Hei vaan kaikille, pikainen kysymys:
MInkälainen latausaika muiden 330e- autoilla on maksimiasetuksella auton mukana tulevalla laturilla? Ei siis Wallboxilla. Eli siis akun "tyhjästä" täyteen lataamisen aikaa tässä nyt pohdiskelen. Autoni on viime aikoina latautunut täyteen 2,5 tunnissa, joka vaikuttaa epäilyttävän nopealta. ennen meni se 3,5h. seinässä on 10 Ampeerin sulake.
Toisaalta, kaikki softat päivitettiin n kk sitten, voihan tälläkin tietysti olla vaikutusta. En jaksa tähän nyt niitä laskelmia sähköstä laittaa, jokainen varmaan ne tietää
Sod-3
330e ja latausaika
Noin 2,5 tuntia siinä menee normaalista pistorasiasta. Asetuksena päällä se kaikkein järein lataaminen.Sod-3 kirjoitti:Hei vaan kaikille, pikainen kysymys:
MInkälainen latausaika muiden 330e- autoilla on maksimiasetuksella auton mukana tulevalla laturilla? Ei siis Wallboxilla. Eli siis akun "tyhjästä" täyteen lataamisen aikaa tässä nyt pohdiskelen. Autoni on viime aikoina latautunut täyteen 2,5 tunnissa, joka vaikuttaa epäilyttävän nopealta. ennen meni se 3,5h. seinässä on 10 Ampeerin sulake.
Toisaalta, kaikki softat päivitettiin n kk sitten, voihan tälläkin tietysti olla vaikutusta. En jaksa tähän nyt niitä laskelmia sähköstä laittaa, jokainen varmaan ne tietää
Sod-3
Sain itsekin softapäivityksen noin kuukausi sitten. Latauksen jälkeen tarjolla oleva range nousi noin 33-35 km -> 41 km ja mielestäni arkiajossa akku tuntuu riittävän oikeastikin pidemmälle. Olisikohan softassa akunkäyttöön ja energy managementiin liittyviä parannuksia...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 79
- Liittynyt: 27 Helmi 2014, 18:39
- Auto: G20 330e xDrive M-Sport 2023
- Paikkakunta: Helsinki
Samanlaisia kokemuksia, auto oli juuri jossain päivityksessä, liittyi ilm. johonkin takaisinvetoon.
Noin 2,5h yleensä menee, jos lähtee 3-6% varauksesta lataamaan täyteen. Pistorasia on 16A ja autossa tosiaan maksimipyynti päällä.
Rangea en saa yli 40km ikinä, mutta 34km näyttäisi tarjoavan meikäläisen ajotyylillä, joka on nousua aikasemmasta 24-26km.
Noin 2,5h yleensä menee, jos lähtee 3-6% varauksesta lataamaan täyteen. Pistorasia on 16A ja autossa tosiaan maksimipyynti päällä.
Rangea en saa yli 40km ikinä, mutta 34km näyttäisi tarjoavan meikäläisen ajotyylillä, joka on nousua aikasemmasta 24-26km.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 158
- Liittynyt: 09 Loka 2010, 19:35
- Auto: BMW F30 330e iPerformance
- Paikkakunta: Helsinki
Sama kokemus minulla. Latausaika lyhentyi ja range kasvoi. Mutta olen myös huomannut, että BMW Remote appi näyttää noin 10km pidempää rangea, latauksen jälkeen, kuin mikä on mittaristossa näkyvä range kun hyppää autoon. Mielestäni näin ei ollut ennen softapäivitystä. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Edelliset BMW:t: E34 525i 1993, E39 523iA 1996, E60 530d 2003, F11 520d Sport A Touring, F11 530dA xDrive Touring 2015
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Range kasvoi mullakin, mutta se oli vaan ajotietokoneen ennustama range, ja johtui luultavasti softapäivityksen yhteydessä tehdystä kulutustietojen resetoinnista. Saman rangen se kulkee kuin ennen päivitystäkin. Lataus tosiaan nopeutui päivityksessä...
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 43
- Liittynyt: 30 Elo 2011, 14:20
- Auto: i4 M50
ex: F30 330e -17, 320dA -12, e90 320d -08
Jahas, viime viikolla luovutetussa (11/2017) valmistuneessa yksilössä mahdollinen lyhentynyt latausaika on näppärästi kompensoitu muuttamalla tuon matkalaturin maksimivirraksi 10A (Pyritäänköhän tällä lisäämään WallBoxien myyntiä?).
