BMW G30 (uusi 5-sarja)

Bimmerfanc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 90
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 20:34
Auto: BMW G30 520DA
BMW E92 M3
Paikkakunta: Tre

Re: BMW G30 (uusi 5-sarja)

Viesti Kirjoittaja Bimmerfanc » 13 Loka 2017, 08:40

Mosku kirjoitti:G30:n laittaa myös ajovalot päälle kun sadetunnistin on aktivoitu.
Tämä on kyllä hyvä parannus kun vertaa edellisiin autoihin joissa ollut päivävalo automatiikka.

BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: BMW G30 (uusi 5-sarja)

Viesti Kirjoittaja BMW e90 » 13 Loka 2017, 09:35

Valot menee päälle myös edellises 5-sarjas F1x ja 3-sarjas F3x sadetunnistimen aktivoimisen jälkeen. Mikäli siis sataa ja pyyhkijät pyyhkii.
Jos sade loppuu ja sade tunnistin edelleen päällä niin laittaa automaattisesti päivävalot päälle jonku aijan päästä.
Mielestäni bemaris toimii ajovaloautomatiikka erittäin hyvin että tarvitsisi katkaisijaa itse käännellä. Pidän itse aina auto asennos valokatkaisinta.

lortti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 98
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 17:44

Re: BMW G30 (uusi 5-sarja)

Viesti Kirjoittaja lortti » 13 Loka 2017, 12:26

Jep, olisi kiva tietää mistä merkistä ollaan bemariin siirtymässä kun ajovaloautomatiikka herättää näin huolta.

Edellisessä B8 Audissa automatiikka toimi myöskin mielestäni täydellisesti.

SportySedan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 12 Helmi 2011, 19:35

Re: BMW G30 (uusi 5-sarja)

Viesti Kirjoittaja SportySedan » 13 Loka 2017, 19:36

Tässähän on vain kysymys takavaloista päivävalojen kanssa. BMW koodaa nyt valot niin, että päivävalojen kanssa takavalot eivät pala. Skandinaviassa on paljon päiviä jolloin lumi pöllyää perässä niin, että perässätulija ei erota tilannetta vaikka muutoin olisi kirkas sää. Jos auto on vielä valkoinen ja perä lumen peitossa, niin miten takanatulija erottaa tuon?

Ei ole paljon pyydetty jos edes jokunen s-nan ledi palaisi perässä päivävalojen kanssa kun koko kabiini on valaistu ympäriinsä ledeillä. Itse valikoin autot jatkossa turvallisuuspohjalta ja tässä suhteessa moni merkki toimii toisin kuin BMW. Ylipäätään vakioturvallisuusvarustelu on BMW:eessä surkeaa, rahalla toki saa.

lortti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 98
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 17:44

Re: BMW G30 (uusi 5-sarja)

Viesti Kirjoittaja lortti » 13 Loka 2017, 19:53

https://yle.fi/uutiset/3-9880260

”Yksi syy on, että esimerkiksi vilkkaassa moottoritieliikenteessä kauempana edessä ajavien jarruvalot erottuisivat paremmin. Jarruttaja näkyykin paremmin, jos joka puolella ei pala takavaloja.”

Kuinka paljon ajat siinä pöllyävässä lumessa vs. kirkkaat päivät moottoritiellä? Oikeasti huutonaurua jos auton valintaperuste on kahdesti vuodessa pöllyävä lumi ja ei jaksa kytkeä valoja käsin silloin. Kuitenkin sen lopun 363 päivää voisi nauttia luokkansa tämän hetken parhaasta autosta.

Jos oikein turvallisuutta hakee niin siinähän kannattaa olla kypärä päässä ja niskatuki ainakun lähtee tien päälle.

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 790
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: BMW G30 (uusi 5-sarja)

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 13 Loka 2017, 19:54

Sitten kun oikein kunnolla lumi pöllyää ja tarttuu auton perään, on aivan sama vaikka ledit olisi päälläkin, jos takavaloja ei muista käydä riittävän usein pyyhkimässä lumen alta esiin. Ennen oli kaikki paremmin ja hehkulamput sulatti lumen, ainakin sumuvalon kohdalta.

