530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

lnaukkar kirjoitti:
El_Ucca kirjoitti:Osaakos joku sanoa mitä ne äänet on mitä autosta kuuluu parkissa. Esim. Semmoinen pienen porakoneen kuuloinen ääni ja sitten semmoinen ääni vähän kuin perän automaattisessa tasonsäädössä. Kuuluu usein ajon päätteeksi ja silloin kun avaa oven.
En ole koskaan tutkinut, mutta heinäkuun luovutuksessa myyjä varoitti äänistä ja korosti että ovat normaaleja! Kuulosti siltä, että joku niistäkin autonsa huoltoon tuonut.
Ääni kuulostaa siltä kuin hybridijärjestelmän akku kytkeytyisi. Ensin joku "ruuvi" pyörii kovaa ja sitten ennen yhdistymistä hidastuu.

https://www.youtube.com/watch?v=1oKFxj02_qo
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
Hybridibmw
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 01 Huhti 2017, 16:59

Mulla oli hajonnut 530e:stä latauksen ohjauspiiri. Ensimmäinen 530e kuulemma, mutta 330e:ssä noita on jonkin verran ollut. Osa jouduttiin tilaamaan Saksasta ja auto on vieläkin pajalla. Sijaisautona uusi 420i grancoupe. Aivan järkyttävät rengasäänet! Jos bemari on nykyään tätä, niin alas on menty! Motaria kun ajelee aamulla töihin, niin hyvä etteivät korvat tinnitä perillä. Saisipa oman pian taas alle.
Janisema
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 31 Touko 2016, 14:29
Auto: BMW 330e M-Sport -16 *myyty*

Mulla vaihdettiin just tuo latauksen ohjauspiiri 330e:stä. Vikamuisti kuulemman täynnä ilmoituksia, mitään vikaa en itse ole huomannu tuohon liittyen.
545e M-Sport -21
ex: 330e M-Sport -16
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Hybridibmw kirjoitti:Sijaisautona uusi 420i grancoupe. Aivan järkyttävät rengasäänet! Jos bemari on nykyään tätä, niin alas on menty! Motaria kun ajelee aamulla töihin, niin hyvä etteivät korvat tinnitä perillä. Saisipa oman pian taas alle.
Niinpä se on. Vitossarjaa pienempiin ei enää kyllä mielellään kajoa. E9x oli viimeinen laadukas ja hiljainen pikkuauto.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Hybridibmw kirjoitti:Mulla oli hajonnut 530e:stä latauksen ohjauspiiri. Ensimmäinen 530e kuulemma, mutta 330e:ssä noita on jonkin verran ollut. Osa jouduttiin tilaamaan Saksasta ja auto on vieläkin pajalla. Sijaisautona uusi 420i grancoupe. Aivan järkyttävät rengasäänet! Jos bemari on nykyään tätä, niin alas on menty! Motaria kun ajelee aamulla töihin, niin hyvä etteivät korvat tinnitä perillä. Saisipa oman pian taas alle.
Vastikään TM koeajossa uuden VW Polon rengasääniä kiiteltiin vaimeiksi jopa karkealla asfaltilla. Jotain aivan perustavan laatuista vikaa on nykybemareiden alustan suunittelussa , kun rengasäänet näköjään saadaan vaimenemaan halvassa pikkuautossakin.

Sääli , monessa bemarin mallissa auton ulkonäkö ja lisävarusteilla parannettu sisustus virittää odotukset kyydin laadusta ennakkoon todella korkeiksi. Kaikki romahtaa sitten liikeellle lähdettyä karmeaan rengasmeluun. Olisi suursiivouksen paikka alustojen suunittelu tiimissä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

