G30 viat ja ominaisuudet

G30, G31
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

Hybridibmw kirjoitti:Kohta 15 tkm g30lla ajelleena on pakko todeta, että vakiopenkki on huono. Uskomatonta, että tämän tason autoon laitetaan vakiona ergonomialtaan näin huono istuin. Pidempää matkaa ajaessa alaselkä tulee väistämättä kipeäksi. F10lla, e60lla ei vastaavaa ongelmaa ollut. Tai sitten selän kipeytymknen johtuu siitä, että penkki ja istuma-asento on liian matala. Tästähän oli kommentteja koeajoissakin. Itsellä on ruvennut vaikuttamaan merkittävästi omiin fiiliksiin autosta ja kohta tunnelmat ovat jo sellaiset, että mielellään ei autolla lähde pidemmälle taipaleelle. Tämä siis tietona tilausta suunnitteleville. Jos otatte vakiopenkit, niin ottakaa edes ristiselän tuki niihin.
Perus bemaria tosiaan. Vaatii sportti/comfort penkit + ristiseläntuen että autoa voi käyttää. Kannattaa vaihtaa autoa tai vaihtaa sisusta/penkit. Eipä sillä autolla muuten mitään tee.

https://www.ebay.de/itm/BMW-G30-Sport-L ... SwZPZZ517c
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Minä aikoinani audissa pidin pientä tyynyä selän takana samasta syystä. Ei kaunis tahi paras eikä uudessa viitosessa etenkään elegantti ratkaisu, mutta voi tuoda sen kaivatun helpotuksen parempaa ratkaisua odotellessa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Jos asiaa tarkastellaan siten kuinka se on ja sanotaan asiat suoraan niin:
Jos BMW:n vakiopenkki aiheuttaa tilanteen jossa selkäkipujen takia ei pysty pidempiä matkoja ajamaan, on vika kyseisen henkilön kehossa, ei BMW:n penkeissä.
Ihan oman hyvinvoinnin kannalta olisi ehkä syytä pohtia olisiko käynti vaikkapa fysioterapeutilla hyödyksi?
Fakta kun on että suurin osa erilaisista selkäongelmista on tavalla tai toisella itseaiheutettuja ja/tai niistä eroon pääsyn vaikeus johtuu ko. henkilön passiivisuudesta ja haluttomuudesta tehdä asialle jotakin.
Toki Comfort- tai Sport-penkki on säädöiltään monipuolisempi, mutta jos vakiopenkissä ei voi ongelmitta istua, vika tuskin on sittenkään penkissä.
Tämä ei sitten ollut kettuilua tai provosointia, ainoastaan faktoihin perustuva näkemys asiaan.
kfr60
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Helmi 2013, 10:51
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Espoo

Juu. Itse olen ns selkävaivainen. Ja kyllä allekirjoitan tuo edellä kirjoitetun. Varmasti omalla toiminnalla saa asian huomattavasti parempaan kuntoon. Ja iän myötä erilaiseen ennakkoehkäisyyn myös selkävaivojen kohdalla tulisi suhtautua vakavasti.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ei se usein ole ihmisen epäkuntoinen selkä syynä jonka voisi korjata, vaan kropan mittasuhteet jotka ei ole peruspenkin mukaan suunniteltuja. Olisi kätevää jos kaikki ihmiset olisi samoilla mitoilla tehtyjä, ei tarvitsisi auton istuimessa mitään säätöjä tai vaihtoehtoja. Mun selän (terve) ja raajojen mittasuhteilla BMW:n peruspenkillä ajoasennosta tulee yksinkertaisesti surkea ihan jo yhden minuutin aikana todettuna, ennen kuin mikään paikka ehtii puutua. Tämä ainakin kolmosen peruspenkillä, vitosen peruspenkissä saattaa olla joku säätö enemmän.

