BMW G30 (uusi 5-sarja)

G30, G31
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Havis kirjoitti:
Pitkis kirjoitti:...Onko se BMW:n ratkaisu sitten upotettu vai ei on makuasia. En pitänyt läpyskästä ensin, mutta kun sillä itse ajaa joka päivä, tuntuu paljon fiksummalta kuin se upotettu!
Itse pitäisi visuaalista näköä toissijaisena verrattuna käytettävyyteen. Sillä tarkoitan heijastuksien eliminoinnin onnistumista ja näkymistä eri valaisuolosuhteissa (=hyvää ympäröivään valoon reagoivaa taustavalon automaattisäätöä).

Kosketusnäyttö on autokäytössä muutenkin sellaisnen keksintö, jonka markkinoille tuojaa pitäis ampua påisttolilla ukkovarpaaseen, sen verran kyseinen laite vie ohjaamoergonomiaa ajassa taaksepäin. (se mitä BMW insinöörit on saaneet aikaan 30v aikana joku markkinanörtti tuhoaa yhden automallisukupolven aikana) ;)
Olen 100% samaa mieltä. Tuossa läpyskässä ei ole heijastuksia ja mitä nyt kohta 150 000 km ajanut sellainen nokan edessä, eipä ole yhtäkään kertaa pettänyt suorituskyky tai ollut edes lähellä. Eli hyvin pelaa.

Ja mitä tulee kosketusnäyttöön, juuri noin! Odotellaan mitä BMW tuo, mutta täysin järjetön ajatus ergonomisesti. Kuka tuollaisen autoon suunnittelee pitää olla vailla ymmärrystä...
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

G11 ilmastointipaneelin napit esimerkiksi ovat kosketusnäytön kautta toteutettyja 2x2cm alueita. Varmasti todella mahtava tähtäillä ajaessa kun ei meinannut parkissakaan osua oikeaan kohtaan. Suurin puute kosketusnäytössä on feedbackin puute, vaatii kunnollisen katsekontaktin kun semmoista käyttää. Samoin uuden G-sarjan NBT Evo:n kosketusnäyttö on niin turha kuin vain voi olla. Onneksi idrive-ohjain löytyy edelleen eli sitä kautta ohjaus toimii kuten ennenkin. Gesture control sen sijaan toimi hyvin, en sitten tiedä että kuinka hyödyllinen sekään lopulta on.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
GranC
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 94
Liittynyt: 22 Huhti 2014, 19:33
Auto: F11 520dA M-sport
Yamaha R1 ratalelu

Molemmissa F3x ja F1x Prof. Navi on tyylikäs. Pienempi näyttö näyttää varsinkin F1x -sarjassa upotettuna hirveältä. Eipä se f3x -sarjassakaan kaunistus ole, mutta istuu autoon kuitenkin ihan ok.

Koska kaikilla tuntuu olevan mielipide integroidusta tai tabletti -näytöstä. Kertokaahan missä autossa on paras näyttö?? Ulkonäkö/toteutus/Näytön laatu
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

GranC kirjoitti:Molemmissa F3x ja F1x Prof. Navi on tyylikäs. Pienempi näyttö näyttää varsinkin F1x -sarjassa upotettuna hirveältä. Eipä se f3x -sarjassakaan kaunistus ole, mutta istuu autoon kuitenkin ihan ok.

Koska kaikilla tuntuu olevan mielipide integroidusta tai tabletti -näytöstä. Kertokaahan missä autossa on paras näyttö?? Ulkonäkö/toteutus/Näytön laatu
E9x lci:n CIC professional navi. Paras toteutus ja ulkonäkö. Ilman navia melko karu kojelauta.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1852
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Optimaalinen voisi olla nykyiset iDrive-vipstaakit yhdistettynä kosketusnäyttöön, niin että ajon aikana ei tarvitsisi kosketella näyttöä. Onhan siinä nytkin osa toiminnoista lukittu toimimaan vain vaihde P:llä. Radiota ohjaavat nappulat sen sijaan voisi vaihteeksi hävittää, iDrivellä käyttäminen on niin paljon helpompaa nykyisissä.
Ainakin F31:ssa on kaikkien kojelaudan näyttöjen automaattinen kirkkaudensäätö, ja pidän manuaalisäädöt (mittariston ja iDriven) aina minimissä, mutta silti kaikki on yöllä turhan kirkasta. Sammutan siis iDriven näytön maantieosuuksilla kokonaan.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Wonderi kirjoitti:Optimaalinen voisi olla nykyiset iDrive-vipstaakit yhdistettynä kosketusnäyttöön, niin että ajon aikana ei tarvitsisi kosketella näyttöä. Onhan siinä nytkin osa toiminnoista lukittu toimimaan vain vaihde P:llä. Radiota ohjaavat nappulat sen sijaan voisi vaihteeksi hävittää, iDrivellä käyttäminen on niin paljon helpompaa nykyisissä.
Kuten uudessa Seiskassa: iDrivestä, kosketuksesta ja osittainen ele-ohjaus. Saa kukin valita miten haluaa näyttöä käyttää. Tulee varmana myös G30:een.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
GranC
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 94
Liittynyt: 22 Huhti 2014, 19:33
Auto: F11 520dA M-sport
Yamaha R1 ratalelu

