BMW G30 (uusi 5-sarja)

G30, G31
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

toukopouko kirjoitti:
lnaukkar kirjoitti:Mitäs muuten pitää ruksia, että tuossa 530e on sport+ driving mode? Oliko tuossa jotain omituista sport-vaihteiston kanssa kuten 330e?
Käsittääkseni 330e:ssä se ei ole kuin msportin yhteydessä. EOS onko sama homma 530e:n kanssa?
Tältä mun mielestä näyttää. Ja launch modea ei saa ollenkaan. Eli sama homma kuin 330e.

Kaikkein oudointa kuitenkin on se, että etäparkkeerausta ei saa 530e malliin.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Ajoin 520dx luxury line koeajokin. Tässä nyt jotain havaintoja.

- Sporttipenkit tuntui tukevammilta. Ehkä omat löystyneet käytössä.
- Sport-ratti erittäin hyvän tuntuinen. Selkeästi paksumpi ja pehmeämpi kuin F11 sport-ratti. Oman auton sport-ratti tuntui aika rimpulalta käteen tuon jälkeen. Vertaisin tuota uutta sport-rattia enemmänkin vanhaan M-sporttiin.
- Autossa oli Nokian R2 run-flat kitkat 18" vanteella, paineet 3 bar edessä ja 3.2 takana. Melua selkeästi vähemmän kuin omat saman kokoiset Nokian 8 nastat. Ehkä aavistuksen veteli urissa, epäilen että koska korkeat paineet.
- Automaattinen ratinkääntely oli aika turha. Ei toiminut tarpeeksi hyvin motarilla eikä varsinkaan taajamassa, koko ajan sai itse korjata ettei kolissut katukiveen. Pysyi tavallaan kaistalla mutta seilasi ihan miten sattuu. Ei jatkoon.
- Voimalinjan suhteen kaikki on tosi tuttua, en huomannut mitään eroa. Moottorikin kuulostaa samalta.
- Ovitaskuista ja se ratin alla olevan luukun takaa on tosiaan pehmustus hävinnyt. Hemmetti, oli hyvä paikka säilyttää parkkikiekkoa, ei kolissut.
- Laatufiilis sisäpuolella paljon parempi. Luxury linen alumiinilista näytti ja tuntui hyvältä. Keinonahka-kojelauta näyttää hyvältä.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Onko niin, että 530e mallilla ei saa vetää peräkärryä? Spekseissä peräkärryn painoksi merkitty (-) ja hinnastossa vakiovarusteista vetokoukkua ei voi valita
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Huivei kirjoitti:Onko niin, että 530e mallilla ei saa vetää peräkärryä? Spekseissä peräkärryn painoksi merkitty (-) ja hinnastossa vakiovarusteista vetokoukkua ei voi valita
jep, ei koukkua. 330e mallin kanssa kai spekuloitu tätä enemmän, sieltä löytyy varmasti keskustelua aiheesta.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Kävin ajamassa uuden 740e xDriven eilen ja saman huomasin tuosta "automaattiohjauksesta". Levoton ku mikä! Liekkö syynä loska tiemerknitöjen päällä ku vaelteli vai mikä. Jos polliisi olis ajanut perässä, niin olisin varmasti saanu antaa puhallusnäytteen heidän astmamittariinsa. En kyllä itsekään tuosta varusteesta maksaisi
Avatar
VeeMatti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 159
Liittynyt: 03 Joulu 2012, 21:03
Auto: F01 740D xDrive Individual
Paikkakunta: Espoo

Kävin tänään ajamassa uuden E mesen, tosin oli vaan 220D. Parantunut huomattavasti vanhasta joka ei sinällään paljoa vaadi.
Kokonaisuutena ihan ok, ohjaus oli jo hyvä+. Pikkasen pappamaisuutta jäljellä siellä sun täällä.
Ei mielestäni kuitenkaan vedä vertoja G30:lle.
Arvio: 9
Oma F10 tuntui edelleen hyvältä kun istahti rattiin koeajon jälkeen :lol:
Viimeksi muokannut VeeMatti, 18 Maalis 2017, 19:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
F01 740DA xDrive Individual
Exät:
F10 520DA, F10 520DA xDrive, F10 530DA
"Trust your instincts, be yourself"
Mopot:
Kawasaki H2SX SE "Kermit"