Paljon on selkäongelmiakin ihmisillä joita ei saa millään konstilla korjattua, niiden kanssa pitää vaan oppia elämään. Nostamaan oikein, seisomaan suorassa ja istumaan penkillä joka tukee kropalle sopivasti. Tai istumaan autossa vain lyhyitä matkoja.
Bimmerfanc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 20:34
Auto: BMW G30 520DA
BMW E92 M3
Paikkakunta: Tre

Penkkiasiaan...niin itsellä ollut autoissa vain Sport- ja Comfortpenkkejä, niin olihan se Comfort hyvä, mutta ei niin älytön ero että olisin siitä valmis maksamaan tonneja enemmän vs. sportpenkki.G30 sportpenkki on erittäin hyvä...ainakin itselle.Nämähän ovat kaikki subjektiivisia asioita ja jokainen ruksii minkä haluaa.Itse ainakin autoa tilatessani ruksin kaikki ne asiat jotka itselle oli tärkeitä ja sitten budjetti asetti kompromissit...eli Comfortpenkkejä en ruksinut, vaan ruksin paljon muuta ja sportpenkkeihin olen tyytyväinen.

Asian tynkääkin...onko kellään ollut toisen avaimen signaalin kanssa ongelmia?Itsellä toisen avaimen signaali on erittäin heikko, joutuu olemaan melkein auton vieressä ennen kuin napsahtaa lukot auki tai takakontin avaus (ja joo,ei ole comfort accessia) avaimeen vaihdettu jo kertaalleen patteri (patteri oli hyväkuntoinen) ja tätä avainta käytetään useimmiten koska vaimon käytössä ja ajelee 80% tuolla G30:llä
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Wonderi kirjoitti:Ei se usein ole ihmisen epäkuntoinen selkä syynä jonka voisi korjata, vaan kropan mittasuhteet jotka ei ole peruspenkin mukaan suunniteltuja. Olisi kätevää jos kaikki ihmiset olisi samoilla mitoilla tehtyjä, ei tarvitsisi auton istuimessa mitään säätöjä tai vaihtoehtoja. Mun selän (terve) ja raajojen mittasuhteilla BMW:n peruspenkillä ajoasennosta tulee yksinkertaisesti surkea ihan jo yhden minuutin aikana todettuna, ennen kuin mikään paikka ehtii puutua. Tämä ainakin kolmosen peruspenkillä, vitosen peruspenkissä saattaa olla joku säätö enemmän.

Paljon on selkäongelmiakin ihmisillä joita ei saa millään konstilla korjattua, niiden kanssa pitää vaan oppia elämään. Nostamaan oikein, seisomaan suorassa ja istumaan penkillä joka tukee kropalle sopivasti. Tai istumaan autossa vain lyhyitä matkoja.
Heh, meillä on molemmat kuskit käytännössä saman pituisia ja silti kuskia vaihtaessa penkki (penkit) rullautuu ihan eri asentoon. Kolmosen peruspenkin olen muutamasti istunut ajaessa, ja vaikka niissä kyllä istuu ja ajaa, niin ei siitä istumisesta nauti. Hyvä penkki on yksi auton tärkeimpiä ominaisuuksia.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ainakin F30:ssä peruspenkki oli alussa luvattoman huono. Se kuitenkin parani sitä mukaa kun kilometrejä tuli, ja oli ihan "ok" kun vaihdoin auton pois (100tkm). Mutta muuten aivan samaa mieltä, että peruspenkit ovat aivan surkeat ja esim. nykyisessä autossani olevat sport-penkit ovat paljon paremmat. Tosin huonommat mukavuudeltaan kuin Volvon penkit, mutta ovat nämä mukavasti kroppaa tukevat ja sporttiset.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

