B47 dieselmoottori uudistuu

jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 202
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

B47 dieselmoottori uudistuu

Viesti Kirjoittaja jpk » 20 Marras 2017, 16:14

Tällä erää varmaan Suomessa yleisin uuden BMW:n dieselmoottori, 4 sylinterinen B47 uudistuu. Moottori saa kaksoisturbon, mutta nyt uudistus on valjastettu päästöjen ja kulutuksen pienentämiseen eikä niinkään suorituskyvyn parantamiseen.

Tuolla juttua tarkemmin:
http://www.bmwblog.com/2017/11/20/four- ... ig-update/

http://www.bimmertoday.de/2017/11/20/bm ... 7-und-b37/

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3801
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

B47 dieselmoottori uudistuu

Viesti Kirjoittaja salmol » 20 Marras 2017, 17:33

Oliko kyseessä kaksi twin-scroll-ahdinta vai kaksi tavallista? Artikkeli puhuu vain ahtimesta. Twin-scroll oli nimenomaan suunniteltu toimimaan kuin kaksi tavallista.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 202
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

Re: B47 dieselmoottori uudistuu

Viesti Kirjoittaja jpk » 20 Marras 2017, 19:11

Oheinen kuva kertonee periaatteen, mutta en osaa sanoa, onko nimitys nyt "twin-scroll" vai "kaksi ahdinta"

BMW-B47-TU1-Diesel-Motor-2018-02.jpg
BMW-B47-TU1-Diesel-Motor-2018-02.jpg (80.46 KiB) Katsottu 2151 kertaa

BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 336
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: B47 dieselmoottori uudistuu

Viesti Kirjoittaja BMW e90 » 20 Marras 2017, 21:29

Jahas... Koskahan tuo mylly on saatavilla...

jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 202
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

Re: B47 dieselmoottori uudistuu

Viesti Kirjoittaja jpk » 20 Marras 2017, 22:27

BMW e90 kirjoitti:Jahas... Koskahan tuo mylly on saatavilla...
Noissa edellä viitatuissa lähteissä ei ollut tarkempaa aikataulusta. Oletan aikataulun kuitenkin linkittyvän uusiin päästömääräyksiin ja testeihin
(WLTP, RDE). Tuskin uusien moottorien kanssa turhaan viivytellään, koska uusien testien tuloksia aletaan kohta käyttää virallisestikin ja dieseleille kaikki mahdolliset parannukset ovat nyt hyvin tervetulleita.

BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 336
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: B47 dieselmoottori uudistuu

Viesti Kirjoittaja BMW e90 » 21 Marras 2017, 08:34

Niin mietin vaan että kun tuli tämä nykyinen B47 niin se tuli todella hitaasti ennen kuin oli koko mallistossa saatavilla. Ekana oli 2014 keväällä X3/X4. Syksyllä 5-sarja. Ja vasta 2015 syksyllä 3-sarja vuoro saara B47. Tulisko tämä heti kerralla koko mallistoon... Jos voi näin sanoa niin tämä on kuitenkin vaan sellaanen facelifti tälle koneelle.
Kiinnostava uudistus silti ja voi vaikuttaa oman auton vaihtoajankohtaan... jos jäis odottelemaan koska saatavilla.

jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 850
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: E46 330Ci avo
F11 530d
Paikkakunta: Tuusula

Re: B47 dieselmoottori uudistuu

Viesti Kirjoittaja jaki » 21 Marras 2017, 10:02

Tuon kuvan mukaan siinä on siis kaksi turboa, joista isompi on ihan perinteinen, säätämätön. Pienemmässä ilmeisesti on joku on/off säätö. Joka tapauksessa Twinscroll tekniikka lienee kuopattu.
http://www.jakiltech.fi" Nyt BMW diagnostiikkaa täysin uudella tasolla + F-sarjalaistenkin koodaukset

traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 466
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33

