Kiihtyvyys "kun sähkö loppuu" on kestoaihe 330e keskusteluissa -- kiihtyy se ja sähkö ei kiihdyttelyllä lopu. Pelkällä sähköllä et tietenkään aja kauaksi.
Mun mielestä hybridin paras puoli on se kun sähkötolppaa ei tarvitse todellakaan etsiä. Lataa kotona ja muualla ei tarvitse välittää. Säästöä tulee työmatkan kulutuksessa, kaupunkiliikenteessä ja autoverossa.
BMW G30 (uusi 5-sarja)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Näinpä... tutut järjestään kommentoi "siellä ja siellä on latauspaikka" kuultuaan että olen laittanut pistokehybridin, ja jokaiselle saa selittää erikseen että pistokehybridiä ei ole tarkoitettu tien päällä ladattavaksi, vaan sen seisoessa kodin tai työpaikan pihassa.lnaukkar kirjoitti:Mun mielestä hybridin paras puoli on se kun sähkötolppaa ei tarvitse todellakaan etsiä. Lataa kotona ja muualla ei tarvitse välittää. Säästöä tulee työmatkan kulutuksessa, kaupunkiliikenteessä ja autoverossa.
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Hybridi voi olla vaihtoehto, jos sekä kotona että työpaikalla on kunnollinen latausmahdollisuus. Omalla kohdalla kotipihalla ns. älytolppa, joka antaa virtaa ilman lämpötilan mukaan ja pakkosyöttönä max. puoli tuntia, työpaikalla ei mitään latausmahdollisuutta. Mikäs siinä, jos on jokin powerlatauspiste käytössä mennen tullen... silti mielestäni nämä ovat vielä kehitysversiota - sitten kun range on luokkaa satoja kilometrejä, saattaa kiinnostaa enemmän.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Joo, jos tarve on ajella päivittäin satoja kilometrejä, niin sittenhän se kannattaa odotellaBjork kirjoitti:Hybridi voi olla vaihtoehto, jos sekä kotona että työpaikalla on kunnollinen latausmahdollisuus. Omalla kohdalla kotipihalla ns. älytolppa, joka antaa virtaa ilman lämpötilan mukaan ja pakkosyöttönä max. puoli tuntia, työpaikalla ei mitään latausmahdollisuutta. Mikäs siinä, jos on jokin powerlatauspiste käytössä mennen tullen... silti mielestäni nämä ovat vielä kehitysversiota - sitten kun range on luokkaa satoja kilometrejä, saattaa kiinnostaa enemmän.
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Mun käsityksen mukaan 330e akuilla verkkovirtaa 3-4 tuntia niin akku täynnä eli ei tartte minkäänlaista pikalaturia. Autohan lataa akkua aina kun jarrutat ja viimeisenä sitten polttomoottorilla, että on aina sähkömoottorin tehoa käytössä jos tarvitsee.Bjork kirjoitti:Niin, mun nykyisillä latausmahdollisuuksilla lataaminen olisi hiton hankalaa - jatkojohtoa ikkunasta pihalle? Ja kuinkahan pitkään sitä pitäisi normisähköillä latailla?
Mä en ainakaan edes lataisi hybridia töissä, vaikka olisikin tolppa. Ei mun mielestä maksa vaivaa eli johtojen esiin ottamista ja kytkentää. Kotipihassa homman voi tehdä helpoksi.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 80
- Liittynyt: 07 Syys 2013, 14:00
- Auto: F11 520d
Mutku ne on saman hintaluokan vehkeitä. Jos budjetti on rajallinen, niin eikö silloin pidä vertaillakin mitä siihen hintaan saisi?ssalmela kirjoitti:Taitaa olla 7,7s vs 5,9s. Suomessa usein verrataan näitä malleja (20d vs 30e) kun autoveromme saa ne näyttämään suurin piirtein saman hintaisilta.salmol kirjoitti:Paljonko on kiihtyvyys G30 520dA vs. 530eA?ssalmela kirjoitti:Jos kulkupuoli ei ole niin tärkeä että tarvitsisi 530i/530d/530e:n kiihtyvyyttä niin sitten 520d on varmasti järkevä valinta.
