Sivu 1/1

Uusi BMW X4: yksilöllisyyttä ja dynaamisuutta

Lähetetty: 14 Helmi 2018, 10:54
Kirjoittaja Antinontoxic
Kuva

Uuden sukupolven BMW X4 jatkaa BMW:n menestyksekästä SAV-mallien tarinaa.

Uuden BMW X4:n urheilullisia ja yksilöllisiä piirteitä on korostettu huomattavasti parannetuilla ajo-ominaisuuksilla, aiempaa ylellisemmillä sisätilan ratkaisuilla, huippuluokan kuljettajan avustusjärjestelmillä ja johtavalla liitettävyysteknologialla.

Atleettista muotoilua

BMW X4 on malliesimerkki voimaa uhkuvasta muotoilusta. Pituus on kasvanut 81 mm (nyt 4 752 mm) ja leveys 37 mm (nyt 1 918 mm). Keulan keskellä on suurikokoinen kolmiulotteisesti muotoiltu munuaisen muotoinen jäähdyttimen säleikkö. LED-ajovalot ja horisontaalisesti muotoillut sumuvalot antavat uuden tulkinnan BMW X -mallien tunnistettavasta ”kuusisilmäisestä” keulasta.

Kyljen muotoilua hallitsee olkalinja, joka kulkee oven kahvojen korkeudella. Katto laskeutuu coupémaisen loivasti kohti takaikkunoita ja kääntyy lopulta jyrkemmin alas päin. Horisontaaliset muodot jatkuvat perässä kolmiulotteisesti muotoiluilla LED-takavaloilla ja tuplapakoputkilla. Ne korostavat perän leveyttä.

Yksilöllistä ilmettä saa lisättyä sekä ulko- että sisäpintoihin xLine, M Sport X and M Sport -malleissa. Niissä on vakiona BMW X4:lle muotoillut 19-tuumaiset alumiinivanteet. BMW Individual -valikoimasta löytyy laaja valikoima yksilöitäviä lisävarusteita.

Kuva

Premium-tason sisätilat

Uuden BMW X4:n sisätilat ja materiaalivalinnat huokuvat sekä urheilullisuutta että ylellisyyttä. Kuljettajaorientoitunut ohjaamo ja hieman aiempaa korkeammalle asennetut ja uudelleen muotoillut urheiluistuimet takaavat nautinnollisen ajokokemuksen.

Hallinta- ja ovipaneelit sulautuvat pehmeästi yhteen. Oven galvanoidussa pinnassa on yksityiskohtana kohollaan olevat X-logot. Laajaan lisävarustevalikoimaan sisältyvät esimerkiksi uusi Vernasca-nahkapäällyste, Sensatec-verhoiltu kojelauta, kolmialue-ilmastointiautomatiikka, ilmastoidut istuimet ja Ambient-valaistus. Myös suurikokoinen lasinen panoraamakatto on saatavilla uuteen BMW X4:ään.

Laajat säilytystasot, tilavat ovikotelot, mukitelineet sekä muut monipuoliset säilytystilat tuovat käytännöllisyyttä. Takana on kolme täysikokoista istuinta ja aiempaa enemmän jalkatilaa. Tavaratilan saa kasvatettua 525 litrasta jopa 1 430 litraan, kun kaataa takapenkkien selkänojat, jotka taittuvat suhteessa 40:20:40. Lisävarusteena takaistuinten selkänojiin saa toisistaan riippumattomat kallistuksensäädöt.

Kolme bensiini- ja neljä dieselmoottoria

Sekä diesel- että bensiinimoottoreiden tehokkaimpina versioina ovat BMW M Performance -mallit: BMW X4 M40i (265 kW/360 hv) ja BMW X4 M40d (240 kW/326 hv). Muista BMW:n tehokkaista ja vähäpäästöisistä moottoreista tarjolla ovat kuusisylinterinen diesel BMW xDrive30d ja nelisylinterinen ja BMW X4 xDrive20d. Bensiinimoottoreista voi valita joko BMW X4 xDrive30i:n tai BMW X4 xDrive20i:n.

