BMW G30 (uusi 5-sarja)

G30, G31
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Bemmisti kirjoitti:Renkaat voi tosiaan vaikuttaa tuossa paljonkin. Mulla itsellä omassa nelikko passatissa juurikin samanlaiset contin kitkat ja menee tosi vakaasti ja hiljaisempikin tuo on kuin g30 noilla r2 rft. Muutenkin uusi passat äänieristelaseilla on erittäin hiljainen. Eli nyt tiedänkin mitkä talvirenkaat omaani ensi talveksi hankin. Mietin tuota auton kylmyyttä oisko siihen voinut vaikuttaa se idriven säätö? En tajunnut sitä katsoakaan. Tehkääs testejä kellä jo tuollainen 520d on. Vai onko se weba ihan pakollinen varuste jos tällä kovilla pakkasilla aikoo ajella. Joskus mulla oli f30 320 da ja se oli todella lämmin ilman mitään webastoakin.
Onko G30 autossa vielä sähkövastukset ilmakanavissa? Mulla on LCI F11 520d ja kabiiniin puskee lämmintä tommosilla pikkupakkasilla ihan hetkessä myös kylmästartin jälkeen. Tietysti tuollaisessa koeajoautossa voi olla ilmanvaihdon säädöt ronkittu ihan miten sattuu.

Mulla on omassa sama kone eli tuo B47 190 hp diesel ja se lämpenee comfort-ajomoodilla todella hitaasti, varsinkin keskusta- tai taajama-ajossa. Vasta maantieajo siirtää lämpömittarin ylös. Sportilla lämpenee ja pysyy lämpöisenä myös hitaassa ajossa. Mun mielestä koneen ominaisuus.
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Uskoisin, että sähkövastukset löytyy. Oma F10LCI oli juurikin tuolla B47 koneella. Ei siinäkään moottorinlämmöt kummaset olleet. Jos pakkasta oli esim. 25-30 niin lämmöt ei menneet tappiinsa vaikka olisin ajanut 100 km. Muuten auto oli erittäin lämmin kun tehdas weballa oli. Tuntu, että se alkoi puhkumaan lämpöä todella nopsaan. Hitto kun en muista mikä vaikutus tossa F30 oli sillä keskikonsolin lämmityssäätimen punaselle pyöräyttämisellä. Ikään kuin olisin joskus lukenut, että jos se ei ole punasella niin PTC-elementit ei lähde päälle? Voin muistella omiani tuon suhteen.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Äsken poikkesin kaupassa, ja auto yön yli parkissa pihalla.
No pakkasta ollut yöllä max.-15 ja auto käyntiin. Kilometri kauppaan ja lämmintä puskee.
Vastukset siellä on.
Nykyään tuo auton lämpömittari kertoo koneen nesteen lämmön, F10 öljyn lämmön.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Gestapo kokeile säätää sieltä valikosta tota lämmitystä. Ainakin tuo yksilö millä viimitteeksi ajoin oli äärimmäisen hidas lämpenemään. Uskoisin että josta säädöstä on pakko olla kyse.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

No nyt ajettu aamutuimaan parisataa kilometriä työpaikalle -20 pakkasessa.
Noiden keskisuuttimien tehdasasetus on keskellä/kylmää/kuumaa yhtäpaljon. Toki kylmällä ilmalla työntävät kuumaa.

Suoraa verrokkia F10:n ei ole, koska en lähtenyt sillä koskaan suoraan kylmänä liikeelle. Oli aina sisälämppäri ja moottorilämmitin aina päällä ennen lähtöä.

Moottori lämpeni normaalilämpötilaan tasan 20min. Elikkäs lämpiää hyvin.
Hudin kohdalle tuulilasiin kuskin näkökenttään heti lähdettyä tuli outo huurrekohta, joka poistui kun auto lämpeni ja puhallinta sääti. Ei saisi tuollaista olla.