melperri kirjoitti:
Hybridibmw kirjoitti:Mulla oli hajonnut 530e:stä latauksen ohjauspiiri. Ensimmäinen 530e kuulemma, mutta 330e:ssä noita on jonkin verran ollut. Osa jouduttiin tilaamaan Saksasta ja auto on vieläkin pajalla. Sijaisautona uusi 420i grancoupe. Aivan järkyttävät rengasäänet! Jos bemari on nykyään tätä, niin alas on menty! Motaria kun ajelee aamulla töihin, niin hyvä etteivät korvat tinnitä perillä. Saisipa oman pian taas alle.
Vastikään TM koeajossa uuden VW Polon rengasääniä kiiteltiin vaimeiksi jopa karkealla asfaltilla. Jotain aivan perustavan laatuista vikaa on nykybemareiden alustan suunittelussa , kun rengasäänet näköjään saadaan vaimenemaan halvassa pikkuautossakin.

Sääli , monessa bemarin mallissa auton ulkonäkö ja lisävarusteilla parannettu sisustus virittää odotukset kyydin laadusta ennakkoon todella korkeiksi. Kaikki romahtaa sitten liikeellle lähdettyä karmeaan rengasmeluun. Olisi suursiivouksen paikka alustojen suunittelu tiimissä.
Voisin lyödä vetoa että kolmos, nelos ja vitos-Bemareiden rengasmelu on silti pienempi kuin Polossa (paitsi jos on tolkuton epämukavuus-urheilurengastus). Mutta Ladaan verrattuna Polokin on hiljainen. Ei pidä verrata omenoita ja appelsiineja.
Hybridibmw
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 01 Huhti 2017, 16:59

Olen samaa mieltä. Bemareiden suunnittelussa on joku nykyään perustavanlaatuisesti pielessä. Kun ajoin ekan kerran bemaria eli faijan e39:iä oli se ihan eri luokassa kuin siihen mennessä ajamani audit ja volvot: hiljainen, mukava ja loistava ajaa. Samoin e46 oli mielestäni hiljainen ja kertaluokkaa parempi kuin vastaavat autot muilta merkeiltä. Harmi, ettei bemareita saada enää hiljaisiksi, koska kaikki muut ominaisuudet noissa miellyttävät itseä :(
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Wonderi kirjoitti:
melperri kirjoitti:
Hybridibmw kirjoitti:Mulla oli hajonnut 530e:stä latauksen ohjauspiiri. Ensimmäinen 530e kuulemma, mutta 330e:ssä noita on jonkin verran ollut. Osa jouduttiin tilaamaan Saksasta ja auto on vieläkin pajalla. Sijaisautona uusi 420i grancoupe. Aivan järkyttävät rengasäänet! Jos bemari on nykyään tätä, niin alas on menty! Motaria kun ajelee aamulla töihin, niin hyvä etteivät korvat tinnitä perillä. Saisipa oman pian taas alle.
Vastikään TM koeajossa uuden VW Polon rengasääniä kiiteltiin vaimeiksi jopa karkealla asfaltilla. Jotain aivan perustavan laatuista vikaa on nykybemareiden alustan suunittelussa , kun rengasäänet näköjään saadaan vaimenemaan halvassa pikkuautossakin.

Sääli , monessa bemarin mallissa auton ulkonäkö ja lisävarusteilla parannettu sisustus virittää odotukset kyydin laadusta ennakkoon todella korkeiksi. Kaikki romahtaa sitten liikeellle lähdettyä karmeaan rengasmeluun. Olisi suursiivouksen paikka alustojen suunittelu tiimissä.
Voisin lyödä vetoa että kolmos, nelos ja vitos-Bemareiden rengasmelu on silti pienempi kuin Polossa (paitsi jos on tolkuton epämukavuus-urheilurengastus). Mutta Ladaan verrattuna Polokin on hiljainen. Ei pidä verrata omenoita ja appelsiineja.
Kyllähän tuossa koeajossa mitattiin melun määrä samalla tavalla kuin kalliimpienkin autojen kohdalla. Muistaakseni melu taisi olla 68db:n luokkaa ja karkealla aflatilla 100kmh 70db. Hyviä lukemia. , Noissa on monella nykybemarilla tekemistä , esimerkiksi X1 on aivan käsittämätön melutoosa , kuten nyt ilmeisesti tuo 420:kin.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Rengasääniasiasta sen verran että onko kyse BMW:n suunnittelun huonoudesta VAI Suomen teiden nastojen karheaksi rouhimasta ja usein muutenkin huonosta tien pinnasta?
Suomessa esim. tuo nastojen rouhima asfaltti on sääolosuhteista johtuva välttämätön paha, kovin monessa muussa maassa samaa ongelmaa ei ole. Suomi on pieni markkina-alue, ei Suomen erikoisolosuhteisiin juurikaan kannata erityistä panosta suunnittelussa pistää. Ikävä meille, mutta autovalmistajan kannalta täysin ymmärrettävää.

