Start/Stop
juu siis ei toimi ollenkaan vaikka auto viettää yöt +14c hallissa. Alkuunsa pelitti sattumanvaraisesti. Luulisi että ensimmäisessä risteyksessä heti toimisi kun tulee lämpimästä parkkihallista ja seuraavat liikennevalot aivan talojen edessä. ?
Ainakaan tuossa tilanteessa sen ei kuulukaan toimia. Akun pitää olla +20-asteinen ennen kuin stoppaa, aika kauan kestää lämmetä ajamalla talvikelissä. Eikä se heti lähdön jälkeen muutenkaan stoppaa, kun se yrittää välttää parkkipaikkavekslailussa stoppeja.terppa92 kirjoitti:juu siis ei toimi ollenkaan vaikka auto viettää yöt +14c hallissa. Alkuunsa pelitti sattumanvaraisesti. Luulisi että ensimmäisessä risteyksessä heti toimisi kun tulee lämpimästä parkkihallista ja seuraavat liikennevalot aivan talojen edessä. ?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
En kyllä omassa ole tuota huomannut vaikka siihen olen nyt kiinnittänyt huomiota ja kokeillut pysähtyä kevyellä ja kovemmalla jarrulla. Kun kone on kunnolla lämmin niin moottori sammuu aina kun pysähtyy, jarrutustavasta ja poljinvoimasta riippumatta.Huivei kirjoitti:BMW:ssä logiikka toisinpäin: ei sammu, kun painaa jarrun kunnolla pohjaan pysähtyessä.
Minäkin olen yrittänyt kikkailla jarrupolkimella, mutta ei siinä kyllä ole minulle löytynyt mitään järkevää logiikkaa, joten olen kytkenyt pysyvästi tuon start-stopin pois häiritsemästä.*Ari* kirjoitti:En kyllä omassa ole tuota huomannut vaikka siihen olen nyt kiinnittänyt huomiota ja kokeillut pysähtyä kevyellä ja kovemmalla jarrulla. Kun kone on kunnolla lämmin niin moottori sammuu aina kun pysähtyy, jarrutustavasta ja poljinvoimasta riippumatta.Huivei kirjoitti:BMW:ssä logiikka toisinpäin: ei sammu, kun painaa jarrun kunnolla pohjaan pysähtyessä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Täytyy joskus konsultoida jotain koodaajaa pk-seudulta että saa SS:än pysyvästi pois päältä. Samalla pitää koodata jalkatila/ovenkahva valot kirkkaammaksi, melkoisen himmeät vaikka säätö on maksimissa.
Ainakin F36:ssa ne ovat toivottoman himmeät vaikka koodailisikin.*Ari* kirjoitti:Täytyy joskus konsultoida jotain koodaajaa pk-seudulta että saa SS:än pysyvästi pois päältä. Samalla pitää koodata jalkatila/ovenkahva valot kirkkaammaksi, melkoisen himmeät vaikka säätö on maksimissa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Mulla jarrukikka kyllä toimii molemmissa autoissa. Eli normaali pysäytys ja kun auto on paikoillaan niin heti terävä voimakas lyhyt pulssimainen polkaisu eikä sammu.salmol kirjoitti:Minäkin olen yrittänyt kikkailla jarrupolkimella, mutta ei siinä kyllä ole minulle löytynyt mitään järkevää logiikkaa, joten olen kytkenyt pysyvästi tuon start-stopin pois häiritsemästä.*Ari* kirjoitti:En kyllä omassa ole tuota huomannut vaikka siihen olen nyt kiinnittänyt huomiota ja kokeillut pysähtyä kevyellä ja kovemmalla jarrulla. Kun kone on kunnolla lämmin niin moottori sammuu aina kun pysähtyy, jarrutustavasta ja poljinvoimasta riippumatta.Huivei kirjoitti:BMW:ssä logiikka toisinpäin: ei sammu, kun painaa jarrun kunnolla pohjaan pysähtyessä.
Voin koittaa netistä kaivella sen logiikan mitä joskus luin miten tämä toimii. Mutta näissäkin on kehitysversioissa eroja. Esim. mulla toinen auto ei sammu pakkasella mutta toinen sammuu. Esimerkkinä aamurutiini jossa molemmat on otettu ulos samasta tallista jossa noin 13 astetta lämmintä, ajettu peräkkäin 600m liikennevaloihin ja pakkasta -2 astetta. 640i ei sammu mutta GT sammuu.