Tuo HUD ja navi tuntuu turhilta varusteilta, en ruksisi niitä jollei olisi puolipakko, kuten nyt saadakseen joitain hyviä varusteita. Hudi hätiritsee näkökenttää turhan paljon vaikka on säädetty alas. Ehkä siihen tottuu.

Navi taas häviää halvalle Tom Tomille reilusti, paitsi ulkonäössä. Ei kameratolppia ja ääni ihmeellinen Robottinainen kökkö suomella.

Mutta oudoin tilanne oli kun sammutin auton työpaikan pihaan, pakkasta -17, niin flekti alkoi jäähdyttämään moottoritilaa avaten munuaisten "sulkurivat". Tuota kesti peräti 10min!! Ja matkanopeus oli ihan rajoitusten mukaan. F10:ssä tuota flektin ääntä ei kuulunut edes helteillä. Tuo moottorihan on "kapseloitu", ainakin se on kunnolla lämmin.

Vielä adap.ajovaloista. Ovat erinomaiset, ruksikaa ihmeessä nuo varusteisiin jos vähänkin ajatte muualla kuin pelkässä kaupungissa. Kantamaa suoralla varmaan helposti 400metriä! ja mukautuu muuhun liikenteeseen loistavasti ja tarkasti.

Tässä nyt muutama havainto , taas.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Tuohan kuulostaa hyvältä jos normilämpöön jaksoi kivuta 20 asteen pakkasilla. Miten sun auto muuten lämpesi sisältä? Miten nopsaan alko suuttimista tulla lämmintä ilmaa. Kokeile ihan piruuttaas säätää noita asetuksia et onko niillä mitään vaikutusta?
Viimeksi muokannut Bemmisti, 07 Maalis 2017, 12:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Ainiin rengaspaineet näkyy idrivessä niin kuin ennenkin, mutta nyt näytti olevan lisänä ominaisuus mikä näytti ihannepaineet ja ne vaihtui kun autolla oli hetken ajanut. Eli näyttö otti huomioon renkaiden lämpenemisen.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

gestapo kirjoitti: ...

Moottori lämpeni normaalilämpötilaan tasan 20min. Elikkäs lämpiää hyvin.
...

Mutta oudoin tilanne oli kun sammutin auton työpaikan pihaan, pakkasta -17, niin flekti alkoi jäähdyttämään moottoritilaa avaten munuaisten "sulkurivat". Tuota kesti peräti 10min!! Ja matkanopeus oli ihan rajoitusten mukaan. F10:ssä tuota flektin ääntä ei kuulunut edes helteillä. Tuo moottorihan on "kapseloitu", ainakin se on kunnolla lämmin.
Kuulostaa siltä että sulla oli hiukkaspoltto menossa kun auton sammutit. Samoin toimii mun oma F11 tuossa tilanteessa. Myös koneen lämpeneminen kuulostaa hyvin tutulle.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

lnaukkar kirjoitti:
gestapo kirjoitti: ...

Moottori lämpeni normaalilämpötilaan tasan 20min. Elikkäs lämpiää hyvin.
...

Mutta oudoin tilanne oli kun sammutin auton työpaikan pihaan, pakkasta -17, niin flekti alkoi jäähdyttämään moottoritilaa avaten munuaisten "sulkurivat". Tuota kesti peräti 10min!! Ja matkanopeus oli ihan rajoitusten mukaan. F10:ssä tuota flektin ääntä ei kuulunut edes helteillä. Tuo moottorihan on "kapseloitu", ainakin se on kunnolla lämmin.
Kuulostaa siltä että sulla oli hiukkaspoltto menossa kun auton sammutit. Samoin toimii mun oma F11 tuossa tilanteessa. Myös koneen lämpeneminen kuulostaa hyvin tutulle.
Ok.
Aiemmat vitoset ei vaan koskaan tuota tehnyt, että ois asian huomannut.
Työntääkö tuo flekti ilmaa hiukkaspoltossakin moottoriin päin, nimittäin melkoinen puhuri moottoritilassa kävi kun pellin aukaisi.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Bemmisti kirjoitti:Tuohan kuulostaa hyvältä jos normilämpöön jaksoi kivuta 20 asteen pakkasilla. Miten tus auto muuten lämpesi sisältä? Miten nopsaan alko suuttimista tulla lämmintä ilmaa. Kokeile ihan piruuttaas säätää noita asetuksia et onko niillä mitään vaikutusta?
Ihan ok lämpesi, en kiinnittänyt mitään erikoista huomiota siihen.
Säädin kyllä noita keskisuuttimien asetuksia, mutta kait niillä jotain vaikutusta oli. Automaattihan suuntaa tuota tuuletusta alussa pelkästään ikkunoille ja sitten enempi muualle.