Moottoreiden voima siirretään neljälle vetävälle pyörälle kaikissa malleissa kahdeksanvaihteisella Steptronic-automaattivaihteistolla. Vaihteistoa voi ohjata ohjauspyörän vaihdevivuilla, jotka ovat vakiovaruste yhdessä älykkään BMW xDrive -nelivedon kanssa.

BMW X4:ssä M Sport -alusta ja Performance Control -tehonhallinta sekä mukautuva sport-ohjaustehostus ovat vakiovarusteita. Nämä varusteet korostavat auton urheilullisia ominaispiirteitä.

BMW M Performance -malleissa on vakiovarusteena 20-tuumaiset alumiinivanteet, erikoissuunnitellut M Sport -jarrut ja M Sport -tasauspyörästö. Sen takapyöriin vaikuttava lukko varmistaa tehokkaat ja eloisat lähdöt tiukoista mutkista ja risteyksistä.

BMW EfficientLightweight -konseptin ansiosta uusi BMW X4 on 50 kilogrammaa kevyempi kuin edeltäjänsä. Älykkäät materiaaliseokset ovat vähentäneet painoa niin alustasta, korin rakenteista kuin useista muista komponenteista. Ilmanvastuskerrointa on onnistuttu alentamaan ja se on nyt 0,30.

BMW iDrive, kuljettajan avustimet ja BMW ConnectedDrive -toiminnot

Tuoreimman sukupolven iDrive-käyttöjärjestelmällä voi ohjata kaikkia auton toimintoja saumattomasti iDrive-monitoimisäätimen ja näytön avulla. Lisävarusteena on saatavilla 10,25-tuumainen kosketusnäyttö.

Driving Assistant -paketteihin kuuluvat muun muassa kaistalta poistumis- ja lähestymisvaroitin ja aktiivinen vakionopeussäädin, jossa on Stop&Go-toiminto. Uudessa pysäköintiavustimessa on nyt ylä-, panoraama ja 3D-näkymät.

BMW ConnectedDrive digitaaliset palvelut auttavat liikkumisen suunnittelussa. Se välittää tiedot liikenteestä ja pysäköintipaikoista esimerkiksi älypuhelimeen tai älykelloon monipuolisen Open Mobility Cloud -alustan kautta.

Alkaen hinta on 66 371,98€ (20d xDrive Business) ja ennakkomyynti alkaa maaliskuussa 2018.

Tekniset tiedot:

BMW X4 xDrive20i
135 kW/184 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 7,3–7,1 litraa
CO2-päästöt*: 168–163 grammaa

BMW X4 xDrive30i
185 kW/252 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 7,3–7,2 litraa
CO2-päästöt*: 168–164 grammaa

BMW X4 M40i
265 kW/360 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 9,2–9,0 litraa
CO2-päästöt*: 213–209 grammaa

BMW X4 xDrive20d
140 kW/190 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 5,6–5,4 litraa
CO2-päästöt*: 149–142 grammaa

BMW X4 xDrive25d
170 kW/231 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 5,7–5,5
CO2-päästöt*: 149–145 grammaa

BMW X4 xDrive30d
195 kW/265 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 6,2–5,9 litraa
CO2-päästöt*: 163–156 grammaa

BMW X4 M40d
240 kW/326 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 6,6–6,4 litraa
CO2-päästöt*: 173–170 grammaa

*Kulutus- päästölukemiin vaikuttavat valittu rengastyyppi.

Re: Uusi BMW X4: yksilöllisyyttä ja dynaamisuutta

Lähetetty: 14 Helmi 2018, 23:30
Kirjoittaja Turbo
Puuttuu vain plugin hybridi malli, joka olisi tätä päivää.

