Sivu 7/7

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 13 Helmi 2018, 15:22
Kirjoittaja jva
Tsekkasin huvikseni tämän hetken tilanteen autoveron osalta X5:n kohdalla. Vertailin verottomilta hinnoiltaan samoissa luvuissa pyöriviä 40e:tä ja 40d:tä.

40e autovero vakiovarustelulla 7162euroa
40d autovero vakiovarustelulla 33 817euroa

Erotus euroina 26 655euroa. Autoveroltaan toiseksi edullisimpaankin X5 25d:hen on 40e:n eduksi eroa reilu 13 000euroa.

Kun lähdetään varustelemaan, niin autoveron erotus vain kasvaa, koska - kuten kaikki tiedämme - varusteiden verotus seuraa päästöjä.

X3:n kohdalla erot autoverossa ovat suhteessa samaa luokkaa hybridi vs polttomoottori vertailussa jos hybridi Suomeen myyntiin tulee.

Jos esimerkiksi vetotarvetta yhtään isommalle kuormalle ei ole, vaan satunnainen pikkukärryn veto riittää, niin aika monta kertaa saa tankilla käydä ennenkuin hybridin ja polttomoottorin autoveron ero on tasattu.

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 13 Helmi 2018, 18:55
Kirjoittaja salmol
jva kirjoitti:
13 Helmi 2018, 15:22
40e autovero vakiovarustelulla 7162euroa
40d autovero vakiovarustelulla 33 817euroa
Vielä kun tekisivät 40de tai 30de -vehkeen, eli siis dieselin jossa sähkömoottori. Mutta kun eivät vaan tee. :mad:

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 13 Helmi 2018, 23:31
Kirjoittaja Turbo
jva kirjoitti:
13 Helmi 2018, 15:22
Tsekkasin huvikseni tämän hetken tilanteen autoveron osalta X5:n kohdalla. Vertailin verottomilta hinnoiltaan samoissa luvuissa pyöriviä 40e:tä ja 40d:tä.

40e autovero vakiovarustelulla 7162euroa
40d autovero vakiovarustelulla 33 817euroa

Erotus euroina 26 655euroa.
Erittäin hyvä esimerkki miten järjetöntä on enää ostaa mitään muuta kuin plugin hybridi!

Veron osuus on niin järkyttävä, että millään järkevissä määrin olevalla ajolla dieseliä tai perus bensaa ei pysty perustelemaan. Ja tuossa ei ole edes huomioitu dieselin käyttövoima+perus vuosi veroja.

iX3 täyssähkö mallia odotellessa, jolla pääsee lopustakin verosta eroon.

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 14 Helmi 2018, 00:27
Kirjoittaja Wonderi
X3-ketjussa kun puhutaan, niin mikä tahansa X5 millä tahansa voimalinjalla on järjettömän kallis, suurimmalle osalle kansasta. Jos pelkästään järjellä ajattelisi, mikä tahansa puolet X5:tä pienempi ja kevyempi auto olisi järkevä ratkaisu.

Halvemmissa autoissa mm. Toyotalla hybridit on selvästi kalliimpia kuin vastaava tavallinen, ja PHEV pompauttaa hintaa aika paljon (suhteellisesti) vielä lisää.

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 14 Helmi 2018, 00:46
Kirjoittaja tiko
jva kirjoitti:
12 Helmi 2018, 15:51
Ludwig kirjoitti:
11 Helmi 2018, 13:03
Turbo kirjoitti:
10 Helmi 2018, 16:36

Ja lisäksi järkevä myös autonveron suhteen, jonka moni varmaan huimannut, on sulaa hulluttaa ostaa jokin muu kuin plugin.
On sulaa hulluutta ostaa jokin muu kuin täyssähkö tai plugin, eli BEV tai PHEV.
Niin no, ehkei ihan yksiselitteisesti sulaa hulluutta, koska joissakin tarpeissa diesel voi olla hyvä ja perusteltu vaihtoehto.

Mutta...kun olen nyt reilun 1,5v hybridillä ajanut, niin kyllä siinä monta hyvää järkiperustetta on pelkkään polttomoottoriin verrattuna.
1,5v ajojen keskikulutus on vähän päälle 5l/100km ajotietokoneen mukaan. Mökkireissuilla (pääosin motaria, osin maantietä) kulutus on noin 7l/100km. Erittäin hyvä X5:n kokoiselle autolle.
Ostohetkellä veroetu edullisimpaankin polttomoottori-malliin oli 5-numeroinen summa ja vuosittainen ajoneuvovero on pieni.
Eli kyllä hybridi monelle meistä on hyvin myös järkisyillä perusteltavissa verrattuna saman mallisarjan polttomoottoriversioon verrattuna.
Toivon todella että X3:stakin se hybridi markkinoille tulee. Kysyntää taatusti on.