Seuraavan kerran auton rattiin pääsee vasta Perjantaina. Tutkitaan sitten enempi jos muistaa. :thuup:
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

gestapo kirjoitti: Työntääkö tuo flekti ilmaa hiukkaspoltossakin moottoriin päin, nimittäin melkoinen puhuri moottoritilassa kävi kun pellin aukaisi.
Juu. Olis muuten aika kova homma tuulettaa ajoviimaa vastaan... Poltto kun tapahtuu liikkeelläkin ollessa.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Tänään taas käyty koeajolla. Tosiaan jos idriven säätö kylmällä niin vedontunnetta tulee siihen vaihteensiirtimen pintaan. Varsinkin jos keskisuuttimet suunnattuna siihen. Kyllä tuolla tarkenee muttei kyllä huippulämpimäksikään voi autoa kehua. Eli kokeillaan pärjätä ilman webastoa. Yllättävää oli se, että nyt tässä autossa oli 18 tuuman r2 RFT ja vaikutti, että ajettavuus on parempi ja melutasokaan ei ollut mielestäni noussut. Ikään kuin ohjauksen tahmaisuus olisi vähentynyt ja tiekatkotkaan ei tuntuneet niin pahoilta. En ymmärrä mistä moinen johtuu.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Itse kävin tänään koeajelemassa Hämeenlinnan Autokeskuksessa olevan 520xDrive automaatin. Siinähän on M-sport, nahkasisusta, iso navi, digitaalinen mittaristo, LED-valot jne. Huomioita:

- On laadukkaan oloinen auto. Sisusta erivärisillä tikkauksilla on todella hieno. Eteenpäin on menty F10:stä
- Paitsi --> "luisu" kojelauta ja läpyskä navi ei istu silmään. On vanhaan ja jämäkämpään kojelautaan nähden kuin kynäniskainen sisustusmetroseksuaali vs. paikallisen noheva portsari
- M-sport alusta ei ole minun juttu. Ei edes noilla 18" kitkoilla
- Sporttipenkit ihan asialliset - sain itselleni hyvän asennon, mutta eihän noilla ilman ilmastointia mitään tee. Ja ristiselän tuen säätöä eivät olleet autoon ruksineet
- Paksu M-Sport ratti on cool. Helvata kun en omaan sitä aikanaan valinnut ja nyt puristelen nromin Sportratin ohutta kehää...
- Myöskään hiplattava iDriven näyttö ei minua kiinnosta. Rulla on parempi. IDrive itsessään on taas iso kehitysaskel F1x:ään nähden. Hieno on
- Myöskin tuo Black Panel mittristo on hienompi kuin F10:ssä
- Ohjauksen tahmeuden huomasin minäin. Mikähän lie syynä?!
- Voimlinjassa en tietysti havainnut mitään eroa omaani nähden. Omassa se 10hp ja 20Nm enemmän Performance kit:in takia, mutta eihän se tunnu missään

Yhteenvetona voin sanoa, että auto on kokonaisuutena mennyt eteenpäin. Kun sitten istuin omaan F10:iin koeajon jälkeen niin tunne oli sama kuin F10:stä olisi mennyt E60:een. Mutta mahdollinen F10 520xDrive vaihto G30 520 xDrive ei herätä sitten pienintäkään ostokiimaa. Ja muut ostokiimat sitten tappaa varustellun 530:n hinnan meneminen lähelle (itse asiassa yli) 100kEuroa...
Viimeksi muokannut VolvostaBemariin, 08 Maalis 2017, 08:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Videolta näkyy hyvin farkun takapoksin muutokset. Tuttua ja pieniä mutta käteviä muutoksia.