Uusimmissa malleissa tuohon start stoppiin on tehty sellainen muutos että kytkee vaihteiston vielä irti. En ole koeajanut mutta sen pitäisi vaikuttaa siihen, että käynnistyminen on huomattavasti pehmeämpää kun nämä vanhemmat nytkähtää aina kun starttaa.
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Suotta niitä sitten koodailemaan, pidetään varpaat pimeässä...salmol kirjoitti:Ainakin F36:ssa ne ovat toivottoman himmeät vaikka koodailisikin.
Ei vaan ymmärrä tuota valojen himmeyden logiikkaa kun ei ne edes näy pimeällä vaikka on säädetty kirkkaimpaan asentoon. VW:ssä säätöskaala oli reilu ja pornovalot sai yhtä himmeäksi tai niin kirkkaaksi että pimeässä jalkatilasta voi poimia pudonneen esineen jalkatilavalojen loisteessa. Jotain sentään siinä autossa oli parempaa kun pemarissa
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Tässäpä tätä tarkempaa tietoa. Pitänee suurelta osin paikkansa, vapaasti käännetty.
Auton power manageri tekee jo ajon aikana laskelmia ohjatakseen start / stoppia. Tutkii esim. onko suurimmat kuormat eli virtaa kuluttavat laitteet päällä vai ei ja huomioi myös akun varausasteen. Suurimpia kuormia on takalasin, peilien ja jakkaroiden lämmitys sekä puhallin yms. Jos laskema ei ole suotuisa auton moottori saattaa pysyä käynnissä kaikesta muusta logiikasta huolimatta. Tai vaihtoehtoisesti power management sammuttaa paljon virtaa kuluttavan laitteen moottorin sammuessa. Kuljettaja ei tätä mistään huomaa koska nappien ledit pysyvät päällä ihan kuin laite olisi päällä.
Joka tapauksessa jos akun varausaste putoaa määritellyn rajan alle niin moottori aina käynnistyy.
Toiminnassa on joitain eroja manuaalien ja automaattivaihteisten välillä. Seuraavat perusedellytykset pitää toteutua että moottori voi edes yrittää sammua:
- auto on paikoillaan
- vaihde D-asennssa
- jarrua painetaan, jos auto-hold käytössä niin jarrua ei tarvitse painaa pysähtymisen jäölkeen ja pysyy silti sammuneena
Niin kuin ketjussa on jo mainittu, moottorin sammumisen pystyy estämään auton pysähdyttyä pitämällä jarrun koko ajan painettuna ja sekunnin sisään polkaisemalla vielä voimakkaan pulssimaisen painalluksen.
Muita syitä miksi moottori voidaan estää sammumasta tai se käynnistetään sammuksista:
- jarrua ei käytetä riittävän voimakkaasti eli auto tulkitsee ettei jarruteta oikeasti tai kuljettaja näin käskee autoa käynnistymään (vain automaattivaihteet)
- ratti yli 6 astetta vinossa
- rattia aletaan kääntämään kun auto sammuksissa (tehostimelle siis käyttöä)
- autolla ei ole ajettu yli 9km/h edellisen sammutuksen jälkeen (automaattivaihteisto)
- autolla ei ole ajettu yli 5km/h edellisen sammutuksen jälkeen (manuaalivaihteisto)
- auto rullaa (manuaalivaihteistoiset)
- jarrutehostimen alipaine on liian alhainen (manuaalivaihteisto)
- moottori ei ole tyhjäkäynnillä eli esim. painetaan kaasua
- on pysähdytty peruuttamalla
- moottorin lämpötila liian alhainen
- automaattivaihteiston adaptatio on käynnissä (automaattivaihteisto)
- hydrauliikan paine ei ole vielä riittävä (automaattivaihteisto)
- stop-go liikenne
- auto on mäessä joka on yli 12% kalteva
- akun varaustila liian alhainen
- ulkolämpötila alle 3 astetta
- ulkolämpötila yli 30 astetta (jos ilmastointi on päällä)
- sadetunnistin tunnistaa ikkunassa huurua
- pysähdyksiin jarrutuksessa on aktivoitunut ABS
- jos vaihde vaihdetaan P--> D (automaattivaihteisto)
- jos vaihde vaihdetaan D--> N tai R (automaattivaihteisto)
- höyrystimen lämpötila riittämätön ilmastoinnin / lämmityksen toimimiseen
- tankista höyrystyneen polttoaineen keräyssäiliön pumppaus moottoriin on käynnissä
- huono polttoaineen laatu
- kuljettajan turvavyö on kytkettynä ja kuljettajan ovi avataan
Ja vielä juttuja jotka deaktivoi start/stopin joko kokonaan tai seuraavalla stopilla
- napin painallus
- moottori sammui automaattisesti ja käynnistyi automaattisesti, ei sammu uudelleen jos ei välillä ajeta
- kuljettajan havaitaan puuttuvan
- moottori ei käynnistynytkään kun automaatti yritti käynnistää
- konepelti avataan
- vikatila havaittu start/stopissa
- väylässä havaittu kommunikointivirhe
- automaattinen diagnostiikka estää start-stopin käyttämisen
- auto on kuljetustilassa
Tämä ehkä vähän auttaa ymmärtämään mitkä tekijät vaikuttavat siihen että moottori sammuu. Mutta ei juurikaan auta ennakoimaan miten start / stop - ominaisuus oikeasti käyttäytyy reaalitilanteessa juuri seuraavalla kerralla.
