Sivu 1/3

530e M-Sport madallus

Lähetetty: 31 Touko 2018, 09:38
Kirjoittaja ttkanen
Tuoreena 530e omistajana hiukan häiritsee tuo 530 M-sportin korkeus ja sitä myötä aikamoinen niiailu mm. jarrutellessa. En ole löytänyt vielä keneltäkään valmistajalta 530e-malliin sopivaa madallusjousisettiä, ja sitä myötä rupesin pohdiskelemaan seuraavaa ratkaisua. Eli jos hankkisi kaksi madallusjousisettiä esim. Eibachilta, joissa maksimi etu-/taka-akselipainot osuvat kohdalleen 530e:n vastaavien kanssa.

Hyvin lähelle menisi kilojen perusteella, jos eteen laittaisi 530d sedanin jouset, ja taakse 520i Touringin jouset, sedan malleissa ei taka-akselipainon kanssa edes 550 xdrive mene lähellekään 530e:tä. Mutta kysymys kuuluu, onko sedanissa ja touringissa muuten samanlaiset alustat, että noita jousia voisi ristiin laittaan. Tai tuleeko muita ongelmia? Ja joo, tiedän että menee vähän kikkailuksi, mutta sellaista se välillä on :)


530e
Sallittu akselipaino edessä/takana kg
1120/1405

530d
Sallittu akselipaino edessä/takana kg
1125/1310

520i Touring
Sallittu akselipaino edessä/takana kg
1055/1400

Re: 530e M-Sport madallus

Lähetetty: 31 Touko 2018, 09:53
Kirjoittaja ttkanen
... tähän tulikin jo lisätietoa kun kyselin: "e-mallissa on omanlaisena takajousi, halkaisija erilainen, eikä siten sedanin tai farkun jousi sovi sinne."

Re: 530e M-Sport madallus

Lähetetty: 31 Touko 2018, 10:16
Kirjoittaja lnaukkar
Sulla varmaan siis vakioalusta eikä DDC? Jälkimmäisessä iskarit sportilla jämäköittää kummasti. Se ei tietysti korkeuteen auta yhtään.

Tuolla bimmerpostin puolella olen nähnyt useitakin madallettuja 530e autoja, tässä esim H&R sporttijousilla vakioalustan kanssa. Ei nyt välttämättä ole ajateltu loppuun asti näitä akselipainoja mutta kuitenkin.

Kuva

Re: 530e M-Sport madallus

Lähetetty: 31 Touko 2018, 18:47
Kirjoittaja Aero
ttkanen kirjoitti: 31 Touko 2018, 09:38 Tuoreena 530e omistajana hiukan häiritsee tuo 530 M-sportin korkeus ja sitä myötä aikamoinen niiailu mm. jarrutellessa. En ole löytänyt vielä keneltäkään valmistajalta 530e-malliin sopivaa madallusjousisettiä, ja sitä myötä rupesin pohdiskelemaan seuraavaa ratkaisua. Eli jos hankkisi kaksi madallusjousisettiä esim. Eibachilta, joissa maksimi etu-/taka-akselipainot osuvat kohdalleen 530e:n vastaavien kanssa.
Kun kaksi settiä maksaa jonkin verran rahaa ja turhaa roskaakin tulee, niin vaihtoehto voisi olla kysyä suoraan custom-settiä. Ei välttämättä tule kahta valmista sarjaa kalliimmaksi (en kuitenkaan lupaa, en ole hintoja kysynyt) ja saanee halutessaan määritellä progressioita ja jäykkyyksiä vähän tarkemminkin. Ainakin Vallilan Takomo noita Suomessa tarjoaa.
Vallilan Takomo kirjoitti: Tarvittaessa valmistamme kierrejouset omana tuotantona asiakaan tarpeen ja ajoneuvon erityisvaatimusten mukaan. Korkealaatuiset kierrejouset kestävät pitkään ja parantavat auton ajo-ominaisuuksia, maavaraa ja kuormakantavuutta.
https://www.vallilantakomo.fi/tuotteet/ ... arjat/109/

Re: 530e M-Sport madallus

Lähetetty: 31 Touko 2018, 19:05
Kirjoittaja *Ari*
Mukava nähdä että "punkka" tekee edelleen jousia. Joskus ennen muinnoin siellä teetettiin eräskin jousi kun kaupasta ei löytynyt, autosta ja jousen arvoista riippuen siihen aikaan he pystyi tekemään madallusjouset omista jousista ilman jousien lyhennystä.