El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 178
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

Re: BMW G30 (uusi 5-sarja)

Viesti Kirjoittaja El_Ucca » 13 Loka 2017, 20:00

Kun noita karttoja päivittää, niin auto kysyy karttojen päivityksestä kuin tikun laittaa sisään. Itse päivitin Kingston SE9 G2 64GB FAT32 tikulla mukitelineiden edestä löytyvällä USB-portilla. Aikaa meni ehkä 20 minuuttia. Jos tikun ottaa kesken pois, niin auto pyytää laittamaan sen takaisin ja jatkaa samasta kohdasta päivitystä mihin jäi.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-sport 2018,

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017

urandom
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 13 Elo 2017, 09:31

Re: BMW G30 (uusi 5-sarja)

Viesti Kirjoittaja urandom » 15 Loka 2017, 19:35

Pitäsikö tuossa navissa näkyä ruuhkatiedot eri väreillä? Carplayn puolella Applen kartat näyttää reaaliajassa jos jossain on ruuhkaa muuta idriven oma ei. Asetuksissa on päällä kaikki liikenteeseen viittaava.

lortti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 98
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 17:44

Re: BMW G30 (uusi 5-sarja)

Viesti Kirjoittaja lortti » 15 Loka 2017, 19:44

BMW Suomi on todennut ettei täällä ole ruuhkia eikä suostu maksamaan tuosta palvelusta viranomaisille joten täällä ei toimi.

Sinällään en ihmettelisi jos täällä virkamiehet ovat keksineet tuohon jonkun ”only in finland” pykälän joka ei bemarille sovi.

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 658
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW G30 (uusi 5-sarja)

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 15 Loka 2017, 19:48

urandom kirjoitti:Pitäsikö tuossa navissa näkyä ruuhkatiedot eri väreillä? Carplayn puolella Applen kartat näyttää reaaliajassa jos jossain on ruuhkaa muuta idriven oma ei. Asetuksissa on päällä kaikki liikenteeseen viittaava.
Ei ole bemarilla ruuhka- ja liikennetietoja tarjolla Suomessa. Kannattaa laittaa palautetta bemarille... niin ehkä vielä joku päivä tämäkin ihme koetaan.

Kuinka monta kolmen tuhannen navia täytyy ostaa, ennen kuin bemarilla on tarpeeksi rahaa tämä palvelu suomessa aloittaa :conf:

urandom
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 13 Elo 2017, 09:31

Re: BMW G30 (uusi 5-sarja)

Viesti Kirjoittaja urandom » 15 Loka 2017, 19:55

Hämmentävää, tuo connected app kartta näyttää kuitenkin tiedot. Liekö sittekin ominaisuus HERE:n kartoissa? Kiitos vastauksista, pitää laittaa palautetta.

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 658
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW G30 (uusi 5-sarja)

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 18 Loka 2017, 14:44

Hah, tajusin juuri, että muualla maailmassa navin kartat päivittyvät automaattisesti, mutta kyseinen connected drive -palvelu ei ole käytössä / tilattavissa Suomessa. Ei pitäisi lukea noita saksan foorumeita, kun ärsyttää sitten kaikki mitä autosta Suomessa puuttuu.

lortti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 98
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 17:44

Re: BMW G30 (uusi 5-sarja)

Viesti Kirjoittaja lortti » 18 Loka 2017, 15:10

Jos autossa on Carplay niin Applen kartoissahan liikennetiedot toimii. Navina ei toki ole yhtä hyvä kuin bemarin mutta ajaa asiansa kun esimerkiksi pk-seudulla etsii ruuhkattominta reittiä töistä kotiin.

Oletan että Android auto toimii samoin.

Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: F31 320d Connected 2018
ex F22 218d sport 2014
Paikkakunta: Uppsala

Re: BMW G30 (uusi 5-sarja)

Viesti Kirjoittaja TurboKoo » 19 Loka 2017, 14:58

Bimmerpostissa oli taas salakuvia tulevasta G20-sarjalaisesta. En ole huomannut, että muut olisivat kiinnittäneet huomiota, että testeissä olevassa hybridiautossa on vetokoukku. Täällähän moni on todennut sen olleen 530e:n oston esteenä. Ehkä pikkuveli näyttää mallia?


Kuva
Kuva
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl

manonyymi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 12 Tammi 2015, 12:07
Auto: BMW E92 335cix 2008

Re: BMW G30 (uusi 5-sarja)

Viesti Kirjoittaja manonyymi » 05 Helmi 2018, 11:29

Tuli koeajettua xDrive tourilla tämä uusi 5-sarja ja jos vertaa omaan kymmenvuotiaaseen kolmoseen, niin voisi melkein luulla että on kyseessä eri merkin tuote. Todella paljon kevyempi tuntuma, vaivattomampi ja mukavuuspainotteinen. Samat hidastetöyssyt, jotka omassa tärskäyttää ei tuntuneet paljon missään. Tuntui myös että istuin todella korkealla.

