BMW G30 (uusi 5-sarja)

G30, G31
Doppelniere
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 15 Helmi 2017, 20:45

lnaukkar kirjoitti: 09 Helmi 2018, 14:41 Yhteenvetona: oma 530e on hemmetin hyvä auto. Tehoero 530d malliin on olematon ja diiselin kaasuvaste ei ole yhtä hyvä, lisäksi 530d on äänekäs. 540i on sitten jo selkeästi parempi vehje, äänimaailma on hienostunut ja voimaa löytyy. m550i on aivan uskomaton auto ja niin on hintakin. m550d sopii sitten niille jotka eivät paremmasta tiedä?
Mistä tuo 530d ilmestyi mukaan yhteenvetoon "puskista" kun ei ollut koeajetuissa autoissa? Halusit vertailla aiempiin kokemuksiin kyseisestä mallista?

Mihin laittaisit tuon 630d:n tuossa joukossa?
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Doppelniere kirjoitti: 10 Helmi 2018, 11:38 Mistä tuo 530d ilmestyi mukaan yhteenvetoon "puskista" kun ei ollut koeajetuissa autoissa? Halusit vertailla aiempiin kokemuksiin kyseisestä mallista?

Mihin laittaisit tuon 630d:n tuossa joukossa?
Joo ihan aiheesta voi kommentoida, että mun mielipide 30d osalta on tuossa eniten värittynyt noista viimeisistä X3 ja 6 GT kokemuksista.

Ei nyt kuitenkaan poista sitä, että vielä tilausvaiheessa mietin, että ottaisin 30d koneen hetkessä yli tämän 30e-voimalinjan, mutta enää en ole samaa mieltä. Nyt haaveilen isommasta bensasta. Lisäksi "tärkein" eli 30d vs 30e kiihtyvyys --- ei siinä ole juuri mitään havaittavaa eroa. Tietysti jos vertaa takavetoa ja nelivetoa liukkaalla niin yö ja päivä, mutta pitävällä alustalla ihan se ja sama.

630d näyttää hyvältä, mutta sen ajokokemuksesta tuli mieleen enemmän 7-sarja kuin 5-sarja. Ei ole missään määrin sporttinen alustaltaan, ohjaukseltaan eikä moottoriltaan, ainakaan vielä tuon 30d koneen kanssa. Siinä missä X3 30d reagoi pedaaliin ärhäkästi ja koko auto niiasi jokaisessa kiihdytyksessä, niin 630d oli erittäin sivistynyt ja eleetön kulkine.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Tuli tässä mietittyä että kuinka nämä adaptiiviset led valot toimii oikein? Eli jos on ne parhaimmat valot jotka itse käänteelee valokuviota. Niin saako sen laitettua myös niin että ei kääntyile mihinkään valot vaan että on ihan perinteiset valot ja voit myös vaihtaa itse pitkät päälle kun haluat?
Eli saako niitä käytettyä myös niin kuin ihan perinteisiä valoja, ei mitään automaattisesti kääntyileviä kuvioita.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

BMW e90 kirjoitti: 22 Helmi 2018, 12:54 Tuli tässä mietittyä että kuinka nämä adaptiiviset led valot toimii oikein? Eli jos on ne parhaimmat valot jotka itse käänteelee valokuviota. Niin saako sen laitettua myös niin että ei kääntyile mihinkään valot vaan että on ihan perinteiset valot ja voit myös vaihtaa itse pitkät päälle kun haluat?
Eli saako niitä käytettyä myös niin kuin ihan perinteisiä valoja, ei mitään automaattisesti kääntyileviä kuvioita.
Kyllä.

Laitat valovivun ratin vasemmalta puolelta pakotettuun "ajovalot päällä" -asetukseen. Tämä poistaa valokuvion mukautumisen nopeuden, ratin asennon ja liikennetilanteen mukaisesti (navin tiedot). Normaalisti auton valoja pidetään A-asennossa, joka tarkoittaa että valojen mukautuminen on päällä ja että huomiovaloja ja ajovaloja käytetään automaattisesti hämäryyden perusteella.

