Olen tässä harkinnut 530e ostoa mutta ongelmaksi on muodostunut ettei minulla ole kotona latausmahdollisuutta. Muutaman sadan metrin päässä olisi kuitenkin pikalataustolpat 22kw ja 50kw.
Onko teillä kokemusta kuinka kauan kestää noilla ladata? Netistä tuntui löytyvän huonosti tietoa aiheesta...
530e latausaika
Auto itse muuttaa max tehoksi 3,6kwh, Elikkäs n. 3-4 tuntia.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Ei kykene 530e pikalataukseen. 530e:n laturi on autossa ja sen teho on 3,7 kWh, joten tuota nopeammin autoa ei voi ladata, vaikka syöttäisi 3*32A (22kWh) tehoa.Miso90 kirjoitti: ↑22 Maalis 2019, 16:33 Olen tässä harkinnut 530e ostoa mutta ongelmaksi on muodostunut ettei minulla ole kotona latausmahdollisuutta. Muutaman sadan metrin päässä olisi kuitenkin pikalataustolpat 22kw ja 50kw.
Onko teillä kokemusta kuinka kauan kestää noilla ladata? Netistä tuntui löytyvän huonosti tietoa aiheesta...
Max 16A virralla lataus kestää tyhjästä täyteen 2,5h, joko Type2 kaapelilla latausasemasta tai kunnollisella 16A syöttävällä Shuko kaapelilla. Tälläisen 16A shuko kaapelin hankin jolla saa nopean täytön kotona.
Auton näytöstä kolme säätömahdollisuutta teholle: max, noin 10A ja 8A, tietenkin tämän toimivuus riippuu kaapelista mikä käytössä. Eli jos 8A kaapeli niin säädöllä ei merkitystä.
Auton mukana tullut shuko kaapeli syötti max 13A mutta kaapelin kuori hajosi pakkasella kun oli naurettavaa kovaa muovia, bmw antoi takuuna max 8A kaapelin joka laadukas silikooni kaapeli. Kuulemma yhtiön päätös tullut, ettei oteta riskiä tehokkaammalla shuko kaapelilla. Riittää yö lataukseen hyvin, noin 5h tyhjästä täyteen.
Auton näytöstä kolme säätömahdollisuutta teholle: max, noin 10A ja 8A, tietenkin tämän toimivuus riippuu kaapelista mikä käytössä. Eli jos 8A kaapeli niin säädöllä ei merkitystä.
Auton mukana tullut shuko kaapeli syötti max 13A mutta kaapelin kuori hajosi pakkasella kun oli naurettavaa kovaa muovia, bmw antoi takuuna max 8A kaapelin joka laadukas silikooni kaapeli. Kuulemma yhtiön päätös tullut, ettei oteta riskiä tehokkaammalla shuko kaapelilla. Riittää yö lataukseen hyvin, noin 5h tyhjästä täyteen.
G30 530e M-Sport -18, F40 118i M-Sport -20, 1600 GT 2011, ex e60 535D
Ei tuo ole yhtiön päätös, vaan perustuu sähkömääräyksiin. Jos tulipalo syttyy ja autoa ladattu 16 A virralla, vakuutusyhtiö tuskin maksaa ainakaan täyttä korvausta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Fakta: Virran rajoitus on tuossa johdon möhkössä.
Spekulaatio: Rajoitus on varmaan toteutettu niin, että tuo möhkö kertoo autolle että mun maksimivirta on X, jolloin auton laturi ei käytä sen enempää.
Sellaisia latausjohtoja on markkinoilla, joilla shukosta voi ottaa 16A, mutta niiden käyttö on omalla vastuulla ja riskillä. Shukopistorasioita on sulanut aika paljon, ja jos noin ikävästi käy tuon johdon vuoksi, kustannukset tulevat omasta lompakosta ainakin osittain.
Itsellä 16A suko kaapeli. Made in SWE ja siinä on lämpötilan monitorointi, jos lämpeää liikaa pudottaa amppeja. Tosi pistoke mistä lataan on 16A ja uusi, ei mitään ongelmia vuoden aikana ollut.
https://charge-amps.com/products/charging-cables/ray/
Voin suositella.
https://charge-amps.com/products/charging-cables/ray/
Voin suositella.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 203
- Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:02
- Auto: G20 330e M-sport, -19
Tuleeko näiden uusien BMW 330e/530e autojen mukana aina tuo schuko latausjohto ?
