Uusi BMW X3 xDrive 30e
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 88
- Liittynyt: 31 Touko 2016, 14:29
- Auto: BMW 330e M-Sport -16 *myyty*
https://www.auto-motor-und-sport.de/neu ... -benziner/
Julkaisu lähestyy, Saksassa arvioitu lähtöhinta 56000eur.
Julkaisu lähestyy, Saksassa arvioitu lähtöhinta 56000eur.
545e M-Sport -21
ex: 330e M-Sport -16
ex: 330e M-Sport -16
Jos tuo hintatieto pitää paikkaansa, niin hinta täällä lähes sama. Toivotaan niin.
Ehkä Genevessä ei vielä tule, ainakaan lehdistötiedotteen mukaan, mutta joo varmaan kesän kynnyksellä.
https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... -show-2019
Ehkä Genevessä ei vielä tule, ainakaan lehdistötiedotteen mukaan, mutta joo varmaan kesän kynnyksellä.
https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... -show-2019
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Pikkasen isomman akun kun olisivat laittaneet, niin olis mainio peli. Tuolla akulla maantiellä pääsee noin 35 kilsaa. Kesällä testattiin kaverin Volvoa XC60 maantiellä, missä 80 kmh ja välillä 60, ja päästiin noin 35 kilsaa, akku kokolailla samaa kokoluokkaa.
Nykyisellä 330e n.7.6 kWh akulla oon sukkasillaan päässyt tosin reilu 38 km, mutta rajoitukset oli alle 80kmh miltei koko matkan, ja 330 luvataan 40 km pelkällä sähköllä.
Niin ja se sähkö X3 tulee jo ensvuonna vai oliko vasta -21?
Nykyisellä 330e n.7.6 kWh akulla oon sukkasillaan päässyt tosin reilu 38 km, mutta rajoitukset oli alle 80kmh miltei koko matkan, ja 330 luvataan 40 km pelkällä sähköllä.
Niin ja se sähkö X3 tulee jo ensvuonna vai oliko vasta -21?
Volvossa taitaa olla 10kwh akku ja tuossa uudessa X3:ssa 12 kwh. Uudessa A6 ja Q5 audin plugarissa on 14 kwh akut315i kirjoitti: ↑28 Helmi 2019, 17:47 Pikkasen isomman akun kun olisivat laittaneet, niin olis mainio peli. Tuolla akulla maantiellä pääsee noin 35 kilsaa. Kesällä testattiin kaverin Volvoa XC60 maantiellä, missä 80 kmh ja välillä 60, ja päästiin noin 35 kilsaa, akku kokolailla samaa kokoluokkaa.
Nykyisellä 330e n.7.6 kWh akulla oon sukkasillaan päässyt tosin reilu 38 km, mutta rajoitukset oli alle 80kmh miltei koko matkan, ja 330 luvataan 40 km pelkällä sähköllä.
Niin ja se sähkö X3 tulee jo ensvuonna vai oliko vasta -21?
Tsekkasin jostain, että Volvon akku olis reilu 11 kWh. Mut mitä olen seurannut kaupunkipyörityksessä näissä ns. talvikeleissä sähkönkulutusta, niin kyllä se usein on yli 20 kWh/100km. Noin 22 tas olla viimeks, tosin taajama-ajoa. Sähkikset tosin kuluttaa maantiellä/motarilla usein ainakin saman kuin taajamassa, jos ei jopa enemmän.
Joten jos autossa on esim. 70 kWh akku, niin Suomessa vaikka näin maaliskuussa pääsee reilu 300km sekalaisessa semitaajamamotariajossa.
Mulle tosin riittää kun maantietä pääsee talvella sen 250 km.
Joten jos autossa on esim. 70 kWh akku, niin Suomessa vaikka näin maaliskuussa pääsee reilu 300km sekalaisessa semitaajamamotariajossa.
Mulle tosin riittää kun maantietä pääsee talvella sen 250 km.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 316
- Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
- Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e
X5 40e menee maantiellä ilman sähköä 7-8l/100km väliin, tosin eihän se silloinkaan ihan ilman sähkö ole kun latailee akkua ajossa ja sähköllä auttelee tarvittaessa. 7 litran kahta puolen maantienopeuksilla ja motarilla 120km/h rajoituksilla sitten tuonne kahta puolen 8 litraa.
Veikkaan että X3:lla suuruusluokka on samaa.
Hyvin paljonhan se todellinen kulutus hybridissä riippuu siitä millaista ajoa ajaa. Meikäläisellä kun on aika paljon lyhyttä kaupunkiajoa, niin kokonaiskeskikulutus viimeisimmältä kuukaudelta taitaa olla jossakin 3l/100km paikkeilla.
Jos pääasiassa maantiellä ajelee niin kasvaahan se kulutus. Toisaalta jos laskee ostohetken autoveroedun ja vuosittaisen käyttövoimaveroedun niin aika paljon saa ajella ennenkuin diesel näin laskien kääntyy edullisemmaksi.
Sinänsä siis kuitenkin yllättävän pienellä tuo X5:kin kokoonsa nähden maantielläkin kulkee. Edellinen bensamaasturini hörppi päälle 10l/100km maantiellä vaikka kuinka rauhallisella kaasujalalla olisi ajellut. Sama varmasti pätee tuohon X3 40e:henkin.