Mikäköhän mahtaa ulkolämpötilan vaikutus latausaikaan olla? Mietin tuota, kun en ihan saa päässälaskua toimimaan - liikkeen koeajetulla yksilöllä maksimipyynnillä latausaika oli tosiaan alle kolme tuntia (syksyllä), tuolla tuntuu olevan hieman yli neljä tuntia, mielestäni 2A ei ihan noin paljoa pitäisi vaikuttaa. Olettaisi kyllä myös että 11/2017 valmistuneessa yksilössä olisi jo tuo päivitetty softaversio käytössä.
Mikäköhän mahtaa ulkolämpötilan vaikutus latausaikaan olla? Mietin tuota, kun en ihan saa päässälaskua toimimaan - liikkeen koeajetulla yksilöllä maksimipyynnillä latausaika oli tosiaan alle kolme tuntia (syksyllä), tuolla tuntuu olevan hieman yli neljä tuntia, mielestäni 2A ei ihan noin paljoa pitäisi vaikuttaa. Olettaisi kyllä myös että 11/2017 valmistuneessa yksilössä olisi jo tuo päivitetty softaversio käytössä.
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Miten tuo 10A rajoitus muuten ilmenee? Kertooko se sen jossain ruudulla vai onko se itse matkalaturi vaihdettu?
Pikaisella googlauksella löytyy tällainen tieto:
"Syksyllä 2016 vahvistettu uusi SFS-EN 62752 –standardi edellyttää, että Suomessa myytävien täyssähkö- ja ladattavien hybridiajoneuvojen sukolatausjohtojen maksimivirta on jatkossa 8 ampeeria pitkäkestoisessa latauksessa. " Lähde: etn
Pikaisella googlauksella löytyy tällainen tieto:
"Syksyllä 2016 vahvistettu uusi SFS-EN 62752 –standardi edellyttää, että Suomessa myytävien täyssähkö- ja ladattavien hybridiajoneuvojen sukolatausjohtojen maksimivirta on jatkossa 8 ampeeria pitkäkestoisessa latauksessa. " Lähde: etn
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Missä menee pitkäkestoisen latauksen raja? Kumma jos 16A pistokkeesta ei saa muutamaa tuntia yli 10A turvallisesti..ssalmela kirjoitti:Miten tuo 10A rajoitus muuten ilmenee? Kertooko se sen jossain ruudulla vai onko se itse matkalaturi vaihdettu?
Pikaisella googlauksella löytyy tällainen tieto:
"Syksyllä 2016 vahvistettu uusi SFS-EN 62752 –standardi edellyttää, että Suomessa myytävien täyssähkö- ja ladattavien hybridiajoneuvojen sukolatausjohtojen maksimivirta on jatkossa 8 ampeeria pitkäkestoisessa latauksessa. " Lähde: etn
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 43
- Liittynyt: 30 Elo 2011, 14:20
- Auto: i4 M50
ex: F30 330e -17, 320dA -12, e90 320d -08
Itse laturi vaihdettu - siellä pohjassa ainakin lukee maksimivirta 10A.ssalmela kirjoitti:Miten tuo 10A rajoitus muuten ilmenee? Kertooko se sen jossain ruudulla vai onko se itse matkalaturi vaihdettu?
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Mulla ei ole käyttöä noille kahdelle 330e:n 12 ampeerin matkalatureille (05/2016 ja 05/2017, uudempi käyttämätön) kun on latausasemat kotona ja töissä, mutta autossa varmaan pitää sellainen kuitenkin myydessä olla.
Jos halukkaita löytyy niin symbolista 100 euron korvausta vastaan voin vaihtaa pienempitehoiseen.
Jos halukkaita löytyy niin symbolista 100 euron korvausta vastaan voin vaihtaa pienempitehoiseen.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 316
- Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
- Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e
No jopas on!?ssalmela kirjoitti: ↑18 Tammi 2018, 21:24 Miten tuo 10A rajoitus muuten ilmenee? Kertooko se sen jossain ruudulla vai onko se itse matkalaturi vaihdettu?