"Trust your instincts, be yourself"
jusape
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 150
Liittynyt: 01 Joulu 2010, 20:45
Auto: BMW F10 530d xDrive M Performance 2014

Mitäs mieltä olit suorituskyvystä? Sehän on hiukan 520d:tä nopeampi, ainakin viimeisessä DE Autobildissähän ne vertailtiin niin. Mites käyntiääni kaikenlaisessa ajossa? Ja alusta, oliko muuten mikä versio?

Olen toki molemmat ajanut mutta Mesen kyydistä on jo aikaa vierähtänyt. Olisi agendassa ajaa nuo peräjälkeen ja vetää johtopäätökset. Toki, ottaisin G30:een DDC:n jolla alustan mukavuus on kyllä vähintään Mesen mukavimman vakioalustan tasolla.
Avatar
VeeMatti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 159
Liittynyt: 03 Joulu 2012, 21:03
Auto: F01 740D xDrive Individual
Paikkakunta: Espoo

jusape kirjoitti:Mitäs mieltä olit suorituskyvystä? Sehän on hiukan 520d:tä nopeampi, ainakin viimeisessä DE Autobildissähän ne vertailtiin niin. Mites käyntiääni kaikenlaisessa ajossa? Ja alusta, oliko muuten mikä versio?

Olen toki molemmat ajanut mutta Mesen kyydistä on jo aikaa vierähtänyt. Olisi agendassa ajaa nuo peräjälkeen ja vetää johtopäätökset. Toki, ottaisin G30:een DDC:n jolla alustan mukavuus on kyllä vähintään Mesen mukavimman vakioalustan tasolla.
Toi 220D poltti takakumeja kaasulla liikennevaloista, ei välttämättä hyvä juttu.Muuten aika laiska.
Äänekäs se oli rengasmelun suhteen, tuuliäänet lähes nolla, koska tossa oli jotkut "erikoisPAKSUT" lasit lisukkeena.
Mersun 9 vaihteinen automaatti toimi muuten hyvin paitsi Sport + asennossa, jossa nykäisi raivostuttavasti kiihdytyksessä.
Äänet sisälle moottorista ja renkaista aika voimakkaat - yllättävän!
Sekalaiset mielipiteet lyhyen koeajon perusteella.
F01 740DA xDrive Individual
Exät:
F10 520DA, F10 520DA xDrive, F10 530DA
"Trust your instincts, be yourself"
Mopot:
Kawasaki H2SX SE "Kermit"

"Trust your instincts, be yourself"
Avatar
VeeMatti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 159
Liittynyt: 03 Joulu 2012, 21:03
Auto: F01 740D xDrive Individual
Paikkakunta: Espoo

Tänään oli koeajossa Volvon S90 isoin odotuksin.
Mallina D5 4WD "olevinaan" herkkuineen 81Keur!
Huomioita:
* Volvolla ei ole enää tarjota muuta kuin 4 zyl dieseliä - iso miinus
* toi 235hv moottori oli tosi laiska
* 8v automaatti iso pettymys - kaasua saa edelleen painaa niin että kierrokset vaan nousee + nykiminen
* alusta ihan ok
* ohjaus ihan ok
* sisätilat - jotenkin kiinalainen jenkkifiilis
* pelkkä kosketusnäyttö - todella hankala ja epäkäytännöllinen
* Haldex ei oo se juttu
* Sisämelu outo
* kattoluukun sisäverhoilun aukaisu manuaalinen - ei premium
Arvio 8-

Oma F10 sai suupielen edelleen virneeseen
F01 740DA xDrive Individual
Exät:
F10 520DA, F10 520DA xDrive, F10 530DA
"Trust your instincts, be yourself"
Mopot:
Kawasaki H2SX SE "Kermit"

