Oma kokemus 2017 530d xdrive

G30, G31
sauma
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Huhti 2023, 05:09

Moi kaikille.

Minulle ko. auto on kolmas bemari putkeen. Ensimmäinen oli 2007 e60 530i joka minulla oli muutaman vuoden. En oikein ollut tyytyväinen, koska puolavikaa oli koko ajan. Muuten ei mitään ongelmia. Vaihdoin sen 2010 f10 523i ja sama puolaralli jatkui. Ajattelin siinä vaiheessa jo että luovutan bemareiden suhteen. Pienen miettimisen jälkeen tulin siihen tulokseen että annan vielä mahdollisuuden, mutta tällä kertaa kokeilen diesel autoa. Sitten perheeseen tuli tuo otsikon mukainen ajoneuvo. Autolla oli ajettu reilu 70 000km ja nyt reilun vuoden jälkeen on tullut 100 000 km mittariin, eli vajaa 30 000km tullut ajettua vuodessa. Täytyy sanoa että olen ollut enemmän kuin tyytyväinen autoon. Kaikki on toiminut hienosti ja Voimaa on yllin kyllin 330hv/800nm. Edellisillä bensabemmeillä ei olisi ollut mitään jakoa tälle nokivasaralle. :lol: Olin kyllä hieman skeptinen ensin tuohon dieseliin, mutta nyt en enää muuta halua. Siitä pääsenkin seuraavaan aiheeseen... Olen katsellut nettiautosta josko tulevaisuudessa hieman uudempaa 3L dieseliä löytyisi, niin hämmästyksekseni siellä ei niitä ole :blink: On kyllä noita 530e mutta se ei ole minulle mikään vaihtoehto. En vaan halua pikkumoottorista autoa, jossa on lisänä akku, jolla ajaa joitain kymmeniä kilometrejä ja sen jälkeen bensamoottori vie sen 8L/100km, kun nykyinen vie alle 5L/100km. Voimalinjasta puhumattakaan. Tuo hybridijuttu ei vaan aukea minulle. Kävin oikein Bmw Bavarialla kyselemässä että onko uusia 3L dieseleitä saatavilla? Menivät ihan vaikeaksi ja selittivät että heillä on hybridi/sähköauto kampanjat menossa ja näin ollen heillä ei ole. Turha vierailu siis.
Pelastus löytyi kuitenkin BMW:n kotimaasta Saksasta. Siellä on valinnanvaraa ja sieltä aion tulevaisuudessa uittaa seuraavan autoni. :thup:
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Toki paljon riippuu ajoprofiilista ja siitä pystyykö latailemaan, mutta kyllä nuo lataushybridit ihan päteviä ovat. Perheessä on toisena kulkineena tuo 2014 530xd eikä kyllä lähellekään 5 litraa pääse (toki egr ja adblue järjestelmät on edelleen toiminnassa ja moottorin ohjaus tehtaan jäljiltä). Jos ajaa ihan rajoitusten mukaan, niin kesällä voi päästä matka-ajossa 5-6l/100km välille, mutta kyllä talvella mennään vähintään 6-7l/100km, sekalaisessa ajossa ylikin. Sensijaan tuon lataushybridin (330e) keskikulutus 2.4l/100km (bensaa) ja rapiat 15kWh/100km sähköä (viimeisen 83tkm matkalle). Molempiin tulee vajaa 30tkm vuodessa eli kyllä noihin kilometrejä kertyy ja tuolla lataushybridilläkin ajellaan viikonloppuisin reilusti yli 100km yhtäjaksoisia siirtymiä eli polttomoottorilla mennään pitkiä aikoja, mutta sähköt kotoa/mökiltä löytyy ja keskikulutus ratkaisee.
...Eikä tuo parin tonnin malmikasa kyllä mihinkään liikahda, jos vertaa tuohon plugariin jossa kaasuvaste on välitön (edellyttäen että sähköä on).
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
sauma
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Huhti 2023, 05:09

Kiitos palautteesta. Minulla ei ole latausmahdollisuuksia, enkä ole sellaista näillä näkymin hommaamassakaan. Ja tosiaan riippuu minkälaista ajoa tulee harrastettua. Sen mukaan ajoneuvo. Minulle rehti polttis sopii paremmin. Ja onneksi niitä on vielä (toistaiseksi) saatavilla.
sauma
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Huhti 2023, 05:09

