Sivu 6/8

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 09 Helmi 2018, 20:51
Kirjoittaja Eqro
Ilmeisesti pistokehybridi tulossa sittenkin täyssähköversion lisäksi: https://www.motor1.com/news/229988/bmw- ... hev-spied/ Saa nähdä tuleeko Suomeen/Eurooppaan asti vai käykö kuten X1-hybridin ja 530e xDriven kanssa..

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 09 Helmi 2018, 21:11
Kirjoittaja lnaukkar
Toivottavasti!

Ajoin tänään xdrive-kiertueen yhteydessä X3 30d autoa ja en saanut hyvää ajoasentoa, en sitten millään. Penkkinä oli joku täysin manuaalina veivattava nahkapenkki, ehkä sport-istuin. Oiskohan sähkösäätöinen parempi?

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 09 Helmi 2018, 21:27
Kirjoittaja Turbo
Tuleekin mielenkiintoinen vuosi ensi vuonna BMW.llä, kun täyssähkö iX3 on jo nyt noin pitkällä.

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 09 Helmi 2018, 23:53
Kirjoittaja Wonderi
lnaukkar kirjoitti: 09 Helmi 2018, 21:11 Ajoin tänään xdrive-kiertueen yhteydessä X3 30d autoa ja en saanut hyvää ajoasentoa, en sitten millään. Penkkinä oli joku täysin manuaalina veivattava nahkapenkki, ehkä sport-istuin. Oiskohan sähkösäätöinen parempi?
Mihin suuntaan säätö ei osunut kohdalleen?

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 10 Helmi 2018, 13:40
Kirjoittaja jpk
Wonderi kirjoitti: 09 Helmi 2018, 23:53
lnaukkar kirjoitti: 09 Helmi 2018, 21:11 Ajoin tänään xdrive-kiertueen yhteydessä X3 30d autoa ja en saanut hyvää ajoasentoa, en sitten millään. Penkkinä oli joku täysin manuaalina veivattava nahkapenkki, ehkä sport-istuin. Oiskohan sähkösäätöinen parempi?
Mihin suuntaan säätö ei osunut kohdalleen?
Olen nyt parituhatta kilometriä ajanut uudella X3'lla (G01) enkä omalla kohdallani ole huomannut manuaalisäätöisen sport penkin suhteen hankaluuksia. Jos penkkiä pitää kuskin vaihtuessa säätää, on sähkösäätö tietysti paikallaan. Mutta kun olen auton ainut kuski ja kun penkin on säätänyt kerran kohdalleen (ja kun penkissä on kuitenkin leveys ja ristiselänsäädöt), olisi täysisähkösäätö vähän "overkiller".

Tähän kohtaan on hyvä referenssi saksalainen "Motor-talk" X3(G01) foorumi, jolla nimenomaan penkki on kirvoittanut jo reilun parin kuukauden aikana vajaat 200 mielipidekirjoitusta, joissa mieltymysten ja arvostelujen ääripäitä on vaikea ajatella kuvaavan samaa autoa. Kirjoitusten suuri määrä ja kirjo kertonee penkin ja kuljettajan läheisestä ja hyvin henkilökohtaisesta yhteydestä.

Muuten olen kyllä tykännyt tästä uudesta X3:sta, meno on edellistä X3:sta hiljaisempaa joka suhteessa. Myös kuljettajan ympäristö ja avustavat järjestelmät ovat kohdallaan samoin kuin uusin iDrive ja viihdejutut ovat nyt täysin up-to-date.

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 10 Helmi 2018, 15:13
Kirjoittaja jva
Eqro kirjoitti: 09 Helmi 2018, 20:51 Ilmeisesti pistokehybridi tulossa sittenkin täyssähköversion lisäksi: https://www.motor1.com/news/229988/bmw- ... hev-spied/ Saa nähdä tuleeko Suomeen/Eurooppaan asti vai käykö kuten X1-hybridin ja 530e xDriven kanssa..
Sanoisin että tulee kyllä ja jos ei tule, niin melkoinen markkinoiden arviointivirhe on tehty.
Viittaan mm. muutaman viikon takaiseen uutiseen MB GLC 350e:stä jossa todettiin että siitä ei kyetä tällä hetkellä ottamaan edes tilauksia vastaan. Kysyntä niin Suomessa kuin muualla on ollut niin kova että vuodelle 2018 varattu akkumäärä on jo mennyt sisällä olevien tilausten myötä.

