Moi,tätäkin vrm kysytty mutta en löytänyt joten aloitin uuden aiheen tosta. Eli ostin käytetyn F31 Bemun ja tämä on ensimmäinen jossa sammutusautomatiikka,ikävä kyllä. Inhoan moista jonninjoutavaa turhaketta ja tiedän että sen saa kytkettyä poiskin joo. No anyway silti ihmetyttää sen epälooginen toiminta sen verran että olen alkanut epäilemään onko autossa muuta(kin?) "vikaa" seuraavan perusteella. Eli ymmärrän ettei se mene päälle jos moottori on kylmä,ulkona on kylmä,varaus vähissä tms mutta kun se esim 20 km ajon jälkeen meneekin päälle muutaman eli sammuttaa moottorin kun pysähtyy mutta sitten taas ajelun jatkettua se ei enää aina sammuta,välillä pelkästään. Eli sen toiminta ei ole loogista,jos kerran moottori on lämmin ja akussa varausta enough,niin eikö sen silloin oletusarvoisesti pitäisi aina kerran toimittuaan sammuttaa aina valoissa tms kone,vai ei?
Muuten auto on kerrassaan loistava
Start/Stop
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 284
- Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
- Auto: G30 & F30
- Paikkakunta: Espoo
En tuon perusteella kyllä epäilisi, että autossa on muutakin vikaa. Jos esim. akku ei ole enää ihan huipputikissä niin varmasti sen lataus priorisoidaan vs. S&S.mtbiker kirjoitti:Moi,tätäkin vrm kysytty mutta en löytänyt joten aloitin uuden aiheen tosta. Eli ostin käytetyn F31 Bemun ja tämä on ensimmäinen jossa sammutusautomatiikka,ikävä kyllä. Inhoan moista jonninjoutavaa turhaketta ja tiedän että sen saa kytkettyä poiskin joo. No anyway silti ihmetyttää sen epälooginen toiminta sen verran että olen alkanut epäilemään onko autossa muuta(kin?) "vikaa" seuraavan perusteella. Eli ymmärrän ettei se mene päälle jos moottori on kylmä,ulkona on kylmä,varaus vähissä tms mutta kun se esim 20 km ajon jälkeen meneekin päälle muutaman eli sammuttaa moottorin kun pysähtyy mutta sitten taas ajelun jatkettua se ei enää aina sammuta,välillä pelkästään. Eli sen toiminta ei ole loogista,jos kerran moottori on lämmin ja akussa varausta enough,niin eikö sen silloin oletusarvoisesti pitäisi aina kerran toimittuaan sammuttaa aina valoissa tms kone,vai ei?
Muuten auto on kerrassaan loistava
Eräissä tilanteissa kuten peruutuksen tai ihan lyhyen liikutuksen jälkeen se ei stoppaa. Ulkolämpötila ei start-stoppiin vaikuta, vaan akun lämpötila (pitää olla vähintään +20°C). Takakontin verhoilun alla akku lämpenee hitaasti, ties vaikka sen lämpötila on juuri kiikunkaakun rajalla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Tuossa start/stopissa (MSA) on aika paljon logiikkaa joka ohjaa sen toimintaa. Se mitä joskus siitä lueskelin ja päättelin oli, että sen toimintaa ei pysty itse havannoimalla ymmärtämään tai edes ennakoimaan. Huomioi yli 20 asiaa jotka estävät sammumisen. Tietysti IBS:n akulta tulevat tiedot ja erilaiset lämpötilat ja vaikkapa jos ratti on yli 6 astetta vinossa, automaattivaihteistolla ei edellisen sammutuksen jälkeen olla ajettu yli 9km/h, automaattivaihteiston adaptaatio on käynnissä ja kesken tai jos ABS aktivoitui jarrutuksessa yms.
-p
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Ok, kiitos vastauksesta! Ei sitten ihme jos se käyttäytyy noin. Parasta olisi jos koko vtn järjestelmän saisi kokonaan pois häiritsemästä elämää ja ajelua kun ei kuitenkaan muista aina painaa sitä itse offille :/Okei,ensimmäisen maailman ongelma mutta kuitenkin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Näin just. Tai sitten sen saa koodattua niin että oletuksena ei ole aktiivinen eli ei siis sammu itsekseen.
-p
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 284
- Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
- Auto: G30 & F30
- Paikkakunta: Espoo
Koodauslaitteeksi kelpaa myös kännykkä ja Carly sovellus, sillä saa tuon muistitoiminnon päälle.Wonderi kirjoitti:Senhän saa koodattua muistamaan mihin asentoon sen viimeksi jätti. Tarvitaan vaan harrastaja jolla on sopiva koodauslaite, monessa keskustelussa on siitä juttua tällä foorumilla.