-p
Auton power manageri tekee jo ajon aikana laskelmia ohjatakseen start / stoppia. Tutkii esim. onko suurimmat kuormat eli virtaa kuluttavat laitteet päällä vai ei ja huomioi myös akun varausasteen. Suurimpia kuormia on takalasin, peilien ja jakkaroiden lämmitys sekä puhallin yms. Jos laskema ei ole suotuisa auton moottori saattaa pysyä käynnissä kaikesta muusta logiikasta huolimatta. Tai vaihtoehtoisesti power management sammuttaa paljon virtaa kuluttavan laitteen moottorin sammuessa. Kuljettaja ei tätä mistään huomaa koska nappien ledit pysyvät päällä ihan kuin laite olisi päällä.
Joka tapauksessa jos akun varausaste putoaa määritellyn rajan alle niin moottori aina käynnistyy.
Toiminnassa on joitain eroja manuaalien ja automaattivaihteisten välillä. Seuraavat perusedellytykset pitää toteutua että moottori voi edes yrittää sammua:
- auto on paikoillaan
- vaihde D-asennssa
- jarrua painetaan, jos auto-hold käytössä niin jarrua ei tarvitse painaa pysähtymisen jäölkeen ja pysyy silti sammuneena
Niin kuin ketjussa on jo mainittu, moottorin sammumisen pystyy estämään auton pysähdyttyä pitämällä jarrun koko ajan painettuna ja sekunnin sisään polkaisemalla vielä voimakkaan pulssimaisen painalluksen.
Muita syitä miksi moottori voidaan estää sammumasta tai se käynnistetään sammuksista:
- jarrua ei käytetä riittävän voimakkaasti eli auto tulkitsee ettei jarruteta oikeasti tai kuljettaja näin käskee autoa käynnistymään (vain automaattivaihteet)
- ratti yli 6 astetta vinossa
- rattia aletaan kääntämään kun auto sammuksissa (tehostimelle siis käyttöä)
- autolla ei ole ajettu yli 9km/h edellisen sammutuksen jälkeen (automaattivaihteisto)
- autolla ei ole ajettu yli 5km/h edellisen sammutuksen jälkeen (manuaalivaihteisto)
- auto rullaa (manuaalivaihteistoiset)
- jarrutehostimen alipaine on liian alhainen (manuaalivaihteisto)
- moottori ei ole tyhjäkäynnillä eli esim. painetaan kaasua
- on pysähdytty peruuttamalla
- moottorin lämpötila liian alhainen
- automaattivaihteiston adaptatio on käynnissä (automaattivaihteisto)
- hydrauliikan paine ei ole vielä riittävä (automaattivaihteisto)
- stop-go liikenne
- auto on mäessä joka on yli 12% kalteva
- akun varaustila liian alhainen
- ulkolämpötila alle 3 astetta
- ulkolämpötila yli 30 astetta (jos ilmastointi on päällä)
- sadetunnistin tunnistaa ikkunassa huurua
- pysähdyksiin jarrutuksessa on aktivoitunut ABS
- jos vaihde vaihdetaan P--> D (automaattivaihteisto)
- jos vaihde vaihdetaan D--> N tai R (automaattivaihteisto)
- höyrystimen lämpötila riittämätön ilmastoinnin / lämmityksen toimimiseen
- tankista höyrystyneen polttoaineen keräyssäiliön pumppaus moottoriin on käynnissä
- huono polttoaineen laatu
- kuljettajan turvavyö on kytkettynä ja kuljettajan ovi avataan
Ja vielä juttuja jotka deaktivoi start/stopin joko kokonaan tai seuraavalla stopilla
- napin painallus
- moottori sammui automaattisesti ja käynnistyi automaattisesti, ei sammu uudelleen jos ei välillä ajeta
- kuljettajan havaitaan puuttuvan
- moottori ei käynnistynytkään kun automaatti yritti käynnistää
- konepelti avataan
- vikatila havaittu start/stopissa
- väylässä havaittu kommunikointivirhe
- automaattinen diagnostiikka estää start-stopin käyttämisen
- auto on kuljetustilassa
Tämä ehkä vähän auttaa ymmärtämään mitkä tekijät vaikuttavat siihen että moottori sammuu. Mutta ei juurikaan auta ennakoimaan miten start / stop - ominaisuus oikeasti käyttäytyy reaalitilanteessa juuri seuraavalla kerralla.
