BMW G30 (uusi 5-sarja)

G30, G31
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Wonderi kirjoitti:Eikö kotilatausasemalle riitä että se ehtii yön aikana ladata akun täyteen, kiirettä ei juuri ole. Matkan varrella olevat laturit saisi olla nopeita että matka jatkuisi pian. Eli töpselihybridille riittää aika vähäinenkin laturi kotipihassa.
Tuon esilämmityksen vuoksi 16A laturi on hyvä: auton esivalmistelu ei tee niin isoa lovea akun varaukseen kun laturin virta likipitäen riittää lämmitykseen.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Merciful kirjoitti: En ole vielä päättänyt minkä laittaisin, mutta pohdin asiaa siltä kantilta, että latausasema ja sen potentiaali riittäisi myös tulevaisuudessa esim. täyssähköisen lataamiseen.

Eli sen verran tehoa, että latauslaitteisto ei menisi heti vaihtoon kun auto vaihtuu ja lataustarve kenties kasvaa.
Olen pohdiskellut asiaa myös jonkin verran. Toistaiseksi olen mennyt konttilaturilla ja taidan mennä sillä vielä jatkossakin.
Latausasema ja koko homma kehittyy huimasti koko ajan. Konttilaturilla X5:n akku latautuu tyhjästä täyteen talvellakin noin 3h:ssa, kesällä vähän alle 3h, joka riittää tämän hetken tarpeisiini mainiosti. Ainoa miinus tuosta esilämmitys+lataus tilanteesta, jossa laturin potku ei ihan riitä. Senkin asian kanssa kuitenkin pärjää, joten taidan katsella hetken miten lataushommat kehittyy ja katson latausaseman hankintaa sitten uudelleen.
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Tänään vasta ehdin käydä koklaamassa tuota g30. Odotukset olivat ehkä hieman liian korkealla. Auto oli vakioalustalla ja 17 " R2 renkailla. Melutaso varsinkin rengasäänet oli mielestäni suht kovat. Äänekkäämpi tämä on mielestäni kuin esim. A6. Tänään tuuli ja se aiheutti tuuliääniä peilinseudulle turhan paljon. Melutaso tippuisi varmaan paljon jos renkaat eivät olisi RF tyyppiset.

Auto kulkee suoraan. Mutta niinhän se uuden auton pitääkin. Moottorin äänet oli suht hyvin eristetty ja voisin kuvitella, että hiljaisempi tämä on niiden osalta kuin f10.

Sitten ohjaukseen se tuntui jotenkin oudon tahmealta. Saman tyyppinenhän se tais olla kuin F10. Ehkä parempi kuitenkin kuin F10.

Tämä vaikutti jotenkin halvemman oloiselta kuin F10. Kiinnitin huomiota kytkimiin ja esim. vinkkareihin jotka oli hepposemman oloiset. Samoin ovilokerossa pehmikkeitä oli vain yhdellä puolella. Muistelin, että F10 oli kauttaaltaan vuorattu kotelo?. Eli voisin kuvitella, että tässä tavarat aiheuttaa enemmän räminöitä. Räminöitä/natinoita tässä ei onneksi kuulunut joten se hyvä asia.

Alusta oli tässä vakio. Tässäkin mallissa poikkisaumat aiheutti alustassa pientä paukahtelua/kolahtelua/tärähtelyä. Uskon, että tästä päästään eroon säädettävällä alustalla tai normi renkailla. Muutoin alusta hyvä.

Onhan se hienon näköinen sekä sisältä, että ulkoa. Kone lämpeni tässäkin äärettömän hitaasti. Lämmöt meni normaaliin vasta jossain 20 km kohdalla. Penkinlämmittimet todella huonot jos vertaa F10. Ratti lämpeni kivasti. Ehkä auto vaatisi sen winter paketin. Voisin kuvitella, että ilman sitä autossa ei tule hiki 30 asteen pakkasilla:)

Auto oli ladattu täyteen noita ajoavustimia yms. En pitänyt niistä. Ovat vielä lapsen kengissä.

Varmaan hyvä peli kaikesta huolimatta, tosin niin on kilpailijatkin:) No rapiat kk pitää vielä omaa odotella. Sitten voi kertoa kokemuksia omasta.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Bemmisti kirjoitti:Kiinnitin huomiota kytkimiin ja esim. vinkkareihin jotka oli hepposemman oloiset. Samoin ovilokerossa pehmikkeitä oli vain yhdellä puolella. Muistelin, että F10 oli kauttaaltaan vuorattu kotelo?. Eli voisin kuvitella, että tässä tavarat aiheuttaa enemmän räminöitä. Räminöitä/natinoita tässä ei onneksi kuulunut joten se hyvä asia.
Ainakin F11 LCI:ssä ovilokerot on kauttaaltaan pehmustettu.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Eli muistikuvani oli oikein noista ovilokeron pehmusteista. Tarkemmin kun miettii niin "halpuuttaminen" oli iskenyt myös ilmanvaihtokanavien säätimiinkin. Samaa halpuuttamista on mielestäni tapahtunut Mesen w213 vs w212 välillä. Entinen vaikutti jämäkämmin kasatulta.