Itellä sama "ongelma" Start/stopin kanssa ku en ymmärrä milloin se toimii ja milloin ei. Nyt ei ole 2kk ainakaan kertaakaan toiminut vaikka oli kelejä +8c jne. Vm-11 niin onkohan akussa just se ongelma kun oletettavasti alkuperäinen? Luullut monesti että se on rikki. Vapaa vaihde ja kytkin pohjassa niin ei toimi tai että jarru pohjassa tai pelkästään vapaalla. Kaikkea yrittänyt kokeilla jos bmw:s toimis eritavalla kuin renaultissa. Kertokaa viisaammat
Jos auto seisoo kylmässä, niin akku on kylmä eikä start-stop toimi. Jos pidät auton lämpimässä tallissa päivän, niin pitäisi toimia. Myös ulkolämpötilalla on vaikutusta.terppa92 kirjoitti:Itellä sama "ongelma" Start/stopin kanssa ku en ymmärrä milloin se toimii ja milloin ei. Nyt ei ole 2kk ainakaan kertaakaan toiminut vaikka oli kelejä +8c jne. Vm-11 niin onkohan akussa just se ongelma kun oletettavasti alkuperäinen? Luullut monesti että se on rikki. Vapaa vaihde ja kytkin pohjassa niin ei toimi tai että jarru pohjassa tai pelkästään vapaalla. Kaikkea yrittänyt kokeilla jos bmw:s toimis eritavalla kuin renaultissa. Kertokaa viisaammat
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 30
- Liittynyt: 11 Helmi 2014, 17:57
- Auto: BMW 330e Touring xDrive 2021
Moro,
Oma autoni on autohallissa ja Start&Stop ei mene päälle lyhyen ajon jälkeen, kun odotan valojen vaihtumista vihreälle. Sen jälkeen, kun pääsen liikenteeseen niin toimii moitteetta. Kylmällä tietenkin on vaikutusta kuten priorisoinnilla. Liikennevaloissa myös jos on pitkä odotusaika, niin käynnistää moottorin ikään kuin vähän ennen valojen vaihtumista. Tulee joskus mietittyä, että onko ne kamerasensorit ympäri autoa syy siihen, tuskin Ruuhkassa pistän sen pois päältä kokonaan, mutta muuten päällä kokoaikaisesti. Ei haittaa omaa menoa, mutta tiedän kyllä että moni pitää sen pois päältä milloin pienen viiveen tai yleisesti turhakkeen takia.
Oma autoni on autohallissa ja Start&Stop ei mene päälle lyhyen ajon jälkeen, kun odotan valojen vaihtumista vihreälle. Sen jälkeen, kun pääsen liikenteeseen niin toimii moitteetta. Kylmällä tietenkin on vaikutusta kuten priorisoinnilla. Liikennevaloissa myös jos on pitkä odotusaika, niin käynnistää moottorin ikään kuin vähän ennen valojen vaihtumista. Tulee joskus mietittyä, että onko ne kamerasensorit ympäri autoa syy siihen, tuskin Ruuhkassa pistän sen pois päältä kokonaan, mutta muuten päällä kokoaikaisesti. Ei haittaa omaa menoa, mutta tiedän kyllä että moni pitää sen pois päältä milloin pienen viiveen tai yleisesti turhakkeen takia.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Eikös se just ruuhkaa varten ole keksitty? Ei kai se jossain maantien risteyksessä pysähtyessä kovin fiksulta tunnu...?Modi78 kirjoitti: Ruuhkassa pistän sen pois päältä kokonaan, mutta muuten päällä kokoaikaisesti.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 30
- Liittynyt: 11 Helmi 2014, 17:57
- Auto: BMW 330e Touring xDrive 2021
Näinhän se on! Jos kuitenkin satut osumaan Kehä 1:n ruuhkahuippuun, niin siinä matelussa Leppävaaran kohdalle tullessa ei ole halua pitää päällä. Muuten kyllä kaupunkiajossa käytän Start & Stop +Eco Pro moodia.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Olen viimeisen 20 vuoden aikana käynyt muutaman tuhat kertaa Tsadissa. Yksikin asiakas oli Katajanokalla, eli Munkkiniemestä Nokalle oma 3-litrainen dieselini pysähtyi noin 200 kertaa mennessä ja 200 kertaa tullessa. Mielestäni se ei ole hyväksi moottorille tai startille, joten olen säännönmukaisesti disabloinut tuon Belsebuubin keksimän varusteen kaikista autoistani.Modi78 kirjoitti:Näinhän se on! Jos kuitenkin satut osumaan Kehä 1:n ruuhkahuippuun, niin siinä matelussa Leppävaaran kohdalle tullessa ei ole halua pitää päällä. Muuten kyllä kaupunkiajossa käytän Start & Stop +Eco Pro moodia.