Aihehan menee jo täysin offtopic, mutta miten olisi laaja HUD / Iso virtuaalimittaristo / ele-ohjaus ilman keskinäyttö?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1852
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jos on Audi-tyylinen virtuaalimittaristo niin mielestäni ihan hyvin voisi jättää koko keskinäytön pois.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Esittely lähenee, muutama viikko vielä.
http://www.bmwblog.com/2016/07/10/2017- ... -carolina/

Kuva
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

G30 on vieläkin nätimpi kuin F10. Ja pakko olla paljon parempi, koska uusi E Mese on aivan loistava.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Pari uutta hieman keskenään ristiriitaista spekulaatiota G30:n hybrideistä.

Ensimmäisessä vaiheessa olisi vuonna 2018 tulossa 530e, jossa olisi tehokkaampi moottori kuin 330e:ssä ja uudet tehokkaammat akut (joltain toiselta sivustolta luin arvion 100km sähkörangesta):

http://www.bmwblog.com/2016/07/15/plug- ... rivetrain/

Tuon mukaan 540e xDrivestä ei ole vielä tietoa - toivottavasti tämä spekulaatio on väärä.

Toinen tuore sivustopäivitys ei spekuloi päivitetyllä teknologialla, mutta jakelee uusia kuvia

http://paultan.org/2016/07/20/spied-g30 ... in-hybrid/
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Huivei kirjoitti:Pari uutta hieman keskenään ristiriitaista spekulaatiota G30:n hybrideistä.

Ensimmäisessä vaiheessa olisi vuonna 2018 tulossa 530e, jossa olisi tehokkaampi moottori kuin 330e:ssä ja uudet tehokkaammat akut (joltain toiselta sivustolta luin arvion 100km sähkörangesta):

http://www.bmwblog.com/2016/07/15/plug- ... rivetrain/

Tuon mukaan 540e xDrivestä ei ole vielä tietoa - toivottavasti tämä spekulaatio on väärä.

Toinen tuore sivustopäivitys ei spekuloi päivitetyllä teknologialla, mutta jakelee uusia kuvia

http://paultan.org/2016/07/20/spied-g30 ... in-hybrid/
Odottelen M550e xDriven ja sitten pohditaan mistä lähdetään liikkeelle :)
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Pitkis Osa meistä kuitenkin odottaa miten saisi uuden G30 518dA:n ja millä C02 päästöillä.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
SportySedan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 135
Liittynyt: 12 Helmi 2011, 19:35

Ja milloin saadaan plug-in-hybrid? Sitä odotan.

Liikkeessä kuulin, että esittely olisi Pariisin autonäyttelyssä ja Press Conferece 29 Syyskuuta. Varmasti ennen tätä on jo viralliset tiedot netissä ja lehtien sivuilla. Autoja olisi Suomessa loppuvuodesta. Tämähän merkitsee sitä, että myös hinnastot julkaistaneen viimeistään lokakuussa.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Onko kokemuksia tuoreen korimallin alennuksista? Onko bemarilla launch edition kamppiksia tai muita etuja? Odotan nykyhinnoitteluun verrattuna selkeää hinnanousua, mutta päästöjen kautta tulee n. 1000€ alennus nykyiseen verrattuna. E-sarja on reilusti kalliimpi ja sitä vasten voisi odottaa uudelta mallilta hinnan nousua?
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

SportySedan kirjoitti:Ja milloin saadaan plug-in-hybrid? Sitä odotan.

Liikkeessä kuulin, että esittely olisi Pariisin autonäyttelyssä ja Press Conferece 29 Syyskuuta. Varmasti ennen tätä on jo viralliset tiedot netissä ja lehtien sivuilla. Autoja olisi Suomessa loppuvuodesta. Tämähän merkitsee sitä, että myös hinnastot julkaistaneen viimeistään lokakuussa.
Jos G11/12 ottaa esimerkkinä niin hybridi julkistetaan saman tien mutta tuotantoon tulee vasta ensi vuonna. Ihan heti ei saisi siis hybridiä, mutta kun tietää että saa hetken kuluttua, sehän riittää. Pariisissa ollaan 29.9.2016 paikalla joten siellä sitten tarkastelua. Ihmeen lähelle jätetty julkistus kun ei vieläkään mitään dataa ole - jos Pariisissa sitten tosiaan kärry paljastetaan.
Merciful
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 79
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 18:39
Auto: G20 330e xDrive M-Sport 2023
Paikkakunta: Helsinki

Itsellä tähtäimessä 530e, mutta jos tuo 540e sattuisi olemaan xDrive niin siinä tapauksessa suunnitelma muuttuisi ja se menisi tilaukseen.
Tällä hetkellä ei taida kuitenkaan olla varmuutta, että onko noiden ero ainoastaan tehoissa?