Re: B47 dieselmoottori uudistuu

Viesti Kirjoittaja traveller » 21 Marras 2017, 13:54

Eiköhän TwinScroll-turbot säily edelleenkin bensakoneissa. Dieseleissähän niitä ei ole tarvittu, kun säätyväsiipiset turbot (VTG) ovat ajaneet asiansa paljon paremmin jo pitkän aikaa. Nyt siis jo perusmalleissakin ollaan siirtymässä kahteen turboon, joista pienempi on säätyvää mallia ja isompi kiinteäsiipinen, kuten x25d:ssä nykyäänkin. Vanhassa x23d:ssä molemmat turbot olivat vielä kiinteäsiipisiä.
Viimeksi muokannut traveller, 21 Marras 2017, 14:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 466
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33

Re: B47 dieselmoottori uudistuu

Viesti Kirjoittaja traveller » 21 Marras 2017, 13:57

Edit: tuplan poisto

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3801
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: B47 dieselmoottori uudistuu

Viesti Kirjoittaja salmol » 21 Marras 2017, 15:07

traveller kirjoitti:Eiköhän TwinScroll-turbot säily edelleenkin bensakoneissa. Dieseleissähän niitä ei ole tarvittu, kun säätyväsiipiset turbot (VTG) ovat ajaneet asiansa paljon paremmin jo pitkän aikaa.
Perusteletko mihin tämä perustuu, eli kenen ja mihin faktaan perustuen VTG-ahtimet ovat "paljon parempia" olleet jo pitkän aikaa verrattuna TwinScroll-ahtimiin?
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 466
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33

Re: B47 dieselmoottori uudistuu

Viesti Kirjoittaja traveller » 21 Marras 2017, 15:54

TwinScroll-ahdin on siis nimensä mukaisesti kaksipesäinen tavallinen ahdin, jonka pesistä esim. 4-sylinterisessä moottorissa toista syöttää 1- ja 4-sylinterin ja toista 2- ja 3-sylinterin pakokaasut. Tällä saadaan toki vähennettyä moottorin pumppaushäviöitä ja parannettua hieman ahtimen reagointia, mutta mitään varsinaista "säätöä" kierrosluvun suhteen ei tuossa ole turbiinille. VTG:ssä taas säätöaluetta on liikkuvien johdinsiipien vuoksi paljon laajemmin eikä ahtopainettakaan tarvi rajoittaa samaan tapaan, kuin perinteisellä hukkaportilla.

Tietysti vähän paha mennä yleisesti vertailemaan bensa- ja dieselkoneiden ahtotekniikkaa, kun tietääkseni VTG-ahtimia ei bensamoottoreissa ole toistaiseksi onnistunut ainakaan laajemmin toteuttamaan muut kuin Porsche (kallis tekniikka dieseliä suurempien lämpökuormien vuoksi).
edit: Myös VW käyttää nykyään ainakin jossain bensamoottorissa muuttuvasiipistä ahdinta.

https://www.youtube.com/watch?v=T7JTRRlSEYI
https://www.youtube.com/watch?v=hdjsNPeCLQs
https://www.youtube.com/watch?v=RAFQJ24MRRI
Viimeksi muokannut traveller, 13 Tammi 2018, 15:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 336
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: B47 dieselmoottori uudistuu

Viesti Kirjoittaja BMW e90 » 13 Tammi 2018, 10:34

Jostain saksan foorumilta luin että mahdollisesti maaliskuussa olis tulos tämä B47TU1 5-sarjaan. Se että tuleeko samalla kaikkiin muihinkin niin ei selvinnyt. Ja ilmeisesti X1 tämä moottori on ollut jo marraskuusta lähtien.

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 622
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: B47 dieselmoottori uudistuu

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 13 Tammi 2018, 11:04

BMW e90 kirjoitti:Jostain saksan foorumilta luin että mahdollisesti maaliskuussa olis tulos tämä B47TU1 5-sarjaan. Se että tuleeko samalla kaikkiin muihinkin niin ei selvinnyt. Ja ilmeisesti X1 tämä moottori on ollut jo marraskuusta lähtien.
Aiemmin nää uudet koneet on otettu käyttöön vuosien aikana, ei koskaan kertarysäyksellä. Eli veikkaan että vanhaa konetta on vielä pari vuotta joissain malleissa ja markkinoilla.