Mitä uutta opit autostasi?
Huomasin että F31:n vakioradio ei kerro konstilla millä taajuudella radiokanava on. Aakkosjärjestyksessä oleva kanavalista on ylivoimaisen kätevä, mutta olisin kaverille kertonut millä taajuudella uusi kanava soi.
- penttim
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 189
- Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
- Auto: F32 420dA M Sport
- Paikkakunta: Ilmajoki
Taitaa olla niin, että iDriven näyttö pitää valita näyttämään manuaalihaun puolta, että kanavan taajuus näkyy. Muistaakseni manuaalihakuun pääsee täppäämällä radion puolella iDrive säädintä oikealle -> sieltä kavanavalinnat tms. - > ylimmäisenä manuaalinen haku.Wonderi kirjoitti:Huomasin että F31:n vakioradio ei kerro konstilla millä taajuudella radiokanava on. Aakkosjärjestyksessä oleva kanavalista on ylivoimaisen kätevä, mutta olisin kaverille kertonut millä taajuudella uusi kanava soi.
EDIT: Kyllähän se näkyy vaikka mitä kautta, kun vähän napsuttelee iDriven säädintä. Esim. kanavan ohjelmatiddon kanssa näkyy taajuus, RDS:n käytöstäpoiston jälkeen näkyy vain taajuus, yms...
Viimeksi muokannut penttim, 07 Marras 2017, 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Kaikenlaista löytyy mitä voi säätää. Esim. juuri se missä alarajanopeudessa automaattipitkät kytkeytyvät. Ja myös eri valaisumoodien vaihtumisnopeudet löytyy. Autobahn moodi taisi mennä päälle 130km/h ylittyessä eli ei koskaan laillisesti ajaessa.salmol kirjoitti:Carly for BMW ei sisällä mitään koodauksia adaptiivisille valoille, ainakaan minä en löydä. Mutta voisin uskoa että paremmilla vehkeillä tuonkin koodaaminen lienee mahdollista.Heguli31 kirjoitti:Olisiko tuolle vaihtohetken tunnistimelle säätöä? Käsittääkseni ainakin valoautomatiikan syttymis herkkyyteen voidaan hieman "testerillä vaikuttaa". Joten miksei tuohonkin.salmol kirjoitti: ehkä vähän valoisammassa saisi toimia, eli aika tarkka siitä kuinka paljon on valoa ympärillä.
Valoisuuden herkkyyttä en ole etsinyt eikä missään ole tullut vastaankaan. Varmaan jossakin on parametri sillekin. Mutta ne on toisinaan vaikeita tulkita kun ovat saksankielisiä lyhenteitä tyypillisesti.
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Tässä vähän juttua jossa itsekseni asiaa koitin selvittää:
viewtopic.php?f=12&t=11536
Varmaan mallikohtaisia eroja parametreissa samaten kun vuosimallien välillä kuin myös eri markkinoille tehdyillä yksklöillä. Mutta periaate käy ilmi.
-p
viewtopic.php?f=12&t=11536
Varmaan mallikohtaisia eroja parametreissa samaten kun vuosimallien välillä kuin myös eri markkinoille tehdyillä yksklöillä. Mutta periaate käy ilmi.
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
TULI HANKITTUA BEMARI 330E KYSYNKIN NEUVOA HYBRIDIN LATAUKSEEN,MINULLA ON KÄYTÖSSÄ TÖPSELI AUTON MUKANA TULLUT, LATAAN LÄMPIMÄSSÄ AUTOHALLISSA 16A SULAKKEESTA NOIN 12 ASTETETTA HALLIN LÄMPÖTILA ALENNETTU ( VÄLITILAN ASETUS ) LATURISSA LÄPI YÖN
EN SAA AJOMATKAA KUIN 20-23 KM AUTO ON KUUKAUDEN VANHA AJETTU 1000KM MIKÄ OLISI NEUVO JOLLA SAISI HIEMAN AJOMATKAA-SÄHKÖLLE LISÄÄ,
KÄYTIN AUTON PARIVIIKKOA SITTEN PÄIVITYSHUOLLOSSA, EI MUUTUNUT JUURI OLLENKAAN,OSTIN AUTON ERIPAIKKAKUNNALTA MISSÄ ASUN,AUTO VALMISTUNUT TEHTAALLA 3/2017 YKSI PÄIVITYS TULLUT VALMISTUMISEN JÄLKEEN, MIKÄ NEUVOKSI SAADAKSENI LISÄÄ SÄHKÖ-AJOMATKAA,MINULLE
AUTO HIEMAN PETTYMYS 530 XDA JÄLKEEN.
EN SAA AJOMATKAA KUIN 20-23 KM AUTO ON KUUKAUDEN VANHA AJETTU 1000KM MIKÄ OLISI NEUVO JOLLA SAISI HIEMAN AJOMATKAA-SÄHKÖLLE LISÄÄ,
KÄYTIN AUTON PARIVIIKKOA SITTEN PÄIVITYSHUOLLOSSA, EI MUUTUNUT JUURI OLLENKAAN,OSTIN AUTON ERIPAIKKAKUNNALTA MISSÄ ASUN,AUTO VALMISTUNUT TEHTAALLA 3/2017 YKSI PÄIVITYS TULLUT VALMISTUMISEN JÄLKEEN, MIKÄ NEUVOKSI SAADAKSENI LISÄÄ SÄHKÖ-AJOMATKAA,MINULLE
AUTO HIEMAN PETTYMYS 530 XDA JÄLKEEN.