Toinen asia tähän samaan. Tuolla joku kirjoitteli 530e:n "kummallisista äänistä". Samat äänet kuuluvat myös 40e:stä. Viimeksi eilen niitä kuuntelin, en ihmettele jos joku on niistä suhinoista autonsa jopa huoltoonkin vienyt :)
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

jva kirjoitti: 30 Tammi 2018, 13:39 Rengasääniasiasta sen verran että onko kyse BMW:n suunnittelun huonoudesta VAI Suomen teiden nastojen karheaksi rouhimasta ja usein muutenkin huonosta tien pinnasta?
Suomessa esim. tuo nastojen rouhima asfaltti on sääolosuhteista johtuva välttämätön paha, kovin monessa muussa maassa samaa ongelmaa ei ole. Suomi on pieni markkina-alue, ei Suomen erikoisolosuhteisiin juurikaan kannata erityistä panosta suunnittelussa pistää. Ikävä meille, mutta autovalmistajan kannalta täysin ymmärrettävää.
Ilmeisesti kuitenkin asiaan on kannattanut panostaa vaikkapa juuri VW Polossa , jossa rengasäänet on saatu karkeallakin asfaltilla mukavan vaimeiksi. Ihme juttu , kun ei monta kertaa kalliimmissa bemareissa näytä onnistuvan.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

melperri kirjoitti: 30 Tammi 2018, 16:38 Ilmeisesti kuitenkin asiaan on kannattanut panostaa vaikkapa juuri VW Polossa , jossa rengasäänet on saatu karkeallakin asfaltilla mukavan vaimeiksi. Ihme juttu , kun ei monta kertaa kalliimmissa bemareissa näytä onnistuvan.
Vai olisiko Polon ja 5-sarjan BMW:ssä kenties rengastuksessa jotakin eroa joka vaikuttaa melutasoon Suomen karkeilla asfalttipinnoilla?
Oli miten oli, Volkkari tuskin on Polon suunnittelussa tehnyt mitään erityistä Suomea ajatellen, kuten ei varmaan ole BMW:kään. Suomi on ylipäätään pieni markkina ja autoveroa keräävänä maana esim. uusien 5-BMW:n markkinana hyvin pieni. Ei se vaan ole kannattavaa suunnittelussa panostaa johonkin joka ei kosketa kuin yhtä marginaalista markkina-aluetta.
Tietysti asiakas voi aina äänestää ostotilanteessa ostopäätöksellään :)
SportySedan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 135
Liittynyt: 12 Helmi 2011, 19:35

Onkohan tästä jo keskusteltu.. eli 530e:een taukolämmitys/viilennyksestä. Löytyisikö linkkiä?

Jos ei niin miten se toimii? Onko lämmitys jollain vastuksella ilmastointikanavassa, jäähdytysnesteen vastuslämmityksellä vai ilmastointia hyödyntämällä? Ilmalämpöpumpunkin on joku maininnut.

Jos auto on latauksessa/ akku vajaa, niin ilmeisesti latauaika pitenee koska virtaa menee myös lämmitykseen?

Entäs ilmastointi kesällä?
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

SportySedan kirjoitti: 31 Tammi 2018, 16:31 Onkohan tästä jo keskusteltu.. eli 530e:een taukolämmitys/viilennyksestä. Löytyisikö linkkiä?

