäi nelivedon ja aktiivi-/nelipyöräohjauksen puute.

https://www.autocar.co.uk/car-review/bm ... 017-review
http://www.autoexpress.co.uk/bmw/5-seri ... 017-review
http://www.motoring.com.au/bmw-530e-2017-review-106958/

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 02 Touko 2017, 16:26
Kirjoittaja Kartsa

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 03 Touko 2017, 17:52
Kirjoittaja Markku J
Meidän 530e lienee jo Suomessa. Luovutus on sovittu 12.5. iltapäivälle. Vakuutukset pitää vielä kilpailuttaa. POP Vakuutuksen hinta on noin 920 eur täysillä bonuksilla (250 eur enemmän kuin meidän S90 D4:llä).

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 03 Touko 2017, 22:02
Kirjoittaja Kuudensuora
Mitenköhän on hyötyssuhteen kanssa? Paljonko lataus maksaa ylimääräistä?

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 03 Touko 2017, 22:24
Kirjoittaja penttim
Mersun 3,6kw induktiolataukselle luvataan jopa 90% hyötyä joten eiköhän tuo ole hyvin samaa luokkaa.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 04 Touko 2017, 06:27
Kirjoittaja masaf1
Kätevää

-aja vahingossa yli ja paskaksi tuo
-valuttaa talvella suolapaskat yms. kurat tuon päälle auton pohjasta
-pestä tuota levyä
-kairata levyn syöttöjohto maahan/betoniin/asfalttii/pihakiveen tai kompuroida pintajohtoon
-kolata lumet jos pihalla pitää

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 04 Touko 2017, 13:17
Kirjoittaja Wonderi
Vähemmän tuo särkyy ja vaatii hoitoa kuin perinteinen latausjohto, joka kuraantuu, tarttuu lumiauraan, ajetaan yli ja siihen kompastutaan. Jos joku ei tykkää induktiolatauslevystään niin saa lähettää mulle. :)

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 04 Touko 2017, 13:35
Kirjoittaja gestapo
Ja taitaapi kestää kovempaakin käyttöä.
Tuohan on loistava keksintö. Hinta arvio 1000-1500€. Siis Saksalaisten arvio.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 04 Touko 2017, 14:28
Kirjoittaja lnaukkar
Markku J kirjoitti:Ensimmäiset brittien koeajoraportit laittoivat minut miettimään valintani mielekkyyttä. Onneksi sentään aussien testi hieman lohdutti.
Kieltämättä. Auton painossa on hurja ero 530i 1615kg vs 530e 1845 kg. Tästä samasta syystä mulla on vähän ristiriitaiset fiilikset xdrive-hybridistä, ainakin auton painon ja puhtaan sähköajon kantaman näkökulmasta. Mutta onneksi mun vaihdokki eli F11 520dx painaa vielä 70 kg enemmän -- eli kevyempään siirrytään!

Tässä vielä lohdutukseksi yksi uusi myönteinen First Drive arvio
https://uk.motor1.com/reviews/144225/20 ... rst-drive/

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 04 Touko 2017, 19:02
Kirjoittaja Markku J
lnaukkar kirjoitti:
Markku J kirjoitti:Ensimmäiset brittien koeajoraportit laittoivat minut miettimään valintani mielekkyyttä. Onneksi sentään aussien testi hieman lohdutti.
Kieltämättä. Auton painossa on hurja ero 530i 1615kg vs 530e 1845 kg. Tästä samasta syystä mulla on vähän ristiriitaiset fiilikset xdrive-hybridistä, ainakin auton painon ja puhtaan sähköajon kantaman näkökulmasta. Mutta onneksi mun vaihdokki eli F11 520dx painaa vielä 70 kg enemmän -- eli kevyempään siirrytään!

