BMW e90 325i 2005 öljylaadut, merkit, vaihtovälit.

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Mikke22
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2017, 10:47

Moro!

Olen ajatellut tuohon omaan bemariin vaihdella nyt ennen ”talvea” vähän öljyjä, ja nyt olisikin muutamia kysymyksiä. Koneena on siis N52, eli 2.5l suorakutonen, ja perässä manuaaliloota. Koneeseen olen ajatellut ainakin vaihtaa öljyt, eli onko tuo perus Castrollin Magnatec C3 ihan käypää öljyä, vai olisiko suositella jotakin muuta? Minkälaista viskositeettiä kannattais myös käyttää, onko tuo 5w-40 hyvää?

Sitten ideana olisi vaihtaa laatikkoon ja perään öljyt myös. Auto on takaveto ja 190tkm ajettu, eikä huoltokirjan mukaan koskaan vaihdettu perään öljyjä. Eli mitä öljyjä kannattaa laittaa laatikkoon ja mitä perään? Viskositeetti, merkit ja jos on muita vinkkejä ja vaatimuksia öljyn laadun suhteen niin otetaan ilolla vastaan!
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Itse toimisin moottoriöljyn suhteen niin,että käyttäisin just samaa öljyä mitä siellä on aiemminkin käytetty. Siis jos se on ollut "toimivaa". Eli ei naputtele kylmänä,ei kulutusta normaalia enempää,eikä kerää talvella "majoneesia" koneeseen. No käytössä oleva öljy jos ei "toimi" toivotusti,niin sitten vasta voi ruveta miettimään vaihtoehtoja. Pelkkä öljyn hinta ei saa olla valinnan pää kriteeri.

PS. Tuosta Castrolista sen verrran,että useat Bemaristit on Castrolista siirtynyt Teboil Diamondiin. Lähinnä tuon talvella syntyvän "majoneesin" takia.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Heguli31 kirjoitti:Tuosta Castrolista sen verrran,että useat Bemaristit on Castrolista siirtynyt Teboil Diamondiin. Lähinnä tuon talvella syntyvän "majoneesin" takia.
Itsellä meni 320dA:han yhdessä välissä Nesteen LL04-öljyä, kun alkuperäiset olivat Castrolin. Kulutus nousi, joten pyysin seuraavassa vaihdossa Castrolia. Hyvin toimivat nuo.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

salmol kirjoitti:Itsellä meni 320dA:han yhdessä välissä Nesteen LL04-öljyä, kun alkuperäiset olivat Castrolin. Kulutus nousi, joten pyysin seuraavassa vaihdossa Castrolia. Hyvin toimivat nuo.
Tätä tuolla kirjoituksellani tarkoitin. Eli jos joku öljy toimii,niin sitä ei kannata turhaa vaihtaa toiseen. Ei kokeilu mielessä tai muutaman euron säästön takiakaan. Olipa se toimiva öljymerkki sitten mikä hyvänsä.
Mikke22
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2017, 10:47

Tosiaan itsellä auto ollut vasta muutaman kuukauden, joten öljyjä ei ole vielä vaihdettu eikä tämänhetkisestä öljymerkistä ei ole tietoa. Castrolia olen lisäillyt, kun tuntuu hieman kuluttavan ehkä ulospäin tai sitten palamalla vähän, ja siksi mietinkin onko yleistä kokemusta mikä öljy on toiminut hyvin.

Moottoriin öljyt nyt kyllä löytyy ja monet toimivat, mutta tuo laatikon öljy sekä perän öljy kiinnostaisi, jos jollakin olisi kokemusta/tietoa öljyn vaatimuksista ja merkeistä ja laaduista.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Castrolia jos laittelet,niin perään vaikka Castrol Syntrax Longlife 75W-90 ja manuaalilaatikkoon Castrol Syntrans B 75W. Tai sitten ihan jotain muuta :) Eikö autossa ole omistajan käsikirjaa? Sieltähän pitäisi tietoa löytyä. Ja huoltokirjasta varmaan merkintöjä autossa käytetyistä öljyistä.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Toisessa viestiketjussa oli myös öljyyn ja naputukseen liittyvää tarinaa niin katselin sitten jostakin BMW:n sivuilta lisää ja siellä oli aika kärjessä teksti, jonka mukaan kaikki öljyyn liittyvät suositukset voivat riippua vallitsevista olosuhteista. Siellä missä BMW:t tehdään tuskin on kovin voimakkaat vuodenaikojen vaihtelut, joka aiheuttaa kosteuden tiivistymistä pinnoille aina kun lämmin osa jäähtyy kylmäksi - koneen sisälle tiivistyy kosteutta.