Missään ei ole edes todisteita siitä, että kyseinen varuste säästää polttoainekuluissa, joten miksi, oi miksi...?
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
+1Juha kirjoitti:Missään ei ole edes todisteita siitä, että kyseinen varuste säästää polttoainekuluissa, joten miksi, oi miksi...?
Koska muodissa on hiilijalanjäki niin miten suuri hiilijalanjälki on turhista käynnistä johtuvien rikkoutuneiden osien osalta? Ei ne uudet osat pilvestä putoa eikä itsekseen vaihdu. Aika monesta taksista tuo ominaisuus on poistettu käytöstä, yhtä turha ominaisuus kun pelastaa maailma päiväsaikaan pimeillä takavaloilla...
Parin viikon kokemuksen perusteella VW:ssä S/S toiminta oli loogisempaa. Kun pysähtyi niin kevyellä jarrun painamisella S/S ei aktivoitunut ja kone jäi käyntiin, tämän kun oppi niin pystyi aika paljon kikkailemaan sammuuko kone vai ei, ilman S/S disabloimista erillisestä nappulasta.
BMW:ssä logiikka toisinpäin: ei sammu, kun painaa jarrun kunnolla pohjaan pysähtyessä.*Ari* kirjoitti:
Parin viikon kokemuksen perusteella VW:ssä S/S toiminta oli loogisempaa. Kun pysähtyi niin kevyellä jarrun painamisella S/S ei aktivoitunut ja kone jäi käyntiin, tämän kun oppi niin pystyi aika paljon kikkailemaan sammuuko kone vai ei, ilman S/S disabloimista erillisestä nappulasta.
Jos jokainen moottorin sammuminen kestää 12 sekuntia (1/5 min), niin noissa Katajanokkakäynneillä kone oli sammuneena 40 minuuttia molempiin suuntiin eli yhteensä 1h20 min. Tuo vaikuttaa päästöihin aika paljonJuha kirjoitti:Olen viimeisen 20 vuoden aikana käynyt muutaman tuhat kertaa Tsadissa. Yksikin asiakas oli Katajanokalla, eli Munkkiniemestä Nokalle oma 3-litrainen dieselini pysähtyi noin 200 kertaa mennessä ja 200 kertaa tullessa.Modi78 kirjoitti:Näinhän se on! Jos kuitenkin satut osumaan Kehä 1:n ruuhkahuippuun, niin siinä matelussa Leppävaaran kohdalle tullessa ei ole halua pitää päällä. Muuten kyllä kaupunkiajossa käytän Start & Stop +Eco Pro moodia.
Viralliset kulutuslukemat antavassa testissä vain moottorin kuluttamalla polttoaineella on merkitystä, ja sen mukaan myyntipuheet ja monen maan verotukset syntyy. Markkinointimies menee siitä mistä aita on matalin.*Ari* kirjoitti:Juha kirjoitti:Koska muodissa on hiilijalanjäki niin miten suuri hiilijalanjälki on turhista käynnistä johtuvien rikkoutuneiden osien osalta? Ei ne uudet osat pilvestä putoa eikä itsekseen vaihdu.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Dieselin tyhjäkäyntikulutus on muutama desilitra tunnissa. Sähkölaitteet on kuitenkin päällä koko ajan, joten laturi joutuu sitten käynnin aikana työskentelemään kovemmin. Lisäksi väitän, että ison dieselin käynnistys vie enemmän energiaa kuin 12 sekunnin joutokäyntikulutus. Ja kaiken lisäksi, koko toiminto on ärsyttävä...Huivei kirjoitti:Jos jokainen moottorin sammuminen kestää 12 sekuntia (1/5 min), niin noissa Katajanokkakäynneillä kone oli sammuneena 40 minuuttia molempiin suuntiin eli yhteensä 1h20 min. Tuo vaikuttaa päästöihin aika paljonJuha kirjoitti:Olen viimeisen 20 vuoden aikana käynyt muutaman tuhat kertaa Tsadissa. Yksikin asiakas oli Katajanokalla, eli Munkkiniemestä Nokalle oma 3-litrainen dieselini pysähtyi noin 200 kertaa mennessä ja 200 kertaa tullessa.Modi78 kirjoitti:Näinhän se on! Jos kuitenkin satut osumaan Kehä 1:n ruuhkahuippuun, niin siinä matelussa Leppävaaran kohdalle tullessa ei ole halua pitää päällä. Muuten kyllä kaupunkiajossa käytän Start & Stop +Eco Pro moodia.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i