Jos ei niin miten se toimii? Onko lämmitys jollain vastuksella ilmastointikanavassa, jäähdytysnesteen vastuslämmityksellä vai ilmastointia hyödyntämällä? Ilmalämpöpumpunkin on joku maininnut.

Jos auto on latauksessa/ akku vajaa, niin ilmeisesti latauaika pitenee koska virtaa menee myös lämmitykseen?

Entäs ilmastointi kesällä?
En ole törmännyt selkeään lähteeseen jossa kaavioita tai koottu selitys. Mutta faktat menee niin, että autossa on 5 kW sähköinen lämppäri josta nesteet kiertää läpi. Energia otetaan korkeajänniteakusta. Ei ole lämmitykseen ilmalämpöpumppua. Ja samoin myös ilmastoinnin (viilennyksen) energia otetaan korkeajänniteakusta.

Auton voi etänä "ilmastoida" eli auto viilentää / lämmittää kabiinin haluttuun lämpötilaan.
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Jep, latausaika pitenee lämmityksestä. Jos akku vajaa, niin lämmitys ei vie ihan kaikkea sähköä latauksesta, mutta melkein. Jotkut valitellut, että lämmitys vähentäisi rangea eli lämmitys veisi enemmän sähköä kuin laturi lataa, mutta en ole huomannut samaa keskitason latauksella (taisi olla 8 A).
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

mj1973 kirjoitti: 01 Helmi 2018, 21:45 Jep, latausaika pitenee lämmityksestä. Jos akku vajaa, niin lämmitys ei vie ihan kaikkea sähköä latauksesta, mutta melkein. Jotkut valitellut, että lämmitys vähentäisi rangea eli lämmitys veisi enemmän sähköä kuin laturi lataa, mutta en ole huomannut samaa keskitason latauksella (taisi olla 8 A).
Matematiikan perusteella jopa 16A latauksessa lämmitys haukkaa akkua aluksi, seinästä kun saa silloinkin vain 3.7 kWh vaikka lämppäri syö 5 kWh. Sitten kun lämpötila on saavutettu ja sitä ylläpidetään, niin energian kulutus vähenee ja auto lataa itsensä täyteen.

Mutta ihan sama havainto kuin sulla, jopa keskimmäinen latausasetus tuntuu pitävän akun täynnä silloin kun esilämmitys ajastetaan lähtöaikaan. Ainakin jos lämpötila pyörii nollan paikkeilla. En paria astetta pahempaa pakkasta ehtinyt kohdata ennen kuin hommasin bemarin wallbox-latausaseman (eli nyt lataus 16A ja aina kyllä ihan tapissa lähtiessä).
SportySedan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 135
Liittynyt: 12 Helmi 2011, 19:35

mj1973 kirjoitti: 01 Helmi 2018, 21:45 Jep, latausaika pitenee lämmityksestä. Jos akku vajaa, niin lämmitys ei vie ihan kaikkea sähköä latauksesta, mutta melkein. Jotkut valitellut, että lämmitys vähentäisi rangea eli lämmitys veisi enemmän sähköä kuin laturi lataa, mutta en ole huomannut samaa keskitason latauksella (taisi olla 8 A).
Testasin pe ja la-aamuna tätä lämmityskuviota. Molempina aamuina etäavain näytti 31km sähköajoa. Laitoin lämmityksen päälle ja tarkistin tilanteen 1/2 tunnin jälkeen jolloin max. sähköajo oli pudonnut 28km:iin. Minusta logiikka pitäisi toimia niin, että jos akku täynnä (100%), kuten eo. tapauksessa, 31km, niin lämmitykseen sähkö otettaisiin verkosta eikä ladatusta akusta lyhentäen sähköllä ajoa.