Myyjän kanssa oli puhetta, että tuo tehaswebasto kannattaisi myös ottaa. Mikäli sen jälkiasentaisi niin kustannukset olisi kuulemma yli 4 t. Pitäneekö paikkansa?
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

Muutama gramma siitä noin sadan kilon laihdutuksesta tulee varmaan noista pehmusteista :)
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Tänään kävin koeajamassa G30 530dA xDriven ja samalla kun sisustuksen viimeistelyjä tutkin niin ajaessa muistui mieleen myös tuo ovilokeron verhoilun tutkiminen. Muistin sen siitä kun ihmettelin jotain räminää, joka tuntui tulevan ovesta... Parkkikiekkohan se kuskin ovilokerossa. Vain kuskin puoleinen sisäsivu tuntui lokerossa olevan pehmustettu, toinen laita sekä pohja kovaa muovia. Tämän on halpuuttamista! Muu sisusta M Sport -varustellussa autossa näytti ja tuntui hyvältä. Kaikki nappulatkin tuntui käsiin mukavalta. Ilmanvaihtokanavia en muistanut kokeilla mutta silmään ei mikään näyttänyt huonolta. Viiksi oli erilaisella tuntumalla kuin omassa F11:ssa mutta en mitenkään huonona pitänyt. M-ratin nappulat hyvin viimeistelty, vaikkakin taas eri tavalla järjestetty. Kuutoskone on kyllä kadehdittava... Ei tuntunut huonolta tai heikolta vaikka juuri ennen tuota ajoin X4 M40i:n ja X5 M50d:n.

18" Nokian kitkoilla kulki mukavasti ja riittävän hiljaisesti vaikka oli mielestäni rft. Tästä voisi arvailla että normaalirenkailla erittäin hyvä.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

-V- kirjoitti:Muu sisusta M Sport -varustellussa autossa...
18" Nokian kitkoilla kulki mukavasti ja riittävän hiljaisesti vaikka oli mielestäni rft. Tästä voisi arvailla että normaalirenkailla erittäin hyvä.
Ei taida M Sportteja saada kunnon renkailla vaan tulee pakotettuna run fläteillä.
Eerote
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 05 Huhti 2012, 22:30
Auto: G05 X5 45e M-Sport -21
Paikkakunta: Imatra

Nyt on myös farmari ilmestynyt bmw.fi konfiguraattoriin, toiminta tuntuu olevan yhtä tuskaista kuin ennenkin.
ex. G30 530e M-Sport -18 ex.F30 320i xDrive M-Sport -16 ex.F10 520d -12
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Missähän vaiheessa 530e löytyy koeajettavana Suomesta? Ei taida olla vielä missään?
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Nyt on n.300km ajeltu uudella. Onhan se mukava värkki.
Muutama huomio:
- Ajomukavuus tosi hyvä erioten Contin kitkoilla, ei RF.
- Sadetunnistin aktivoidaan vipua siirtämällä, ei enää nappia.
- Penkit lämpiää samaan malliin kuin F10, eli nopeasti.
- Ele ohjaus toimii jopa pimeällä tosi hyvin. Pitää vaan oppia oikea tapa.
- Adaptiiviset valot erittäin hyvät.
- Kojelaudan etutuuletussuuttimistä puuttuu kylmä/ kuuma säätö, kunnes löysin senkin iDriven alta, voi säätää portaattomasti molemmat puolet erikseen.
- Etupenkit erikseen ja ratin lämmityksen voi ohjelmoida alkavaksi automaattisesti itse asetetun ulkolämpötilan mukaan alkavaksi, tietenkin auton ollessa virrat päällä. Penkin lämpötilan tehon säätö 10% tarkkuudella.
- Auton ulkokamerat erittäin hienot, kuva tarkka joka puolella.
- Ohjekirja kannattaa lukea
- Penkit erittäin mukavat ja tukevat(sport jakkarat)
- Comfort + postunut DDC:stä. Adaptiivinappi tullut lisää: mukautuu oppien kuljettajan ajotyyliin ja tarvittaessa esim.väistössä muuttuu jäykemmäksi (sport), suorilla taas mukava. Sport ja Eco moodit erikseen haluttaessa ohjelmoitavissa halutunlaiseksi.
- Konjakin värinen nahka erittäin hieno ja pehmeä.
- Sisätilan tunnelmavaloissa tais olla 11 eri vaihtoehtoa, näkyy värit myös päivemmälläkin.
- Ajovalokatkaisimen nolla-asennossa palaa normaali ajovalot, ei enää päiväajovaloja kuin automaatti asennossa. En ainakaan ole vielä löytänyt voiko sitä erikseen ohjelmoida, tuskin.
- vielä ajovaloumpioista sen verran, että molemmissa( sisä ja ulkoumpioissa) on kaksi päällekkäistä valomoduulia, siksi valotehoa riittää ja mukautuva kuvio on tarkka vastaan tulijan auto ympärillä.
- Erilaisia säätömahdollisuuksi erittäin paljon lähes joka alueella.
- Kaikkiaan erittäin korkean laatuvaikutelman antava auto.

