Mitähän mahto aamulla tapahtua kun kaasu yhtäkkiä ikäänkuin hirtti kiinni?
Kyseessä tämmönen iänikunen BMW 520d.. oisko jotain 2003 vuosimallia, 650 000 kilometriä mittarissa.
Ihan yhtäkkiä vaan rupes vauhti kiihtymään... kaasuun ei reagoinu mitenkään, kytkin pohjaan ja kierrokset tappiin (6000). Tien varteen sammutin, kävi vielä hetken siinäki. Kiva katku sisälle, öljyvalo tais syttyä palamaan, eikä enää lähteny käyntiin. Mielestäni ei tiputellu öljyä ja pellin allaki kaikki näytti ihan ok.
Mitähän mahto tapahtua? BMW 520d
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Komppaan Ramia, hinuri paikalle ja auto hoitoon. Selityksestä päätellen on tosiaan alkanut käymään öljyllä, hyvällä säkällä moottori saattaa olla vielä pelastettavissa jos noin on käynyt, mutta ei kannata odottaa liikoja.
Efekti tunnetaan joissain piireissä termillä "vetää hullut".
Efekti tunnetaan joissain piireissä termillä "vetää hullut".
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Ei toki siinä mielessä, että kone on todennäköisesti entinen. Taustasyynä on myös voinut olla korkeapainepumpun akselitiivistyksen pettäminen, dieselin valuminen öljypohjaan jakopään kautta ja öljytason noustessa öljyn joutuminen huohotusilman mukana takaisin koneeseen. Siksi tuota öjytasoa kysyin. Korimallia siksi, että E39 520d on jakajapumpullinen, joten tuo korkeapainepumpputeoria ei siinä ole mahdollinen.
Jos ja kun asiat on kerran noin hyvin (itsellä) selvillä,niin turha täällä sitten varmaan on mitään kysellä.
Edit. Clavurion ehtikin jo tarkentamaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Paljon ajetuissa dieseleissä aika tuttu ongelma, oli turboa tai ei. Kerran saatu yksi 400km ajettu turboton Transit vastaavaan tilaan ja moottorijarrutuksen jälkeen. Moottorijarrutuksessa alkaa kone imemään väljien mäntien kautta öljyä palotilaan ja ikiliikkuja on valmis, kierrokset paukkuu tapissaan eikä konetta saatu sammumaan millään ennen kun se kiersi ittensä kipeeksi -> Transu suoraan paalaamoon.
Taitaa olla e39. Joo, kokeilin tottakai vielä käyntiin. :D Ei tosin lähtenyt.. Öljyä oli jäljellä kierrosten jälkeen sen verran että tikku just kastu.
Turbo siinä tosiaan on aiemmin reistaillu.. välillä ei oo pelannu ollenkaan ja välillä sitte ihan normaalisti. Hinasin korjaamolle, epäilivät että oisko turbo lauennu ja sieltä ruutannu öljyt koneeseen.
Kiinni se ei kuitenkaan ehtiny leikata vaan sammu ku katko virrat.
Turbo siinä tosiaan on aiemmin reistaillu.. välillä ei oo pelannu ollenkaan ja välillä sitte ihan normaalisti. Hinasin korjaamolle, epäilivät että oisko turbo lauennu ja sieltä ruutannu öljyt koneeseen.
Kiinni se ei kuitenkaan ehtiny leikata vaan sammu ku katko virrat.