jva kirjoitti: Jos BMW:n vakiopenkki aiheuttaa tilanteen jossa selkäkipujen takia ei pysty pidempiä matkoja ajamaan, on vika kyseisen henkilön kehossa, ei BMW:n penkeissä.
Ihan oman hyvinvoinnin kannalta olisi ehkä syytä pohtia olisiko käynti vaikkapa fysioterapeutilla hyödyksi?
Fakta kun on että suurin osa erilaisista selkäongelmista on tavalla tai toisella itseaiheutettuja ja/tai niistä eroon pääsyn vaikeus johtuu ko. henkilön passiivisuudesta ja haluttomuudesta tehdä asialle jotakin.
Toki Comfort- tai Sport-penkki on säädöiltään monipuolisempi, mutta jos vakiopenkissä ei voi ongelmitta istua, vika tuskin on sittenkään penkissä.
Tämä ei sitten ollut kettuilua tai provosointia, ainoastaan faktoihin perustuva näkemys asiaan.
Mulla on selkä leikattu vuonna 1987, jonka jälkeen selkäkivut ovat olleet enemmän tai vähemmän aina läsnä. Autoilu on ollut joskus tuskaa, joskus ei.

Mulla on ollut 15 pemaria ja 15 muuta autoa. Ensimmäisen kerran olen pystynyt ajamaan pitkiä matkoja suuremmin kärsimättä e60 comfort-penkeillä. Samaan aikaan taloudessa oli 3-sarjaa peruspenkeillä ja sillä ei pystynyt edes kauppareissua tekemään irvistämättä.

Eli vakiopenkissä ei voi istua, mutta comfort-penkin saa säädettyä niin, että siinä on parempi istua kuin työtuolilla, kotisohvalla tai missään muussa istuimessa.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

jva kirjoitti:Jos asiaa tarkastellaan siten kuinka se on ja sanotaan asiat suoraan niin:
Jos BMW:n vakiopenkki aiheuttaa tilanteen jossa selkäkipujen takia ei pysty pidempiä matkoja ajamaan, on vika kyseisen henkilön kehossa, ei BMW:n penkeissä.
Ihan oman hyvinvoinnin kannalta olisi ehkä syytä pohtia olisiko käynti vaikkapa fysioterapeutilla hyödyksi?
Fakta kun on että suurin osa erilaisista selkäongelmista on tavalla tai toisella itseaiheutettuja ja/tai niistä eroon pääsyn vaikeus johtuu ko. henkilön passiivisuudesta ja haluttomuudesta tehdä asialle jotakin.
Toki Comfort- tai Sport-penkki on säädöiltään monipuolisempi, mutta jos vakiopenkissä ei voi ongelmitta istua, vika tuskin on sittenkään penkissä.
Tämä ei sitten ollut kettuilua tai provosointia, ainoastaan faktoihin perustuva näkemys asiaan.
Täysin samaa mieltä asiasta. Minulla oli yön yli koeajossa G30 nahkaisilla sporttipenkeillä, enkä tykännyt. Istuinosa oli minulle liian kova ja jotenkin painoi ja tuntui epämukavalta. F10 vakiopenkkien kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa edes pitkillä matkoilla, vaikka tapana on ajella 300 km siivu kahvikuppien välillä
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

jva kirjoitti:Jos BMW:n vakiopenkki aiheuttaa tilanteen jossa selkäkipujen takia ei pysty pidempiä matkoja ajamaan, on vika kyseisen henkilön kehossa, ei BMW:n penkeissä.
Mikähän vika sitten on ollut sen henkilön kehossa jonka mukaan Volvon penkit on tehty? Niissä kun jostain syystä on hyvä istua ja sen huomaa heti, ei siihen tarvitse kymmeniä säätöjä.
Viimeksi muokannut TJJ, 03 Marras 2017, 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

TJJ kirjoitti:
jva kirjoitti:Jos BMW:n vakiopenkki aiheuttaa tilanteen jossa selkäkipujen takia ei pysty pidempiä matkoja ajamaan, on vika kyseisen henkilön kehossa, ei BMW:n penkeissä.
Mikähän vika sitten on ollut sen henkilössä kehossa jonka mukaan Volvon penkit on tehty? Niissä kun jostain syystä on hyvä istua ja sen huomaa heti, ei siihen tarvitse kymmeniä säätöjä.
+1
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