Kosteus (eli se majoneesi) ei sekoitu öljyyn vaan on koneessa jossakin paikassa - todennäköisesti ohuessa öljykanavassa - ja jäätyy pakkasella. Jos ja kun öljykanava on kylmällä ilmalla jäässä niin on se ja sama mitä öljyä koneessa on kun ei se kierrä jäätyneen kanavan läpi. Naputtaa taatusti ja pitkään.

Pari kertaa vuodessa on näkemykseni moottoriöljyn vaihdosta ja suodattimen vaihto kerran vuodessa riippumatta ajokilometreistä.

Perän öljyä ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi todennäköisesti siitä syystä, että valmistaja pelkää öljyn vaihdon yhteydessä perään joutuvan hiekkaa. Sitä ei tarvitse perässä olla montaa murua rouhimassa. Perän öljyn voi vaihtaa, jos vaihdon tekee todella huolellisesti ja likaa ei mene perään. Suositusta peräöljylle en osaa sanoa, suunnittelen samaa operaatiota omaan autoon.

Sen sijaan vaihdoin pari vuotta sitten ohjaustehostimen öljyn osittain imemällä täyttöaukosta vanhat öljyt pois niin paljon kuin sitä kautta oli mahdollista - ohjaus notkistui talvella selvästi. Käyttämääni öljylaatua en heti muista mutta pinkinpunaista oli väriltään. Voin katsoa tarkemmat tiedot muistiinpanoista, jos jotakuta kiinnostaa.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

e36lab kirjoitti:Perän öljyä ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi todennäköisesti siitä syystä, että valmistaja pelkää öljyn vaihdon yhteydessä perään joutuvan hiekkaa. Sitä ei tarvitse perässä olla montaa murua rouhimassa. Perän öljyn voi vaihtaa, jos vaihdon tekee todella huolellisesti ja likaa ei mene perään. Suositusta peräöljylle en osaa sanoa, suunnittelen samaa operaatiota omaan autoon.
:lol: :lol: :lol: Ei hyvää päivää taas. Kyllähän kyse oikeasti on siitä,että valmistaja on laskenut perän kestävän auton elinkaaren ajan yksillä öljyillä. Tällä on saatu ns. hiilijalanjälkeä pienemmäksi. Ja tämä taas vaikuttaa mm. auton "kokonaispäästöihin"/autoveroon.
Mikke22
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2017, 10:47

Sen verran utelias olen, että näinkin ”pieni” asia kun öljyt joita löytyy tuhatta eri merkkiä ja suurimmaksi osaksi kaikki hyviä, niin kyselin Schmiedmannilta vähän ohjetta.

Tosiaan hyvänä palveluna kertoivat oikeat määrät öljyä laatikkoon ja perään, sekä kertoivat, että moottoriin käy sinäänsä kaikki öljyt missä on tuo LL-04 luokitus.
Laatikkoon ja perään suosittelivat BMW group merkkisiä öljyjä. Tietääkö kukaan, onko tuo tosiaan Bemarin ns.omaa öljyä, jolla on laatikko ja perän ajateltu toimivan, vai onko vain jotain ”lisenssi” öljyä. Ja onkohan ihan myyntikikkaa tuo valmistaja Schmiedmannilta, vai onko tosiaan suositeltavampaa laittaa kun esimerkiksi Castrolia. :)
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Bmw ei valmista eikä jalosta öljyä. Joku öljy firma nekin on noihin "Bmw pulloihin" valmistanut ja pullottanut. Bmw logosta öljyjen yhteydessä on turha maksaa ylimääräistä.
Mikke22
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2017, 10:47

Heguli31 kirjoitti:Bmw ei valmista eikä jalosta öljyä. Joku öljy firma nekin on noihin "Bmw pulloihin" valmistanut ja pullottanut. Bmw logosta öljyjen yhteydessä on turha maksaa ylimääräistä.
Näin vähän ajattelinkin, jos sitä löisi Castrolit joka paikkaan ja ajelis iloisena! :)
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

> Ei hyvää päivää taas. Kyllähän kyse oikeasti on siitä,että valmistaja on laskenut perän kestävän auton elinkaaren ajan yksillä öljyillä.