Kaukovalot voit pakottaa päälle ja pois "tyhmästi" tuosta edellisestä huolimatta aina. Tapahtuu vilkkuviikseä vetämällä eli täysin normaalisti. Saman viiksen päässä on nappi, josta saat pitkien valojen automatiikan päälle/pois.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

lnaukkar kirjoitti: 22 Helmi 2018, 13:28..Normaalisti auton valoja pidetään A-asennossa, joka tarkoittaa että valojen mukautuminen on päällä ja että huomiovaloja ja ajovaloja käytetään automaattisesti hämäryyden perusteella...
Eli jos haluaa takavalot päälle aikaisemmin kuin automaatti niin päättäisi, täytyy kääntää valot pakko-päälle asentoon, jolloin adaptiivisuudestakin joutuu luopumaan.

Ja jos adaptiivisuuden haluaa pimeällä päälle, valokytkin käänettävä takas auto asentoon. Onpas vaivatonta, kätevää ja helppo muistaa ;)
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Havis kirjoitti: 22 Helmi 2018, 17:23 Eli jos haluaa takavalot päälle aikaisemmin kuin automaatti niin päättäisi, täytyy kääntää valot pakko-päälle asentoon, jolloin adaptiivisuudestakin joutuu luopumaan.
Ja jos adaptiivisuuden haluaa pimeällä päälle, valokytkin käänettävä takas auto asentoon. Onpas vaivatonta, kätevää ja helppo muistaa ;)
Anna vaan olla A-asennossa normaalisti, vuodessa tulee noin kolme päivää kun takavalot joutuu sytyttämään käsin (jos syttymisen kynnysraja on samaa luokkaa kuin muissakin Bemareissa). Tai sitten koodauta takavalot palamaan jatkuvasti.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Sijaisautona uuden karhea G31 520dx jossa ainoana varusteena business navi.

Aika törkeää halpuutusta! Yllä business nav näyttö ja alla mun professional. Hemmetin rumat reunat tökätty. Muuten näyttäisi ihan yhtä hyvältä. Kuva ei ole aivan yhtä tarkka ja kirkas, mutta menettelee.

Kuva

Kuva



Samaten mittaristo on kokonaan digitaalinen (?? tai näyttää nopealla vilkaisulla siltä), mutta grafiikat on surkeutettu. Vertailuna alla mun omasta.

Kuva

Kuva



No tässä oppii taas arvostamaan varusteita.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Tuosta mittaristosta olen kyllä niin samaa mieltä. Vakiomittaristo on suorastaan karsea! Grafiikka surkeaa verrattuna black panel mittaristoon.
Itsellä ehdoton varuste toi parempi mittaristo.
320dA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Elo 2010, 13:57

G30 alustavasti kiikarissa seuraavaksi työsuhdeautoksi. Olin katsovinani hinnastoa selaillessani, että hinnat olisivat nousseet merkittävästi tuoreimpaan hinnastoon (1.3.2018). Myös päästöt vaikuttaisivat nousseen. Onko jollain vanhempaa hinnastoa jemmassa, jotta voisi tehdä vertailua?
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

320dA kirjoitti: 07 Maalis 2018, 22:10 G30 alustavasti kiikarissa seuraavaksi työsuhdeautoksi. Olin katsovinani hinnastoa selaillessani, että hinnat olisivat nousseet merkittävästi tuoreimpaan hinnastoon (1.3.2018). Myös päästöt vaikuttaisivat nousseen. Onko jollain vanhempaa hinnastoa jemmassa, jotta voisi tehdä vertailua?
Onhan nuo näköjään nousseet vähintään 500 euroa ja parhaimmillaan tuhansia isommissa koneissa. Diiselien päästöt nousseet (esim. G30 520dx 119->129). Diiselien uudet päästöarvot näkyy sitten tietysti lisävarusteiden hinnassa myös. Bensoilla näyttäis olevan päästöarvot hinnastossa ennallaan, mutta lähtöhinnat pomppasi silti yhtälailla.

Sitä en tiedä mitä vanhalla hinnastolla tässä tekee kun niitä hintoja ei takaisin saa.
320dA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Elo 2010, 13:57

lnaukkar kirjoitti: 07 Maalis 2018, 22:54
Sitä en tiedä mitä vanhalla hinnastolla tässä tekee kun niitä hintoja ei takaisin saa.
Lähinnä olisi kiinnostanut saada tukea että nousivatko hinnat ja päästöt tosiaan vai kuvittelinko omiani, mutta vahvistitkin sen jo.