Ajoin 520d sedanin ja 540d touringin. Dieseleitä ja nelivetoja molemmat. 520d teholtaan ihan riittävä ja 540d sitten aika tykki ja paremman kuuloinen. Varustelistausta en nähnyt, mutta oletan että perusjousitus molemmissa. Ainakin säädöistä tuntui muuttuvan vain ohjaus.

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 658
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW G30 (uusi 5-sarja)

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 09 Helmi 2018, 14:41

x-drive kiertue koettu. Koskee kaikkein eniten vitossarjaa niin laitetaan tänne kokonaisuudessaan.

Tuli ajettua nämä tässä järjestyksessä:

- m550d: "Normaali diiseli" pienillä kierroksilla, mutta kaasu pohjassa voima kuuluu erittäin asiallisesti. Hyvin huomaa perseessä kuinka eri turbot (4 kpl yhteensä) tulee mukaan eri kohdassa kierroslukualuetta. Autossa m-sport alusta ja 20" Nokian R2-kitkarenkaat. Kyydin laatu on yllättävän hienostunut, samaan aikaan jämäkkä mutta ei kova. Tarkka ohjaus. Todella miellyttävä tällä ajaa matkaa. Sport-moodissa auto on erittäin ärhäkkä.

Huomasin että kojelaudan nahkaverhoilun pinta on erilainen silloin kun autossa nappa-nahat. Autossa on myös alcantara-kattoverhoilu, jota en ruksisi. Ei vaan sovi omaan silmään.

- 540i: Moottori on todella hiljainen ja sitä ei pienillä kierroksilla edes kuule. Äänimaailma herää hienostuneesti ja sopii hemmetin hyvin vitosen luonteeseen. Kun pedaali kohtaa lattian, niin voimaa tulee mukaan riittävästi. Tämä auto olisi mun valinta rauhalliseen arkiajoon. Hyvää tasaista kyytiä ilman dramatiikkaa, mutta voimaa löytyy ja sen käyttö palkitaan. Autossa normaali alusta ja 19" Nokian R2-kitkarenkaat. Ohjaus ei ole yhtä tarkka keskialueella kuin edellisessä, varmaankin enemmän kumia aiheuttaa sen. Alusta ei ole yhtä jämäkkä, auto kallistuu hieman enemmän mutkissa.

- m550i: Suu hymyssä ja se ei lopu. Miksi m550d on edes olemassa? Tämä on niin paljon parempi. Moottori kuuluu ja sen soundi (oikea tai ei) on erittäin upea murina. Kaasu pohjassa äänimaailma ja auto repii. Tämän kiihtyvyys tuntuu yhtä voimakkaalta kuin Teslassa, mutta auton äänimaailma+nelivedon toiminta antaa Teslasta puuttuvat dramatiikan. Ainoa haittapuoli on, että autolla on vaikea malttaa ajaa nätisti. Autossa DDC-alusta ja 19" R2-kitkarenkaat. Edellisiin alustoihin verrattuna ottaa heitot pehmeämmin ja kyyti tuntuu tasaisemmalta, edelleenkin sport-tilassa jämäkkä mutta nyt hienostuneempi. Alustaa ja ohjausta en erota mun omasta oikeastaan millään tavalla, pitäiskö tässä edes olla jotain eroa?

Varustehuomioita tässä vaiheessa, että vakio kojelautaverhoilu on ihan ok, mutta kun nahkaiseen tottuu, niin jotain selkeästi näyttää puuttuvan. Sport-penkit on paljon kovemmat kuin comfort-istuimet.

- X3 30d: Äänekäs moottori. Näyttää hyvältä sisältä (penkkien + kojelaudan nahkaverhoilu) ... paitsi keskikonsoli. En saa hyvää ajoasentoa (sport-penkit ilman sähkösäätöjä). Vitoseen verrattuna huojuu ja heiluu ihan eri tavalla. Ikkunoista tuntuu tulevan selkeästi muiden autojen ajomelut. Lisäksi tuulen ääntä A-pilareiden tai peilien suunnalta.

- 630d GT: Vitoseen verrattuna sisällä kaikki näyttää samalta, mutta paljon enemmän tilaa. Varsinkin hartiatilaa. Autossa DDC-alusta ja 19" R2-kitkarenkaat. Auton kyyti on jopa Sport-tilassa hyvin mukavuuspainotteinen. Ottaa töyssyt erittäin pehmeästi. Sama fiilis ohjauksessa, tätä on tuupattu vähemmän ajajan autoksi. Äänieristys on kyllä erinomainen, selkeästi vielä parempi kuin vitosessa. On vähän laiva.


