G30 viat ja ominaisuudet

G30, G31
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

lnaukkar kirjoitti: 13 Joulu 2018, 12:32 Laitoin juuri yhteydenottopyynnön, täytyy varata huolto jossa saavat tutkia ilmanvaihtoa nyt toisen kerran. Tuon viimeisen huollon jälkeen meni varmasti ainakin lämmitys huonompaan suuntaan. Auto lämmittää aluksi ok, mutta lopulta puskee oudon viileää ilmaa jo ennen kuin saavuttaa kabiinin lämpötilapyynnin. Esiintyy suunnilleen niin, että saman työmatkan loppua kohden tulee aina fiilis, että auto viilentää kabiinia kun pitäisi tehdä toisin päin.

Laitoin kokeilun vuoksi lämpömittarin apparin penkille, niin 30min matkan aikana ei noussut edes 19 asteeseen vaikka kabiinin pyynti oli 24. Nousi kyllä hyvi nopeasti 15 asteeseen ja siitä hiljalleen yli 18, mutta siihen jäi. Tämän tieteellinen arvo on lähellä nollaa, mutta ei nyt ainakaan todistanut omia fiiliksiä vääräksi.
Tyhmä kysymys ehkä, mutta olet varmaan tsekannut missä asennossa idriven kautta käytettävä keskisuuttimien "fiilisrulla" on?
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Antore kirjoitti: 13 Joulu 2018, 13:45 Tyhmä kysymys ehkä, mutta olet varmaan tsekannut missä asennossa idriven kautta käytettävä keskisuuttimien "fiilisrulla" on?
Keskellä -- ongelma koskee kaikkia suuttimia mihin tuosta kuskin paikalta nyt pystyy kurottelemaan (jalat, kojelauta, ikkuna). Viileää tuntuu tulevan silloin kaikista. Myöskään intensity ei tunnu vaikuttavan, ilmaa tulee vain enemmän tai vähemmän, mutta lämpötila ei tunnu muuttuvan.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Samaa ongelmaa tuntuu olevan monella muullakin. Itse veikkaan et tää on vaan kohta niin sanottu ominaisuus. Omassani lämmittää eka hyvin mutta sitten kun alkaa saavuttaa asetetun lämpötila pyynnin niin alkaa viilentyä/haaleta ilma. Ei nyt varsinaisesti viileää puhalla mutta tuntee että kapiini viilenee. Kyselin tästä tällä viikolla kun kävin huoltoa varaamassa et olisko tullut uutta päivitystä. No eipä oo tullut yhtään mitään :mad:
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

BMW e90 kirjoitti: 13 Joulu 2018, 18:22 Samaa ongelmaa tuntuu olevan monella muullakin. Itse veikkaan et tää on vaan kohta niin sanottu ominaisuus. Omassani lämmittää eka hyvin mutta sitten kun alkaa saavuttaa asetetun lämpötila pyynnin niin alkaa viilentyä/haaleta ilma. Ei nyt varsinaisesti viileää puhalla mutta tuntee että kapiini viilenee. Kyselin tästä tällä viikolla kun kävin huoltoa varaamassa et olisko tullut uutta päivitystä. No eipä oo tullut yhtään mitään :mad:
No kuulostaa aivan tutulta. Välillä ongelma on olematon tai lievä, välillä se alkaa ihan tosissaan puskea viileää niin että oikein häiritsee. Joko se tai viimeistään apparin paikalta kuuluva "oisko kannattanut ostaa auto jossa lämmitys toimii" -noidunta.

Mun mielestä paheni nyt viime huollon jälkeen, jossa kehuivat tehneensä jotain ilmanvaihdon säädöille. En nyt kyllä muista, että olisi sama häirinnyt vielä viime talvena.
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

Lämmittimestä samanlaiset kokemukset. ensin lämmittää kivasti, sitten haalenee. Kesällä toisinpäin, ensin viilenee kivasti. sitten lämpenee. Ei kuulemma uusia päivityksiä ole.
Miten muuten, huurtuuko muilla etuvalot sisäpuolelta? itse huomasin eilen pesun jälkeen, että molemmat etuvalot sisäpuolelta huurussa.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Täällähän näitä vastaavia on vaikka kuinka https://www.motor-talk.de/forum/problem ... ml?page=99
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Ihan samaan tapaan sahaa F 15 e40 lämmitys. Kun pyynnin laittaa 18 , pukkaa aluksi niin kuumaa ilmaa kabiiniin , että on laskettava pyyntiä. Hetken päästä saa taas nostaa monta astetta ja sitten taas laskea. Koko ajan joutuu roplaamaan lämpötilan säätöä. Kesällä ihan sama juttu toisinpäin.

