Kysyin omaan F30 ja vastaus oli, että joutuvat tilaamaan jonkun mystisen "paperin" jossa tämä kirjataan virallisesti auton varusteeksi (varuste: takavalot palaa???) ja hintalappu muistaakseni 250e. Mitäpä tuohon sanomaan...JeanMichell kirjoitti:SportySedan kirjoitti:kebis kirjoitti:
Tuo onnistui itsellekin hyvin 2014 F10:ssä, silloin siihen oli tehtaan tuki ja prosessi. Miten G30:ssä, myyjä kertoi, että enää ei tehdas tue, joten lienee sovittu sakemannivalmistajien kartellipalaverissa? Lupasi teettää epävirallisella koodarilla, kun totesin tilaavani vain auton jossa takavalot palavat jatkuvasti. Onko sinulle koodattu jo G30 vaiko edellisiä?
BMW G30 (uusi 5-sarja)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 11
- Liittynyt: 01 Elo 2017, 20:12
- Auto: F20 116i, G30 LCI 530e
- Paikkakunta: Espoo
Tähän tuli juuri tänään tuoretta tietoa myyjältä; G30:een ei saa koodattua virallisilla tai epävirallisilla koodareilla takavaloja jatkuvasti palamaan. Kuulemma tehtaan uusi linjaus, perusteet varsin kestämättömät. Tuon kun olisi tiennyt varmaksi ennen tilausta niin olisi ehkä jäänyt tilaamatta. Tehdas ei välitä pätkääkään asiakkaidensa turvallisuudesta!
Siis eikö G30:ssä voi kääntää ajovaloja päälle, eli 1-asentoon? Kyllä kaikissa minun autoissani on ihan päiväsaikaankin palanut takavalot kun valokytkin on 1-asennossa eli valot pakotettuna päälle. Eihän tuo nyt sama asia ole kuin takavalot päivävalojen kanssa, mutta turvallisuus mielessä tuo toimii noinkin.kebis kirjoitti:Tähän tuli juuri tänään tuoretta tietoa myyjältä; G30:een ei saa koodattua virallisilla tai epävirallisilla koodareilla takavaloja jatkuvasti palamaan. Kuulemma tehtaan uusi linjaus, perusteet varsin kestämättömät. Tuon kun olisi tiennyt varmaksi ennen tilausta niin olisi ehkä jäänyt tilaamatta. Tehdas ei välitä pätkääkään asiakkaidensa turvallisuudesta!
Viimeksi muokannut salmol, 11 Loka 2017, 21:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Samaa mieltä. Eiköhän ne saa koodattua päälle, mutta jälleenmyyjä ei sitä tee.penttim kirjoitti:Näissä asioissa kannattaa kyllä viimeisenä luottaa myyjään. Jälleenmyyjä kertoo asian siten, kuin BMW Suomi käskee, sikäli mikäli myyjä on osannut edes kysyä asiaansa oikein.
Ohjekirjassa sanotaan, että ajovalojen adaptiivisuus ja kaukovaloavustin menee päälle vain valot pyöräytetty automaattiasentoon. Mutta veikkaan että toimii ajovalot päälle pakotettunakin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 11
- Liittynyt: 01 Elo 2017, 20:12
- Auto: F20 116i, G30 LCI 530e
- Paikkakunta: Espoo
Rahumetsservice oli yrittänyt, ei ollut onnistunut vaikka jonkinlaista koodausosaamista pitäis olla. Jos on tietoa onnistuneista G30-takavalokoodauksista niin laittakaa ihmeessä tietoa.
Haluaisin pitää takavalot jatkuvasti kytkettyinä, ettei kersojen tarvi lumisateessa saada muita niskaansa, eivät kuitenkaan huomaisi käännellä kytkimiä. Jos jatkuvat valot hävittää valojen adaptiivisuuden kuten Inaukkar mainitsi, niin eipä toimi. Ja tuntuu turhalta käyttää vähiä akku-kWh:ta päävaloihin kun pienempitehoiset päivävalotkin olisivat OK
Haluaisin pitää takavalot jatkuvasti kytkettyinä, ettei kersojen tarvi lumisateessa saada muita niskaansa, eivät kuitenkaan huomaisi käännellä kytkimiä. Jos jatkuvat valot hävittää valojen adaptiivisuuden kuten Inaukkar mainitsi, niin eipä toimi. Ja tuntuu turhalta käyttää vähiä akku-kWh:ta päävaloihin kun pienempitehoiset päivävalotkin olisivat OK
Eipä ole itsellä F36lla vielä tullut vastaan sellaista tilannetta että automatiikka ei kytke valoja päälle kun olosuhteet sitä vaativat. Luulisi että g30 on uudempana vielä paremmin toteutettu.
Jos nyt kyseessä on joku erikoislumipyry niin olettaisin että ne valot muistaa kytkeä samalla kuin sumuvalotkin.