Re: 530e M-Sport madallus

Lähetetty: 01 Kesä 2018, 01:52
Kirjoittaja Wonderi
Touringin takajousista (jotka on aina ilmajouset) tuli mieleen, että valmistaakohan joku näihin sopivia ilmajousisarjoja, saisi matalan ja korkean alustan hyvät puolet yhdessä?

Re: 530e M-Sport madallus

Lähetetty: 01 Kesä 2018, 07:13
Kirjoittaja Juha
Tourinkien ilmajousiahan on pruukattu säätää ohjelmallisesti oikeaan korkoon. Eikö onnaa enää G-sarjassa?

Re: 530e M-Sport madallus

Lähetetty: 01 Kesä 2018, 08:01
Kirjoittaja ssalmela
ttkanen kirjoitti: 31 Touko 2018, 09:38 Tuoreena 530e omistajana hiukan häiritsee tuo 530 M-sportin korkeus ja sitä myötä aikamoinen niiailu mm. jarrutellessa.
Kävin pari päivää sitten koeajamassa 530e M-sportin ja minuakin häiritsi auton keulan kumartelu puolelta toiselle käännyttäessä. Ei toimi ollenkaan samalla lailla kuin 330e M-sport. Olin jopa miettinyt että pitää soittaa myyjälle että tarkistaa olisiko ollut mahdollista että koeajoautossa olisi ollut M-sport paketista huolimatta vakioalusta, niin kovin pehmeältä se tuntui. :conf:

Re: 530e M-Sport madallus

Lähetetty: 01 Kesä 2018, 08:07
Kirjoittaja lnaukkar
ssalmela kirjoitti: 01 Kesä 2018, 08:01
Kävin pari päivää sitten koeajamassa 530e M-sportin ja minuakin häiritsi auton keulan kumartelu puolelta toiselle käännyttäessä. Ei toimi ollenkaan samalla lailla kuin 330e M-sport. Olin jopa miettinyt että pitää soittaa myyjälle että tarkistaa olisiko ollut mahdollista että koeajoautossa olisi ollut M-sport paketista huolimatta vakioalusta, niin kovin pehmeältä se tuntui. :conf:
Vakioalusta se on. 530e malliin on tarjolla vain vakio ja DDC. M-sport paketti tulee 530e tapauksessa ilman alustaa.

Tekee tietysti osaltaan alustan valinnan hyvin helpoksi, pakko ruksia DDC jos haluaa dynaamista ajoa.

Re: 530e M-Sport madallus

Lähetetty: 01 Kesä 2018, 16:33
Kirjoittaja ssalmela
lnaukkar kirjoitti: 01 Kesä 2018, 08:07 Vakioalusta se on. 530e malliin on tarjolla vain vakio ja DDC. M-sport paketti tulee 530e tapauksessa ilman alustaa.

Tekee tietysti osaltaan alustan valinnan hyvin helpoksi, pakko ruksia DDC jos haluaa dynaamista ajoa.
Vau. Tämähän on lohdullinen tieto, kiitos!

Re: 530e M-Sport madallus

Lähetetty: 13 Kesä 2018, 19:31
Kirjoittaja Barbarov
Onko joku tehnyt 530e madallusta H&R:llä? Pyysin juuri tarjouksia madalluksesta ja pohdin vielä, miten tuo vaikuttaa ajettavuuteen. Kokemuksia vieläkään kenelläkään?

Re: 530e M-Sport madallus

Lähetetty: 14 Kesä 2018, 13:00
Kirjoittaja ttkanen
Jos/kun saat noita tarjouksia, niin pistähän infoa tännekin. Itse en edelleenkään ole löytänyt vielä yhtään valmistajaa, joka tekisi jousia erikseen 530e:hen. Tuo tässäkin ketjussa mainittu bimmerpostissa oleva HR-madallus on tehty kirjoittajan mukaan jousilla, jotka ei ole suunniteltu 530e-malliin. Itse sain modificarsilta Eibachin jousia kysyessäni tuon lainaamani kommentin, että e-mallissa jousen halkaisija olisi eri kuin muissa, ja oletin että sen perusteella bensa-/dieselversioiden jouset eivät hybridiin kävisi. Onko jollain tästä lisätietoa?