Kuitenkin, 30e:n oikea vertailukohta on muut 30-moottorit.
No, verrataan sitten vaikka:herr Quandt kirjoitti:Mutku ne on saman hintaluokan vehkeitä. Jos budjetti on rajallinen, niin eikö silloin pidä vertaillakin mitä siihen hintaan saisi?
1. Toimintasädettä
2. Huippunopeus
3. Omapaino
4. Tavaratilan koko
5. Peräkärryn sallittu vetopaino
6. Kantavuus
7. Kulutusta ensimmäiset 10 minuuttia pakkaskelissä
... Vaikka nyt noita voidaan verrata ihan ensihätään ja sokerina pohjalla voidaan vertailla vielä tehoa, kiihtyvyyttä ja kulutusta kun sähkö on loppu.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Sitten kun range olisi satoja kilometrejä, se lataus olisi sulla jotenkin helpompaa? En oikein ymmärrä tätä kuviota nytBjork kirjoitti:Niin, mun nykyisillä latausmahdollisuuksilla lataaminen olisi hiton hankalaa - jatkojohtoa ikkunasta pihalle? Ja kuinkahan pitkään sitä pitäisi normisähköillä latailla?
Ja ihan tavallisella sinisellä sähköllä se pistokehybridikin ladataan . 230V, 4-16A.
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Sinä päivänä kun näitä pidemmän rangen/täyssähköautoja on oikeasti tarjolla tolkulliseen hintaan, voin harkita sellaista ja myös järkevän latauspisteen virittämistä kotipihalle - tai ajaa vaikka kerran viikossa kauppareissulla auton sellaiseen parkkiin. C -sarjan mese oli toissa suvena koeajossa ja ei sillä juuri sähköisestä kyydistä nautittu (haettaessa tietenkin lataus liki nollassa ja kuten todettu, kotitolpassa lataus ei puolessa tunnissa paljoa auta).
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Ihan mielenkiinnosta, onko tuon kotitolpan pätkintä toteutettu siinä tolpalla, vai jostain ylempää? Jos se on tolpassa tehty (ja miksei toisaallakin) sen ohittaminen lie suhteellisen helppoa. Taloyhtiön suuntaan painetta, tuskin olet ainoa joka jatkuvaa virtaa kaipaa...Bjork kirjoitti:kotitolpassa lataus ei puolessa tunnissa paljoa auta).
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 80
- Liittynyt: 07 Syys 2013, 14:00
- Auto: F11 520d
Kannattaako noilla parametreillä verrata e-malleja yhtään mihinkään? Hukkaan heitettyä aikaa, kun lopputulos on ennalta haluttu.salmol kirjoitti:No, verrataan sitten vaikka:herr Quandt kirjoitti:Mutku ne on saman hintaluokan vehkeitä. Jos budjetti on rajallinen, niin eikö silloin pidä vertaillakin mitä siihen hintaan saisi?
1. Toimintasädettä
2. Huippunopeus
3. Omapaino
4. Tavaratilan koko
5. Peräkärryn sallittu vetopaino
6. Kantavuus
7. Kulutusta ensimmäiset 10 minuuttia pakkaskelissä
... Vaikka nyt noita voidaan verrata ihan ensihätään ja sokerina pohjalla voidaan vertailla vielä tehoa, kiihtyvyyttä ja kulutusta kun sähkö on loppu.
En lähde vääntämään asiasta yhtään enempää, mutta suosittelen koeajoa. Reilua sellaista. Silloin voit selvittää itsellesi, että loppuuko e:stä virta tykkänään ja mitä silloin tapahtuu vai toimiiko sittenkin normaalina hybridinä.
Itse olen koeajanut yön yli sekä 330e että 225xe:n ja erittäin todennäköisesti seuraava auto on e-Bemari. Täytyy vaan ensin odottaa veroratkaisut, jotta ei tule tonnitolkulla takkiin saamatta jääneitä alennuksia tai tukiaisia. Ilmeisesti autoedun verotusarvoissa tullaan reippaasti kannustamaan patteriautoihin.
