BMW G30 (uusi 5-sarja)

G30, G31
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Olisiko painolla eroa? Eli E60 on kevyt, F10 seuraavaksi ja G30 painavin...? (en jaksanut tarkistaa netistä)
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
bfi1864
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 07 Syys 2011, 07:12
Auto: F87 M2 LCI
Paikkakunta: Turku

salmol kirjoitti:Olisiko painolla eroa? Eli E60 on kevyt, F10 seuraavaksi ja G30 painavin...? (en jaksanut tarkistaa netistä)
G30 on n.100 kg kevyempi, kuin F10.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

bfi1864 kirjoitti:
salmol kirjoitti:Olisiko painolla eroa? Eli E60 on kevyt, F10 seuraavaksi ja G30 painavin...? (en jaksanut tarkistaa netistä)
G30 on n.100 kg kevyempi, kuin F10.
Erikoista. G30:ssä on 8 portainen vaihteisto kuten F10:ssäkin, se on tehokkaampi ja kevyempi joten sen pitäisi performoida paremmin kuin F10, eli ilmeisesti sitten jotenkin moottorin karttoja on muokattu niin että G30 toimii parhaiten 0-100 kmh mutta ottaa sitten takkiin 80-120 kmh vedoissa. Itse mieluummin olisin panostanut ohituskiihtyvyyteen enkä paikaltaan repäisyyn.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Onko nuo mittaukset kuinka virallisia?
Vai jonkun lehden kokoama ote testeistä?

Rengastus, keli, alustanpinta vaikuttaa jo paljon.

Jos tehtaan omat arvot kyseessä, niin sitten ok.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

gestapo kirjoitti:Onko nuo mittaukset kuinka virallisia?
Vai jonkun lehden kokoama ote testeistä?

Rengastus, keli, alustanpinta vaikuttaa jo paljon.

Jos tehtaan omat arvot kyseessä, niin sitten ok.
Mun käsityksen mukaan tuo sivusto (http://www.zeperfs.com) repii noita arvoja sekalaisista lähteistä. En välttämättä pitäisi täytenä totuutena. Mutta onhan se mahdollista, että jossain tilanteessa uusi 530d on hitaampi kuin vanha 530d. Kone on kuitenkin tuollainen kansan versio eikä mikään lippulaivamalli. Lehdistön hypeä kiinnostaa lähinnä kuinka G30 m550ix on nopeampi kuin F10 M5.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

gestapo kirjoitti:Onko nuo mittaukset kuinka virallisia?
Vai jonkun lehden kokoama ote testeistä?

Rengastus, keli, alustanpinta vaikuttaa jo paljon.

Jos tehtaan omat arvot kyseessä, niin sitten ok.
Eri lehtien mittaamia. 100km/h jälkeen ei pitäisi pitovaikeuksia olla[GRINNING FACE WITH SMILING EYES] kyllä nuo sitkeysmittaukset pitäisi aika vertailukelpoisia olla. Nelivedolla 0-100km/h on helppo toistaa.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

lnaukkar kirjoitti:
gestapo kirjoitti:Onko nuo mittaukset kuinka virallisia?
Vai jonkun lehden kokoama ote testeistä?

Rengastus, keli, alustanpinta vaikuttaa jo paljon.

Jos tehtaan omat arvot kyseessä, niin sitten ok.
Mun käsityksen mukaan tuo sivusto (http://www.zeperfs.com) repii noita arvoja sekalaisista lähteistä. En välttämättä pitäisi täytenä totuutena. Mutta onhan se mahdollista, että jossain tilanteessa uusi 530d on hitaampi kuin vanha 530d. Kone on kuitenkin tuollainen kansan versio eikä mikään lippulaivamalli. Lehdistön hypeä kiinnostaa lähinnä kuinka G30 m550ix on nopeampi kuin F10 M5.
Kone on uusi ja tehokkaampi. Ei pitäisi hävitä missään tilanteessa varsinkin kun vetopito on lähtöajan perusteella parantunut ja massaa vähemmän. Olisiko ollut yksilövika sitten..
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Tuolla tosiaan tulokset poimittu eri lehtien mittauksista. Eli ajat voivat heitellä suurestikin tilanteen mukaan. Olen melko varma, että uutuus on samoissa olosuhteissa nopeampi kuin vanha malli.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Bemmisti kirjoitti:Tuolla tosiaan tulokset poimittu eri lehtien mittauksista. Eli ajat voivat heitellä suurestikin tilanteen mukaan. Olen melko varma, että uutuus on samoissa olosuhteissa nopeampi kuin vanha malli.
Terveisin uuden G30:n omistaja [emoji23]
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
GranC
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 94
Liittynyt: 22 Huhti 2014, 19:33
Auto: F11 520dA M-sport
Yamaha R1 ratalelu

Nopean youtube vertailun perusteella F11 totta tosiaan on nopeampi. 0-200km/h kestää F11 530d noin 21s ja G30 530d:llä 22s. Tieteellinen mittaustapa ja virheprosentti lähentelee nollaa.