Re: 530e M-Sport madallus

Lähetetty: 14 Kesä 2018, 14:38
Kirjoittaja Barbarov
ttkanen kirjoitti: 14 Kesä 2018, 13:00 Jos/kun saat noita tarjouksia, niin pistähän infoa tännekin. Itse en edelleenkään ole löytänyt vielä yhtään valmistajaa, joka tekisi jousia erikseen 530e:hen. Tuo tässäkin ketjussa mainittu bimmerpostissa oleva HR-madallus on tehty kirjoittajan mukaan jousilla, jotka ei ole suunniteltu 530e-malliin. Itse sain modificarsilta Eibachin jousia kysyessäni tuon lainaamani kommentin, että e-mallissa jousen halkaisija olisi eri kuin muissa, ja oletin että sen perusteella bensa-/dieselversioiden jouset eivät hybridiin kävisi. Onko jollain tästä lisätietoa?
Schmiedmannilta pyysin tarjouksen madalluksesta ja mustista munuaisista, kun heidän sivuillaan oli kuvia juuri HR:llä madalletuista 530e mallisista. Tarjous oli 1200€, jota en ainakaan itse pitänyt mahdottomana hintana, kun itsekään en osaa. Käsittääkseni HR:llä madalluksia on siis tehty, joten juuri tämän sinun mainitseman ongelman takia kiinnostaisi kokemukset niiltä, jotka tuollaisilla (mahdollisesti väärillä) jousilla madalletun omistavat.

Re: 530e M-Sport madallus

Lähetetty: 14 Kesä 2018, 16:04
Kirjoittaja ttkanen
No nyt näyttää H&R:llä tosiaan olevan tarjolla 530e-setti:
https://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-g30/1 ... te=28721-5

Re: 530e M-Sport madallus

Lähetetty: 15 Kesä 2018, 11:25
Kirjoittaja Anssi79
Barbarov kirjoitti: 14 Kesä 2018, 14:38
ttkanen kirjoitti: 14 Kesä 2018, 13:00 Jos/kun saat noita tarjouksia, niin pistähän infoa tännekin. Itse en edelleenkään ole löytänyt vielä yhtään valmistajaa, joka tekisi jousia erikseen 530e:hen. Tuo tässäkin ketjussa mainittu bimmerpostissa oleva HR-madallus on tehty kirjoittajan mukaan jousilla, jotka ei ole suunniteltu 530e-malliin. Itse sain modificarsilta Eibachin jousia kysyessäni tuon lainaamani kommentin, että e-mallissa jousen halkaisija olisi eri kuin muissa, ja oletin että sen perusteella bensa-/dieselversioiden jouset eivät hybridiin kävisi. Onko jollain tästä lisätietoa?
Schmiedmannilta pyysin tarjouksen madalluksesta ja mustista munuaisista, kun heidän sivuillaan oli kuvia juuri HR:llä madalletuista 530e mallisista. Tarjous oli 1200€, jota en ainakaan itse pitänyt mahdottomana hintana, kun itsekään en osaa. Käsittääkseni HR:llä madalluksia on siis tehty, joten juuri tämän sinun mainitseman ongelman takia kiinnostaisi kokemukset niiltä, jotka tuollaisilla (mahdollisesti väärillä) jousilla madalletun omistavat.
Heidän omaan määriteltyyn max asennusaikaan 2,5h tulee tuntihinnaksi 330€/h joten ei tuo nyt erityisen edulliseltakaan kuulosta :blink: Kuitenkin saavat vielä katteen samalla myydyistä jousista

Edittiä: siinähän oli myös mustien munuaisten asennus ja hinta mukana, mutta silti jää vielä tuntihinta aika korkeaksi

Re: 530e M-Sport madallus

Lähetetty: 15 Kesä 2018, 22:25
Kirjoittaja Barbarov
Anssi79 kirjoitti: 15 Kesä 2018, 11:25
Barbarov kirjoitti: 14 Kesä 2018, 14:38
ttkanen kirjoitti: 14 Kesä 2018, 13:00 Jos/kun saat noita tarjouksia, niin pistähän infoa tännekin. Itse en edelleenkään ole löytänyt vielä yhtään valmistajaa, joka tekisi jousia erikseen 530e:hen. Tuo tässäkin ketjussa mainittu bimmerpostissa oleva HR-madallus on tehty kirjoittajan mukaan jousilla, jotka ei ole suunniteltu 530e-malliin. Itse sain modificarsilta Eibachin jousia kysyessäni tuon lainaamani kommentin, että e-mallissa jousen halkaisija olisi eri kuin muissa, ja oletin että sen perusteella bensa-/dieselversioiden jouset eivät hybridiin kävisi. Onko jollain tästä lisätietoa?
Schmiedmannilta pyysin tarjouksen madalluksesta ja mustista munuaisista, kun heidän sivuillaan oli kuvia juuri HR:llä madalletuista 530e mallisista. Tarjous oli 1200€, jota en ainakaan itse pitänyt mahdottomana hintana, kun itsekään en osaa. Käsittääkseni HR:llä madalluksia on siis tehty, joten juuri tämän sinun mainitseman ongelman takia kiinnostaisi kokemukset niiltä, jotka tuollaisilla (mahdollisesti väärillä) jousilla madalletun omistavat.
Heidän omaan määriteltyyn max asennusaikaan 2,5h tulee tuntihinnaksi 330€/h joten ei tuo nyt erityisen edulliseltakaan kuulosta :blink: Kuitenkin saavat vielä katteen samalla myydyistä jousista