X3 hybridille siis olisi mitä ilmeisimmin myös kysyntää melkoisesti.

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 10 Helmi 2018, 16:36
Kirjoittaja Turbo
jva kirjoitti: 10 Helmi 2018, 15:13 Sanoisin että tulee kyllä ja jos ei tule, niin melkoinen markkinoiden arviointivirhe on tehty.
Viittaan mm. muutaman viikon takaiseen uutiseen MB GLC 350e:stä jossa todettiin että siitä ei kyetä tällä hetkellä ottamaan edes tilauksia vastaan. Kysyntä niin Suomessa kuin muualla on ollut niin kova että vuodelle 2018 varattu akkumäärä on jo mennyt sisällä olevien tilausten myötä.

X3 hybridille siis olisi mitä ilmeisimmin myös kysyntää melkoisesti.
Ja lisäksi järkevä myös autonveron suhteen, jonka moni varmaan huimannut, on sulaa hulluttaa ostaa jokin muu kuin plugin.

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 10 Helmi 2018, 19:18
Kirjoittaja Eqro
Kysynnästä ei varmastikaan jäisi kiinni. Eiköhän taustalla ole pikemminkin konsernin kannattavuuden optimointi, myydään paksun marginaalin dieseliä niin kauan kun pystyy. Esim. JPMorganin arvion mukaan 530e:stä jää Bemarille jopa 5000 euroa sähkötöntä vähemmän voittoa..

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 10 Helmi 2018, 21:00
Kirjoittaja jva
Eqro kirjoitti: 10 Helmi 2018, 19:18 Kysynnästä ei varmastikaan jäisi kiinni. Eiköhän taustalla ole pikemminkin konsernin kannattavuuden optimointi, myydään paksun marginaalin dieseliä niin kauan kun pystyy. Esim. JPMorganin arvion mukaan 530e:stä jää Bemarille jopa 5000 euroa sähkötöntä vähemmän voittoa..
Tämäkin on varmasti totta. Toki sitten taas vaakakupissa toisella puolella on tässäkin autoluokassa melko armoton kilpailu markkinaosuuksista ja asiakkaista. Minusta olisi lyhytnäköistä luovuttaa suosiolla markkinaa Mersulle tilanteessa jossa olisi heittää jo valmis tuote kehään. Mersun tuote kun on tällä kertaa varsin hyvä ja se kannustaa asiakasta valitsemaan seuraavankin tuotteen samasta leiristä.
No, kai he ovat näitä puntaroineet, mutta uskon että X3 e tulee markkinoille Euroopassa ja Suomessa.

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 10 Helmi 2018, 21:18
Kirjoittaja lnaukkar
Wonderi kirjoitti: 09 Helmi 2018, 23:53 Mihin suuntaan säätö ei osunut kohdalleen?
Istuimen kallistusta ja korkeutta en saanut juuri kohdalleen. Jos oikein muistan niin etureuna tuntui jäävän liian ylös. Olisi varmaan pitänyt perehtyä penkkiin paremmin. Jäi mieleen, että ajon aikana palasin penkin säätöihin useasti, mutta en löytänyt sellaista itselle oikeata asentoa.

x-drive kiertueen auto näytti kyllä hyvältä. Edelleenkin keskikonsoli oli ainoa heikkous siellä sisällä.

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 10 Helmi 2018, 22:12
Kirjoittaja salmol
lnaukkar kirjoitti: 10 Helmi 2018, 21:18Istuimen kallistusta ja korkeutta en saanut juuri kohdalleen. Jos oikein muistan niin etureuna tuntui jäävän liian ylös. Olisi varmaan pitänyt perehtyä penkkiin paremmin. Jäi mieleen, että ajon aikana palasin penkin säätöihin useasti, mutta en löytänyt sellaista itselle oikeata asentoa.
Istuin säädetään ennen ajon aloitusta.