1) Saa käyttää kirjoittaessaan myös pieniä kirjaimia. Ei täällä sokeita olla.
2) Tämä tarinasi on hieman väärällä osastolla
3) Eiköhän takuun alainen auto korjaantuisi (vikakoodien tarkastuksen jälkeen) parhaiten merkkikorjaamolla
2) Tämä tarinasi on hieman väärällä osastolla
3) Eiköhän takuun alainen auto korjaantuisi (vikakoodien tarkastuksen jälkeen) parhaiten merkkikorjaamolla
Samaa mieltä Hegulin kanssa. Onhan tuo sähkön range myös huvittavan ja naurettavan välimaastosta, ihan kuin ISOILLAKIRJOITTAVA mainitsi. Mielestäni ei myöskään ole ihme jos 330e tuntuu pettymykseltä 530xda:n jälkeen, onhan ihan eri auto ja kone ja vetotapa.Heguli31 kirjoitti:1) Saa käyttää kirjoittaessaan myös pieniä kirjaimia. Ei täällä sokeita olla.
2) Tämä tarinasi on hieman väärällä osastolla
3) Eiköhän takuun alainen auto korjaantuisi (vikakoodien tarkastuksen jälkeen) parhaiten merkkikorjaamolla
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 88
- Liittynyt: 31 Touko 2016, 14:29
- Auto: BMW 330e M-Sport -16 *myyty*
Ei se toimintamatka ole tuon pitempi jos ajaa pelkkää kapunkia. Tuo lukema on arvio toimintamatkasta nykyisellä ajotyylilläsi. Itse ajan 60-85km/h työmatkaa 27km suuntaansa (lataan töissä myös) ja hyvin pääsee pelkällä sähköllä. Renkailla on yllättävän iso vaikutus toimintamatkaan.
Ladattavat hybridit / sähköautot on vain vaihtoehtoja bensan ja dieselin rinnalla, tätä on joidenkin vaikea ymmärtää! Toisille se sopii, toisille ei. Itse ajan tuota työmatkaa ja kaupunkia (kauppa, päiväkoti, harrastukset) sähköllä. Bensalla pääsen sitten pidemälle, eikä tarvi ressata lataamisesta ja toimintamatkasta. Ajot on suunnilleen sähkö 50%/ bensa 50%, bensaa kuluu keskimäärin vuodessa 3,3l satasella (viime tankki 2,42l/100km/h), sähkö 14kWh/100km (ka. puolet maksan minä, puolet työpaikka/kauppakeskus).
Parasta on ajoneuvovero, joka on 130eur vuodessa. Vanhassa 530d oli yli 700eur, YÄK.
Ostopäätökseen vaikutti myös Suomen autovero, mitä enemmän varusteita otti sitä 'halvemmaksi' auto tuli verrattuna 320i. Valitsemallani varusteilla auto oli samanhintainen 320i:n kanssa, sain enemmän tehoa, 'webaston' ja pienemmät käyttökulut samalla rahalla.
Vetokoukkua kaipaan, onneksi G20 näyttäisi hybridiinkin tulevan. Tietysti toimintamatka saisi aina olla pitempi ja polttomoottori poissa kokonaan.
Vieläkö joku haluaa lisää kokemuksia / perusteluja? Saa kysyä.
Ladattavat hybridit / sähköautot on vain vaihtoehtoja bensan ja dieselin rinnalla, tätä on joidenkin vaikea ymmärtää! Toisille se sopii, toisille ei. Itse ajan tuota työmatkaa ja kaupunkia (kauppa, päiväkoti, harrastukset) sähköllä. Bensalla pääsen sitten pidemälle, eikä tarvi ressata lataamisesta ja toimintamatkasta. Ajot on suunnilleen sähkö 50%/ bensa 50%, bensaa kuluu keskimäärin vuodessa 3,3l satasella (viime tankki 2,42l/100km/h), sähkö 14kWh/100km (ka. puolet maksan minä, puolet työpaikka/kauppakeskus).
Parasta on ajoneuvovero, joka on 130eur vuodessa. Vanhassa 530d oli yli 700eur, YÄK.
Ostopäätökseen vaikutti myös Suomen autovero, mitä enemmän varusteita otti sitä 'halvemmaksi' auto tuli verrattuna 320i. Valitsemallani varusteilla auto oli samanhintainen 320i:n kanssa, sain enemmän tehoa, 'webaston' ja pienemmät käyttökulut samalla rahalla.
Vetokoukkua kaipaan, onneksi G20 näyttäisi hybridiinkin tulevan. Tietysti toimintamatka saisi aina olla pitempi ja polttomoottori poissa kokonaan.