Jälleenmyyjältä kysyessäni viime kuussa paras arvaus oli, että saisivat liikkeeseen tilattua G30 eDriveä Q3/2017, mutta kertoivat että arvio liikkuu koko ajan.

Ilmeisesti BMW pyrkii julkaisemaan uuden eDrive version noin puolen vuoden välein ja on spekuloitu, että X1:n eDrive voisi olla seuraavana.

BMW koeajaa X1:n eDrivea tällä hetkellä samalla kun myös pohtivat, että olisiko sille kysyntää.
Tekniikkahan oli jo valmiina 225xe:stä ja kysyntää varmaan riittäisi, tai ihmettelisin jos ei olisi.

Käytännössä jos X1 eDrive kiilaa tuohon 2017 alkuun, on todennäköistä että 530e tulee seuraavana kesänä perässä.

Oma paras arvaukseni on, että 2017 syksyllä me kuolevaiset saisimme tilata 530e:tä, ehkä myös 540e:tä samaan aikaan heti.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Merciful kirjoitti:Itsellä tähtäimessä 530e, mutta jos tuo 540e sattuisi olemaan xDrive niin siinä tapauksessa suunnitelma muuttuisi ja se menisi tilaukseen.
Tällä hetkellä ei taida kuitenkaan olla varmuutta, että onko noiden ero ainoastaan tehoissa?

Jälleenmyyjältä kysyessäni viime kuussa paras arvaus oli, että saisivat liikkeeseen tilattua G30 eDriveä Q3/2017, mutta kertoivat että arvio liikkuu koko ajan.

Ilmeisesti BMW pyrkii julkaisemaan uuden eDrive version noin puolen vuoden välein ja on spekuloitu, että X1:n eDrive voisi olla seuraavana.

BMW koeajaa X1:n eDrivea tällä hetkellä samalla kun myös pohtivat, että olisiko sille kysyntää.
Tekniikkahan oli jo valmiina 225xe:stä ja kysyntää varmaan riittäisi, tai ihmettelisin jos ei olisi.

Käytännössä jos X1 eDrive kiilaa tuohon 2017 alkuun, on todennäköistä että 530e tulee seuraavana kesänä perässä.

Oma paras arvaukseni on, että 2017 syksyllä me kuolevaiset saisimme tilata 530e:tä, ehkä myös 540e:tä samaan aikaan heti.
Kyllä X1 eDriven päätökset on jo tehty ilman muuta. Ja ymmärtääkseni se on positiivinen tuotannon suhteen. Sitähän on ajettu jo pitkään ja auto on noin tuore. Varmaan viime vuonna jo lyöty mallit lukkoon viimeistään. Olisiko jotain loppuvuoden 11-12/2016 roll-outtia, voisi veikata? Ei mene Geneveen asti kuitenkaan. Tuskin Losin näyttelyssä tuota tuodaan ekan kerran näytille, kai?

Q3/2017 voisi olla aika lähellä G30 eDriven kanssa, mutta positiivisesti lähtisin siitä, että tuolloin sitä alkaa tulemaan jo asiakkaille asti :) Q1 voisi olla ekat muiden autojen toimitukset asiakkaille.
SportySedan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 135
Liittynyt: 12 Helmi 2011, 19:35

Jännittävät ajat menossa. Joka päivä odottaa uutisia G30:stä. Veikkaan että parin viikon sisällä alkaa tapahtua.. Jälleenmyyjältä kuulin, että esittelyautot jo tilattu..
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

SportySedan kirjoitti:Jännittävät ajat menossa. Joka päivä odottaa uutisia G30:stä. Veikkaan että parin viikon sisällä alkaa tapahtua.. Jälleenmyyjältä kuulin, että esittelyautot jo tilattu..
Eli loppuvuodesta siis pääsisi koeajamaan :thuup:

Onko kukaan vielä kuullut mitään "ennakko esittelyistä"? Heti Paris motor shown jälkeen..?

EDIT: http://www.bmwblog.com/2016/07/09/new-b ... auto-show/
Ton mukaan menisi esittely Detroitin näyttelyyn...
Vastaa Viestiin