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 11 Helmi 2018, 01:41
Kirjoittaja Wonderi
lnaukkar kirjoitti: 10 Helmi 2018, 21:18 Istuimen kallistusta ja korkeutta en saanut juuri kohdalleen. Jos oikein muistan niin etureuna tuntui jäävän liian ylös. Olisi varmaan pitänyt perehtyä penkkiin paremmin. Jäi mieleen, että ajon aikana palasin penkin säätöihin useasti, mutta en löytänyt sellaista itselle oikeata asentoa.
Jännästi tulee eroa vähän korkeammasta/pystymmästä ajoasennosta, jos oletetaan että sporttipenkki säätöineen on samanlainen kuin F31:ssakin. Omassa F31:ssa hienointa penkissä on, että sopiva asento löytyi todella helposti, eikä sitä ole tarvinnut säädellä siitä mihinkään sen jälkeen. Toisin kuin niin monissa muissa autoissa.

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 11 Helmi 2018, 07:16
Kirjoittaja ///Marko
Uuden X3:n manuualisäätöisten sportpenkkien istuinosan kallistuksensäätö toimii erilailla kuin muissa Bemareissa. Vaatii hieman perehtymistä ennen ajamaan lähtöä että saa säädöt kohdalleen. Kallistus on ns. pumpattava kohdalleen kun se aiemmin toimi kahvasta vetämällä ja painopistettä muuttamalla. Ihan hyvän ajoasennon tuossa sai kun oppi käyttämään.

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 11 Helmi 2018, 09:43
Kirjoittaja lnaukkar
///Marko kirjoitti: 11 Helmi 2018, 07:16 Uuden X3:n manuualisäätöisten sportpenkkien istuinosan kallistuksensäätö toimii erilailla kuin muissa Bemareissa. Vaatii hieman perehtymistä ennen ajamaan lähtöä että saa säädöt kohdalleen. Kallistus on ns. pumpattava kohdalleen kun se aiemmin toimi kahvasta vetämällä ja painopistettä muuttamalla. Ihan hyvän ajoasennon tuossa sai kun oppi käyttämään.
Jees kiitos! Kuulostaa juuri siltä että tätä en tajunnut. Mun ihmettelyn penkistä voi siis kuitata käyttäjän piikkiin :mus:

Ajoin vitosia ja kutosen eri penkeillä, mutta aina sai ihan hetkessä penkin omaan asentoon, vaikka lähtötilanne oli kuinka kurja. Sitten tätä X3 penkkiä vastaavasti ihmettelin ehkäpä pari minuuttia ennen ajoon lähtöä ja lopulta luovutin, kun ajattelin että omaa asentoa ei saa, täytyy keksiä uusi.

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 11 Helmi 2018, 13:03
Kirjoittaja Ludwig
Turbo kirjoitti: 10 Helmi 2018, 16:36
Ja lisäksi järkevä myös autonveron suhteen, jonka moni varmaan huimannut, on sulaa hulluttaa ostaa jokin muu kuin plugin.
On sulaa hulluutta ostaa jokin muu kuin täyssähkö tai plugin, eli BEV tai PHEV.

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 12 Helmi 2018, 15:51
Kirjoittaja jva
Ludwig kirjoitti: 11 Helmi 2018, 13:03
Turbo kirjoitti: 10 Helmi 2018, 16:36
Ja lisäksi järkevä myös autonveron suhteen, jonka moni varmaan huimannut, on sulaa hulluttaa ostaa jokin muu kuin plugin.
On sulaa hulluutta ostaa jokin muu kuin täyssähkö tai plugin, eli BEV tai PHEV.
Niin no, ehkei ihan yksiselitteisesti sulaa hulluutta, koska joissakin tarpeissa diesel voi olla hyvä ja perusteltu vaihtoehto.

Mutta...kun olen nyt reilun 1,5v hybridillä ajanut, niin kyllä siinä monta hyvää järkiperustetta on pelkkään polttomoottoriin verrattuna.
1,5v ajojen keskikulutus on vähän päälle 5l/100km ajotietokoneen mukaan. Mökkireissuilla (pääosin motaria, osin maantietä) kulutus on noin 7l/100km. Erittäin hyvä X5:n kokoiselle autolle.
Ostohetkellä veroetu edullisimpaankin polttomoottori-malliin oli 5-numeroinen summa ja vuosittainen ajoneuvovero on pieni.
Eli kyllä hybridi monelle meistä on hyvin myös järkisyillä perusteltavissa verrattuna saman mallisarjan polttomoottoriversioon verrattuna.
Toivon todella että X3:stakin se hybridi markkinoille tulee. Kysyntää taatusti on.