MIten 40e menee motarilla ja maatieajossa 7l/100km? Alamäki, myötätuuli vaiko lyhyt matka (sähköajoa)?

Mulla bensaa palaa motarilla kulutusmittarin mukaan + 10-11 l/100km ja päätielläkin on n 9-10 l/100km. Tämä siis talvinopeuksilla, veikkaa kulutuksen kasvavan kesänopeuksilla.

Nyt vajaan 6000km keskikulutus on 6,8l/100km. Puolet määrästä on ajettu kylällä sähköllä niin paljon kun voi, ja toinen puoli maantieajoa, lähinnä moottoritietä. Nyt talvella kun/jos moottori käy kaupunkiajossa niin kulutuslukemat ovat luokkaa 12-20l/100km bensakäytöllä. Toki keskikulutus nurkka-ajossa on onneksi sähköajon vuoksi 2l/100km. Tästä laskien jää maatiekulutukselle noin 10,5l/100km , niin tuo 6,8 litran keskikulutus toteutuu. Vertailun vuoksi samassa ajossa edellinen X5sd kulutti keskimäärin 12l/100km.

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 14 Helmi 2018, 12:22
Kirjoittaja jva
Matka jolta olen seurannut kulutusta, on reilu 350km mökkimatka josta moottoritietä on noin 250km.
Toistuvasti siinä olen 7-8l/100km väliin asettuviin kulutuksiin päässyt. Olen ajanut siten että olen mennyt liikennevirran mukana rauhallisesti, ilman stressiä aikatauluista ajellen ja aktiivisesti auton eco-, auto e-drive ja save-asetuksia tilanteen mukaan käyttäen.
Se on selvä että +10km/h yli sallitun sport-asetuksin ja tarpeen mukaan ohituksia tehden se 12l/100km:kin kyllä kuluu ja itsekin myös näin joskus ajan. Mökkimatkan olen kuitenkin pyrkinyt ajamaan ilman kiirettä ja stressiä periaatteella kestää minkä kestää.
Siinä mielessä siis autossa on kyllä myös se puoli joka osaa bensaa syödä.
Toki se on sitten suhteellista, koska edellinen maasturi oli bensakasi kahdella ahtimella ja silloin mökkimatka 15l/100km ja kylillä 30-35l/100km :)

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 14 Helmi 2018, 16:53
Kirjoittaja jpk
Wonderi kirjoitti:
14 Helmi 2018, 00:27
X3-ketjussa kun puhutaan, niin mikä tahansa X5 millä tahansa voimalinjalla on järjettömän kallis, suurimmalle osalle kansasta. Jos pelkästään järjellä ajattelisi, mikä tahansa puolet X5:tä pienempi ja kevyempi auto olisi järkevä ratkaisu.

Halvemmissa autoissa mm. Toyotalla hybridit on selvästi kalliimpia kuin vastaava tavallinen, ja PHEV pompauttaa hintaa aika paljon (suhteellisesti) vielä lisää.
Tosiaan tässä X3 threadissa on pääosin hybridien osalta nyt vertailtu X5 hintakategorian autoja, ja siinä hybridi hulluttomuus alkaakin olla ehkä paikallaan.

X3 kokoluokassa pari esimerkkiä kilpailijoista perushintoineen:

Mersu:
MB GLC 250 d 4Matic: 61.649
MB GLC 350e 4Matic: 60.316

Volvo:
XC60 D5 AWD Business: 63.329
XC60 T8 AWD Business: 69.930

Eli hybridit ovat veroedusta huolimatta suunnilleen samoissa hinnoissa (no varusteluissa on tietysti eroa ja Volvon hybridin moottorivalinnat ovat vähän overkiller) mutta joka tapauksessa hulluus tai hulluttomuus on jo hiukan laimeampaa. Saa nähdä, miten BMW asettelee X3 hybridin hinnastoonsa.

Jokamiesluokan hybridi-osastolla hintaetu on vielä selkeästi tavallisilla polttomoottoreilla:
Kia Optima Sportwagon PHEV: 45.238
Kia Optima Sportwagon: 29.288

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 19 Helmi 2018, 12:26
Kirjoittaja jva
jpk kirjoitti:
14 Helmi 2018, 16:53


X3 kokoluokassa pari esimerkkiä kilpailijoista perushintoineen:

Mersu:
MB GLC 250 d 4Matic: 61.649
MB GLC 350e 4Matic: 60.316

Volvo:
XC60 D5 AWD Business: 63.329
XC60 T8 AWD Business: 69.930

Eli hybridit ovat veroedusta huolimatta suunnilleen samoissa hinnoissa (no varusteluissa on tietysti eroa ja Volvon hybridin moottorivalinnat ovat vähän overkiller) mutta joka tapauksessa hulluus tai hulluttomuus on jo hiukan laimeampaa. Saa nähdä, miten BMW asettelee X3 hybridin hinnastoonsa.
Samoinhan tuo verollisten hintojen kohdalla menee myös X5:ssa, GLE:ssä jne kun vertaillaan hybridiä ja edullisinta diesel-mallia. Esim. X5 25d ja 40e ovat käytännössä saman hintaiset lähtöhinnoiltaan perusvarusteltuna.

