Olen ajanut X3 (G01) 30e hybridillä nyt reilut seitsemän kuukautta ja tässä yhteenveto kulutuksen osalta toistaiseksi (bensa ja sähkö):
Kilometrejä on kertynyt yhteensä 8400 km, joista sähköllä 5900 km ja bensalla 2500 km.
Kaikkiaan bensankulutus koko ajomatkalle laskettuna on ollut 2,45 litr/100km
Pelkästään bensalla ajettaessa kulutus on keskimäärin 8,4 litr / 100 km ja sähköajossa taas sähkön kulutus on 32,7 kWh / 100 km.
Bensa-ajot ovat olleet pääosin moottoritie -osuuksia ja vähän pidempiä reissuja "maakunnissa". Bensan kulutus vaihtelee ajotyylistä ja nopeudesta riippuen 7,5 - 9 litr/100km. Sähköajot ovat olleet enimmäkseen täällä pääkaupunkiseudulla lyhyitä, muutaman kilometrin matkoja kaupunkiympäristössä. Sähkön kulutus on kyllä merkittävästi pienempi pidemmillä "sähköreissuilla", jolloin päästään n. 21 - 23 kWh / 100km.
Etenkin sähkön kulutukseen lämpötilalla on iso vaikutus: niin alkukevään kuin nyt syksyn kulutus on ollut merkittävästi suurempi kuin keskikesän lukemat.
BMW X3(G01) 30e:n kulutuslukemia
Kyllä nollakelillä ja pikku pakkasella sähkörange on tippunut siihen 35 km tuntumaan, kun se kesällä oli n. 45 km. Jos auton pääsee lämmittämään "lataussähköllä" ennen lähtöä, se helpottaa. Kohtuullinen vaikutus on myös sillä, kuinka lämpimänä (tai viileänä) auton pitää ajossa.
Jos autoa lataa kotona omasta sähköliittymästä, tulevat lyhyet ajot "kylmärangellakin" vähintäänkin puolta halvemmiksi kuin bensakyydit. Ero nykyisillä sähkön ja bensan hinnoilla on yli 2,5 kertainen (bensa n. 1,36 euroa/litr, kulutus 8 litr/100 km ja sähkö n. 12 c/kWh ja kulutus "kylmärangesta" laskettu n. 34 kWh/100 km). Tunnetusti mitä tasaisempaa ja yhtäjaksoisempaa ajo on, sen vähemmän menee sähköä (ja luonnollisesti bensaakin).
Sähköajojen osuus on ollut n. 75 % auton kaikista ajoista. Tämä on linjassa sen väitteen kanssa, että Suomessa (ja Pohjoismaissakin) lataushybridit kulkevat pääosin sähköllä (eikä bensalla kuten jotkut skeptikot väittävät)
Tämä on linjassa sen väitteen kanssa, että Suomessa (ja Pohjoismaissakin) lataushybridit kulkevat pääosin sähköllä (eikä bensalla kuten jotkut skeptikot väittävät)
Varovaisia pitää sanomisissa olla
https://youtu.be/zrzMhU_4m-g?t=33
Varovaisia pitää sanomisissa olla
https://youtu.be/zrzMhU_4m-g?t=33
Pikku pyyntö, jos lämmmitätte kärryn ennen ajoa ja akku täys minkä rangen saatte näissä ns. nollakeleissä? Omalla pääsen noin 22-25 kilsaa, mut osaan ajaa taloudellisesti En kaipaa mitään moottoritie ajoa enkä Hesan keskustaruntua, vaan perus settiä, vaikka taajamassa ja ns. kehäteillä. Ite ajan päivittäin Klaukkala-Vanda väliä ja välillä länsirannikon paratiiseiisa noilla kilsoilla
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 44
- Liittynyt: 17 Tammi 2020, 21:19
- Auto: X3 30e
- Paikkakunta: Jyväskylä
Pakkaset tulivat ja bensa maistuu taas!