https://youtu.be/Hvr1wYB5wuU?t=38
GranC
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 94
Liittynyt: 22 Huhti 2014, 19:33
Auto: F11 520dA M-sport
Yamaha R1 ratalelu

G30 Alpina B5 julkaistu. 608hv sedan tai farkku.

http://g30.bimmerpost.com/forums/showth ... ?t=1361121

Jos olisi löysää voisihan tuon farkun investoida.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

gestapo kirjoitti: Tuo HUD ja navi tuntuu turhilta varusteilta, en ruksisi niitä jollei olisi puolipakko, kuten nyt saadakseen joitain hyviä varusteita. Hudi hätiritsee näkökenttää turhan paljon vaikka on säädetty alas. Ehkä siihen tottuu.

Navi taas häviää halvalle Tom Tomille reilusti, paitsi ulkonäössä. Ei kameratolppia ja ääni ihmeellinen Robottinainen kökkö suomella.

Mutta oudoin tilanne oli kun sammutin auton työpaikan pihaan, pakkasta -17, niin flekti alkoi jäähdyttämään moottoritilaa avaten munuaisten "sulkurivat". Tuota kesti peräti 10min!! Ja matkanopeus oli ihan rajoitusten mukaan. F10:ssä tuota flektin ääntä ei kuulunut edes helteillä. Tuo moottorihan on "kapseloitu", ainakin se on kunnolla lämmin.

Vielä adap.ajovaloista. Ovat erinomaiset, ruksikaa ihmeessä nuo varusteisiin jos vähänkin ajatte muualla kuin pelkässä kaupungissa. Kantamaa suoralla varmaan helposti 400metriä! ja mukautuu muuhun liikenteeseen loistavasti ja tarkasti.

Tässä nyt muutama havainto , taas.
Sulla on ilmeisesti Innovation-paketti autossa? Jos ajatellaan että pärjäisi ilman HUDia niin tuosta paketista ei välttämättä kannata ruksia erikseen kuin nuo adaptiiviset ajovalot ja black panel mittariston. Säästöä tulisi noin 1300e.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

^
Kyllä on tuo innovation paketti.
1300€:lla sais Display key avaimen, Driving assistant, Parking as.plus, eleohjaus ja Hudin.

-Tuo avain ihan turha, kännykkä sovellus parempi ja monipuolisempi.
-No Hudista on itse kullakin omat käsitykset. Itse en vielä innostunut.
-Driving as. sisältää mielestäni ihan hyvät turvavarusteet, jotka kyllä on jo halvoissa muissa merkeissä vakiona.
-Parking as.plus hyvä varuste ja tuo eleohjaus. Tämä oma mielipide.
Niin ja tuo Driving as. tuo vielä nopusrajoitusmerkkien ja ohituskieltomerk.näytön. Kait pelkkä Hudikin.
Paljonhan tuolla 1300:lla saa. Nää on näitä...
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

^Juurikin nuo parking assistant plus ja eleohjaus kiinnostaisi kokea livenä omassakin autossa joskus. Hudia en ole ex-autosta kaivannut lainkaan. Taitaa olla että Innovation-paketti kuitenkin kannattaa ottaa vaikka siinä onkin osaksi noita itselle turhia juttuja.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Mitäs muuten pitää ruksia, että tuossa 530e on sport+ driving mode? Oliko tuossa jotain omituista sport-vaihteiston kanssa kuten 330e?
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

lnaukkar kirjoitti:Mitäs muuten pitää ruksia, että tuossa 530e on sport+ driving mode? Oliko tuossa jotain omituista sport-vaihteiston kanssa kuten 330e?
Käsittääkseni 330e:ssä se ei ole kuin msportin yhteydessä. EOS onko sama homma 530e:n kanssa?
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Vastaa Viestiin