Mutta tuo päästöjen reipas nousu ihmetyttää dieseleissä. Mistähän tuo voisi johtua? Onko BMW siirtynyt jo WLTP-päästömittaukseen?
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Oikeilla jäljillä olet! Saksan konfiguraattori paljastaa, että dieseleiden päästöarvoissa on nyt merkintä WLTP-standardin mittauksesta.

Bensat ja Plug-in hybridi 530e käyttävät yhä NEDC-standardin vanhoja arvoja .. niiden päästöt varmaan siis nousevat tässä vielä loppukevään/kesän aikana kohdalleen. Ehkä hintoja tuupattiin ylös nyt jo valmiiksi, saas nähdä.

Mutta sitten toisaalta on huhuttu, että kesällä/syksyllä tulisi jo uusia versioita koneista, ainakin diiseleitä, jotka laskisivat taas hieman päästöjä.

Suomessa sitten nautitaan tämän hedelmistä kun autoverolliset hinnat seilaavat ylös ja alas.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Syksyllä tulee ainakin riisselistä uudistettu versio b47tu1. Siinä sitten päästöt ja kulutus taas vähän pienemmät. Käytännössä ei varmaan mitään eroa huomaa kulutuksessa.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Eikös jossain lupailtu että NEDC->WLTP muutos kompensoitaisiin verotaulukoihin, että samanlaisena pysyvän auton verotus ei nousisi?
tmikki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 15 Heinä 2010, 19:57
Auto: G30 540i xDrive
Paikkakunta: Alahärmä

Tuli heitettetyä ensimmäistä vähän pitempää reissua viimeviikon talvilomalla joten autossa tuli istuttua.

Kuten täälläkin todettua istuinlämmittimet lämpeävät hitaammin, ja olisiko automaatilla tuon tarkoitus kytkeytyä automaattisesti pois? Itse en persettä niin kauan pystynyt grillaamaan vaan sammuttelin käsin. Ja tuon automaatin otin muutenkin pois koska hetkenkin pysähdys ja liikkeelle niin taas on lämppärit päällä.

Ratinlämmitys nopea ja tehokas ja automaatille samat kuin istuimiin.

xDriven erinomaisuutta en päässyt toteamaan koska tiet kuivat ja paljaat (-15-20c)
Suuntavakavuus todella hyvä vaikka todella kovat tuulet menen tullen (xDrive?)

Kerran navi sekoili Riikassa kun käski kääntyä "seuraavasta vasemmalle" ja kun tulin risteykseen niin "käänny oikealle".
Tuli muutaman korttelin pyöritys että saatiin suunta oikeaksi.

Kulutus ajotietokoneen mukaan 6.0l/100km ajomatkaa n. 2000km ja nopeutena Balttian 90-100km/h.
Liikenne aika hiljaista, mitä nyt rekkakolonneja ohiteltiin välillä reippaastikkin.

Autohan pelasi kuin ihmisen mieli ja onhan tämä mahtava matka-auto :thuup:

Hotellin aamupalalla puhelimella auto lämpiämään ja hypätä lämpimään autoon :)

Eipä näitä G30:siä paljon Balttiassa näkynyt.
jbmr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Maalis 2018, 23:02

lnaukkar kirjoitti: 08 Maalis 2018, 08:22 Oikeilla jäljillä olet! Saksan konfiguraattori paljastaa, että dieseleiden päästöarvoissa on nyt merkintä WLTP-standardin mittauksesta.

Bensat ja Plug-in hybridi 530e käyttävät yhä NEDC-standardin vanhoja arvoja .. niiden päästöt varmaan siis nousevat tässä vielä loppukevään/kesän aikana kohdalleen. Ehkä hintoja tuupattiin ylös nyt jo valmiiksi, saas nähdä.

Mutta sitten toisaalta on huhuttu, että kesällä/syksyllä tulisi jo uusia versioita koneista, ainakin diiseleitä, jotka laskisivat taas hieman päästöjä.

Suomessa sitten nautitaan tämän hedelmistä kun autoverolliset hinnat seilaavat ylös ja alas.
Wonderi kirjoitti: 08 Maalis 2018, 15:23 Eikös jossain lupailtu että NEDC->WLTP muutos kompensoitaisiin verotaulukoihin, että samanlaisena pysyvän auton verotus ei nousisi?
Joitakin poikkeuksia lukuunottamatta kaikilla uusilla autoilla pitää olla WLTP-standardin mukainen päästöarvo tämän vuoden syyskuusta alkaen.