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 29 Maalis 2015, 18:08
- Auto: Ford Ranger Wildtrak
Tässä muutama huomio omists F11 malleista.
Kun tulen kotipihaan, pysäytän auton ja sen jälkeen pakki päälle ja peruutus autokatokseen. Kun auto pysähtyy, moottori ehtii sammumaan ennen kuin ehdin laittamaan pakin päälle. Super ärsyttävää.
Kun pysähdyn stop merkille, auto sammuu välittömästi. Ja sitten taas heti moottori tulille ja eteenpäin. Raivostuttavaa.
Vaimon VW Polo odottaa hetken ennen kuin moottori sammuu. Juurikin edellä mainittuja tilanteita varten. Nerokasta.
Työkaverin Octavia käynnistyy automaattisesti jos edellä oleva auto lähtee liikkeelle. Nerokasta.
Bemuissa on kyllä pikku juttuja siellä täällä jotka eivät ole mietitty loppuun. Ja nämähän saisi softamuutoksella kertaluokkaa halvempien mallien tasolle.
No. Kaikissa omat hyvät ja huonot puolet. Mutta kaiken kaikkiaan bemun softapuoli on muita jäljessä, on sitten kyse puhelimien integroitumisesta viihdejärjestelmään tai start/stopista. Tai sitten se, että tutkat menisi automaattisesti päälle jos ajaa riittävän lähelle vaikka seinää (tästä voitto taas vaimon volkkarille).
Kun tulen kotipihaan, pysäytän auton ja sen jälkeen pakki päälle ja peruutus autokatokseen. Kun auto pysähtyy, moottori ehtii sammumaan ennen kuin ehdin laittamaan pakin päälle. Super ärsyttävää.
Kun pysähdyn stop merkille, auto sammuu välittömästi. Ja sitten taas heti moottori tulille ja eteenpäin. Raivostuttavaa.
Vaimon VW Polo odottaa hetken ennen kuin moottori sammuu. Juurikin edellä mainittuja tilanteita varten. Nerokasta.
Työkaverin Octavia käynnistyy automaattisesti jos edellä oleva auto lähtee liikkeelle. Nerokasta.
Bemuissa on kyllä pikku juttuja siellä täällä jotka eivät ole mietitty loppuun. Ja nämähän saisi softamuutoksella kertaluokkaa halvempien mallien tasolle.
No. Kaikissa omat hyvät ja huonot puolet. Mutta kaiken kaikkiaan bemun softapuoli on muita jäljessä, on sitten kyse puhelimien integroitumisesta viihdejärjestelmään tai start/stopista. Tai sitten se, että tutkat menisi automaattisesti päälle jos ajaa riittävän lähelle vaikka seinää (tästä voitto taas vaimon volkkarille).
Edelliset autot: BMW G31 520dA 2019, BMW F11 LCI 520dA 2016, BMW F11 520dA 2011, Audi A4 Avant 2.0TD 2009, BMW 320dA Touring 2007, Citroen Xsara 1.6 Break 2001
Carly for bmw äppi ja niiden obd2 adapteri. Noi kun on niin aika simppeli on koodata se muistamaan viimeisin asento, onnistui jopa minulta vaikka ei aiempaa koodaiku taustaa.BMW e90 kirjoitti:Siis start/stopin saa puhelimella ja jollain carlyllä pois toiminnasta? Valaiskaa vähän. Mä oon näistä koodaus hommista ihan pihalla.