Ohjaus automaattisesti ilman lämpötilan mukaan (eli kesäkeleillä ei mitään virtaa) ja max puoli tuntia saa näppäilemällä esim. imurin käyttöä varten. Ehkä enemmänkin tehtävissä, mutta en ole lähtenyt selvittämään - nykyisessä käytössä ihan asiallisesti toimiva laite.toukopouko kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, onko tuon kotitolpan pätkintä toteutettu siinä tolpalla, vai jostain ylempää? Jos se on tolpassa tehty (ja miksei toisaallakin) sen ohittaminen lie suhteellisen helppoa. Taloyhtiön suuntaan painetta, tuskin olet ainoa joka jatkuvaa virtaa kaipaa...Bjork kirjoitti:kotitolpassa lataus ei puolessa tunnissa paljoa auta).
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 105
- Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09
Ainakin 330e mallissa akkua ei käytännössä saa ajettua niin tyhjäksi, että eboost ei olisi kiihdytyksessä apuna.haba kirjoitti:520dA 7,5s ja 530eA 6,2s. Mutta mites kiihtyvyys sitten kun sähköloppuu 46km jälkeen? Meneeköhän johonkin 7,8 hujakoille 530eA? Molemmilla kyllä ehtii ainakin suomessa. Kyllä e malli kiinnostaa, tavaratilan pienenemmät litrat, suht lyhyt ajomatka sähköllä ja latauspisteiden etsiminen on pienet miinukset ainakin verrattuna 520d.ssalmela kirjoitti:Taitaa olla 7,7s vs 5,9s. Suomessa usein verrataan näitä malleja (20d vs 30e) kun autoveromme saa ne näyttämään suurin piirtein saman hintaisilta.salmol kirjoitti: Paljonko on kiihtyvyys G30 520dA vs. 530eA?
Kuitenkin, 30e:n oikea vertailukohta on muut 30-moottorit.
Itselläni on ollut useampi 20d, 28i, 35i ja nyt 30e. Näistä vain taloudellisesti ajatellen järjetön mutta ah - niin ihana 35i on hauskempi ajaa kuin 30e. En edes harkitse enää ikinä pelkällä polttomoottorilla olevaa autoa ellei verotus muutu epätodennäköiseen suuntaan rajusti.
Toisin sanoen akussa käytännössä aina vähän virtaa joka käytettävissä nopeaan kiihdytykseen. Asia toki erikseen jos tekee kymmenen flat out -kiihdytystä peräkkäin....
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Ei oo silloinkaan tyhjä ymmärtääkseni. Sitten vaan bensalla akkuihin virtaa
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Käytännön testi vahvisti tuon kesällä Saksassa autobaanalla. Useampi perättäinen kiihdytys n. 120 km/h nopeudesta 200 - 230 km/h väleille. Ei saa eBoostia pois pelistä - virtaa löytyy aina sen verran ja heti kun nostaa kaasun tai pistää jalan jarrulle niin akkuja ladataan n. 15kW tehoilla jos akkujen jännite on mennyt tarpeeksi alas.Autotohtori kirjoitti: Ainakin 330e mallissa akkua ei käytännössä saa ajettua niin tyhjäksi, että eboost ei olisi kiihdytyksessä apuna.
Toisin sanoen akussa käytännössä aina vähän virtaa joka käytettävissä nopeaan kiihdytykseen. Asia toki erikseen jos tekee kymmenen flat out -kiihdytystä peräkkäin....
Se 252 hv tehoa on ihan oikea aina käytettävissä oleva todellinen teho. Sähkömoottorin takia siinä on alhaalla vääntöä kuin dieselissä mutta ei rumaa käyntiääntä eikä kädet haise tankatessa. Eikä siellä bensa-asemallakaan tarvitse joka kuukausi käydä. Kulutus on paljon matalampi kuin 30i:ssä myös silloin kun ladattu virta on käytetty.