Pikaisella googlauksella löytyy tällainen tieto:
"Syksyllä 2016 vahvistettu uusi SFS-EN 62752 –standardi edellyttää, että Suomessa myytävien täyssähkö- ja ladattavien hybridiajoneuvojen sukolatausjohtojen maksimivirta on jatkossa 8 ampeeria pitkäkestoisessa latauksessa. " Lähde: etn
40e on reissulaturilla saatu täyteen noin 3,5h:ssa (auto siis 7/16), mikä onkin oikein kelpo lukema.
Ihmettelinkin tuossa erästä uutta automallia jossa vain vähän isomman akun lataus reissulaturilla vie yli 7h. Tästähän se sitten varmaan johtuu?
Luulisi että 16A sulakkeella voisi sitä 10A tai jopa 12A antaa kohtalaisen turvallisesti.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Sulake ei tässä ole se rajoittava osa, vaan se itse pistotulppa. Sei ilmeisesti kestä isoja virtoja tuollaisessa käytössä jssa sitä jatkuvasti irrotetaan ja kytketään, tai sitä tässä pelätään...
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Jep. Kontaktipinnat saa mekaanista kulutusta, jolloin resistanssi kasvaa, alkaa lämmetä ja lopulta sulaa. Ei ole suunniteltu siihen käyttöön, että kytketään päivittäin ja otetaan tunteja isoa virtaa. Muutakin kulumaa vanhojen kohteiden sähköjärjestelmistä voi löytyä.toukopouko kirjoitti: ↑03 Helmi 2018, 12:22 Sulake ei tässä ole se rajoittava osa, vaan se itse pistotulppa. Sei ilmeisesti kestä isoja virtoja tuollaisessa käytössä jssa sitä jatkuvasti irrotetaan ja kytketään, tai sitä tässä pelätään...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 316
- Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
- Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e
Ok, selvisihän sitten tämäkin. Ehkä siihen perusteensa sitten on. En ole kuumenemista huomannut, tosin seinän pistorasia on melko uusi ja laturikin siinä yleensä kiinni, eli jatkuvaa kiinni - irti liikettä ei tule.
Iltaa
Mulla oli koeajossa viimeviikolla 330e ja tutustuin sen laturiin, ja mielestäni se oli juuri noita 12A latureita mikäli kaikkia merkintöjä oikein osasin tulkita. Ssalmela, kun oma auto saapuu kevväämmällä olen halukas ostamaan laturisi, jos oma on joku 8A versio.
Mulla oli koeajossa viimeviikolla 330e ja tutustuin sen laturiin, ja mielestäni se oli juuri noita 12A latureita mikäli kaikkia merkintöjä oikein osasin tulkita. Ssalmela, kun oma auto saapuu kevväämmällä olen halukas ostamaan laturisi, jos oma on joku 8A versio.
Moro
Auto valmistunut, mutta ei vielä kotona. Ostin tänään, kun oli tarjouksessa, shuko/type 2 laturin joka oli oikeastaan aika mallikas. Charge Amps.
http://sahkolataus.fi/verkkokauppa/
Voi Itse valita ampeerit 6-16, ja johto on sopivan pitkä. Ajattelin laittaa sen autotalliin niin, että latauspitoke tulisi katosta ja roikkuisi valmiina auton latausaukon kohdalla, vähän kuin vormuloiden tankkausletkut aikoinaan. Mukavuudenhaluinen kun oon...
Auto valmistunut, mutta ei vielä kotona. Ostin tänään, kun oli tarjouksessa, shuko/type 2 laturin joka oli oikeastaan aika mallikas. Charge Amps.
http://sahkolataus.fi/verkkokauppa/
Voi Itse valita ampeerit 6-16, ja johto on sopivan pitkä. Ajattelin laittaa sen autotalliin niin, että latauspitoke tulisi katosta ja roikkuisi valmiina auton latausaukon kohdalla, vähän kuin vormuloiden tankkausletkut aikoinaan. Mukavuudenhaluinen kun oon...
Viimeksi muokannut 315i, 27 Huhti 2018, 06:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Hyvin sain sen piuhan katosta roikkumaan ohuella kumiköydellä, niin että oottaa valmiina kun ajaa auton viereen. Pistän kuvan kun saan otettua. 2h ja 10 min akku täyteen ja sähkörange näytti nollaa ennen latausta.
Hieman nätimmin laitan johdon vielä kulkemaan, nyt kun tiedän mihin kohtaan latausluukku tuli.
- Liitteet
-
- bemu2.jpg (63.85 KiB) Katsottu 19991 kertaa
Viimeksi muokannut 315i, 11 Touko 2018, 23:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.