Tässä nyt muutama huomio lyhyltä matkalta. :thuup:
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Lisää koeajoa ja fiiliksiä. En tiedä miksi poimin vain negatiiviset jutskat tästä uutuudesta.

Tänään pääsin starttaamaan yön yli pihassa seisseellä 520d:llä. Kone kalkatti ikävästi. Meni todella pitkään ennen kuin lämmintä ilmaa alkoi tulla puhaltimista. Arviolta 10 km reipasta satkun vauhtia. Kone lämpeni normaaliin ehken 25 km kohdalla ja pakkasta vain 6! Heti kun vauhti tippu taajama- ajoon niin lämpömittarissa alko neula hiipumaan. Ainoastaan ratti lämpeni hyvin. Pidin kättä vaihteensiirtimen lähellä ja huomasin, että jostain "vetää käteen". Hetken tutkailin totesin, että sieltä jostain Vaihteensiirtimen kotelostahan se viima tuli! Tälläisen ilmiöön olen törmännyt ehken jossain 70-80 luvun lintassa. Ajoin ehken 50 km ja vaiteensiirtimen ympäristö hohki edelleenkin kylmää.

Tässä yksilössä oli rengaspaineet 2.5/3.0 eli ihan liian paljon. Nypytti ja tärähteli terävissä katkoista selkeästi enemmän kuin edellinen yksilö jossa paineet oli jotain 2.2/2.4 luokkaa. Renkaat rft r2 225/55/17. Tämä yksilö vaikutti kohtuu uraherkältä. Ohjaus tuntui edelleenkin tahmealta. Edellinen f10 vaikutti tähän verrattuna huomattavasti jämäkämmältä. Eli jos teillä on kohtuu uusi lci f10 niin en pitäs kiirettä tähän vaihtamiseen.
Viimeksi muokannut Bemmisti, 04 Maalis 2017, 15:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Gestabo sulla ddc miten vertaisin sitä vakioalustaan. Jos olet sellaista kokeillut?Mulla oli f10 sellainen ja se oli loistava. Nää eskarit on olleet vakioalustalla ja uskon et moni havaitsemani ongelma poistuisi tuolla ddc alustalla. Millaiset vanteet sulla on. Onnistuuko jälleenmyyjän kanssa miten helposti vakio renkaiden saanti rft: n tilalle.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

lnaukkar kirjoitti:Missähän vaiheessa 530e löytyy koeajettavana Suomesta? Ei taida olla vielä missään?
Tuotanto käynnistyi / käynnistyy maaliskuussa. Montako viikkoa sitten menee logistiikkaan - olisiko huhtikuun alussa jo ensimmäisiä autoja maassa ?
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
2mies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 23:38

gestapo kirjoitti:Nyt on n.300km ajeltu uudella. Onhan se mukava värkki.
Muutama huomio:
...
- Kojelaudan etutuuletussuuttimistä puuttuu kylmä/ kuuma säätö, kunnes löysin senkin iDriven alta, voi säätää portaattomasti molemmat puolet erikseen.
...
Toi on kyllä todella iso miinus :mad:
Toi bemmin kuuma/kylmä -rulla on yksi parhaista featureista ilmanvaihtoon liittyen.
Aikoinaan vanhakoppasessa X5:ssa oli toi säätö idrivessä ja ei tullu käytettyä, koska oli ihan perse säätää.
Nämä käytettävyyden muka "parannukset" ja kikkailut ovat kyllä yksi pahimpia automaailman nykytrendejä.
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

