TeeQ kirjoitti:Onko muilla jo talvirenkaita alla? Itsellä nyt pari viikkoa ollut GY:n kitkat ja tunnelma aikalailla kaksijajoinen. Toisaalta äänitaso laski huimasti verrattuna Pirellin Runflatteihin mutta samalla tuli sellainen pieni pintanypytys mukaan kuvioon. Molemmat setit siis 18" ja talvirenkaat ei ole RF.
Muistelisin että viime kevään koeajoissa jostain tällaisesta oli kommentteja lehdissä ja palstallakin. Itsellä kuitenkaan nuo ensiasennusrenkaat eivät tällaista tehneet. Olen nyt kokeillut eri paineilla 2,5-3,0 välillä ja ei sanottavaa eroa tuohon tunteeseen. Näiden talvikumien kanssa muutenkin ollut vastoinkäymisiä kun ensiksi asennetut ilmanpaineanturit eivät toimineetkaan ja vaihdettaessa eivät sitten viitsineet uudelleen tasapainottaa renkaita ennenkuin erikseen tämän vaadin...eli viikon aikana renkaat asennettiin auton alle kolmeen kertaan
Taidanpa vielä kerran käydä luottoasentajan pajalla tarkistamassa että painot ok ja renkaat oikeasti pyöreät... tuo auton myyneen firman vaatima rengasliike kun tuntui ensilumen aikana painottavan renkaanvaihdoissa määrää n. 100% ehkäpä laadun siitä hieman kärsien
Tähän ja muuhunkin tilannepäivitystä:
Renkaiden osalta tuntuu G30 olevan todella tarkka "pystyheiton" suhteen. Nyt on painot tarkasti kohdallaan ja kaksi rengasta asennettu uudelleen vanteelle. Näiden toimien seurauksena menee hienosti ja tärisemättä. Eli vinkiksi jos epäilee renkaiden olevan vähän sinne päin, niin tuo voi aiheuttaa nypytystä joka niin hassulta kuin kuullostaakin tuntui pahimmalta ajoasetuksella "adaptive".
Nyt 6 tkm. takana, ajoista puolet sähköllä ja puolet bensalla. Keskikulutus auton mukaan 3,6 l/100 km. ja sähköllä pääsee nollakeleillä tuon 30 km. yhdellä latauksella. Mielestäni hyvä suoritus kun kuitenkin rattia, penkkiä ym. lämmittelen ihan tavalliseen tapaan. Jos tuolle sähkölle laskee hinnan siirtokustannuksineen ja muuttaa bensaksi niin voisi sanoa että auto kuluttaa n. 5 l/100 km. Tuohon tuskin muulla kuin ladattavalla hybridillä pääsee kun ottaa huomioon auton koon ja tehot, ja edelleen sähköllä ajaminen miellyttää kovasti äänettömyydellään erityisesti nyt kitkarenkailla.
Vastoinkäymisiä rengasruletin lisäksi yksi nasta/kivi tuulilasiin, onneksi ei ihan näkökenttään ja paikkauksen jälkeen lähes huomaamaton. Hiekka/sora myös ropisee mielestäni melko äänekkäästi lokasuojissa / pohjassa...luojan kiitos joutuu soralla harvoin ajamaan