"Trust your instincts, be yourself"
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

On sitä Volvoa joka puolella hehkutettu, joten hyvä nähdä kriittistäkin arviota.
Autolehtienkin koeajossa lähinnä kehutaan kaikkea mahdollista Volvossa.
Nettiautossa Citroen C5:n omistajat kehuivat autoa mukavaksi ja siitä innostuin tekemään
koeajolenkin. Ranskalaiset kyllä osaavat tehdä miellyttävän kabiinin ja jousituskin on kunnossa,
mutta heti kävi selväksi, että C5 on matka-auto eikä kaupunkiauto. Joku voi tietysti sanoa,
että ranskalaista autoa ei kannata mennä 50 metriä lähemmäksi, mutta kyllä kai niissä tekniikka
alkaa olla kunnossa, jälleenmyyntiarvo saattaa kyllä olla huonon puoleinen
Olen harkinnut vaihtoa pieneen näppärään kaupunkiautoon ja koeajoin Ford Fiestan ja Focuksen,
Citroen C3 ja C4, Volkkarin Golfin ja Skoda Octavian.
Mutta mutta, kyllä se rengasmelu sai perumaan pienet autot, oma Audi A6 3 litran moottorilla
tuntuu noiden jälkeen todella hiljaiselta. Fordien bensamoottorit olivat pirteitä, se on myönnettävä.
G30:n kävin koeistumassa ja olihan se kabiini siisti, mutta en nyt viitsi taas laittaa 20-25 k€ välirahaa.
Ennen Audia minulla oli 4 bemaria, joten bemari ei ehkä nyt tule kysymykseen, varsinkin kun näistä
bemarin uusista malleista tuntuu tulevan kommentteja, että melu on vain lisääntynyt.
No joo, eihän mulla mitään varsinaista syytä ole vaihtaa, mutta se kevät, se kevät. . .
3vo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 26 Tammi 2015, 17:32

Viime viikolla tuli ajettua 520d a xdrive business sport. Positiivinen fiilis jäi kyllä autosta :)
+ Hiton näppärän ja ketterän oloinen vitoseksi, ajossa ns kompaktimman oloinen kuin luulisi.
+ Alusta yllättävän jämäkkä. M-sport olisi vielä mukava kokeilla. En havainnut mitään vetelyä tässä.
+ Sisusta omaan silmään huomattavasti tyylikkäämpi kuin ennen. Penkit varsinkin.
+ Pysäköinti tutkat ja kamerat sekä näyttö.
+ Mittaristo.
- Ergonomia muuten hyvä, mutta nyky bemarimaisesti penkki vinossa etulampun suuntaan ja penkki hieman kapea, varsinkin selkänojasta vaikka palkeet täysin auki. Aikamoisille kynäniskoille nuo suunnitellaan jos ei tälläinen 80kg meinaa mahtua 5:sen penkkiin sisään. Jäisi ostamatta jo pelkästään tämän takia.
- Kuskin oikean jalan alla lattiassa kohouma jos nostaa jalan koukkuun penkin eteen vakkari päällä ajaessa.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Sama havainto jalkatilasta, jalat polkimilla asento on oikein hyvä, mitään muuta asentoa jaloille ei sitten oikein saakaan. Kolmosessa sama tilanne, kuvittelin että vitonen olisi tuntunut siitä kohdasta väljemmältä, mutta ei. Todennäköisesti G30:ssakin on lattiapellin ja pohjan muovikatteen välissä monta senttiä tilaa, sitä ei vaan jostain syystä ole haluttu antaa kuljettajan käyttöön.
ardilla
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 26 Kesä 2013, 14:53

Wonderi kirjoitti:Todennäköisesti G30:ssakin on lattiapellin ja pohjan muovikatteen välissä monta senttiä tilaa, sitä ei vaan jostain syystä ole haluttu antaa kuljettajan käyttöön.
Ettei olisi e-mallien korotettu lattia kyseessä. Esim. 330e:ssä lattia on tökerösti korotettu ja jalan lepuuttaminen on hankalampaa.