Ex: 520da E60 -07,520da E61 -09, 518da F10 -14, F20 116da -15, F10 518da m-sport, -15
Mistä tuollaisen voi ostaa ?315i kirjoitti: ↑05 Huhti 2019, 09:01 Itsellä 16A suko kaapeli. Made in SWE ja siinä on lämpötilan monitorointi, jos lämpeää liikaa pudottaa amppeja. Tosi pistoke mistä lataan on 16A ja uusi, ei mitään ongelmia vuoden aikana ollut.
https://charge-amps.com/products/charging-cables/ray/
Voin suositella.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 17
- Liittynyt: 08 Helmi 2015, 23:06
- Auto: BMW 530e M-Sport MY19
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... auskaapelimelperri kirjoitti: ↑05 Huhti 2019, 20:26Mistä tuollaisen voi ostaa ?315i kirjoitti: ↑05 Huhti 2019, 09:01 Itsellä 16A suko kaapeli. Made in SWE ja siinä on lämpötilan monitorointi, jos lämpeää liikaa pudottaa amppeja. Tosi pistoke mistä lataan on 16A ja uusi, ei mitään ongelmia vuoden aikana ollut.
https://charge-amps.com/products/charging-cables/ray/
Voin suositella.
16 AMP suko vaatii nk. super sukopistoke joka kestää pitkäaikaista 16 AMP rasitusta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 17
- Liittynyt: 08 Helmi 2015, 23:06
- Auto: BMW 530e M-Sport MY19
siis ei "vaadi", mutta:
"Siinä missä nykyisten sukojen (CEE 7/7) lämpeneminen on testattu ja standardisoitu kestämään kahdeksan tunnin jatkuva kuormitus ja tunnin hetkellinen kuormitus 22 ampeerin virralla, pitäisi uuden version kestää jatkuva 16 ampeerin kuormitus ja viiden tunnin kuormitus 26 ampeerin virralla. Tavallinen suko-pistoke sopii suoraan uuteen pistorasiaan, mutta pistorasian vahvistettu rakenne mahdollistaa nykyistä suuremman kuormituksen".
Hitto, ku on lähteny ainakin reilu 100€ hinnasta vuoden aikana. Mutta kyllähän näiden kaikkien hinnat laskee kuten telkkujen. Tuosta voit itse säätää vaikka 16-15-14 jne. ampit olisko ollu 6 asti. Eli jos ei halua ottaa kuuttatoista ota 15 A.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 39
- Liittynyt: 27 Joulu 2014, 18:20
Onko kenelläkään jäätynyt pluggarijohto latausporttiin kiinni? Tai jumittunut?
On jumiutunut alussa, ennen kuin opin sen kanssa toimimaan. Työnnä töpseliä autoa kohti että on varmasti pohjassa (varsinkin yläreuna pohjassa, lukitustappi ottaa töpselin yläreunasta kiinni), ja klikkaa keskuslukkoa vielä uudestaan kiinni-auki. Latausportin lukitus toimii vähän viiveellä keskuslukon jälkeen, mutta pitäisi surahdus kuulua avautumisesta, sitten vasta vetoa töpselistä.entertainmenti10 kirjoitti: ↑10 Tammi 2020, 23:38 Onko kenelläkään jäätynyt pluggarijohto latausporttiin kiinni? Tai jumittunut?
Jäätynyttä voi kokeilla sulattaa laittamalla auton sisätilan esilämmityksen päälle latausjohdolla samalla ladaten, josko sulattaisi itse itsensä. Tai sitten latausjohto irti toisesta päästä ja kuumaa vettä päälle.
Tai sitten vaan konetilan puolelta "lukitusnarusta" vetämällä pakottaa sen auki.
On siinä latausluukun kohdilla näkösällä, olikohan siinä vihreä vetonuppi?
On siinä latausluukun kohdilla näkösällä, olikohan siinä vihreä vetonuppi?
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Jos pistoke on jäätynyt autoon kiinni, niin sulattaisin jos suinkin mahdollista. Yksi klassinen vaihtoehto tähän on hiustenkuivaaja. Tuo narusta vetely saattaa rikkoa mekanismin, mutta vieläkin todennäköisemmin sulla jää vain naru käteen. Näitä olen kuullut tapahtuneen.