G30 viat ja ominaisuudet

G30, G31
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

repsa kirjoitti: 06 Tammi 2024, 18:59
PAT kirjoitti: 11 Tammi 2023, 22:43 Onko muut huomanneet pakkaskeleillä ikkunoiden huurtumista, kun lämpötila laskee maagisen -10˚C rajan alle? Omassa autossa kaikki pelaa -9.5˚C asti, mutta kun mittariin pyörähtää -10˚C, niin heti alkaa huurtua sivu- ja takaikkunat. Huurteenpoistoasetuksella huurteet häviää hetkessä, mutta kaikilla muilla asetuksilla alkaa heti huurtua uudestaan. Oliskohan tuo softapuolen juttuja, eli tiputtaako ilmastoinnin (kosteuden poiston) pois päältä juurikin tuossa lämpötilassa?

Harvemminhan täällä etelässä noin kylmiä kelejä on, mutta ärsyttävää venkslaamistahan tuo silloin on, kun huurteenpoistoasetuksella alkaa varpaita palella.
badabumm *tshiihh* kuule tämä ihan sama havainto täällä Nääsvillen korkeudellakin.

Lattiat on satakuivat, muovimatot ja sisustakin on kuiva - auto seisonut lämpimässä tallissa ovet auki, siten että ilmankosteus on 25-30%. Lämpötila tallissa 18-20C. Eli sellaisen ilmiön kuin jäännöskosteus laskisin huoletta pois laskuista.

Lasit on puhtaat, pesty, koska helpoin homma. Ja raittari vaihdettu myös, koska toisiksi helpoin homma.

Tulisko kuntoon softapäivityksellä, vai oisko jotain asetusta mitä voisi säätää jostain ?

Ista ei yllättäen löydä mitään vikakoodeja.
Yksittäisten antureiden lukemia en kyllä ole tajunnut lukea.. Mutta tuskin se siitä lie, kun tuo lasi pysyy kyllä puhtaana juuri tuollain kääntämällä sen tuulilasiasennon päälle - sit kun laittaa mihin tahansa moodiin -> pum lasit heti huuruun. Ihan yksittäisissä sekunneissa siis.
Onko sisäilman kierto A asennossa?
Jos on, vaikuttaako mitää jos sen laittaa hetkeks pakko ulkoilma asentoon.

Jospa se haistelija anturi ei aina toimi kuin torimyyjän ajatus
repsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Syys 2011, 16:39

Havis kirjoitti: 07 Tammi 2024, 10:25
Onko sisäilman kierto A asennossa?
Jos on, vaikuttaako mitää jos sen laittaa hetkeks pakko ulkoilma asentoon.

Jospa se haistelija anturi ei aina toimi kuin torimyyjän ajatus
No ei, mutta hauska yksityiskohta kyllä tuli ilmoille : autosta siis sisäilmakierto poissa päältä, manuaalinen ja se automaattinen valikon kautta.
Bimmercodella yhteys ihkaan niin näytti että se automaattinen sisäkierto olisi kuitenkin päällä ? No, otin pois päältä - kokeilen tänään myöhemmin oliko vaikutusta.

Katselin myös sitä RLS anturia, istalla lukien näytti tallissa lukuarvot ihan järkeviltä. Pitää ottaa pc mukaan ku menee koeajolenkille, että noinko on myös pakkaselle. Nyt hyvät -25c testauskelitkin, ainakin hetken.

https://bimmercat.com/bmw/en/search/sel ... CE/61_4832 yllättäen HUD malliin on omansa - näytti olevan https://aeromotors.fi/kataloog/search?s ... 1359475146 tuolla 80€ luokkaa.