Lederhosen säästää joka paikassa eli yhdellä muotilla kaikki mallit on halvempaa.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

ardilla kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:Todennäköisesti G30:ssakin on lattiapellin ja pohjan muovikatteen välissä monta senttiä tilaa, sitä ei vaan jostain syystä ole haluttu antaa kuljettajan käyttöön.
Ettei olisi e-mallien korotettu lattia kyseessä. Esim. 330e:ssä lattia on tökerösti korotettu ja jalan lepuuttaminen on hankalampaa.

Lederhosen säästää joka paikassa eli yhdellä muotilla kaikki mallit on halvempaa.
Sama ilmiö on E60:ssa ja E90:ssakin, ja e-mallin akku on tavaratilan alla eikä kuljettajan alla.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Hyvää lukemista G30 uudistuksista ja järjestelmistä löytää teknisestä koulutusmateriaalista, joka löytyy toiselta foorumilta lontooksi http://g30.bimmerpost.com/forums/showth ... ?t=1364915

Materiaaliin on muuten merkitty, että G30 mallin valmistus kestää vuoteen 2024.

mm. Driving Assistance Systems -kuvaus on erityisen arvokas, sillä en ole mistään muualta löytänyt yksityiskohtaisia tietoja järjestelmän osien sisällöstä ja toiminnasta.

ote Active cruise control with stop&go uudistuksista G30 mallissa:
- Järjestelmä huomioi nyt autot myös viereisillä kaistoilla (nyt 3 kaistaa, ennen 1). Parantaa reagointia kun joku vaihtaa kaistaa oman auton eteen.
- Järjestelmä näkee nyt useamman auton omalla kaistalla. Järjestelmä reagoi edessä olevan auton edessä olevien autojen nopeuden muutoksiin esim. jarruttamalla ennen kuin edessä oleva auto ehtii edes jarruttaa.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Jokos täällä oli linkki Euro NCAP -kolaritestiin. Viiden tähden tulos, mutta ei ihan luokkansa paras.

http://www.euroncap.com/en/results/bmw/5-series/26656
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Markku J kirjoitti:Jokos täällä oli linkki Euro NCAP -kolaritestiin. Viiden tähden tulos, mutta ei ihan luokkansa paras.

http://www.euroncap.com/en/results/bmw/5-series/26656
Ja sitten exec summary miksi bemari ei yltänyt samoihin pisteisiin kuin Volvo S90: Bemarissa polven turvatyyny laukesi liian myöhään. Bemari ei automaattijarruta pysähdyksiin yhtä kovasta vauhdista kuin Volvo. Bemarissa vähemmän ajamista avustavia vakiovarusteita kuin Volvossa.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Tässä vähän vertailua G30 vs. aiemmat mallit.

0-100km/h sujuu odotetussa järjestyksessä.
Kuva

Ohituskiihtyvyys mittauksissa taas G30 jää edeltäjälle ja vauhdin kasvaessa E60 menee nopeammin. Mistähän syystä G30 hyytyy noin pahasti 100km/h jälkeen? Ilmanvastus? G30 Ilmanvastuskerroin on ennätysalhainen, mutta otsapinta alaa on G30 mallissa edeltäjiä suurempi, mutta luulisin kokonaisvastuksen olevan niin lähellä ettei voi selittää eroa. Erityisesti vertiailu F10 xdriveen kummastuttaa. Kevyempi ja tehokkaampi on hitaampi.
Kuva
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Onkohan ohituskiihtyvyystestit tehty vanhaan tapaan suurimmalle vaihteelle lukittuna, vai kickdownilla? Uudemmissa suurimman vaihteen välitys on pidempi kuin vanhoissa.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Wonderi kirjoitti:Onkohan ohituskiihtyvyystestit tehty vanhaan tapaan suurimmalle vaihteelle lukittuna, vai kickdownilla? Uudemmissa suurimman vaihteen välitys on pidempi kuin vanhoissa.
Noi tehdään nopeimmalla mahdollisella tavalla eli vaihteet vapaasti käytettävissä.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Vastaa Viestiin