Appstoresta tai Google Play -kaupasta saa ladattua tuon Carly-sovelluksen. Ilmaisella voi lueskella vikakoodeja ja testailla jotain, mutta ei sillä mitään järkevää tee. Ostamalla se maksullinen versio ja siihen vielä Carlyltä OBD-mokkula, niin voi jo koodailla aika paljon. Täällä on lisää tietoa.BMW e90 kirjoitti:Siis start/stopin saa puhelimella ja jollain carlyllä pois toiminnasta? Valaiskaa vähän. Mä oon näistä koodaus hommista ihan pihalla.
http://www.mycarly.com/product/bmw-app/
Riippuen auton mallista, niin siihen voi koodailla takavaloja, start-stop-toiminnallisuutta, sisävaloja, ovivaloja (ulkopuolella), tervetulovalot, jne. Katso täältä mitä voit omaan autoosi koodata tuolla:
http://support.mycarly.com/knowledge-ba ... -my-model/
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kannattaa todellakin varmistaa mitä Carlylla saa omaan automalliin tehtyä, läheskään kaikkea ei pysty eikä kaikkiin malleihin. Voi helposti tulla halvemmaksi ja kätevämmäksi kutsua koodauksiin erikoistunut ihminen parempien laitteidensa kanssa paikalle.salmol kirjoitti:Riippuen auton mallista, niin siihen voi koodailla...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 29 Maalis 2015, 18:08
- Auto: Ford Ranger Wildtrak
Toinen tykkää toinen ei. Molemmat tykätään jos tuon option saisi asetuksista päälle/pois. Ja kun kaikki tällaiset ominaisuudet saisi asetuksista valita ilman mitään koodailuja, olisi autot melko valmiita.
Edelliset autot: BMW G31 520dA 2019, BMW F11 LCI 520dA 2016, BMW F11 520dA 2011, Audi A4 Avant 2.0TD 2009, BMW 320dA Touring 2007, Citroen Xsara 1.6 Break 2001
Ainakin joissakin Japseissa löytyy s/s nappula koelaudasta,millä sen saa pois kytkettyä. (Esim.Subarussa). Kun vaan muistaa liikkeelle lähtiessä sen aina painaa. On "päällä" seuraavaan sammuttamisseen asti. Joten ei tuo Bemariinkaan olisi mahdoton ollut rakentaa. Päästöihin liittyvää tai ei.
Mulla c-sarjan mersussa on keskikonsolissa nappi josta sen saa pois. Joka kerta painettava pois startatessa
ja niin olen aina tehnyt.
Laitoin syksyllä talvirenkaat, jossa ei ollut rengaspaineantureita, niin jatkuvasti palaa varoitusvalo.
No, antaa talven varoitella, ei viitsi irroitella kumeja, että saisi asennettua. Lisäksi lähes 50,- kappale.
Lukot tahtoo mersussa jäätyä, tänään piti kontata takaluukun kautta avaamaan ovi sisältä.
Pitääköhän alkaa bemaria vilkuilemaan . .
ja niin olen aina tehnyt.
Laitoin syksyllä talvirenkaat, jossa ei ollut rengaspaineantureita, niin jatkuvasti palaa varoitusvalo.
No, antaa talven varoitella, ei viitsi irroitella kumeja, että saisi asennettua. Lisäksi lähes 50,- kappale.
Lukot tahtoo mersussa jäätyä, tänään piti kontata takaluukun kautta avaamaan ovi sisältä.
Pitääköhän alkaa bemaria vilkuilemaan . .
Kyllä näissäkin on se nappula starttinappulan päällä...Heguli31 kirjoitti:Ainakin joissakin Japseissa löytyy s/s nappula koelaudasta,millä sen saa pois kytkettyä. (Esim.Subarussa). Kun vaan muistaa liikkeelle lähtiessä sen aina painaa. On "päällä" seuraavaan sammuttamisseen asti. Joten ei tuo Bemariinkaan olisi mahdoton ollut rakentaa. Päästöihin liittyvää tai ei.