TJJ kirjoitti:Mikähän vika sitten on ollut sen henkilössä kehossa jonka mukaan Volvon penkit on tehty? Niissä kun jostain syystä on hyvä istua ja sen huomaa heti, ei siihen tarvitse kymmeniä säätöjä.
En ihan tuliuudella volvolla ole ajanut, mutta järjestään nuo kokeillut penkit on tuntuneet jotenkin hirveän "huterilta". En nyt varsinaisesti epämukavaksi sanoisi, mutten mukavaksikaan. Jakkarat on olleet niinkuin muovisen puutarhajakkaran oloisia, liukkaita ja fiilis on vähän että tästä tipahtaa mutkassa tai jarrutuksessa kyydistä. Ei mitään hajua minkä varustetason jakkaroita, mutta nahkaisia järjestään - onko volvolla edes erilaisia jakkaroita tarjolla? No, eniveis, kaveri saa kohta uuden S90 t8:n alle, pitää siinä ajatuksen kanssa testailla löytyykö siitä jakkarasta jotain hyvää.

Omassa F30:ssä on sporttipenkit, ja ei ne kyllä hyvät minusta ole. Olen varmaan hieman liian iso niihin tai jotain, tuntuu kuin hartiat ei sopisi kunnolla siihen kuppiin, muusta selästä puhumattakaan. Olisi pitänyt huolellisemmin testata noita ennen ostamista... no, seuraavaan autoon sitten tarkemmilla spekseillä :mus:
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

Jos keskustelun aiheena on yli 50ke premium auto ei mielestäni penkin riittävä taso ole mallia kirkonpenkki. Musiikkiakin voi soittaa kännykän kajarista ja moottoriksi riittää 1.4L vapari. Jos noi ei riitä on syytä katsoa peiliin :D
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Galaxy1223 kirjoitti:Jos keskustelun aiheena on yli 50ke premium auto ei mielestäni penkin riittävä taso ole mallia kirkonpenkki. Musiikkiakin voi soittaa kännykän kajarista ja moottoriksi riittää 1.4L vapari. Jos noi ei riitä on syytä katsoa peiliin :D
Mitä tarkoitat? Riittikö kirkonpenkki jollekin, vai?
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Juha kirjoitti:Mulla on selkä leikattu vuonna 1987, jonka jälkeen selkäkivut ovat olleet enemmän tai vähemmän aina läsnä. Autoilu on ollut joskus tuskaa, joskus ei.
Sama täällä, tosin viimesin leikkaus mulla oli maaliskuussa -17 ja seuraava on tulossa viikon päästä maanantaina. Itse aiheutettua tai ei, mutta mulla etenevä paha välilevyrappeuma ja tällä hetkellä kaksi pullistumaa, jotka painaa hermoa. Tekee istumisesta välillä tuskaa. Autoilu onkin jäänyt nyt vähemmälle ja katsotaan tilannetta sitten leikkauksen jälkeen. Meinaan vaan, että kun selkä on tarpeeksi paska, siinä ei mitkään penkit paljoa auta, toki helpottaa....vähän. G30 Sport penkit ovat olleet minulle ja minun mitoilleni hyvät (178cm/98kg, mahaa ei juurikaan :) )
Pidemmillä matkoilla olen siltikin joutunut pitämään jaloittelu taukoja enemmän. Väitän, että comforteilla olisi sama tilanne minun tapauksessani.
Hybridibmw
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 01 Huhti 2017, 16:59

Täytyy jatkaa aiheesta. En ole selkävaivainen, eikä minulla ole selkävaivoja missään muussa tilanteessa - ei esim. yli 10 tunnin lennollakaan. Olen normaalipainoinen 77/179 ja harrastan liikuntaa aktiivisesti vähintään kolme kertaa viikossa ml. lihaskuntoharjottelu. En siis allekirjoita sitä, että ongelmat g30 vakiopenkin kanssa johtuvat huonokuntoisesta selästäni. F10llä ja e60 pystyin siis ajamaan vakiopenkillä monta sataa kilsaa putkeen ilman mitään ongelmia.