Miksiköhän muuten auton 'sähkö-km' -mittari näyttää usein lähdössä ---?
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

X5:ssa käy minusta tuossa tilanteessa niin että laturin kautta tuleva potku ei riitä siihen mitä lämmitys kuluttaa. En ole kertaakaan päässyt tilanteeseen jossa auto olisi lämmin JA akussa 100%. Wallboxilla voi nuo molemmatkin toteutua.
Se mitä auto ajorangea näyttää kilsoina on pelkkä arvio, joillakin muuttujilla laskettuna. Siitä ei oikeastaan voi arvioida mitään. Jos se näyttää latauksen jälkee -- on kyseessä varmaankin jonkun bitin poikittaisuus?
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Musta se - - - tarkoittaa, että kun akku on liian kylmä antamaan kunnolla virtaa ajoon, ei ”luvata” sähköajon osalta mitään... Toisaalta hassu, kun ainakin minä pystyn ajamaan pakkasella sen 10 km pelkällä sähköllä eli se 15%:n teho, joka tehtävissä kylmästä akusta saatavalla virralla, riittää. Pelkällä sähkölläkin siis pääsee...

Ja mitä lämmitykseen tulee, töpselin sähkö ei riitä, siksi akku ei pysy täytenä. Itse siis ollut positiivisen yllättynyt, että 530e:ssä voi lämmittää töpselin päässä ja akku on 100% lähdössä. Ja siis vielä laturin keskiasetuksella. Jotain tehty ilmeisesti eri tavalla vs 330e/X5.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

mj1973 kirjoitti: 03 Helmi 2018, 19:40 Ja mitä lämmitykseen tulee, töpselin sähkö ei riitä, siksi akku ei pysy täytenä. Itse siis ollut positiivisen yllättynyt, että 530e:ssä voi lämmittää töpselin päässä ja akku on 100% lähdössä. Ja siis vielä laturin keskiasetuksella. Jotain tehty ilmeisesti eri tavalla vs 330e/X5.
Katos vaan! Ilmeisesti tosiaan jotakin on tehty eri tavalla, ainakaan 40e:ssä ei onnistu millään pl. tietysti wallboxilla.
No, mitä nyt eilen viimeksi lämmitin, niin akulle näytti 96% lämmityksen jälkeen -10 asteen ulkolämpötilassa. Ja kyllä se aina 9:llä alkaa muutenkin lämmityksen jälkeen, eli ei sinänsä mitään dramaattista.

Tuo - - - tosiaankin voisi tarkoittaa sitä että sähköajo ei sillä hetkellä käytössä. Olen rangea kilsoina katsellut lähinnä luurilta Remote-sovelluksella. Auton näytössä mulla on akun varaus prosentteina näkyvissä.

Edit. Nyt tuli testattua tuokin. 40e näytti sähkörangen kilsoina vaikka Idrive:n kautta ilmoitti ettei sähköajo ole mahdollista (kuten normaalia kylmällä on että kilsa tai kaksi pitää ajaa polttomoottorilla ennenkuin sähköajo on mahdollista).
Krattis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Helmi 2018, 22:01
Auto: 530e M-Sport

Nyt kun pakkaset hiukan kireämpiä (nyt -11') niin mielenkiintoista että akku täyteen (100%) ladattuna Connected näyttää rangeksi vain 20 km... Leudommalla talvikelillä parhaimillaan range ollut 35 km. Ja liikkeelle lähtiessä ei anna ajaa sähköllä vaan vasta 5-7 min ajon jälkeen kytkee auto e-driven ( ei max e-driveä). Jos johtuu akkujen kylmyydestä niin aika voimakkasti reagoi. Mitä mahtaakan olla jos pakkasta vaikkapa -20-30'...
Auto kävi huollossa vuoden alussa, siihen ajetiin uusin softa. Huoltoon syynä oli pari kertaa ajon aikana tyystin kadonnut puhti
( e-tilassa katosi power kokonaan eikä mennyt polttomoottoritilaan pakottamallakaan...)
530e M-Sport
Edellinen: 520 d xDrive M-Sport sedan
Vastaa Viestiin