Myös F20 , E70 ja E46 tekevät samaa , eikä mk7 Golfkaan ollut sen kummempi. Ei näitä automaatti-ilmastointeja saa näköjään millään toimimaan niin , että lämpö pysyisi tasaisena.
Busatomppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Joulu 2015, 18:45

Mulla oli 530e luovutus 19.10. ja 22.10. auto takas liikkeeseen, kun puhalsi lämmintä vain satunnaisesti. Eikä mitään vikakoodeja ja uusimmat softat autossa. Tutkivat aikansa ja kun vikaa ei löytynyt, niin nostivat kädet pystyyn ja pyysivät BMW skandinavialta Ruotsista apua. Viikon jälkeen huomasivat jollain ihmeellä, että yksi sisätilan lämpötila-anturi näytti yli 10 astetta enemmän kuin muut ja sen takia puhalteli kylmää melkein koko ajan. Saivat jonkun ohjelmiston päivityksellä korjaantumasn eikä autoa tarvinnut repiä heti osiksi.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

melperri kirjoitti: 14 Joulu 2018, 20:38Ei näitä automaatti-ilmastointeja saa näköjään millään toimimaan niin , että lämpö pysyisi tasaisena.
Mun F31 on varmaan sitten poikkeus, usein menee monta kuukautta etten koske lämmönsäätönuppeihin ollenkaan, se vaan toimii. Ja olen kyllä tarkka oikeasta lämpötilafiiliksestä.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Sama homma. Kaikki edelliset bemarini E46, E90, F30, F11 niin automaatti ilmastointi on toiminut kuin ajatus. Ei oo tarvinnu lämpötilaa säädellä. Siksi harmittaakin kun täs nykyises ei oo niin hyvä. Ja veikkaan että olis kuitenkin ihan softamuutoksella saatavis toimimaan kunnolla.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Wonderi kirjoitti: 15 Joulu 2018, 10:36
melperri kirjoitti: 14 Joulu 2018, 20:38Ei näitä automaatti-ilmastointeja saa näköjään millään toimimaan niin , että lämpö pysyisi tasaisena.
Mun F31 on varmaan sitten poikkeus, usein menee monta kuukautta etten koske lämmönsäätönuppeihin ollenkaan, se vaan toimii. Ja olen kyllä tarkka oikeasta lämpötilafiiliksestä.
Mullakin F25 toimii jotenkuten , ei ollenkaan niin paljon säätöä , kuin noissa muissa mainitsemissani. Sitten on näissä joikaisessa sellainen ilmiö , että kun tekee tiukan käännöksen risteyksessä , puhallusilma viilenee aina hetkeksi , tasaantuu sitten kun jatkaa suoraan ajoa.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Wonderi kirjoitti: 15 Joulu 2018, 10:36
melperri kirjoitti: 14 Joulu 2018, 20:38Ei näitä automaatti-ilmastointeja saa näköjään millään toimimaan niin , että lämpö pysyisi tasaisena.
Mun F31 on varmaan sitten poikkeus, usein menee monta kuukautta etten koske lämmönsäätönuppeihin ollenkaan, se vaan toimii. Ja olen kyllä tarkka oikeasta lämpötilafiiliksestä.
Ei ole poikkeus, sama oli munkin edellisen F11 kanssa, toimi kuin ajatus. Ainoa mihin ikinä piti koskea oli intensiteetti ja sekin fiiliksen mukaan, että paljonko halusi hönkää kasvoille. Ja välillä säätörullasta käänsin kasvoille viileämpää esim. pitkällä ajomatkalla virkeyttä ylläpitämään. Ja ei ne sitä edelliset väärän merkkiset autotkaan huonoja olleet, ei tule mitään ilmanvaihtoon liittyvää ongelmaa niistä mieleen.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Ihmetyttää miksei tälle ilmastoinnin huonolle toiminnalle mitään tehdä? Ei oo tullu mitään uutta päivitystä jne... Eli onko tää ny vaan sit tällänen ominaisuus...
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Wonderi kirjoitti: 15 Joulu 2018, 10:36
melperri kirjoitti: 14 Joulu 2018, 20:38Ei näitä automaatti-ilmastointeja saa näköjään millään toimimaan niin , että lämpö pysyisi tasaisena.
Mun F31 on varmaan sitten poikkeus, usein menee monta kuukautta etten koske lämmönsäätönuppeihin ollenkaan, se vaan toimii. Ja olen kyllä tarkka oikeasta lämpötilafiiliksestä.
Sama. Yhteenkään sigun pemareista ei ole tarvinnut namikoihin koskea kesällä eikä talvella. Melkein kyllä veikkaisin kans jotain anturivikaa.