Ei autonvalmistajat haluaisi, että herkkiä kohtia mennään omin päin ropeltamaan. Syy on selvä - voi alkaa tulla perävikaisia autoja joista ei voi varmuudella sanoa, että hiekat meni sisään öljynvaihdossa ja rikkoi perän tai perään laitettiin jotain öljyjäljitelmää. Uusissa ehkä on jo sinetit näissä kohdissa.

Mutta ne perän öljyt siis voi vaihtaa jos vaan tietää mitä tekee eli ei väännä proppuja väärille jengoille ja näin pois päin. Olen omastani puhdistanut proppujen ympäristöä jo jonkin aikaa ja vähän jännittää millä väännöllä lähtevät auki.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

e36lab kirjoitti:Ei autonvalmistajat haluaisi, että herkkiä kohtia mennään omin päin ropeltamaan. Syy on selvä - voi alkaa tulla perävikaisia autoja joista ei voi varmuudella sanoa, että hiekat meni sisään öljynvaihdossa ja rikkoi perän tai perään laitettiin jotain öljyjäljitelmää.
Ei haluaisi ei. Mutta ei todellakaan tuosta mainitsemastasi syystä. :thdw: Kun niitä ei ole suunniteltukaan vaihdettavan auton eliniän aikana (siis tietyn ikähaarukan Bemareissa).

Autojen elinikä yleensä autojen valmistusmaissa on paljon lyhyempi,kuin persaukisilla suomalaisilla. Joten niitä voimansiirron öljyjä ei tuolla tarvi vaihdella,jos se ei kuulu huolto-ohjelmaan. Ja jos auton valmistaja ilmoittaa niille vaihtovälit,niin jo omistajan käsikirjassakin on usein maininta,että vie autosi MERKKIHUOLTOON. Siis ei sillä mitään hiekkaa pelätä,vaan sitä,ettei raha huolloista valu merkki organisaation kassaan. Ja takuuaikana suoritetut "kotiöljynvaihdot" katkaisee takuun. Siis jos joku kotona alkaisi takuun alaiseen autoon itse öljyjä värkkäämään. Oli hiekkaa tai ei.
Viimeksi muokannut Heguli31, 09 Marras 2017, 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Kyllähän ikiöljyt ja pitkät öljynvaihtovälit on lähinnä asiakkaiden toiveita. Ei merkkiorganisaatiota harmittaisi koppailla rahaa myös huolloista joita nyt ei kuulu tehdä eikä tehdä, mutta se, joka auton ensimmäisenä ostaa 100-200tkm matkalle, ei halua maksaa rahaa niistä huolloista joista ei itse hyödy, kun LL-ohjelmillakin ja voimansiirron ikiöljyillä ajelee sen 200tkm käytännössä ilman niihin liittyviä ongelmia.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Mikke22
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2017, 10:47

Aero kirjoitti:Kyllähän ikiöljyt ja pitkät öljynvaihtovälit on lähinnä asiakkaiden toiveita. Ei merkkiorganisaatiota harmittaisi koppailla rahaa myös huolloista joita nyt ei kuulu tehdä eikä tehdä, mutta se, joka auton ensimmäisenä ostaa 100-200tkm matkalle, ei halua maksaa rahaa niistä huolloista joista ei itse hyödy, kun LL-ohjelmillakin ja voimansiirron ikiöljyillä ajelee sen 200tkm käytännössä ilman niihin liittyviä ongelmia.
Sen verran täyty tuohon kertomaasin kilometri esimerkille kommentoida, että tosiaan omalla 325i 2005 bemarilla ajettu nyt 191tkm ja huoltokirjasta ei löydy yhtään merkintää peräöljyjen tai laatikon öljyjen vaihdoista ja edelliset omistajat huoltaneet aina merkkiliikkeissä. Eli olisiko suorastaan suositeltavaa jo vaihtaakkin nuo öljyt, koska eihän uusi öljy 191tkm ajettujen tilalle varmaan yhtään huonoksi olisi?

Tuntuisi, että Suomessa kelit ja vuodenajat ovat sellaisia, että tekee hyvää vaihtaa öljyt sinne minne ei periaatteessa tarvitsisi edes.
Vastaa Viestiin