Tässä vielä lohdutukseksi yksi uusi myönteinen First Drive arvio
https://uk.motor1.com/reviews/144225/20 ... rst-drive/
Kiitokset koeajoraportin linkistä. Tuo lisäpaino ei minua isommin huoleta, kun meillä autolla tullaan ajamaan kevyellä henkilö- ja matkatavarakuormalla, pääosin vain kuskin ollessa lisäkuormana. Uskoisin, että minulle tuo auto tulee olemaan positiivinen kokemus, kun nurkka-ajossa valtaosin sitä käytän.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 04 Touko 2017, 20:10
Kirjoittaja salmol
lnaukkar kirjoitti: Kieltämättä. Auton painossa on hurja ero 530i 1615kg vs 530e 1845 kg.
Kauhea möykky. F30 320dA on 1420kg.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 04 Touko 2017, 20:19
Kirjoittaja -V-
Markku J kirjoitti:Meidän 530e lienee jo Suomessa. Luovutus on sovittu 12.5. iltapäivälle. Vakuutukset pitää vielä kilpailuttaa. POP Vakuutuksen hinta on noin 920 eur täysillä bonuksilla (250 eur enemmän kuin meidän S90 D4:llä).
Nyt on huhtikuun lopusta alkaen n kuukauden ajan autoliikkeissä LähiTapiolan "kampanja" jos laaja kasko riittää. Se lasivakuutuksen kanssa 199€ ensimmäinen vuosi, 149€ ilman lasivakuutusta.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 04 Touko 2017, 20:30
Kirjoittaja lnaukkar
salmol kirjoitti:
lnaukkar kirjoitti: Kieltämättä. Auton painossa on hurja ero 530i 1615kg vs 530e 1845 kg.
Kauhea möykky. F30 320dA on 1420kg.
Vertailukelpoinen lukema F30 320dA -mallille bemarin webasivuilta näyttää olevan 1525 kg.

Toisaalta, tuo 530e painaa kuitenkin hieman vähemmän kuin m550ix kasikoneella (1885 kg). Paino kiinnostaa tietysti vain siksi, koska pari First Drive -raporttia moitti että 530e lisäpaino tuntuu ajossa, varsinkin kun oikein alpeilla pyöritellään. Veikkaan, että mun käteen tuntuu vain kevyeltä ja ketterältä tämän mammutin jälkeen.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 04 Touko 2017, 21:00
Kirjoittaja Markku J
-V- kirjoitti:
Markku J kirjoitti:Meidän 530e lienee jo Suomessa. Luovutus on sovittu 12.5. iltapäivälle. Vakuutukset pitää vielä kilpailuttaa. POP Vakuutuksen hinta on noin 920 eur täysillä bonuksilla (250 eur enemmän kuin meidän S90 D4:llä).
Nyt on huhtikuun lopusta alkaen n kuukauden ajan autoliikkeissä LähiTapiolan "kampanja" jos laaja kasko riittää. Se lasivakuutuksen kanssa 199€ ensimmäinen vuosi, 149€ ilman lasivakuutusta.
Ehdin tänään just ottaa vakuutuksen Pohjantähdestä. Laajin kasko + liikenne 850 eur/vuosi (ilman keskeytysvakuutusta). Pitänee tarkistaa tuo Tapiolan kampanja, kun yhtiötä voi helposti vaihtaa. Liikennevakuutukseen sain Pohjantähdestä 80% bonuksen ja sama kai pitäisi Tapiolasta saada.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 07 Touko 2017, 16:18
Kirjoittaja mj1973
Onko missään muuten ollut tietoa, kuinka monta lataussykliä akut kestää? Puhelinakuissahan puhutaan sadoista latauksista, jonka jälkeen akku tulee tiensä päähän varauskyvyn laskiessa todella paljon... Ja toi auton akkusetti maksaa varmaan aika kivasti, ettei sitä halua muutaman vuoden välein uusia.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 07 Touko 2017, 18:44
Kirjoittaja Autotohtori
mj1973 kirjoitti:Onko missään muuten ollut tietoa, kuinka monta lataussykliä akut kestää? Puhelinakuissahan puhutaan sadoista latauksista, jonka jälkeen akku tulee tiensä päähän varauskyvyn laskiessa todella paljon... Ja toi auton akkusetti maksaa varmaan aika kivasti, ettei sitä halua muutaman vuoden välein uusia.
Ei tarkkaa tietoa, mutta olen ladannut oman 330e noin 300 kertaa, ja kapasiteetti ei ole laskenut ainakaan havaittavasti yhtään.. Tesla-omistajilla aiheesta enemmän kokemusta, ja käsittääkseni niillä ajaa ainakin 200 tkm ilman merkittävää ongelmaa. Summa summarum, en usko että näissä hybrideissä täytyy koskaan vaihtaa.. (< 500 tkm)