Joskus saa lämmityslaitteen sekaisin, kun laittaa kuuman kaffekupin lähelle siiliä...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Juha kirjoitti: 15 Joulu 2018, 17:34 Joskus saa lämmityslaitteen sekaisin, kun laittaa kuuman kaffekupin lähelle siiliä...
Lämpöanturin sijoituksilla on suuri merkitys lopputulokseen. Erikoisin ratkaisu tuli vastaan Sitikassa, automaatti-ilmastoinnin ainoa "sisälämpöanturi" oli lämmityslaitteen kanavassa. Eli koko automatiikka perustui arvaukseen sisäänpuhallettavan ilman perusteella, kesällä jäähdyttäessä toimikin ihan hyvin, talvella toteutunut lämpötila heitti usin toistakymmentä astettakin toivomuksesta. Toiseksi hölmöin näkemäni sisälämpöanturin sijoitus oli kotona ilmalämpöpumpussa, anturi laitteen nurkassa pienen ritilän takana niin, että laitteen elektroniikka lämmittää sitä eikä huoneilma kierrä anturille asti. Se oli helppo modata juottamalla anturi jatkojohdon päähän ilmavirtaan.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Juha kirjoitti: 15 Joulu 2018, 17:34 Sama. Yhteenkään sigun pemareista ei ole tarvinnut namikoihin koskea kesällä eikä talvella. Melkein kyllä veikkaisin kans jotain anturivikaa.
Sama juttu, ei ole F-sarjan autoihin koskaan tarvinnut koskea nappuloihin. Lämpö 19 asteeseen ja ilmastointi automaatti-asentoon ja koskaan ei tarvitse muuttaa mitään. Ehkä ainoa on että tuuletusta joskus kovalla pakkasella isommalle, kun meinaa etuikkuna mennä huuruun. Muuten toimi mainiosti.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

salmol kirjoitti: 15 Joulu 2018, 18:43
Juha kirjoitti: 15 Joulu 2018, 17:34 Sama. Yhteenkään sigun pemareista ei ole tarvinnut namikoihin koskea kesällä eikä talvella. Melkein kyllä veikkaisin kans jotain anturivikaa.
Sama juttu, ei ole F-sarjan autoihin koskaan tarvinnut koskea nappuloihin. Lämpö 19 asteeseen ja ilmastointi automaatti-asentoon ja koskaan ei tarvitse muuttaa mitään. Ehkä ainoa on että tuuletusta joskus kovalla pakkasella isommalle, kun meinaa etuikkuna mennä huuruun. Muuten toimi mainiosti.
On näissä sitten outoa vaihtelua. Juuri palasin mökiltä. Lähtiessä pyynti 18,5 , muutaman km jälkeen piti laskea 17.5. Hetken päästä sai nostaa 21,5 , ennenkuin taas tuli lämmintä , siitä sitten asteittain taas tiputtamaan ad 18.5 , jolloin oltiin jo kotipihassa.

Yksi mikä voi ehkä vaikuttaa , on ecopro moodi ja se , että pidän tuon automaattisäädön intensiteetin aina yhdessä palkissa. Pitänee kokeilla pelääko paremmin , jos konfiguroi ecorpn ohituksen ilmastointiin ja laittaa 2-3 palkkia säätöpaneliin.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

melperri kirjoitti: 16 Joulu 2018, 13:22 Yksi mikä voi ehkä vaikuttaa , on ecopro moodi ja se , että pidän tuon automaattisäädön intensiteetin aina yhdessä palkissa
Juu, ecopro vaikuttaa. Se on semmonen "kestän kylmää, kuumaa ja sumuisia laseja ilmaston puolesta" -ajotila.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Itse en koskaan käytä ecopro moodia. Aina se oletus comfort. Intensiteetti on 3 tai 4 pykäläs.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

BMW e90 kirjoitti: 16 Joulu 2018, 14:53 Itse en koskaan käytä ecopro moodia. Aina se oletus comfort. Intensiteetti on 3 tai 4 pykäläs.
Itse olen pitänyt ilmastointia ecopprossa ja yhdellä palkilla , koska muuten huudattaa puhallinta turhan kovaa lähdön jälkeen hakiessaan nopeasti pyydettyä lämpötilaa.
Vastaa Viestiin