Tervehdys,
Olisi perustavanlaatuinen talvirengaskysymys, johon en kokemattomana autosuharina löydä vastausta. Ostin kuukausi takaperin täältä Keski-Euroopasta BMW 120i:n, jossa M Sport -paketin mukana tulleet 461M vanteet. Vanteet ovat edessä 7.5x18 ja takana 8x18, kesänakkeina edessä 225/40 ja takana 245/35.
Nyt olisi haussa talvirenkaat, ja paikalliseen tapaan pitäisin mielelläni vain yhdet vanteet ja kahdet renkaat, sen sijaan että ostaisin toiset oikeat "talvivanteet". Kuitenkin, noita Keski-Euroopan kitkoja on hankala löytää järkevässä hintaluokassa tuossa 245/35 koossa, mutta huomasin netissä, että näitä vanteita myytiin myös all square 225/40 rengassetillä.
Kysyisinkin teiltä kokeneemmilta, onko järkevää/mahdollista laittaa talvirenkaisiin samankokoinen rengas eteen ja taakse, kun tuo takavanne on sen puoli tuumaa leveämpi?
Kiitokset jo etukäteen!
Talvirenkaat 461M vanteeseen
Itse en tuossa näe järkeä,jos aina keväisi/syksyisin aina rengastyöt teettää ja maksaa. Kyllä ne vanteetkin siinä kolhiintuu/naarmuuntuu. Ja vannesettejä käytettynä löytyy melko edullisia settejä,jos ei uusia halua investoida. Vai ymmärsinkö jotenkin väärin?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Vai helposti... kuka ajaa talvirenkaat vaihtokuntoon yhdessä talvessa?Wonderi kirjoitti:Jos enemmän ajaa eikä halua ajaa renkaita silestoneiksi asti, renkaat per kausi menee helposti kuitenkin. Silloin toiset vanteet on vaan ylimääräinen kustannus.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Ehkä taksi mutta tuskin se ajaa 120:llä...Juha kirjoitti:Vai helposti... kuka ajaa talvirenkaat vaihtokuntoon yhdessä talvessa?Wonderi kirjoitti:Jos enemmän ajaa eikä halua ajaa renkaita silestoneiksi asti, renkaat per kausi menee helposti kuitenkin. Silloin toiset vanteet on vaan ylimääräinen kustannus.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 20 Helmi 2014, 12:57
- Auto: BMW F20 LCI 120xD M-sport
120xD ja 225/40-18 edessä ja takana ja vain yhdet vanteet. Hyvin pärjännyt ja ei ole paha kustannus asennuttaa vanteille ja tuleepahan tasapainoitettua samalla hinnalla Ei ole vielä ainakaan naarmuja tullut ja autolla alkaa olla pari vuotta ikää.
Ymmärsin että aloittaja ajaa Keski-Euroopassa jossa asfaltti on sulaa ympäri vuoden ja syö rengasta nopeammin kuin jää.Juha kirjoitti:Vai helposti... kuka ajaa talvirenkaat vaihtokuntoon yhdessä talvessa?Wonderi kirjoitti:Jos enemmän ajaa eikä halua ajaa renkaita silestoneiksi asti, renkaat per kausi menee helposti kuitenkin. Silloin toiset vanteet on vaan ylimääräinen kustannus.
Keski-Euroopassa ajellaan huomattavasti kovemman nopeusluokan kitkoilla,jotka ei kyllä kulu niin nopeasti kuin pohjolan (R-nopeusluokan?) kitkat. Tietkin tuolla on paaaaljon sileämpää asfalttia kuin meillä. Joten tuo vertailu samoilla ajomäärillä on hieman hankalaa.
Kiitoksia kaikille vastauksista. Toivottavasti ei tule ihan niin paljon ajettua, että talvikumit menee heti ensi vuonna vaihtoon Täällä ei yleensä tosiaan kelien puolesta näitä talvirenkaita montaa päivää vuodessa tarvitse, mutta lain mukaan ne täytyy alla olla.