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 07 Touko 2017, 19:05
Kirjoittaja gestapo
Tuolla Tesla clubin sivulla on n.260 000km ajettu Tesla taksi.
Remonttia on tehty reilusti, mutta juurikin akku on lähes uuden veroinen(toimintamatka).
Joka vuorokausi akku ladataan täyteen, vaikka tuo ei nyt paras tapa olekkaan.

Kait tuon akun pitää jotenkin ulkopuolisesti vaurioitua jotta se vaihtoon menee.

Ainahan toki löytyy yksittäistapauksia, kuten muuallakin elämässä.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 07 Touko 2017, 19:51
Kirjoittaja lnaukkar
mj1973 kirjoitti:Onko missään muuten ollut tietoa, kuinka monta lataussykliä akut kestää? Puhelinakuissahan puhutaan sadoista latauksista, jonka jälkeen akku tulee tiensä päähän varauskyvyn laskiessa todella paljon... Ja toi auton akkusetti maksaa varmaan aika kivasti, ettei sitä halua muutaman vuoden välein uusia.
Sähköauton ja puhelimen akulla on yllättävän vähän yhteistä. Teknisesti (fyysinen) paketti on erilainen ja lisäksi akun käyttöä ja latausta ohjataan aivan eri tavalla (softalla). Ja sitten vielä esim. bemarin hybrideissä on erilainen akkutekniikka kuin bemarin sähköautoissa (i3), koska käyttötapa on erilainen.

Tesloilla maksimikapasiteetin lasku on ollut yllättävän pientä. Siitä huolimatta pitkälle ehtineiden Teslojen akut on vaihdettu järjestään takuuseen 200-300tkm ajettuna, joten vaikea sanoa siitä sen enempää. Myös sen suomalaisen taksi-Teslan. Tämä ei tietenkään tarkoita juuri mitään bemarin näkökulmasta, vrt. se että teslasta menee ovenkahva rikki ei tarkoita sitä, että bemarin kahva ei kestäisi.

Yleisesti, hybridien ja sähköautojen akkujen elinikä on ollut haaste lähinnä erittäin lämpimissä maissa. Ja tuokin haaste on lähestulkoon kadonnut nyt kun autoista löytyy akkujen viilennys ja lämmitys.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 09 Touko 2017, 07:49
Kirjoittaja salmol
lnaukkar kirjoitti:
salmol kirjoitti:
lnaukkar kirjoitti: Kieltämättä. Auton painossa on hurja ero 530i 1615kg vs 530e 1845 kg.
Kauhea möykky. F30 320dA on 1420kg.
Vertailukelpoinen lukema F30 320dA -mallille bemarin webasivuilta näyttää olevan 1525 kg.
Tämän mukaan 1430 kg.

https://www.auto-data.net/en/?f=showCar&car_id=20803

Ota huomioon että tuo on pre-facelift. G30 530e vastaavasti 1770, eli 340 kg eroa. Mutta onhan korissakin kokoeroa.

https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... 0EN/383696

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 09 Touko 2017, 08:17
Kirjoittaja lnaukkar
salmol kirjoitti:
lnaukkar kirjoitti: Vertailukelpoinen lukema F30 320dA -mallille bemarin webasivuilta näyttää olevan 1525 kg.
Tämän mukaan 1430 kg.

https://www.auto-data.net/en/?f=showCar&car_id=20803

Ota huomioon että tuo on pre-facelift. G30 530e vastaavasti 1770, eli 340 kg eroa. Mutta onhan korissakin kokoeroa.

https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... 0EN/383696
Täysin samasta asiasta puhutaan! Ja jos joku ihmettelee miksi maailmalla näkee erilaisia painoja samasta autosta, niin mä käytin auton EU-painoa, joka sisältää "tankki 90 % täynnä ja kuormana 68 kg (kuljettaja) sekä 7 kg matkatavaroita." Ja siitäkin painosta puuttuu vielä lisävarusteet...