Re: Uusi BMW X4: yksilöllisyyttä ja dynaamisuutta

Lähetetty: 15 Helmi 2018, 12:55
Kirjoittaja lnaukkar
Perä näyttää kovin mersulta mutta erittäin hyvältä. Muutenhan tuo taitaa olla sisältä täysin X3. Voimalinja jättää eniten toivomisen varaa suomen veroilla.

Re: Uusi BMW X4: yksilöllisyyttä ja dynaamisuutta

Lähetetty: 15 Helmi 2018, 16:55
Kirjoittaja melperri
lnaukkar kirjoitti: 15 Helmi 2018, 12:55 Perä näyttää kovin mersulta mutta erittäin hyvältä. Muutenhan tuo taitaa olla sisältä täysin X3. Voimalinja jättää eniten toivomisen varaa suomen veroilla.
Voimalinja ja valonpesureiden puuttuminen pudottavat harkintalistalta.

Re: Uusi BMW X4: yksilöllisyyttä ja dynaamisuutta

Lähetetty: 16 Helmi 2018, 08:38
Kirjoittaja Merikotka
Muotoilultaan kyllä parempi kuin nykyinen, pieni pituuden lisäys auttaa kummasti. Eiköhän tuohon tule samat voimalinjat kuin X3:een eli luvassa olisivat myös EV ja PHEV.

Re: Uusi BMW X4: yksilöllisyyttä ja dynaamisuutta

Lähetetty: 16 Helmi 2018, 12:34
Kirjoittaja Turbo
Merikotka kirjoitti: 16 Helmi 2018, 08:38 Eiköhän tuohon tule samat voimalinjat kuin X3:een eli luvassa olisivat myös EV ja PHEV.
Jos tulisi, niin alkaisi olla varteenotettava vaihtoehto.

Mutta hyvin kyllä huomaa, ettää täälläkin suuri osa etsii juuri vero-optimoitua mallia (myös tästäkin autosta).

Re: Uusi BMW X4: yksilöllisyyttä ja dynaamisuutta

Lähetetty: 16 Helmi 2018, 12:49
Kirjoittaja lortti
Toki hybridi kiinnostaa veroedun takia, erityisesti lisävarusteiden osalta. Lisäksi päivittäinen ajaminen itselläni on enimmäkseen lyhyttä pätkää taajama ja kehätienopeuksissa ja kotilataus sekä työlataus mahdollisuus on joten sopii profiiliin. Hybridi on lisäksi vakuuttanut koeajoilla tekniikaltaan.

Hankintaa rajoittaa tällä hetkellä akkujen viemä tila tavaratilasta joten oma hybridointi saa odottaa sitä että 3 sarja tai audi a4 farkkuja saa hybridinä. Pahoin pelkään että odotus on pitkä koska ei näitä muut halua kuin eurooppalaiset. X3 ja x4 sekä xc60 menee hybridinäkin yli budjetin.

Re: Uusi BMW X4: yksilöllisyyttä ja dynaamisuutta

Lähetetty: 05 Heinä 2019, 20:01
Kirjoittaja bemul13
Oli pari päivää X4 2.0d xdrive sijaisautona kun oma G30 huollossa.
Omia havaintoja ja tuntemuksia:
- urat ottivat yllättävän paljon rattiin/suuntavakavuuteen. Renkaat 245/50/18.
Korkeahko otsapinta : moottoritiellä sai ohjastaa. Tuuli puhisi tuulilasissa kohtalaisen paljon moottoritienopeuksissa.
Tilaa edessä ja takana paljon.
Lahkeet kurastuu autosta noustessa kun ottavat oviaukon reunaan, kokemattomuuttako ?
Ei aiheuttanut omistushaluja, nämä korkeat autot eivät vaan ole minun juttuni. Sama tulos Alfa Stelvion kanssa, X4 oli Stelvioon verrattuna parempi, vaikka Alfan nimeen vannonkin ja tallissa on Giulia.