Toinen asia mikä askarruttaa tuossa on se, että CoC listaa sallituiksi rengaskomboiksi kyllä tietenkin sen 225/40 joka puolella, mutta vanteen leveys pitäisi olla 7 1/2 kaikissa. Näistä mitään tietämättömänä, osaatteko sanoa onko näillä vaikutus takuuseen? Voisi noviisina kuvitella, että myyjä haluaa pestä kätensä, jos ostaja laittaa alle jotkut ihan mitkä sattuu -renkaat.
Paikallinen bemari yritti ainoana vaihtoehtona neljän uuden vanteen ja renkaan ostamista, eikä ottanut kantaa tähän kokoasiaan. Paikallinen rengasliike ei myöskään ollut innokkaana laittamassa näihin 225/40 renkaita joka puolelle, vaan ehdotti joko kahden 225 ja kahden 245 -renkaan ostamista, tai vaihtoehtoisesti uusia talvivanteita. Tämä tietenkin ymmärrettävää, myyntiä näistä vaihtoehdoista heille syntyy huomattavasti enemmän.
Selvitys jatkuu...
Toinen asia mikä askarruttaa tuossa on se, että CoC listaa sallituiksi rengaskomboiksi kyllä tietenkin sen 225/40 joka puolella, mutta vanteen leveys pitäisi olla 7 1/2 kaikissa. Näistä mitään tietämättömänä, osaatteko sanoa onko näillä vaikutus takuuseen? Voisi noviisina kuvitella, että myyjä haluaa pestä kätensä, jos ostaja laittaa alle jotkut ihan mitkä sattuu -renkaat.
Paikallinen bemari yritti ainoana vaihtoehtona neljän uuden vanteen ja renkaan ostamista, eikä ottanut kantaa tähän kokoasiaan. Paikallinen rengasliike ei myöskään ollut innokkaana laittamassa näihin 225/40 renkaita joka puolelle, vaan ehdotti joko kahden 225 ja kahden 245 -renkaan ostamista, tai vaihtoehtoisesti uusia talvivanteita. Tämä tietenkin ymmärrettävää, myyntiä näistä vaihtoehdoista heille syntyy huomattavasti enemmän.
Selvitys jatkuu...
Ei vaikuta takuuseen. Takarengas leviää vanteen puolelta hieman verrattuna eturenkaisiin, mutta ei vaikutusta mihinkään merkittävään.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Minulla on ykkösessäni juuri nuo vanteet - edessä 7,5x18 ja takana 8x18 - ja talvirenkaina joka puolella 225/40. En ole huomannut ongelmia eikä takavanteen suurempaa leveyttä edes huomaa ellei katso tarkemmin. Suosittelisin tätä vaihtoehtoa ennemmin kuin 245 joka puolelle.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 08 Maalis 2016, 16:58
- Auto: BMW 118iA Sport Line LCI2 2018
ex. 118iA LCI 2015 - Paikkakunta: Loviisa
Jos herra Jones asuu ja autoilee Saksassa ei parane mennä muuttamaan mitään omin lupinensa, ainoastaan tehtaan sallima kombinaatio luvallinen, tai katsastuksessa kirjattu muutos. Itse saksassa asuneena taloyhtiön parkkipaikalla naapurin tyttö ajoi parkissa olleen autoni kylkeen. (Kylkikorjauksen kustannukset ~8000€) Autolleni tehtiin täydellinen "katsastus" vahinkotarkastajan (TÜV) toimesta, jopa renkaiden koot ja urasyvyydet merkittiin tarkastusraporttiin. Tällä tahdon sanoa sen että ajaa voi melkein millä tahansa mutta jos jotain tapahtuu niin sen jälkeen laillisuus tutkitaan perusteellisesti, riippumatta siitä onko vaikutusta syyllisyyteen vai ei.