Korjauskäsikirjaa vähän kanssa katselin, että ei ois vaihtotyö kyllä paha. Ehkä sitä tässä viisastuu. Itse silikonipädiä en tarkastellut vielä kunnolla auton ulkopuolelta, että miltä näyttää. Mutta OE lasi näyttäisi olevan.

edit, huomiot ylös autossa istumisen jälkeen :

-yllä mainittu koodaus -> ei käytännön vaikutusta mihinkään
-kun huurtuu, on lukemat kosteudella <40% ja tuulilasin lämpö <0C - tämä siis automaattimoodissa, vaikka ois maksimi puhallusmoodissa
-huurteen saa pois, kun laittaa tuulilasimoodin päälle, (vaikka puhallus siellä olisi asetettuna toisiksi pienimmälle!) -> kosteus tippuu nopeasti alle 30% ja lasin lämpö nousee plussan puolelle.

Eli ei se anturi ole viallinen. Tai ainakin tuli mieleen vanha viisaus "vika ei ole öljytikussa jos se ei kastu" , juurisyy ongelmaan lie muualla.

Kokeilin nyt tuossa pihassa ajaa läppämoottoreille kalibroinnin - se meni läpi OK. Antaa lataantua hetken ja sit kokeilla uudestaan.
Myös yksi mikä tuossa vähän mietitytti, oli koodausvariantti = hybrid. Voisiko sen muuttamalla muuksi, saada lasin pysymään lämpöisempänä ?

Ei yksikään aikaisempi auto ole näin hölmösti kyllä käyttäytynyt tämän asian tiimoilta. F30 hybrid, E70, E65, E34, automaatti-ilmastointien verrokkina. Todella outo käytös, muuten todella hyvässä paketissa. Ärsyttävä oikein.

Jopa vaimon 1.2tsi jetta manuaalikylmästöinnillä pitää lasit auki näillä pakkasilla ilman sen kummempia kikkailuita. Ja siinä autossa on sentään yleisesti lisävarusteena taustapeili. Ehkä se onkin se juttu just siinä yksinkertaisuudessa.

Pitääpä tänään jatkaa ihmettelyä.

edit2 : lisää lusittu kärryssä :

koitin ihkasta käydä muuttamassa parametriä "FAHRZEUGART", 3000 Variantencoduring alta. Siellä olisi ny 0x02, PLUGIN_HYBRID -> ei silti antanut vaihtaa sitä 0x00 VERBRENNENGSMOTOR tai muihin, tuo Bimmercode. Jaa-a.

Mutta siis ei apuja. IHKA:n sw näytti kyllä olevan 09/2018 tasoa, eli sitä ajanhetkeä kun auto on valmistunut, että ehkä tuo päivitysruljanssi voisi olla paikallaan ?
Thetic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 23 Loka 2017, 19:42
Auto: Mini Cooper S E Countryman ALL4

Itsellä -17 mallisessa 530e:ssä täysin sama ongelma ja sama -10 astetta maagisena rajana jonka jälkeen lasit huurtuu. Päivitin softat uusimpaan, i-level nyt vuodelta 2023, mutta ei apua asiaan.
Ainut keino jolla pakkasilla voi ajella on tuo huurteenpoistoasento ja varpaat jäässä.
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Eikös se ole niin, että +3 astetta tai vähemmän eli pakkasilla, ilmastointikompura ei käynnisty. Pakkasilla kosteuden poistaa vain riittävällä voimakkuudella puhaltava lämmin ilmanvaihto, aivan kuten autossa jossa ei edes ole ilmastointia.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Thetic kirjoitti: 09 Tammi 2024, 10:37 Itsellä -17 mallisessa 530e:ssä täysin sama ongelma ja sama -10 astetta maagisena rajana jonka jälkeen lasit huurtuu. Päivitin softat uusimpaan, i-level nyt vuodelta 2023, mutta ei apua asiaan.
Ainut keino jolla pakkasilla voi ajella on tuo huurteenpoistoasento ja varpaat jäässä.
Eiks tuosta seuraa se että puhallin huutaa täysillä?

Mulla aikoinaan E39:n automaatti ilmastointi teki samaa tietyissä pakkasolosuhteissa, ei tahtonut pitää ikkunoita huurteettomina.