Yli 15C pakkasella bensakone käynnistyy heti, sähkö näyttää menevän vain kabiinin lämmitykseen oli sitä esilämmitetty tai ei. Toinen syy voinee olla akun alhainen lämpötila, jolloin suurta tehoa ei saada irti.
Sähkön käyttö kuitenkin helpottanee bensakoneen työtä ja nopeuttaa lämpenemistä. Onneksi yli 15 asteen pakkaset myös ovat aika harvinaisia Keski-Suomessa.
Yli 15C pakkasella bensakone käynnistyy heti, sähkö näyttää menevän vain kabiinin lämmitykseen oli sitä esilämmitetty tai ei. Toinen syy voinee olla akun alhainen lämpötila, jolloin suurta tehoa ei saada irti.
Sähkön käyttö kuitenkin helpottanee bensakoneen työtä ja nopeuttaa lämpenemistä. Onneksi yli 15 asteen pakkaset myös ovat aika harvinaisia Keski-Suomessa.
- LuZiaN0
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 239
- Liittynyt: 28 Heinä 2012, 18:47
- Auto: X3 30e M-Sport 2022
Kiinnostaisi tämän hetken kokemukset autosta, mm. kulutus, lämmitys yms oleelliset mitä tulee mieleen.
Saako ajettua pelkällä polttomoottorilla jos haluaa säästää akkua myöhemmälle? Koeajon aikana en löytänyt kuin sähkö, hybrid ja sport -asennon.
Harmi kun ei ole Bmw:llä vielä long range akkuja. Itsellä harkinnassa 30e M-Sport.
Saako ajettua pelkällä polttomoottorilla jos haluaa säästää akkua myöhemmälle? Koeajon aikana en löytänyt kuin sähkö, hybrid ja sport -asennon.
Harmi kun ei ole Bmw:llä vielä long range akkuja. Itsellä harkinnassa 30e M-Sport.
X3 30e M-Sport 2022
Täällä viime kesänä hommattu 30e Msport.
Kun lämpötila laskee alle -10, niin polttis käynnistyy heti. Tosin sähkö auttaa kyllä, koska esim. tossa 80-100km/h ajettaessa kulutusmittari näyttää jotain 2-4l/100km (n. 5km ajon jälkneen pariin kertaan tässä n. 15 asteen pakkasessa havaittua). Eilen ja tänään havaittuna, 15 asteen pakkanen vaatii 30min esilämmityksestä huolimatta n. 7km ajoa, ennenkuin auto suostuu menemään sähkömoodiin.
Eilen pääsin 31km matkasta 23km täysin sähköllä, ekat 7km meni polttiksella/polttsi+sähköllä. Tänään ajoin 28km vastaavassa säässä ja kotona tais olla 1km sähkörangea jäljellä. Eli kyllä pakkanen syö rangen minimiin. Tossa pikkupakkasilla (-5) pääsee joku 30-35km. Kesällä enkat karvan yli 50km, 40-45 ihan normi.
Toki voi ajaa pelkällä polttiksellakin, jos haluaa tai Battery Control -modessa voi säätää, kuinka paljon haluaa jättää akkuun varausta myöhemmäksi.
Pk-seudulla, kun asun, niin ei niin haittaa, kun talvi on täällä aika lyhyt kuitenkin keskimäärin. Lapissa taitaa olla sitten vähän eri tällaisen kanssa...
Kun lämpötila laskee alle -10, niin polttis käynnistyy heti. Tosin sähkö auttaa kyllä, koska esim. tossa 80-100km/h ajettaessa kulutusmittari näyttää jotain 2-4l/100km (n. 5km ajon jälkneen pariin kertaan tässä n. 15 asteen pakkasessa havaittua). Eilen ja tänään havaittuna, 15 asteen pakkanen vaatii 30min esilämmityksestä huolimatta n. 7km ajoa, ennenkuin auto suostuu menemään sähkömoodiin.