Vieläkö joku haluaa lisää kokemuksia / perusteluja? Saa kysyä.
545e M-Sport -21
ex: 330e M-Sport -16
ex: 330e M-Sport -16
Autona F36 420dA 2014. Opin käyttämään Launch Control -toiminnallisuutta:
- Kone lämmin
- Sport+
- Vaihteisto DS:lle
- Vasen jalka voimakkaasti jarrulle
- Oikea jalka kaasulle pohjaan asti
- Syttyy Lippu ja kun irrottaa jarrun niin johan mennään. Toki tuossa lippu-tilassa ei kannata kauaa pitää jotta ei momenninmuunnin ota kipeää.
Opin myös, että DSC:n pois kytkemällä aktivoituu elektroninen lukko eLSD. Selvisi tästä taulukosta:
- Kone lämmin
- Sport+
- Vaihteisto DS:lle
- Vasen jalka voimakkaasti jarrulle
- Oikea jalka kaasulle pohjaan asti
- Syttyy Lippu ja kun irrottaa jarrun niin johan mennään. Toki tuossa lippu-tilassa ei kannata kauaa pitää jotta ei momenninmuunnin ota kipeää.
Opin myös, että DSC:n pois kytkemällä aktivoituu elektroninen lukko eLSD. Selvisi tästä taulukosta:
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
^^^Rattivaihteiden plussasta ja miinuksesta voi säätään launch controlin ruutulipun kierroksia lähdön optimoimiseksi eri alustoille, eli ei oo pakko huudattaa vaan voi säätää launchin vaikka 3500 tai 4000 rpm tjsp. Oisko pykälät ollu sadan tai parin sadan rpm välein, en muista mut koita huvikses jos haluut.
Launch controllissa on laskuri, peräkkäin voi vissiin ottaa 5 launchia tietyn ajan sisällä (oisko ollu tunti?). Lisäksi autossa on kokonaislukumäärälaskuri launcheille, launch-järjestelmä menee vikatilaan jos tekee x launchia eli liikaa auton mielestä ja sen jälkeen tarvii resetoida huollossa tms. pajalla joka noi osaa kaivaa.
Launch controllissa on laskuri, peräkkäin voi vissiin ottaa 5 launchia tietyn ajan sisällä (oisko ollu tunti?). Lisäksi autossa on kokonaislukumäärälaskuri launcheille, launch-järjestelmä menee vikatilaan jos tekee x launchia eli liikaa auton mielestä ja sen jälkeen tarvii resetoida huollossa tms. pajalla joka noi osaa kaivaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Mitenkäs tuo eroaa vuosikymmeniä käytössä olleesta Launch Controllista automaattien kanssa, eli jarru pohjaan ja kaasu pohjaan (tai optimikierroksille) ja sitten vaan jarrua ylös? Ei tuu vikakoodeja :-)
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Se on aktiivinen, eli ei pelkästään puutu sutimiseen vaan pyrkii koko ajan antamaan saman verran voimaa kaikille vetäville renkaille.
http://www.1addicts.com/forums/showthread.php?t=719012
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Se tarjoaa optimikierrokset, ahtopaineen ja minimoi luiston. Se myös oppii kelistä, eli jos teet launch control lähdön, niin seuraavassa lähdössä tietokone on optimoinut pidon. Perinteinen työntää kaiken voiman ja se ei ole optimaali tapa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Eikös luistonesto hoida nuo loput, kun liikkeelle ampaisee?
Tosin, tuntuu aika hassulta koko keskustelu... Kuka tommosia käyttää normiajossa? ja Normiautoissa.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
No ei. Lue aikaisemmat viestit.Juha kirjoitti: ↑14 Helmi 2018, 21:25Eikös luistonesto hoida nuo loput, kun liikkeelle ampaisee?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Eikös tuon linkin mukaan eLSD ole aina aktiivinen, vai luinko väärin? Joten tuo edellinen taulukko on virheellinen? Vai onko tuo mallisarjakohtaista?salmol kirjoitti: ↑14 Helmi 2018, 20:44Se on aktiivinen, eli ei pelkästään puutu sutimiseen vaan pyrkii koko ajan antamaan saman verran voimaa kaikille vetäville renkaille.
http://www.1addicts.com/forums/showthread.php?t=719012
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 316
- Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
- Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e
No, tulipa opittua miksi navin karttapohja on harmaa, eikä muutu siitä vaikka yrittää valikosta valita värivaihtoehtojen välillä.
Laittelin nimittäin liikennetiedotukset ym. navin valikkoja räplätessäni päälle ja sen jälkeen ihmettelin että miksi hitossa karttapohja on harmaa.
Googlaus auttoi ja nytpä tuonkin tiedän. Karttapohja on aina harmaa kun nuo liikenneavut on kytketty päälle.
Laittelin nimittäin liikennetiedotukset ym. navin valikkoja räplätessäni päälle ja sen jälkeen ihmettelin että miksi hitossa karttapohja on harmaa.
Googlaus auttoi ja nytpä tuonkin tiedän. Karttapohja on aina harmaa kun nuo liikenneavut on kytketty päälle.