Turhaa narinaa.
Jos nyt kyseessä on joku erikoislumipyry niin olettaisin että ne valot muistaa kytkeä samalla kuin sumuvalotkin.
Turhaa narinaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Samaa mieltä. Näin myös oma kokemus aiemmasta F11 autosta ja nyt G30. Valot on päällä todella herkästi. Koskien kaikkia tilanteita hämärää, sadetta ja yleisesti talvea. Ei ne päiväajovalot ole montaa kertaa talvikuukausina päällä.lortti kirjoitti:Eipä ole itsellä F36lla vielä tullut vastaan sellaista tilannetta että automatiikka ei kytke valoja päälle kun olosuhteet sitä vaativat. Luulisi että g30 on uudempana vielä paremmin toteutettu.
Jos nyt kyseessä on joku erikoislumipyry niin olettaisin että ne valot muistaa kytkeä samalla kuin sumuvalotkin.
Turhaa narinaa.
- TurboKoo
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 329
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
- Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018 - Paikkakunta: Helsinki
Sama homma myös E91 ja F22:n kohdilla. Valot ovat herkästi päällä eikä niitä tarvi ikinä miettiä.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
Walter Röhrl
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Harmi kun en ole tuupannut omaa G30 vielä piuhaan. Voihan se olla että enää ei ole tarjolla sellaista VO-koodia eli "tehdaslisävarustetta", jonka autoon koodaamalla takavalot palaa. Silloin täytyy koodata suoraan ECUn parametrejä (FDL). Olen aika toiveikas, että sellainen parametri yhä autosta löytyy.kebis kirjoitti:Rahumetsservice oli yrittänyt, ei ollut onnistunut vaikka jonkinlaista koodausosaamista pitäis olla. Jos on tietoa onnistuneista G30-takavalokoodauksista niin laittakaa ihmeessä tietoa.
Mulla kyllä ei ole muita koodauksia omaan autoon mielessä kuin ehkä tuupata pitkien valojen assari aina päälle suoraan käynnistyksestä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Hieman offtopic, kun kyseessä F30 ja adaptiiviset ledit, mutta tiedät(te)kö onnistuuko tuota adaptiivista valohärveliä säätämään jotenkin? Nykyisellään ainakin omassani pitkien valojen aktivoituminen vaatii että ajat yli 40kmh (voisi laskea vaikka 20-25kmh kohdille tuon rajan), että on liki säkkipimeää (saisi aktivoitua jo kun on riittävän hämärää) ja lisäksi sei aktivoidu jos alueella on *minkäänlaiset* katuvalot. Joku kituva tolppa 20m sivussa pyörätien varressa estää adaptiivisten pitkien aktivoitumisen -> käytännössä nuo toimii syrjäisiä maantietaipaleita lukuunottamatta TODELLA harvoin.lnaukkar kirjoitti:Mulla kyllä ei ole muita koodauksia omaan autoon mielessä kuin ehkä tuupata pitkien valojen assari aina päälle suoraan käynnistyksestä.
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Päälle/pois nopeusrajat helppo juttu. Tuo jälkimmäinen ei.toukopouko kirjoitti: Hieman offtopic, kun kyseessä F30 ja adaptiiviset ledit, mutta tiedät(te)kö onnistuuko tuota adaptiivista valohärveliä säätämään jotenkin? Nykyisellään ainakin omassani pitkien valojen aktivoituminen vaatii että ajat yli 40kmh (voisi laskea vaikka 20-25kmh kohdille tuon rajan), että on liki säkkipimeää (saisi aktivoitua jo kun on riittävän hämärää) ja lisäksi sei aktivoidu jos alueella on *minkäänlaiset* katuvalot. Joku kituva tolppa 20m sivussa pyörätien varressa estää adaptiivisten pitkien aktivoitumisen -> käytännössä nuo toimii syrjäisiä maantietaipaleita lukuunottamatta TODELLA harvoin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Toimiiko tuo adaptiivinen valaistus G30:ssä samalla tavalla kuin F30? Eli siis vaatii että on liki säkkipimeää ja alueella ei saa olla mitään valaistusta?lnaukkar kirjoitti:Päälle/pois nopeusrajat helppo juttu. Tuo jälkimmäinen ei.
Hämärällä, ja varsinkin sateella, kaipaisi tuota reuna-alueiden valaisua jotta esim. kävelijät ja pyöräilijät olisi helpompi havaita - myös jonkinlaisilla katuvaloilla varustetuilla alueilla.
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 749
- Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
- Auto: G30 520dA xDrive luxuryline
Samaa mieltä.lortti kirjoitti:Eipä ole itsellä F36lla vielä tullut vastaan sellaista tilannetta että automatiikka ei kytke valoja päälle kun olosuhteet sitä vaativat. Luulisi että g30 on uudempana vielä paremmin toteutettu.