Nykyiset NEDC:n mukaiset verotaulukot muutetaan kyllä WLTP:n mukaisiksi, mutta siihen liittyy yksi iso mörkö, josta ei liiemmin puhuta. Siinä on nimittäin parin vuoden siirtymäaika ennen kuin taulukot muuttuvat. Siirtymäajan aikana autot testataan WLTP:llä ja testitulokset muunnetaan NEDC päästöarvoiksi Virallisella Pulauttimella (https://co2mpas.io). Koska kyseessä on puhtaasti matemaattinen muunnos, niin päästöarvot eivät ole 1:1 aiempien NEDC-standardin mukaisten mittausten kanssa. Esimerkiksi noissa dieseleissä ne on nyt pääsääntöisesti nousseet ja vastaavasti myös verot ovat nousseet.

Tuohan tulee siis lähikuukausina päivittymään myös bensa- ja hybridimalleihin, joista veikkaan vahvasti etenkin pienten bensaturbojen päästöjen nousevan.

Edit: Jos Virallisen Pulauttimen antama tulos on yli 4% pieleen aiemmasta NEDC-päästöarvosta, niin suoritetaan vielä fyysisiä testejä. Niissä kuitenkin käytetään tiukennettua testausjärjestelyä, jonka vuoksi nyt noissa dieseleissä vaikuttaa päästöt nousseen reilusti enemmän kuin tuon 4%. En tiedä miten siirtymäaikana toimitaan sitten sellaisten tulevien mallien kanssa, joilla ei ole aiempaa NEDC-päästöarvoa ollenkaan.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Jos on winter paketti niin mites se nyt menee...eli ladataan kännykkään connected appi ja sit se liitetään autoon. Sitte pitääs saada webasto kännykällä käyntiin. Maksaako tämä kenties jotain et saa tämän webaston käynnistämisen kännykällä toimimaan. Muita ominaisuuksia en kaipaa.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

BMW e90 kirjoitti: 10 Maalis 2018, 22:40 Jos on winter paketti niin mites se nyt menee...eli ladataan kännykkään connected appi ja sit se liitetään autoon. Sitte pitääs saada webasto kännykällä käyntiin. Maksaako tämä kenties jotain et saa tämän webaston käynnistämisen kännykällä toimimaan. Muita ominaisuuksia en kaipaa.
Ei maksa. No ehkä dataa menee hiukan..
Winter tarjouspaketin mukanahan tuli myös se kosketusnäytöllinen avain. Sillä myös saa weban päälle.

Tuo avain ottaa muuten aika hyvin yhteyden autoon. Pitäis kokeilla kuinka kaukaa se yhteyden ottaa.
Ei kai siinä mitään simmiä ole?
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

BMW e90 kirjoitti: 10 Maalis 2018, 22:40 Jos on winter paketti niin mites se nyt menee...eli ladataan kännykkään connected appi ja sit se liitetään autoon. Sitte pitääs saada webasto kännykällä käyntiin. Maksaako tämä kenties jotain et saa tämän webaston käynnistämisen kännykällä toimimaan. Muita ominaisuuksia en kaipaa.
Puhelimesta kätevin ja toimii mun havainnon mukaan 100%. Sieltä myös helpointa muokata ajastuksia eli mikä päivä, mihin aikaan viikkokalenteria.

gestapo kirjoitti: 11 Maalis 2018, 07:02 Winter tarjouspaketin mukanahan tuli myös se kosketusnäytöllinen avain. Sillä myös saa weban päälle.

Tuo avain ottaa muuten aika hyvin yhteyden autoon. Pitäis kokeilla kuinka kaukaa se yhteyden ottaa.
Ei kai siinä mitään simmiä ole?
Mun mielestä siinä Display Key -avaimessa sama kantama kuin normaalissa. Kerran parkkihallissa autolle kävellessä tutkin, että milloin avain lopettaa herjaamasta "kantaman ulkopuolella" .. suunnilleen samalta vaikutti kuin tavallisen avaimen kanssa.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Pitääpä tässä kun ehtii ladata se connected appi kännykkään. Vielä kun lämmittäis moottorinkin nii hyvä olis. En kyllä ymmärrä miks bemarilla on näin.
Onko muuten porukka jo modannut niin että lämmittää moottorin? btcf foorumilla oli ainakin yks niin tehnyt ja toimii. Helppo vielä toteuttaakkin. noin 15min homma.
Vastaa Viestiin