Mulla on tuosta mestasta kokemusta ja ainakin mulla toimi hyvin. Tuosta setistä en voi muuta sanoa kuin että eivät sovellu talvikäyttöön kun ovat kiillotetut.heneeee kirjoitti:Onko tästä mestasta kokemuksia? https://fi.wheeloutlet.com/en . Näyttäisi saavan vanteet+renkaat 1000-1200e , joka nyt on puolet siitä mitä Suomessa joutuis pulittaan. Ilmeisesti renkaat laitetaan myös vanteille valmiiksi. Sekä ilman postikuluja. Mielellään kuulisin mielipiteitä ennen kuin tilaan.
https://fi.wheeloutlet.com/en/alloy-whe ... im_id=2028
Tota settiä olen väijynyt. Saiskohan Orkkiskeskiönkin vaihdettua alkuperäisvanteista?
F30 Vanteet ja renkaat
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 57
- Liittynyt: 25 Syys 2015, 15:15
- Auto: F30 LCI 320i A xDrive -16
Tere. En löytänyt täältä niin kysäisempäs. Olen hommaammassa uusia vanteita ja renkaita f31 automaatti xdriveen. Vanne eteen olisi 19×8.5" ja taakse 19×9.5" mikä pitäisi olla rengaskoko eteen ja taakse? Aika lailla eri vaihtoehtoja tarjottu. 225/40 19" ja 255/35 19 ovat alkuperäiset mitat mutta vanteet ovat alkuperäisessä 8" ja 8 1/2" eli etu ja taka vanteen välillä uusissa on eroa yksi tuuma ja alkuperäisessä 1/2 tuumaa. Rengas levittäytyy leveämmälle vanteelle eri tavalla....
Kiitos.
Kiitos.
Riippunee myös vanteen et luvusta mahtuuko tuo orkkis koko pyörimään alla.
Mitään suurta/häiritsevää venyä tuolla yhdistelmällä ei tule..
Jos haluaa ettei rengas veny yhtään niin 245/35 ja 275/30(noin 1% oem koko matalampi) Et lukema saa olla sitten luokkaa etu +35 ja taka +45.
Onhan myös vaihtoehtona 235/40 ja 265/35..tämä 1% luokkaa suurempi kuin orkkiskoko..
Mitään suurta/häiritsevää venyä tuolla yhdistelmällä ei tule..
Jos haluaa ettei rengas veny yhtään niin 245/35 ja 275/30(noin 1% oem koko matalampi) Et lukema saa olla sitten luokkaa etu +35 ja taka +45.
Onhan myös vaihtoehtona 235/40 ja 265/35..tämä 1% luokkaa suurempi kuin orkkiskoko..
Kiitos siis tästä. Jälkimmäisellä rengassetillä tulikin jo tilattua renkaat ispirin vanteilla. Pitkä puhelu rengasliikkeestäkin jollekin asiantuntijalle rengaskoon suhteen. Ei siis tunnu olevan mikään päivän selvä homma.antti87 kirjoitti: ↑22 Helmi 2018, 09:37 Riippunee myös vanteen et luvusta mahtuuko tuo orkkis koko pyörimään alla.
Mitään suurta/häiritsevää venyä tuolla yhdistelmällä ei tule..
Jos haluaa ettei rengas veny yhtään niin 245/35 ja 275/30(noin 1% oem koko matalampi) Et lukema saa olla sitten luokkaa etu +35 ja taka +45.
Onhan myös vaihtoehtona 235/40 ja 265/35..tämä 1% luokkaa suurempi kuin orkkiskoko..
Hiukan ”haastava” mielestäni tuo 8,5 ja 9,5 19” koko f30/31 kopassa..miksi?
-oem koko (225/40 255/35) venyy omaan silmään silti hiukan liikaa,toki rengasmerkki yms vaikuttaa toki.
-245/35 ja 275/30 on ok,tässä ongelmaksi muodostuu vanteen offset..esim et45 takavanteella on ”tuuripeliä” raapiiko isommalla kuormalla kiinni.
-235/35 265/30 on liian matala rengaskoko ellei autossa ole vähintään -50mm madallus settiä.
-235/40 265/35 suht toimiva kombo kaikinpuolin,tosiaan se on noin 1% vakio kokoa suurempi.
Itse kokeilin muutamaa eri variaatiota,tämä tuntui ja näytti parhaalta vaihtoehdolta. Kyseisiä kokoja en suosittele 4wd.
8,5” et35. 245/35
9,5” et45. 255/35
Jos haluaa ”täyteläisen” takakaaren 8,5et35 päälle 255/35 on myös ihan ok ratkaisu. (Itse olisin näin tehnyt jos olisi ollut mahdollista saada 4x 8,5” vanne)
Tämä oma näkemykseni,makuja ja tyylejä kun on erillaisia.