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 12 Helmi 2018, 17:43
Kirjoittaja Wonderi
Ludwig kirjoitti: 11 Helmi 2018, 13:03
Turbo kirjoitti: 10 Helmi 2018, 16:36 Ja lisäksi järkevä myös autonveron suhteen, jonka moni varmaan huimannut, on sulaa hulluttaa ostaa jokin muu kuin plugin.
On sulaa hulluutta ostaa jokin muu kuin täyssähkö tai plugin, eli BEV tai PHEV.
Jos paljon ajaa, täyssähkö ei edes Teslan tekniikalla ole vielä vaihtoehto (paitsi jos ajo on sopivanlaista ja pyörii latauspisteiden ympärillä), ja PHEV-tekniikka on pelkkää painolastia. Jos ajaa paljon ja lähinnä maantietä/motaria, töpselitönkin hybriditekniikka on pelkkää painolastia. Edes suomalaisen verotuksen tuki sähköistetyille ei riitä kattamaan kuluja.

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 12 Helmi 2018, 18:30
Kirjoittaja jva
Wonderi kirjoitti: 12 Helmi 2018, 17:43 Jos paljon ajaa, täyssähkö ei edes Teslan tekniikalla ole vielä vaihtoehto (paitsi jos ajo on sopivanlaista ja pyörii latauspisteiden ympärillä), ja PHEV-tekniikka on pelkkää painolastia. Jos ajaa paljon ja lähinnä maantietä/motaria, töpselitönkin hybriditekniikka on pelkkää painolastia. Edes suomalaisen verotuksen tuki sähköistetyille ei riitä kattamaan kuluja.
Täyssähkö ehkä ei, mutta miten lienee esimerkiksi isojen maastureiden kohdalla?
Kuten tuossa mainitsin, ostohetkellä autoveroetu on niissä usein 5-numeroinen, vuosittainen ajoneuvovero+käyttövoimavero on selvästi pienempi kuin dieselissä ja ainakin tuo X5 menee motari-/maantiepätkää noin 7l/100km kulutuksella.
Tietysti jos on tarve vetää jotakin vähänkään raskaampaa, niin varmasti kulutusetu on dieselin eduksi huomattava.

Tottakai tämä on varmasti autoluokkasta paljon kiinni ja vaikkapa 330e vs diesel paljon ajavalle on ihan eri vertailu kuin vaikkapa 40e vs 40d tai vaikka 25d:kin. Sen autoluokan autoissa jo tuo veroetu ostohetkellä + ajoneuvovero+käyttövoimavero tekee niin ison köntin rahaa että aika monta tankillista sillä ostaa bensaa ennenkuin ero on kurottu dieselillä kiinni.

Jos edes autovero pudotettaisiin pois, se tietysti muuttaisi tilannetta merkittävästi.

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 12 Helmi 2018, 20:16
Kirjoittaja Juha
jva kirjoitti: 12 Helmi 2018, 18:30
Tietysti jos on tarve vetää jotakin vähänkään raskaampaa, niin varmasti kulutusetu on dieselin eduksi huomattava.
Tai yleensäkin vetää kunnon kuormia. Eihän noilla tyttömalleilla saa mitään 3000 kg kärryä edes laittaa perään. Mutta olen samaa mieltä, että X3 kantsii ottaa sähköisellä voimalinjalla. Se kun ei varsinaisesti muutenkaan ole mikään vetojuhta.

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 12 Helmi 2018, 22:21
Kirjoittaja Turbo
Ainakaan mua ei enää kiinnosta lapata pelkkää autoveroa yli 20 000€ yhdestä autosta jonka mm. nykysessä maksoin. Plugin / täyssähkö pelkästään verotuksen kannalta fixua ja onneksi BMW on tuomassa tähän erittäin hyvät vaihtoehdot!