2mies kirjoitti:Toi on kyllä todella iso miinus :mad:
Toi bemmin kuuma/kylmä -rulla on yksi parhaista featureista ilmanvaihtoon liittyen.
Aikoinaan vanhakoppasessa X5:ssa oli toi säätö idrivessä ja ei tullu käytettyä, koska oli ihan perse säätää.
Nämä käytettävyyden muka "parannukset" ja kikkailut ovat kyllä yksi pahimpia automaailman nykytrendejä.
Tuon fiitsörin tarpeellisuudesta on kinasteltu aikaisemminkin ja mielipiteitä on puoleen jos toiseenkin... Minun mielestä taas yksi turhimmista ilmanvaihdon omituisuuksista :) Saa tuon i-driven valikkoihin (onneksi) piilotetun featuren varmaan 1-8 -pikavalintaan valittua ne jotka sitä arvostaa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Antore kirjoitti:
2mies kirjoitti:Toi on kyllä todella iso miinus :mad:
Toi bemmin kuuma/kylmä -rulla on yksi parhaista featureista ilmanvaihtoon liittyen.
Aikoinaan vanhakoppasessa X5:ssa oli toi säätö idrivessä ja ei tullu käytettyä, koska oli ihan perse säätää.
Nämä käytettävyyden muka "parannukset" ja kikkailut ovat kyllä yksi pahimpia automaailman nykytrendejä.
Tuon fiitsörin tarpeellisuudesta on kinasteltu aikaisemminkin ja mielipiteitä on puoleen jos toiseenkin... Minun mielestä taas yksi turhimmista ilmanvaihdon omituisuuksista :) Saa tuon i-driven valikkoihin (onneksi) piilotetun featuren varmaan 1-8 -pikavalintaan valittua ne jotka sitä arvostaa.
Komppaan. Itse en ole koskaan koskenut tuohon pylpyrään, enkä keksi miksi pitäisi koskea.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Bemmisti kirjoitti:Gestabo sulla ddc miten vertaisin sitä vakioalustaan. Jos olet sellaista kokeillut?Mulla oli f10 sellainen ja se oli loistava. Nää eskarit on olleet vakioalustalla ja uskon et moni havaitsemani ongelma poistuisi tuolla ddc alustalla. Millaiset vanteet sulla on. Onnistuuko jälleenmyyjän kanssa miten helposti vakio renkaiden saanti rft: n tilalle.
Normialustaista G30 en ole ajanut.
Vanteina Nitro gun, tai sinnepäin, tarvikevanteet 17". Tuli kiire ja jotkut oli saatava. Ihan ok näköiset.
En edes kysynyt orggispakettia. Ainakin merkin kotisivuilla saatavilla vain run flateilla talvirenkaat.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Bemmisti kirjoitti:Tässä yksilössä oli rengaspaineet 2.5/3.0 eli ihan liian paljon. Nypytti ja tärähteli terävissä katkoista selkeästi enemmän kuin edellinen yksilö jossa paineet oli jotain 2.2/2.4 luokkaa. Renkaat rft r2 225/55/17. Tämä yksilö vaikutti kohtuu uraherkältä. Ohjaus tuntui edelleenkin tahmealta. Edellinen f10 vaikutti tähän verrattuna huomattavasti jämäkämmältä. Eli jos teillä on kohtuu uusi lci f10 niin en pitäs kiirettä tähän vaihtamiseen.
Oma tosiaan 17"Continentalin 6 testivoittaja kitkoilla. Täysin tunteeton urille ja jäisille polanteille!
Mennessä hakemaan tätä, alla F10:ssä Nokian 8 run flatit ja auto poikkoili koko ajan tuolla huonokuntoisella tiellä!
Rengaspaineita en ole nyt tarkistanut, ovat rengasliikkeen laittamat.

Ohjaus tuntuu kyllä tosi tahmealta, mutta eipä sitä tartte korjailla ajattessa yhtään. Taajamassa taas tahmeutta en havaitse, ainoastaan matkanopeudessa. Ehkä hyvä niin.

Täytyy tuohon kylmäkäynnistyksen jälkeiseen elämään tutustua tarkemmin. En ainakaan kiinnittänyt eka kylmästarttiin mitään huomiota.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Renkaat voi tosiaan vaikuttaa tuossa paljonkin. Mulla itsellä omassa nelikko passatissa juurikin samanlaiset contin kitkat ja menee tosi vakaasti ja hiljaisempikin tuo on kuin g30 noilla r2 rft. Muutenkin uusi passat äänieristelaseilla on erittäin hiljainen. Eli nyt tiedänkin mitkä talvirenkaat omaani ensi talveksi hankin. Mietin tuota auton kylmyyttä oisko siihen voinut vaikuttaa se idriven säätö? En tajunnut sitä katsoakaan. Tehkääs testejä kellä jo tuollainen 520d on. Vai onko se weba ihan pakollinen varuste jos tällä kovilla pakkasilla aikoo ajella. Joskus mulla oli f30 320 da ja se oli todella lämmin ilman mitään webastoakin.
Vastaa Viestiin