Eilen pääsin 31km matkasta 23km täysin sähköllä, ekat 7km meni polttiksella/polttsi+sähköllä. Tänään ajoin 28km vastaavassa säässä ja kotona tais olla 1km sähkörangea jäljellä. Eli kyllä pakkanen syö rangen minimiin. Tossa pikkupakkasilla (-5) pääsee joku 30-35km. Kesällä enkat karvan yli 50km, 40-45 ihan normi.
Toki voi ajaa pelkällä polttiksellakin, jos haluaa tai Battery Control -modessa voi säätää, kuinka paljon haluaa jättää akkuun varausta myöhemmäksi.
Pk-seudulla, kun asun, niin ei niin haittaa, kun talvi on täällä aika lyhyt kuitenkin keskimäärin. Lapissa taitaa olla sitten vähän eri tällaisen kanssa...
- LuZiaN0
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 239
- Liittynyt: 28 Heinä 2012, 18:47
- Auto: X3 30e M-Sport 2022
Kiitos, kiva kuulla käytännön kokemuksia.
Mitenkäs esilämmitys, jos akku tyhjä? Ei ilmeisesti lämmitä
Tuleeko mieleen must to have -varusteita, tietty mieltymysasioita. Itse ajattelin seuraavia:
- laminoidut lasit
- ambient valopaketti
- mukautuvat ledit (onkohan niin, että lyhyilläkin valoilla paremmat kuin normiledit?)
- performance control (onko hyötyä, olisi halpa?)
- lämmitettävä ohjauspyörä
- ristiseläntuki
Mitenkäs esilämmitys, jos akku tyhjä? Ei ilmeisesti lämmitä
Tuleeko mieleen must to have -varusteita, tietty mieltymysasioita. Itse ajattelin seuraavia:
- laminoidut lasit
- ambient valopaketti
- mukautuvat ledit (onkohan niin, että lyhyilläkin valoilla paremmat kuin normiledit?)
- performance control (onko hyötyä, olisi halpa?)
- lämmitettävä ohjauspyörä
- ristiseläntuki
X3 30e M-Sport 2022
Makuasioita ja miksei rahakin, laittaisin tuohon vielä lisää ainakin tummennetut lasit, Innovation paketin (sis. adapt. ledit) ja hifit.
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
- LuZiaN0
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 239
- Liittynyt: 28 Heinä 2012, 18:47
- Auto: X3 30e M-Sport 2022
Juu, lasit ajattelin tummennuttaa, saa mieleisen tummuuden.
Innovation -paketti vähän tylsä: Driving Assistant, kaukovaloavustin sekä head-up. Mukautuvat piti ruksata erikseen, ja hifit kuuluu jo hintaan.
Innovation -paketti vähän tylsä: Driving Assistant, kaukovaloavustin sekä head-up. Mukautuvat piti ruksata erikseen, ja hifit kuuluu jo hintaan.
X3 30e M-Sport 2022
Innovaatiopaketissa tulee adaptiiviset ledit mukana, saa ne toki ilman tuota pakettiakin:
Sisältää seuraavat lisävarusteet ja ominaisuudet:
- 552 Adaptiiviset LED-ajovalot (20i,30i,30e,20d,30d)
- 5AZ BMW-laserajovalot (M40i,M40d)
- 5AC Kaukovaloavustin
- 5AS Driving Assistant
- 610 Head-Up -näyttö (vain 30e & M40i/d).
Sisältää seuraavat lisävarusteet ja ominaisuudet:
- 552 Adaptiiviset LED-ajovalot (20i,30i,30e,20d,30d)
- 5AZ BMW-laserajovalot (M40i,M40d)
- 5AC Kaukovaloavustin
- 5AS Driving Assistant
- 610 Head-Up -näyttö (vain 30e & M40i/d).
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
Ja adaptiivista vakkaria ei saa rahallakaan, erikoista kun on valmistajan yksi eniten myyvä malli. Tämä torppasi oman X3 30e tilauksen loppukesästä.
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.