530e toimitasäde sähköllä

Avatar
Keba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 01 Touko 2011, 03:56
Auto: G30

Re: 530e toimitasäde sähköllä

Viesti Kirjoittaja Keba » 18 Joulu 2019, 19:53

Autoliikkeestä saadulla ohjeella testattu toimintamatkaa sähköllä. Ohjeessa ilmastointi, stereot pois ja ajotila Eco. Sähköllä ajettu matka piteni 24 kilometrista 35, mutta jäin ihmettelemään ettei tälläisiä kikkoja tarvinnut tehdän vuosi sitten päästäkseen 45 kilsaa.

Harttza
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 10:03
Auto: 530e -19

Re: 530e toimitasäde sähköllä

Viesti Kirjoittaja Harttza » 11 Maalis 2020, 20:10

Viime syksynä sain uuden 530e nyt takana 12500 km . Lähes kaikki km ajettu koti-työ-koti väliä , 50 km suunta . Moottori/pikatietä käytännöllisesti koko matka .lataus kotona ja töissä . Laskettu keskikulutus 2,1 L/100 km . Comfort asetuksella , yli 20 asteen lämmön säädöllä popit pauhatessa ja välillä reippaasti ohitellen , mielestäni taloudellinen auto . Ja liikkuukin reippaasti tarvittaessa . En vaihtaisi takas dieseliin , vaikka ajan +32000 km/vuosi .

wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Re: 530e toimitasäde sähköllä

Viesti Kirjoittaja wsaarja » 12 Maalis 2020, 09:32

Harttza kirjoitti:
11 Maalis 2020, 20:10
Viime syksynä sain uuden 530e nyt takana 12500 km . Lähes kaikki km ajettu koti-työ-koti väliä , 50 km suunta . Moottori/pikatietä käytännöllisesti koko matka .lataus kotona ja töissä . Laskettu keskikulutus 2,1 L/100 km . Comfort asetuksella , yli 20 asteen lämmön säädöllä popit pauhatessa ja välillä reippaasti ohitellen , mielestäni taloudellinen auto . Ja liikkuukin reippaasti tarvittaessa . En vaihtaisi takas dieseliin , vaikka ajan +32000 km/vuosi .
Kiinnostaisi tietää paljonko sähköön on kulunut euroja tuolla ko. jaksolla.

Harttza
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 10:03
Auto: 530e -19

Re: 530e toimitasäde sähköllä

Viesti Kirjoittaja Harttza » 12 Maalis 2020, 20:25

” Kiinnostaisi tietää paljonko sähköön on kulunut euroja tuolla ko. jaksolla. ”

Noin 1,6 € verran / ajettu 100 km ( sähkön hinta siirtoineen )

JohnB
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 21 Syys 2010, 23:57

Re: 530e toimitasäde sähköllä

Viesti Kirjoittaja JohnB » 12 Maalis 2020, 22:08

Harttza kirjoitti:
12 Maalis 2020, 20:25
” Kiinnostaisi tietää paljonko sähköön on kulunut euroja tuolla ko. jaksolla. ”

Noin 1,6 € verran / ajettu 100 km ( sähkön hinta siirtoineen )
Edullisesti olet päässyt. Meillä lähinnä vaimon kuljetuskäytössä olevan 530e:n kulutus on vaihdellut 23,8 kwh/100 km - 28 kwh/100 km. Ajo käytännössä koko ajan kaupungissa ja pelkällä sähköllä. Ajomoodina comfort tai adaptive, poppi soi B&O:n voimin ja lapset surffailee karttaa tai nettiä takanäytöillä ja lämmöt 20-21 astetta ympäri auton.

Helsingissä olen maksanut sähköstä sähköyhtiön mukaan 22,5 c / kwh (sähkönsiirtomaksu ja sähkön hinta yhteensä, pitäisi olla hyvin vihreää sähköä). Näin sataa kilometriä kohden kustannus on ollut noin 5,3 - 6,3 euroa/100km. Tällä hinnalla ostaisi siis suunnilleen 3-4 litraa 95sta.

BMW-rules
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Maalis 2020, 22:05

Re: 530e toimitasäde sähköllä

Viesti Kirjoittaja BMW-rules » 12 Maalis 2020, 22:11

Akkujen sisäänajo askarruttaa. Sain eilen uuden 530e x-driven, ja kuulin että akuista saa täyden tehon vasta n. 1000km jälkeen. Nyt range on n. 34km, tosin tuntuu, että todellinen matka jää lyhyemmäksi. Onko muilla kokemuksia siitä, kuinka kauan kestää saada täysi teho akuista?

Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Re: 530e toimitasäde sähköllä

Viesti Kirjoittaja Monni » 12 Maalis 2020, 22:39

Meillä on ajossa 330e ja 530e. Enpä kummassakaan ole huomannut mitään sisäänajo muutosta. Tänään ajettu tasan 40 km työmatka mennen tullen sähköllä. Työmaan latauspiste otti tällä kertaa 8,1 kw tuolle matkalle. Matkavauhti 90-100 välillä.

Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 207
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

Re: 530e toimitasäde sähköllä

Viesti Kirjoittaja Merikotka » 13 Maalis 2020, 08:21

JohnB kirjoitti:
12 Maalis 2020, 22:08
Helsingissä olen maksanut sähköstä sähköyhtiön mukaan 22,5 c / kwh (sähkönsiirtomaksu ja sähkön hinta yhteensä, pitäisi olla hyvin vihreää sähköä). Näin sataa kilometriä kohden kustannus on ollut noin 5,3 - 6,3 euroa/100km. Tällä hinnalla ostaisi siis suunnilleen 3-4 litraa 95sta.
Aika kallista sähköä olet onnistunut ostamaan, kun yleinen hintataso pääkaupunkiseudulla kaiken väriselle sähkölle siirtomaksu mukaan lukien on noin 10 c/kWh.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i

mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 167
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

Re: 530e toimitasäde sähköllä

Viesti Kirjoittaja mikse » 13 Maalis 2020, 08:42

EIhän sähkön hintaa ja esim sadan kilometrin kustannuksia voi vertailla vastaavasti kuin vaikka bensan kanssa. Mä olen ajanut nyt kolme viikkoa sähköllä vähän vajaat 800 km ja kustannukset tästä ovat tasan 8,08€. Tähänkin kuuluu vielä yksi todella kallis huvikseen tehty latauskokeilu K-Latauksella. Duunissa lataan sähköä hintaan 0,11€/kWh ja himassa sähkö on kesään asti ilmaista (40€ tolppavastike vuodessa toki). Vaikka esim JohnB:n sähkö onkin pääkaupunkiseudulle kalliihkoa, voi joku taloyhtiö ostaa kalliimpaa vihreää sähköä ja ottaa vielä omansa välistä, joten tässä henkilökohtaiset speksit ratkaisevat autonkin kulutusta huomattavasti. Suurin ero kulutuksessa on mun huomioiden mukaan tullut siitä, onko akku lämmin vai kylmä lähtiessä. Aamuisin auto ei ole piuhan päässä eli akku on lähtiessä kylmä (ja about täysi) ja tästä kuluu jopa yli puolet duunimatkalla (noin 19km). Paluumatkalla piuhan päässä lämmitetty akku ei kuluta samaan matkaan kolmasosaakaan akusta.

wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Re: 530e toimitasäde sähköllä

Viesti Kirjoittaja wsaarja » 13 Maalis 2020, 09:04

mikse kirjoitti:
13 Maalis 2020, 08:42
EIhän sähkön hintaa ja esim sadan kilometrin kustannuksia voi vertailla vastaavasti kuin vaikka bensan kanssa.
Miksei voi? :conf:

Eikös tuo 12500km otos anna varsin hyvän kuvan?

mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 167
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

Re: 530e toimitasäde sähköllä

Viesti Kirjoittaja mikse » 13 Maalis 2020, 09:34

wsaarja kirjoitti:
13 Maalis 2020, 09:04
mikse kirjoitti:
13 Maalis 2020, 08:42
EIhän sähkön hintaa ja esim sadan kilometrin kustannuksia voi vertailla vastaavasti kuin vaikka bensan kanssa.
Miksei voi? :conf:

Eikös tuo 12500km otos anna varsin hyvän kuvan?
No ei anna, kun ihmisten latausmahdollisuudet ja -speksit ovat kovin erilaiset. Osa joutuu maksamaan sähköstä aivan eri hintoja latauksesta tämän ollessa silti halvempaa kuin bensalla ajaminen. Sähkön kulutusta voit vertailla, mutta hintaerot lataamisessa ovat suhteessa aivan eri luokkaa kuin tankkaamisessa. Esimerkkinä JohnB:n mainitsema 0,22€/kWh vs vaikka mun 0,11€/kWh, joka suoraan tuo hintaa tuplat suurinpiirtein samalla kulutuksella.

M-Sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 01 Helmi 2020, 15:37

Re: 530e toimitasäde sähköllä

Viesti Kirjoittaja M-Sport » 13 Maalis 2020, 18:24

Voihan dieseliä ja bensaakin ostaa eri hinnalla, mutta silti kulutusta verrataan l/100 km ei €/100km.

mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 167
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

Re: 530e toimitasäde sähköllä

Viesti Kirjoittaja mikse » 14 Maalis 2020, 00:52

M-Sport kirjoitti:
13 Maalis 2020, 18:24
Voihan dieseliä ja bensaakin ostaa eri hinnalla, mutta silti kulutusta verrataan l/100 km ei €/100km.
Jos kysytään tiettyyn kilometrimäärään kulunutta euromäärää, on erittäin oleellista tietää käyttövoiman eli tässä tapauksessa sähkön hinta. Sähkössä eri käyttäjien maksama hinta eroaa suhteessa huomattavasti enemmän kuin vastaavasti polttonesteessä mutta keskimäärin yhden henkilön sähkönhinta pysynee taas suhteessa vakiompana kuin polttonesteen hinta. Polttonesteessä ollaan totuttu siihen, että se on about yhtä kallista kaikille mutta sähkössä hintaerot ovat toistaseksi huomattavia ja näihin voi vielä itse vaikuttaa esim lataamalla auton öisin pörssisähkösopimuksella tms.