Edittiä: siinähän oli myös mustien munuaisten asennus ja hinta mukana, mutta silti jää vielä tuntihinta aika korkeaksi
Saa toki valistaa, mistä saa olennaisesti edullisemmalla (pk-seutu)? Ei puhettakaan, että itse osaisin tuota tehdä. Munuaiset toki saisi itsekin vaihdettua.

Re: 530e M-Sport madallus

Lähetetty: 16 Kesä 2018, 00:13
Kirjoittaja Aero
Mitä kaikkea tuohon 1200e tarjoukseen sisältyy? Onko summassa mukana pyöränsuuntaus ja muutoskatsastus? Sinällään aiheellista olisi, että laskua vastaan saa ulos katulaillisen auton - ja jos on, niin se vähän tasoittaa tilannetta.

-Jouset 380e
-Munuaiset 180e (yht 560e)
-Pyöränsuuntaus... 100e + 75e/h=... 175e? (735e)
-Muutoskatsastus ~50 ja varmaan konttorilla käynnille tuntihinta... 150e? (885e)

Asennustyötunneille (alkaen 86e/h) jäisi tuosta siis joku 300-400e (3h suoritteella 100-133e/h). Ei se välttämättä halpaa ole, mutta vähän ymmärrettävämmällä tasolla kuin 330e/h.

Re: 530e M-Sport madallus

Lähetetty: 16 Kesä 2018, 13:10
Kirjoittaja Anssi79
itse tuolla asennutin madalluksen 316d aikanaan, pyöränsuuntaus kuului maksettuun hintaan mutta katsastus ei. jotenkin tuntuu, että on vähän yläkanttiin laskettu tarjous, mutta eihän tuo paha hinta ole avaimet käteen periaatteella
Tuossa vielä hinta sähköpostista vuodelta 2013

Jousien asennus maksaa meillä 5 tunia a 70 eur = 350 eur
Kulmien säätö työn yhteydessä maksaa 79 eur

Mihinkähän nuo heidän ohjeajat pätee jos itsekkin laskuttavat tuplat?

Re: 530e M-Sport madallus

Lähetetty: 19 Kesä 2018, 13:54
Kirjoittaja Sakke2018
Onkos muihin malleihin kukaan asennellu tai asennuttanut jousisarjoja? Minulla vm18 520 xdrive m-sport jossa DDC 223 säätyvällä alustalla ja kuinka ollakaan se tehdasmadallus -10mm jäänyt pois. Auto on tosi hyvä ajaa jo näinkin mutta ulkonäkö huutaa pientä madallusta. Missä olette näitä asennuttaneet? Ajatuksena ostaa ac schnizerin setti.

Re: 530e M-Sport madallus

Lähetetty: 19 Kesä 2018, 21:14
Kirjoittaja haba
Sakke2018 kirjoitti: 19 Kesä 2018, 13:54 Onkos muihin malleihin kukaan asennellu tai asennuttanut jousisarjoja? Minulla vm18 520 xdrive m-sport jossa DDC 223 säätyvällä alustalla ja kuinka ollakaan se tehdasmadallus -10mm jäänyt pois. Auto on tosi hyvä ajaa jo näinkin mutta ulkonäkö huutaa pientä madallusta. Missä olette näitä asennuttaneet? Ajatuksena ostaa ac schnizerin setti.
Omassa autossa on ollut uudesta asti nuo schnitzerin jouset ja on todella hyvä ajettava. M alustan pintakovuus hävisi ja juuri sopivasti matalampi kuin vakio M alusta. Paikallinen rengasliike asensi.