[Zei-M-Zei] kirjoitti: 04 Huhti 2023, 09:17 Toki paljon riippuu ajoprofiilista ja siitä pystyykö latailemaan, mutta kyllä nuo lataushybridit ihan päteviä ovat. Perheessä on toisena kulkineena tuo 2014 530xd eikä kyllä lähellekään 5 litraa pääse (toki egr ja adblue järjestelmät on edelleen toiminnassa ja moottorin ohjaus tehtaan jäljiltä). Jos ajaa ihan rajoitusten mukaan, niin kesällä voi päästä matka-ajossa 5-6l/100km välille, mutta kyllä talvella mennään vähintään 6-7l/100km, sekalaisessa ajossa ylikin. Sensijaan tuon lataushybridin (330e) keskikulutus 2.4l/100km (bensaa) ja rapiat 15kWh/100km sähköä (viimeisen 83tkm matkalle). Molempiin tulee vajaa 30tkm vuodessa eli kyllä noihin kilometrejä kertyy ja tuolla lataushybridilläkin ajellaan viikonloppuisin reilusti yli 100km yhtäjaksoisia siirtymiä eli polttomoottorilla mennään pitkiä aikoja, mutta sähköt kotoa/mökiltä löytyy ja keskikulutus ratkaisee.
...Eikä tuo parin tonnin malmikasa kyllä mihinkään liikahda, jos vertaa tuohon plugariin jossa kaasuvaste on välitön (edellyttäen että sähköä on).
Sen verran vielä tuosta painosta ja suorituskyvystä, että tuo 330e painaa saman verran kun 530d. Ja mitä suorituskykyyn tulee niin vakio g20 e330 0-100km/h 5,6 s. ja vakio g30 530d 5,4 s. Eli aika samat. Ja jos sitä sähköä ei ole, niin asia muuttuu vielä.
Kyllä tuo minun auton kulutus näyttää sen alle 5L/100km , ehkäpä se näyttö on rikki sitten. Ja toisaalta, minulle ihan sama viekö 4L vai 8L/100km. Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä.
Makuasioita :)
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Oikeassa olet noiden suoritusarvojen suhteen. Olin vielä edellisen korimallin (F10/11) pauloissa, kun otsikossa oli vuosi 2017, mutta toki G30 tuotanto alkoi jo 2017 puolella (ja olisihan se pitänyt ymmärtää kun G30 otsikon alla kirjoitellaan).
B57 on vanhaa N57 taloudellisempi ja suorituskykyisempi, eli hyvinkin voi pitää kulutukset paikkansa :-)
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Mulla on ollut takavetoinen B57-koneinen 530d (G31). Ja nykyään 530e x-drvive. Sanoisin että kulkupuoli on molemissa jotakuinkin samaa luokkaa, mutta vähän eri tavalla. Tämä hybridi tuntuu ns. pintakaasulla selvästi ripeämmältä, koska voimalinja reagoi kaasuun nopeammin. Tarkoittaa tilanteita, jossa tarvitaan pieniä nopeuden muutoksia nopeasti (kaistanvaihdot jne...). Voimaa ei tarvitse odotella.

Diesel-versio taas tuntuu ohitustilanteissa ehkä väkevämmältä. Vaikka todellisuudessa varmaan kirmaavat jotakuinkin samaa tahtia. Kyse on ehkä enemmän siitä fiiliksestä, mitä tuollainen iso diesel tarjoaa. Arkipyörittelyssä pidän kuitenkin tätä hybridiä ehdottomasti parempana. Kun vain pitää töpselin seinässä öisin.

Sen vain muistan että tuo B57 oli todella taloudellinen diesel-pata. Ajoin joskus päivän aikana pakkasessa Kilpinsjärveltä Tromssaan ja takaisin. Ja koko edestakaisen matkan keskikulutus iDriven mukaan oli 4,6l/100km.
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Takapotku menee sen litran pienemmällä verrattuna nelivetoon ja eihän tuo B57 mikää juoppo ole siitä huolimatta. Eilen "hampaita kiristäen" vakkarissa 93km/h vajaan parin sadan kilsan matkalla Kainuun takamailta (talvirajoitukset vielä voimassa) ja kyllähän tuo puhtailla teillä hiljaisen liikenteen aikaan (kun ei tarvitse muita väistellä) kuluneilla kitkoilla meni hiukan rapealla 5l/100km.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