Olisi voinut lyödä melkein vetoa että G30 on "selkeästi" nopeampi.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Bemmisti kirjoitti:Tuolla tosiaan tulokset poimittu eri lehtien mittauksista. Eli ajat voivat heitellä suurestikin tilanteen mukaan. Olen melko varma, että uutuus on samoissa olosuhteissa nopeampi kuin vanha malli.
Kaipa autolehdet kattoo et olis suht tyyntä ja ym mittaa jopa molempiin suuntiin tuulen eliminoimiseksi. Muutenhan olosuhteet on suht samat.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Ihme tosiaan olisi jos tuo g30 530da ois hitaampi. Tuollainen 21 s 0-200 km/h repäisy f10:llä on täysi mahdottomuus ja vielä mahdottomampi f11. Jos siis puhutaan todellisista nopeuksista ja ajosta tasasella. Tuo aika vaatii vähintään 535da:n. Lehtien välillähän on järkyttäviä eroja. Esim. suomilehdet saa järkijään huonompia aikoja kuin esim. saksalaiset. Jenkkilehdistä nyt puhumattakaan. Salmonille mulla oli aikoinaan tuollainen 320da sillä 200 hv kitillä ja se oli oikeasti ihan eri auto suorituskyvyltään kuin tää nykyinen mopo g30. Jos taas vertaan tätä lci 520da:n niin tää taas vaikuttaa jonkun verran nopsemmalta kuin se. Eli uskoisin, että paino vaikuttaa suorituskykyyn kohtuu paljon.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Paino vaikuttaa suorituskykyyn vähenevässä määrin vauhdin noustessa. Ilmanvastus kun nousee nopeuden neliössä menee se vauhdissa vierinvastuksesta edelle - vanha nyrkkisääntö sanoo, että henkilöautolla 50/50 -jaolla mennään n. 80km/h vauhdissa, tarkan lukeman riippuen tietenkin autosta, rengastuksesta ja tienpinnasta. Käytännössä 0-100 -vedossa paino on iso tekijä, 100-200 -vedossa puolestaan ilmanvastus on niin paljon isompi tekijä, että paino on käytännössä jo merkityksetön.

Lisäksi täytyy muistaa, että käytännössä kiihtyvyys ei tule pelkästään huipputehosta tai edes vääntökäyrästä ja vastuksista (ne vierin- ja ilmanvastukset) vaan myös viiveistä (tai lähinnä niiden vähäisyydestä). Jos toisessa autossa on ohjelmoituna pehmeämpi lähtö (moottorinohjaus ei "avaa läppää" kerralla vaan rauhallisesti) voi siihen hukkua helposti sekunnin osia. Lisäksi esim. vaihtotapahtuman ero näkyy melko suoraan loppuajassa ja jos toiseen autoon on haettu pehmeämpää ja huomaamattomampaa vaihtoa, on siihenkin voitu uhrata sekunnin osia. Puhumattakaan, jos mittauksia tehdään manuaalivaihteisilla autoilla, jolloin kuljettajan suoritus vaikuttaa paljon. Lisäksi tosiaan mm. välityssuhteet (kokonais-, ei pelkästään vaihteiston, eli myös renkaan ulkokehä vaikuttaa) voivat tosiaan erota sopivasti suuntaan tai toiseen (vaikka Wonderi tähän kohta toteaakin, että 8-portaisesta löytyy aina sopiva vaihde, eikä vallan väärässä olekaan - helpommin sillä on alueella kuin 6-portaisella, mutta ei silti välttämättä optimikiihtyvyydellä). Tälläisistä jutuista saadaan helposti kasattua se sekunti tai jopa kaksi, joka hämmästyttävästi vie heikomman teho-/painosuhteen auton lievästi edelle.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

On varmaa ettei vaihteisto ole uudessa hidastunut (päinvastoin) ja viiveitä ei ole ohituskiihtyvyydessä kun mittaus on tuo nopeusväli. En usko myöskään sekunnin kymmenystä suurempaan eroihin välityksissä 8 portaisessa laatikossa ja +80km/h nopeuksissa (ja e60 nopein 6v laatikolla) ja uudessa moottorissa on muös laakeampi vääntö/tehokäyrä. Sportilla oletettavasti mitanneet.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Tuossa linkkiä Zeperfs vertailuun 530da F10/G30 :

http://www.zeperfs.com/duel3865-6654.htm

Kyllähän tuosta näkee selvästi, että G30 menee menojaan. Jostain kumman syystä ohituskiihtyvyydet huonompia tosiaan tuolla G30. Luultavasti G30 kohdalla ei ole testattu kuin muutama auto ja F10:n otanta suurempi. Tuo Zeperfs taitaa ilmoittaa suoritusarvoiksi keskiarvoja tjsp.

No tuoltahan tuo selvisi kun tarkemmin tutkaili eli F10 oli 4 lehden kooste ja G30 yhden.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

gestapo kirjoitti:Uusia malliversioita tulossa:

http://www.bimmertoday.de/2017/05/11/bm ... 0-und-g31/
Nyt näyttää koko moottoriarsenaali olevan kasassa. Ei yllätyksiä.

Suomalaiseen lompakkoon tietysti kiinnostavimpana 525d eli 231 hp
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Toi 525d ois varmaan hyvä kone. Onko kenelläkään tietoa et tuleeko tuohon B47 520da 190 hv powerkittiä? Luultavasti ei.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Ei vieläkään 518d...
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Bemmisti kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa et tuleeko tuohon B47 520da 190 hv powerkittiä? Luultavasti ei.
B47 moottoriin on odotettu powerkittiä myös aiempaan F10/F11 vitossarjaan. Varuste oli tulossa "saatavilla lokakuussa 2015" tms., mutta sitten volkkarin diesel-gate tapahtui ja se siitä. Saattaa olla sattumaa tai sitten ei.
Vastaa Viestiin