Jotenkin siis tuntuu, että g30 ongelmat johtuva kahdesta asiasta: ergonomia on huono ja penkki on huonosti muotoiltu. Ergonomiasta: g30 penkki ei nouse tarpeeksi ylös, jolloin jalat jäävät liian suoraksi ja asento rasittaa selkää. Lisäksi itse penkin muotoilu on jotenkin nimenomaan alaselän kohdalta sellainen, että vääntään selän huonoon asentoon.

Kyllä lähtöhinnaltaan 50 keurin autossa pitäisi mielestäni voida odottaa jo vakiopenkilläkin hyvää ergonomiaa. Kokeilin ostaessani myös sport- penkit, enkä tykännyt. Olivat mielestäni liian tyköistuvat ja ahdistavat. Olisi pitänyt ajaa ostovaiheessa useamman sadan kilsan lenkki, niin olisi tullut tämä penkkiongelma esiin :( Toisaalta en osannut asiaa epäillä, koska kahden edellisen mallin kanssa jo vakiopenkki oli erinomainen.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Hybridibmw kirjoitti: ...
Kyllä lähtöhinnaltaan 50 keurin autossa pitäisi mielestäni voida odottaa jo vakiopenkilläkin hyvää ergonomiaa. Kokeilin ostaessani myös sport- penkit, enkä tykännyt. Olivat mielestäni liian tyköistuvat ja ahdistavat. Olisi pitänyt ajaa ostovaiheessa useamman sadan kilsan lenkki, niin olisi tullut tämä penkkiongelma esiin :( Toisaalta en osannut asiaa epäillä, koska kahden edellisen mallin kanssa jo vakiopenkki oli erinomainen.
Olisi tietysti kiva, mutta käytännössä ei. Suomessa hintaa on paljon ja vakiovarustelu heikkoa, esim. vaikkapa penkki tahi äänentoisto plus kaikki puuttuvat nykypäivän turvallisuusvarusteet. Mutta ei hätää, ruksit parempaa kamaa ja tadaa, pääset siitäkin illuusiosta, että se olisi 50k eur auto.

Auton vaihto se vasta kalliiksi tuleekin, halvemmalla pääsee kun ruksii ökypenkit etupainotteisesti, että varmasti nauttii ajamisesta ja matkustamisesta.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

lnaukkar kirjoitti:Auton vaihto se vasta kalliiksi tuleekin, halvemmalla pääsee kun ruksii ökypenkit etupainotteisesti, että varmasti nauttii ajamisesta ja matkustamisesta.
Vahva ääni tälle. Vaihdoin edellisen 2012 F30 320dA 100tkm ajettuna vain siksi että siinä ei ollut mitään hauskaa, paitsi kulkupuoli softattuna. Nyt on jo vähän muutakin ja voi pitää autoa pidempään.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Mapewe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 07 Loka 2011, 17:54
Auto: G30 530e M-Sport 2017
Paikkakunta: Päijät-Häme

Onko kellään kokemuksia siitä, miten Driving assistance plus (?) paketin Etuajo-oikeuden varoitusjärjestelmä
toimii/pitäisi toimia. Ohjekirjan mukaan järjestelmä avustaa tilanteissa, joissa pitää liikennemerkkien mukaan
noudattaa väistämisvelvollisuutta. Järjestelmä varoittaa nopeusalueella 10-65 km/h kahdessa vaiheessa
ja sen pitäisi tunnistaa kolmiot ja stop-merkit. Itse en ole tuota toimintaa saanut aktivoitua muutamasta yrityksestä huolimatta.
Vastaa Viestiin