Siihen tepsi parhaiten se, että muuten piti kaikki toiminnot automaattiasennossa, mutta ilmansuuntauksen laittoi autom asennosta käsiasentoon, ja kaikkiin suuntiin valittuna. Toki esim. keskiasennon voi sulkea alkuun jos huuru ei siltikään meinaa poistua.
Thetic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 23 Loka 2017, 19:42
Auto: Mini Cooper S E Countryman ALL4

Ei seuraa kun huurteenpoistolla puhalluksen voimakkuutta voi säätää. Se onkin erikoista että ihan pienelläkin ollessa riittää kunhan asento on huurteenpoisto.
PAT
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Maalis 2012, 20:29
Auto: 530eX LCI M Sport 2021
Paikkakunta: Tuusula

Onko muilla ollut ongelmia Bluetooth yhteyden kanssa? Itselläni auto ei enää suostu yhdistymään mihinkään puhelimeen. Ei auta vaikka ’erotin’ puhelimen autosta ja yritin paritusta uudelleen. Auto ei löydä puhelinta eikä puhelin autoa. Ei toimi muillakaan puhelimilla, eli vika on auton päässä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Poista paritus sekä auton että puhelimen puolelta, uudelleenkäynnistä molemmat, yritä sitten uudestaan.
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

PAT kirjoitti: 22 Maalis 2024, 23:57 Onko muilla ollut ongelmia Bluetooth yhteyden kanssa? Itselläni auto ei enää suostu yhdistymään mihinkään puhelimeen. Ei auta vaikka ’erotin’ puhelimen autosta ja yritin paritusta uudelleen. Auto ei löydä puhelinta eikä puhelin autoa. Ei toimi muillakaan puhelimilla, eli vika on auton päässä.
On ollut, niin F30:ssä kuin tässä G30:ssäkin. F30:n kohdalla ei oikein koskaan ollut täysin häiriötöntä yhteyttä, esim. 4-5h matka-ajossa keskimäärin kerran yhteys puhelimeen hävisi ja aina välillä sitä ei kerta kaikkiaan saanut palautettua. No, loppumatka kuunneltiin sitten radiota, mutta kun auto oli maksanut melkein 50k€ uutena ostaessani (M Sport -tarjous 2016), niin kyllähän se vähän ns. harmitti. Ja kun se kävi n. 15 kertaa mitä erilaisimmissa takuukorjauksissa ja pari kertaa tuulilasinvaihdossa, niin ihmetteli kuinka esim. jossain normi-Golfissa (sijaisauton ollessa ei-baijerilainen) Bluetooth toimi kuin junan vessa.

G30:n kohdalla kyse oli aluksi silloisen puhelimen Android-versiosta, kun puhelin päivittyi, niin Android-version vaihtuminen muistaakseni -12.x (nyk joku 13.x?) auttoi. Auton oma multimedia-ohjelmistokin kävi päivityksessa, toimi ehkä vieläkin paremmin. Em. isompi Android-päivitys aiheutti sitten taas toimimattomuutta, vähän aikaa vain Spotify sai jostain syystä yhteyden, BT ei sitten niin millään, ei edes puhelin Hands-free toiminut. Kunnes sitten ilmeisesti oli joku puhelimen ohjelmistopäivitys ja toimi normaalisti.

G30 multimedia resetoituu painamalla pitkään käynnistysnappia. Ehkä se auttaa, mutta hävittää ilmeisesti kaikki omat kanava-asetukset jne. Jos ei mikään onnistu, niin sitten jos auto on vielä niin uusi, että kehtaisi viedä valtuutetulle, niin siellä saattaa olla jotain, millä bitit saisi suoraan. Bluetooth-lähetin/vastaanottimen rikkoutuminen on aina mahdollista, mutta ehkä kuitenkin harvinaista?
PAT
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Maalis 2012, 20:29
Auto: 530eX LCI M Sport 2021
Paikkakunta: Tuusula

Ongelma korjaantui resetoimalla ja äkkiseltään vaikuttaa siltä, että mitkään asetukset eivät resetoinnissa nollaantuneet.

Kiitoksia vinkeistä!

Muuten BT on toiminut minulla täysin moitteetta iPhonen kanssa.
Vastaa Viestiin