Jos nyt kyseessä on joku erikoislumipyry niin olettaisin että ne valot muistaa kytkeä samalla kuin sumuvalotkin.
Turhaa narinaa.
G30:n laittaa myös ajovalot päälle kun sadetunnistin on aktivoitu. Ei tarvitse kuin pari pyyhkäisyä tunnistin päällä sateessa kuin sateessa ja ajovalot näpätään päälle automaattisesti. Huima parannus f10:n verrattuna, jossa pystyi myös pakottamaan päiväajovalot päälle nolla-asennolla. Tässä uudessahan sitä valintaa ei ole. Muutenkin olen huomannut, että moni puute tai ärsyttävä ominaisuus on g30:ssä parannettu verrattuna f10:n.
Ainoa haaste valoautomatiikalle ja etenkin takavalojen palamiselle tai palamattomuudelle koen, kun on kirkas talvinen päivä ja tiellä auton takana voimakkaasti pöllyävä lumi.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Jaahs. Kyllä ne pitkät mun silmän mukaan jo kohta hämärällä lähtee päälle. Ja esim. keskeltä valaistulla motarilla näyttää usein pitkiä puskaan päin. En ole huomannut G30 pitkien valojen herkkyydessä mitään eroa F11 adaptiiviset led-ajovalot verrattuna.toukopouko kirjoitti: Toimiiko tuo adaptiivinen valaistus G30:ssä samalla tavalla kuin F30? Eli siis vaatii että on liki säkkipimeää ja alueella ei saa olla mitään valaistusta?
Hämärällä, ja varsinkin sateella, kaipaisi tuota reuna-alueiden valaisua jotta esim. kävelijät ja pyöräilijät olisi helpompi havaita - myös jonkinlaisilla katuvaloilla varustetuilla alueilla.
Onkohan sulla jotenkin anturi liian herkällä, voisko merkkihuolto korjata tämmöstä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Vaikea sanoa - kun ei ole oikein vertailukohtaa. Sain auton kesällä 2016, ja syksyn tullen huomasin ettei nuo adaptiiviset valot toimi ollenkaan. Käynti merkkiliikkeen huollossa sai ne toimimaan (nykyisellä tavalla). Kuulemma "kamera oli jotenkin jumissa". Kyselin jälkikäteen tuosta herkkyydestä yms, mutta eipä ne siellä luonnollisesti tienneet yhtään mitään. Eivät osanneet sanoa miten pitäisi toimia jne.lnaukkar kirjoitti:Jaahs. Kyllä ne pitkät mun silmän mukaan jo kohta hämärällä lähtee päälle. Ja esim. keskeltä valaistulla motarilla näyttää usein pitkiä puskaan päin. En ole huomannut G30 pitkien valojen herkkyydessä mitään eroa F11 adaptiiviset led-ajovalot verrattuna.
Onkohan sulla jotenkin anturi liian herkällä, voisko merkkihuolto korjata tämmöstä.
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
- Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)
Onko joku onnistunut päivittämään navin kartat usb:n kautta? Latasin uudet USB:lle ja tökkäsin autoon, mutta mitään ei tapahdu... Pitäisi kai automaattisesti kysellä jotain...
edit: Ja siis 64Gt FAT32 tikulla yritin.
edit: Ja siis 64Gt FAT32 tikulla yritin.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
edellinen F10 520d Business
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Onkos G:ssäkin sama, että pitää se tikku tökätä hanskalokeroon, eikä siihen käsinojan USB-töspeliin?
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Mitä tarkoittaa ettei toiminut ollenkaan? Eli ei vaihtanut pitkille ollenkaan vai ei kääntyillyt kurvien suuntaan? Vai jotain muuta?toukopouko kirjoitti:Sain auton kesällä 2016, ja syksyn tullen huomasin ettei nuo adaptiiviset valot toimi ollenkaan.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
- Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)
No, just! Pitää näköjään täällä kitistä, niin alkaa toimia...
Ainut ero aikaisempaan kokeiluun oli se, että tsekkasin tietokoneella, että tikulla edes on mitään... en tiedä vaikuttiko vai mistä oli kyse. Nyt siis tikun laitettua ilmoitti, että "uudempaa sisältöä saatavilla, päivitetäänkö?"
Hansikaslokerossa ei taida olla porttia G:ssä, mutta vaihdekepin etupuolella olevan lokeron porttiin laitoin nyt. Toinen on kyynärnojan lokerossa.
Ainut ero aikaisempaan kokeiluun oli se, että tsekkasin tietokoneella, että tikulla edes on mitään... en tiedä vaikuttiko vai mistä oli kyse. Nyt siis tikun laitettua ilmoitti, että "uudempaa sisältöä saatavilla, päivitetäänkö?"
Hansikaslokerossa ei taida olla porttia G:ssä, mutta vaihdekepin etupuolella olevan lokeron porttiin laitoin nyt. Toinen on kyynärnojan lokerossa.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
edellinen F10 520d Business