Jostain syystä moni haluaa nähdä eDrivessa vain ongelmia, mutta omapahan on häpeänsä. Jos haluaa ummistaa silmänsä siltä, että 30e on hinta-laatusuhteessa Suomen nykyisen autoveron vallitessa ylivertaisen hyvä, niin siitä vaan.
Löytyykö täältä joku eDrivella ajava joka on sitä mieltä että olisi sittenkin pitänyt valita 30i? Tai joku muu moottori?
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 105
- Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09
330e:n hankkimisen jälkeen olen päättänyt, että en enää koskaan hanki pelkällä polttomoottorilla toimivaa autoa...ssalmela kirjoitti:Käytännön testi vahvisti tuon kesällä Saksassa autobaanalla. Useampi perättäinen kiihdytys n. 120 km/h nopeudesta 200 - 230 km/h väleille. Ei saa eBoostia pois pelistä - virtaa löytyy aina sen verran ja heti kun nostaa kaasun tai pistää jalan jarrulle niin akkuja ladataan n. 15kW tehoilla jos akkujen jännite on mennyt tarpeeksi alas.Autotohtori kirjoitti: Ainakin 330e mallissa akkua ei käytännössä saa ajettua niin tyhjäksi, että eboost ei olisi kiihdytyksessä apuna.
Toisin sanoen akussa käytännössä aina vähän virtaa joka käytettävissä nopeaan kiihdytykseen. Asia toki erikseen jos tekee kymmenen flat out -kiihdytystä peräkkäin....
Se 252 hv tehoa on ihan oikea aina käytettävissä oleva todellinen teho. Sähkömoottorin takia siinä on alhaalla vääntöä kuin dieselissä mutta ei rumaa käyntiääntä eikä kädet haise tankatessa. Eikä siellä bensa-asemallakaan tarvitse joka kuukausi käydä. Kulutus on paljon matalampi kuin 30i:ssä myös silloin kun ladattu virta on käytetty.
Jostain syystä moni haluaa nähdä eDrivessa vain ongelmia, mutta omapahan on häpeänsä. Jos haluaa ummistaa silmänsä siltä, että 30e on hinta-laatusuhteessa Suomen nykyisen autoveron vallitessa ylivertaisen hyvä, niin siitä vaan.
Löytyykö täältä joku eDrivella ajava joka on sitä mieltä että olisi sittenkin pitänyt valita 30i? Tai joku muu moottori?
Suomen verotusmallin takia päätös on mun mielestä harvinaisen helppo...
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 140
- Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
- Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04
Moi,
tulipa käytyä Wetterillä iltapalalla
Siellä oli näytillä hieno harmaa (sorry ei tullut kysyttyä väriä) Msport mallinen 540i, Suomen ensiesittely. Takapenkki vaikutti istuingeometrialtaan tismalleen samalta kuin f10/11.
Comfort penkit oli perforoidulla nahalla, hyvät säädöt ja muistinapit on nyt mersumaisesti siirretty oviin, P&W kaiuttimet hienosti valaistu, mutta uuden iDrive version syövereihin en kerennyt enkä tanskankielisen käyttöliittymän takia päässyt kunnolla sisään
kuvia ei saanut ottaa...
tulipa käytyä Wetterillä iltapalalla
Siellä oli näytillä hieno harmaa (sorry ei tullut kysyttyä väriä) Msport mallinen 540i, Suomen ensiesittely. Takapenkki vaikutti istuingeometrialtaan tismalleen samalta kuin f10/11.
Comfort penkit oli perforoidulla nahalla, hyvät säädöt ja muistinapit on nyt mersumaisesti siirretty oviin, P&W kaiuttimet hienosti valaistu, mutta uuden iDrive version syövereihin en kerennyt enkä tanskankielisen käyttöliittymän takia päässyt kunnolla sisään
kuvia ei saanut ottaa...
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
Itse olin paikalla myös. Hieno autohan se on luonnossa ja paljon on kaikenlaisia gizmoja. Kovin on sisältä seiskamainen, kuin pienoiskoossa. Materiaalit vaikutti kyllä hyviltä. Tietenkin tässä oli paljon varusteita