Hyvin kyllä pomppaa kulutus, kun sähkö loppuu. Onko ilmanvastus/massa vaan niin suuri, että ei mene perus hybridi moodissa millään kohtuu kulutuksella.jva kirjoitti: ↑26 Maalis 2019, 11:13X5 40e menee maantiellä ilman sähköä 7-8l/100km väliin, tosin eihän se silloinkaan ihan ilman sähkö ole kun latailee akkua ajossa ja sähköllä auttelee tarvittaessa. 7 litran kahta puolen maantienopeuksilla ja motarilla 120km/h rajoituksilla sitten tuonne kahta puolen 8 litraa.
Pitänee odotella iX3 täys sähköä.
Ei mene töpselitön hybridi-Toyotakaan maantiellä perus bensakoneista vähemmällä, töpselihybridissä se tyhjä akku on vielä kuolleena painona mukana. Kaupunkiajossa menee vähemmällä, silti häviää tavalliselle dieselille sielläkin. Mutta isoissa painavissa töpselihybrideissä autoverosta säästetyllä ostaa paljon bensaa, vaikka ei latailisikaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 316
- Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
- Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e
Veikkaan että menee aika samoihin. Tietysti kutoskone voi joillakin nopeuksilla olla isossa autossa taloudellisempi kuin neloskone, mutta tuskin siinä merkittävää eroa tulee.
"Akut tyhjinä" on sinänsä minusta vähän harhaanjohtavasti sanottu. Akuthan eivät ole koskaan tyhjänä/ sähkö on käytännössä aina mukana boostaamassa kuormitushuippuja jne. Akun varaustaso ei myöskään sinänsä vaikuta maantie-/moottoritiekulutuksiin, koska siellä joutuu kuitenkin ajamaan polttomoottorilla vaikka akussa olisi 100% varausta. Uusi 45e taitaa pystyä 110km/h nopeuteen pelkällä sähköllä. Se tietysti tasaa maantiekulutusta sen aikaa kun rangea riittää - joka ei kovin montaa kymmentä kilsaa ole.
Hybridi on kulutusten osalta omimmillaan kaupunkiajossa missä ajetaan pelkällä sähköllä ja pääsee auton lataamaan mahdollisimman usein. Siinä vaiheessa kun kaupungissa mennään isolla autolla polttomoottorille niin kulutus on sellaista kuin isolla autolla kaupungissa on.
Olen nyt noin 2,5v hybridillä ajanut. Kokemukseni on se, että lyhyt pätkä kaupungissa on hybridin vahvuus kulutusta ajatellen. Polttomoottorilla kaupungissa - ei ole taloudellista. Maantieajossa kulutus on auton kokoon nähden maltillinen, suurin ilo sähköstä tulee siellä siitä että sähköllä boostataan kiihdytyksiä ja muita kuormitushuippuja siten että suorituskyky on ihan mukavalla tasolla.
Jos ei ihmeitä tapahdu, on minunkin seuraava autoni 45e TAI MB GLE hybridi. X3 kiinnostaa kyllä myös. Hinta tulee olemaan kilpailukykyinen verrattuna isoveljeensä, tilan riittävyys on ratkaiseva asia mikä täytyy vielä huolella pohtia. Ajan kaupungissa paljon lyhyttä ajoa hyvillä latausmahdollisuuksilla = hyvä juttu. Sähkö boostaa suorituskyvyn mukavaksi = hyvä juttu. Mutta eihän siitä mihinkään pääse että pyöreästi 30t euron veroetu ostaessa ja 700-800e etu ajoneuvo- ja käyttövoimaverossa/ vuosi on ehkä se suurin syy miksi seuraavakin autoni on plug-in hybridi - ellein seuraava hallitus sitten poista autoveroa pikaisesti kaikissa päästöluokissa, mikä on kyllä ilmeisen epätodennäköistä.
X3 Hybridi alkaa tulla konkreettisemmaksi: X3 30e on ilmeisesti ensimmäisenä netissä konfiguroitavissa Luxemburgin BMW nettisivuilla:
https://www.bmw.lu/de_LU/index.html
Olettaa sopii, että konfigurointimahdollisuus ja hinnastot leviävät piakkoin muuallekin. Sinällään Luxemburgin konfigurointitulokset eivät oikeastaan tuo esiin mitään suuria yllätyksiä: esim. peräkoukku on valittavissa kuten ennakkotiedoissa on ennustettukin. Voimalinja on sama kuin esim. uusissa 530e tai 330e malleissa ja mukana on uusi iDrive 7. Akun kapasiteettiä ei kerrota, joten ihan varmuutta ei ole siitä, onko se on 12 kWh tai ehkä vähän enemmän kuten jossain on spekuloitu.
https://www.bmw.lu/de_LU/index.html
Olettaa sopii, että konfigurointimahdollisuus ja hinnastot leviävät piakkoin muuallekin. Sinällään Luxemburgin konfigurointitulokset eivät oikeastaan tuo esiin mitään suuria yllätyksiä: esim. peräkoukku on valittavissa kuten ennakkotiedoissa on ennustettukin. Voimalinja on sama kuin esim. uusissa 530e tai 330e malleissa ja mukana on uusi iDrive 7. Akun kapasiteettiä ei kerrota, joten ihan varmuutta ei ole siitä, onko se on 12 kWh tai ehkä vähän enemmän kuten jossain on spekuloitu.
Saksalaisilla foorumilla kertovat, että Frankfurtin IAA näyttelyissä olleessa esitteissä akun kapasiteetiksi olisi kerrottu olevan 17 kWh. Olen Suomessakin BMW liikkeistä kuullut vähän samansuuntaisista huhua. No saa nähdä...
Alla linkki tuohon em. Motor-talk.de foorumiin:
https://www.motor-talk.de/forum/informa ... st57244773