sauma kirjoitti: 04 Huhti 2023, 19:42 Kiitos palautteesta. Minulla ei ole latausmahdollisuuksia, enkä ole sellaista näillä näkymin hommaamassakaan. Ja tosiaan riippuu minkälaista ajoa tulee harrastettua. Sen mukaan ajoneuvo. Minulle rehti polttis sopii paremmin. Ja onneksi niitä on vielä (toistaiseksi) saatavilla.
Omalla kohdalla tuo sigun 530e tuli kesällä 2021 ihan markkinasyistä. Sopivaa takavetoista bensa-autoa ei ollut, hybridien veroetu varsinkin tuontiautopuolella oli ihan silmiinpistävä. Koskaan ei hybridiä ole ollut ja diesel-vaihtoehdossa se käyttövoimavero ei houkutellut. Nettiauton valikoima ei ollut aivan suuren suuri varsinkin kun budjetti oli vähän liian vähän ja xDriveä ei halunnut.

Hybridi on pätevä, jos on kotona ja töissä latausmahdollisuus. Tähän mennessä on pärjätty hyvin matkalaturilla; olisikohan kerran-pari päässyt silloin ilmaisesta Lidlin latausasemasta ottamaan sähköä. Oma työmatka pyörii 30km molemmin puolin ja siihen tuo 12.9kWh (todellisuus = ?) riittää kesällä erinomaisesti, kovasti yli -8°C pakkasilla harvemmin. Tyhjästä täyteen menee se n. ~5h, eli työpäivä ja yö riittää hyvin.

Vuosittaista ajoa tulee yli 30tkm, eli sellaisia tuhannen km:n ajoja kerran kuukauteen. Näissä hyvin mielellään omaa bensamoottorin. Ei käyttösäteen vuoksi, pienemmän pa-tankin vuoksi ei kesäisinkään laskuri paljoa yli 700km anna, vaan se, että auton tarvittaessa voi tankata viidessä minuutissa ja jatkaa matkaa. Ei siis kymmeniä minuutteja - tunteja jos jossain sattuu löytymään latausasema. Keskellä yötä ei halua pitää turhia taukoja, vaan päästä perille.

530e on painava, 1.9t. Sähkömoottori on "vain" 112hv, mutta se välittömyys ja ajotuntuma tekevät autosta kaupunkiajossa todella mukavan. Noilla pidemmillä siivuilla vakionopeudensäätimen kanssa 184hv bensatehoa ovat aivan tarpeeksi ja kun tarvitsee ohittaa, niin 252hv(?) tuntuu. Rakettia se ei autosta tee, esim. uusi G20 330e tarjoaa sen 292hv ja tämä todellakin jo alkaa tuntumaan.

Kulutusta on vähän vaikea esittää, mutta ehkä 6.2-6.7l/100km väliin menee? Kylmä lisää kulutusta välittömästi, näin oli myös edellisen F30 320iA:n -17 kanssa. Rengaskoko on 17" kesät talvet.

Näin ehkä hiukan keskimääräistä enemmän ajavana omalla kohdalla seuraava auto saattaa myös olla hybridi. Tämä ehkä niin kauan kunnes latausaika on suunnilleen yhtä vähän tankatessa. Seuraava auto saattaa olla myös joku muu kuin 5-sarjalainen, on liian iso & kömpelö yhdelle, mutta ajettavuuteen maantiellä on ehtinyt tottumaan. G20 on hieno esitys, mutta näköjään joku ero malleilla on edelleen. Jos vain on lämpötolppa lataukseen, kannattaa harkita?
Loiro
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 09 Touko 2021, 03:26
Auto: 545e (2021)

Noista hybrideistä jonkun verran kokemusta, ensin pari vuotta 530e, ja nyt pari vuotta 545ex. Sanoisin, että ei ole pakko ladata, että saisi tehot aina halutessaan. Näitä voi käyttää samalla tavalla kuin "Toyota-hybridit", eli ilman latausta. Halutessaan voi pyytää autoa pitämään esim. 50% akusta aina, ja sitten se heiluu sen ympäristössä. Kulutus on silloinkin pienempi kuin pelkällä polttiksella, koska jarrutusenergia keräillään akkuun. Toki tilanne on parempi, jos latailee säännöllisesti. Itse lataan usein, ja ajelen kaupungissa melkein pelkästään sähköllä. Kun siihen on tottunut, niin tuntuisi pahalta täräyttää polttis käyntiin pientä ajoa varten. Nyt se kukkuu enimmäkseen maantiellä, ja kylmäkäynnistykset on minimissään. Itse pidän yhdistelmää oikein toimivana, mutta makuja on monia. Onneksi on vaihtoehtoja :-)
Vastaa Viestiin