Samoin taitaa olla GLC:ssäkin - verollinen hinta on samalla tasolla, toisessa vain on veroa rutkasti enemmän. Mitä enemmän varustelee, sitä suuremmaksi ero veron määrässä kasvaa. Ja edellisen lisäksi dieselin ostajaa rokotetaan näissä autoluokissa joka vuosi mielestäni melko railakkaasti käyttövoimaverolla. Samoin varmasti käy X3:n kanssa. 20d ja e-malli ovat varmasti samoissa kokonaishinnoiltaan, toisessa vain on autoveroa roimasti enemmän. Verottomissa hinnoissa hybridi on varmasti X3-mallistossakin siellä hinnaston yläpäässä, tuskin sitä oikein muuten saa hinnoiteltua jos siitä vähääkään voittoa halutaan kääriä. Yleisesti myynnin kannalta varmasti olisi painetta paikaa (verotonta) hintaa alas, jos ajatellaan autoverottomien maiden myyntiä. Siitä näkökulmasta verotonta hintaa olisi saatava painettua alemmas.

Onhan se kiistatta "verosuunnittelumalliksi" luettavissa, mutta on siinä muitakin hyviä puolia ilmennyt reilun 1,5v käytön jälkeen. Omalta osaltani uskallan jo nyt sanoa, että hybridiä haetaan seuraavaksikin autoksi. Kaupunkipainotteisessa ajossa kulut (polttoaine + ajoneuvo- ja käyttövoimavero) jäävät selvästi alhaisemmaksi kuin polttomoottoriautolla ja hyvin toimiva polttomoottori+sähkö voimalinja on osoittautunut varsin hyväksi meikäläisen makuun ratin ja penkin välistä ajamisen kannalta asiaa tarkastellen.

Re: Uusi BMW X3 vm 2018 (G01)

Lähetetty: 19 Helmi 2018, 20:35
Kirjoittaja tiko
jva kirjoitti:
19 Helmi 2018, 12:26
jpk kirjoitti:
14 Helmi 2018, 16:53


X3 kokoluokassa pari esimerkkiä kilpailijoista perushintoineen:

Mersu:
MB GLC 250 d 4Matic: 61.649
MB GLC 350e 4Matic: 60.316

Volvo:
XC60 D5 AWD Business: 63.329
XC60 T8 AWD Business: 69.930

Eli hybridit ovat veroedusta huolimatta suunnilleen samoissa hinnoissa (no varusteluissa on tietysti eroa ja Volvon hybridin moottorivalinnat ovat vähän overkiller) mutta joka tapauksessa hulluus tai hulluttomuus on jo hiukan laimeampaa. Saa nähdä, miten BMW asettelee X3 hybridin hinnastoonsa.

Ja edellisen lisäksi dieselin ostajaa rokotetaan näissä autoluokissa joka vuosi mielestäni melko railakkaasti käyttövoimaverolla. Samoin varmasti käy X3:n kanssa.

Onhan se kiistatta "verosuunnittelumalliksi" luettavissa, mutta on siinä muitakin hyviä puolia ilmennyt reilun 1,5v käytön jälkeen. Omalta osaltani uskallan jo nyt sanoa, että hybridiä haetaan seuraavaksikin autoksi. Kaupunkipainotteisessa ajossa kulut (polttoaine + ajoneuvo- ja käyttövoimavero) jäävät selvästi alhaisemmaksi kuin polttomoottoriautolla ja hyvin toimiva polttomoottori+sähkö voimalinja on osoittautunut varsin hyväksi meikäläisen makuun ratin ja penkin välistä ajamisen kannalta asiaa tarkastellen.
Jep. samat kokemukset. Plug-in hybridi on melkoinen säästöpossu verrattuna vastaavaan dieseliin, kun puhutaan näin raskaista autoista. Omassa ajossa ostan bensat 8000km ajoon (eli puoleksi vuodeksi :) ) pelkällä käyttövoimaverojen erotuksella. Tämän kun pitää mielessä, niin kutoskoneen puuttumisen pystyy unohtamaan.... ainakin hetkittäin ;)