Yhteenvetona: oma 530e on hemmetin hyvä auto. Tehoero 530d malliin on olematon ja diiselin kaasuvaste ei ole yhtä hyvä, lisäksi 530d on äänekäs. 540i on sitten jo selkeästi parempi vehje, äänimaailma on hienostunut ja voimaa löytyy. m550i on aivan uskomaton auto ja niin on hintakin. m550d sopii sitten niille jotka eivät paremmasta tiedä?

Ovat onnistuneet rengastuksessa hyvin. Kaikissa kitkat ja mun silmän mukaan ihan normaalia kumia, ei run-flättejä

Avatar
tmikki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Heinä 2010, 19:57
Auto: G30 530d xDrive
Paikkakunta: Alahärmä

Re: BMW G30 (uusi 5-sarja)

Viesti Kirjoittaja tmikki » 09 Helmi 2018, 16:24

lnaukkar kirjoitti:
09 Helmi 2018, 14:41
Yhteenvetona: oma 530e on hemmetin hyvä auto. Tehoero 530d malliin on olematon ja diiselin kaasuvaste ei ole yhtä hyvä, lisäksi 530d on äänekäs. 540i on sitten jo selkeästi parempi vehje, äänimaailma on hienostunut ja voimaa löytyy. m550i on aivan uskomaton auto ja niin on hintakin. m550d sopii sitten niille jotka eivät paremmasta tiedä?

Tuota 530d on äänekäs en kyllä allekirjoita, kun kävin kanssa muutama viikko sitten ajamassa näitä seinäjoella kiertueella
Varsinkaan kun et kertonut sellaista ajaneesi.
Ja nyt omaa ajettuani muutama sata kilometriä. Tosin 530e:tä en ole ajanut.
Mutta muuten arviot menee paikalleen paitsi etten X3:takaan ajanut.

Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 720
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Re: BMW G30 (uusi 5-sarja)

Viesti Kirjoittaja TJJ » 09 Helmi 2018, 16:49

tmikki kirjoitti:
09 Helmi 2018, 16:24
Tuota 530d on äänekäs en kyllä allekirjoita, kun kävin kanssa muutama viikko sitten ajamassa näitä seinäjoella kiertueella
Diesel on aina äänekäs. Ei se tosin maantieajossa Suomen asfalteilla haittaa/kuulu.

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 658
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW G30 (uusi 5-sarja)

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 09 Helmi 2018, 19:57

Laitat molemmat autot tyhjäkäynnille tai polkaiset kierrokset ylös, niin toinen on hiljainen ja toinen ei. Toinen on pehmeä ja toinen ei. Yllättävän iso ero kutosdiiselissä ja bensassa. Ja kyllä se sisään asti kantautuu, huomasin 630d GT koeajossa. Tietysti X3 oli huonommin eristetty.

Myös se voima tulee vähän eri tavalla moottorista ulos ja muutakin eroa oli, jonka johdosta bensa tuntui paremmalta. Tietysti myös eroa tehossa ja hinnassa :mus:

Tämä on bemareiden välistä vertailua, jos mittakeppi asetetaan toisaalle niin asiat muuttuu. Esimerkkinä mersun kutosdiiseliin verrattuna bemari on pehmeä ja erittäin miellyttävä.

Avatar
tmikki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Heinä 2010, 19:57
Auto: G30 530d xDrive
Paikkakunta: Alahärmä

Re: BMW G30 (uusi 5-sarja)

Viesti Kirjoittaja tmikki » 10 Helmi 2018, 09:46

Totta, ainahan paikallaan ja kiihdytettäessä diesel kuuluu mutta matka-ajossa kutosdiesel ei kapiiniin kuulu.

Itselle tuo 530e ei oikein sovi ajoprofiiliin kun täällä maalla asun ja kaikki matkat on aina matka-ajoja kauppareissuja lukuunottamatta. Mutta varmaan hieno auto ja käynkin jossain vaiheessa moisen koeajamassa.

Tuo 540i olisi mahtava peli, mutta poltttoaineen kulutus olisi varmaan iso (jos kohta tämän hintaisissa autoissa se ei nyt näyttelisi suurta erää)

Tuo m550d ei sytyttänyt (paitsi voima) isojen renkaiden ja alustan kovuuden takia. Sellaista pientä tärinää ja nypytystä ja näin vanhemmiten kaipaa jo pehmeämpää luxusta. Saksan baanalle huima peli. Oliko näissä se keinotekoinen ääni kaiuttimista kun tuntui äänekkäämmältä kuin tuo oma ja nuo muut dieselit jotka koeajoin tourilla.

Vastaa Viestiin