-oem koko (225/40 255/35) venyy omaan silmään silti hiukan liikaa,toki rengasmerkki yms vaikuttaa toki.
-245/35 ja 275/30 on ok,tässä ongelmaksi muodostuu vanteen offset..esim et45 takavanteella on ”tuuripeliä” raapiiko isommalla kuormalla kiinni.
-235/35 265/30 on liian matala rengaskoko ellei autossa ole vähintään -50mm madallus settiä.
-235/40 265/35 suht toimiva kombo kaikinpuolin,tosiaan se on noin 1% vakio kokoa suurempi.
Itse kokeilin muutamaa eri variaatiota,tämä tuntui ja näytti parhaalta vaihtoehdolta. Kyseisiä kokoja en suosittele 4wd.
8,5” et35. 245/35
9,5” et45. 255/35
Jos haluaa ”täyteläisen” takakaaren 8,5et35 päälle 255/35 on myös ihan ok ratkaisu. (Itse olisin näin tehnyt jos olisi ollut mahdollista saada 4x 8,5” vanne)
Tämä oma näkemykseni,makuja ja tyylejä kun on erillaisia.
Ois tarkotus ostaa uudet kesävanteet nykyisten 16 orkkisvanteiden tilalle. Tällä hetkellä mielessä kaksi vaihtoehtoa käytettynä aluperäiset BMW Style 400M 18 edessä 8 ja takana 8.5 tai sitten toinen vaihtoehto AEZ antigua 8*18 molempiin päihin. Kummalla olisi parempi ajettavuus? ja auto on f30 320i vakio alusta.
Mitähän F34 318D bemarille keksisi vanteiksi?
Sakasta katselin ja siellä laskuri tarjosi eteen ja taakse Wheels: 8.5 x 19 - ET 35.0
Renkaiksi sitten 245/40
Olisko tommonen setti toimiva vai kannattaako jotakin muuttaa?
Sakasta katselin ja siellä laskuri tarjosi eteen ja taakse Wheels: 8.5 x 19 - ET 35.0
Renkaiksi sitten 245/40
Olisko tommonen setti toimiva vai kannattaako jotakin muuttaa?
- Anssi79
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 550
- Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
- Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020 - Paikkakunta: Espoo
Mulla on orggis 598m vanteet 8x19" et 30 ja takana 9x19" et 42, kumeina joka kulmassa 245/40
eli eiköhän nuo sinne alle mene
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Täällä on jonkin verran ollut keskustelussa harkinnassa myös 16" vanne missä on vakiona 205/60 rengas. Onko kenelläkään kokemusta vaihtoehtoisesta 225/55r16 renkaasta? Nyt alla siis tuo ensin mainittu runflat ja ainakin hieman kuluneena on aika äänekäs.
Minulla on. Omassa on juuri tuo koko kesärenkaana kun en halunut runflateja tehtaalta tilatessa. Itse jos olisin uusimassa nyt kesärenkaita, niin päätysin tuohon 205/60 kokoon. F30:n alla 225 on hieman herkkä syville tieurille, ja 205 voisi olla hiljaisempi. Alkuperäisrengas on minulla merkiltään Kumho.
16” 205/60 non-RF Nokian Blue nyt alla, selvästi pehmeämpi ajotuntuma kuin alkuperäisillä RF Conteilla samassa koossa. Ovat myös hiljaisemmat mutta ehkä pehmeys voi häiritä napakampaan tuntumaan tottuneita. Oma veikkaus olisi että 17” ja joku 45-50 profiili ilman RFää saattaisi olla kultainen keskitie ajotuntuman ja mukavuuden välillä.
Tarvis saada viisammilta apua
Vanha e91 vaihtuu f31 ja vanhasta jää rengas/vannesetti.
Olen yrittänyt hakea tietoa menisköhän uuden alle.
Vanne 8 x 18 ET 30 (muistaakseni)
Rengas 235/40/18
Tuo tuleva F31 on 16 tuuman kesäkiekoilla ja vähän on omaan makuun alikokoiset, vois käyttää vanhasta jotain hyödyksi.
Trafilla on rengaskokona vain 205/60/16, ei mitään vaihtoehtoisia kokoja, outoa.
Johtuisiko sitten siitä, että kyseessä on 316i (nuhapumppu)
Mitäs mieltä ollaan, mahtuuko pyörimään?
sori jos on jo vastaus foorumilla, mutta ei mun puusilmiin vastaus vielä tarttunut.
Vanha e91 vaihtuu f31 ja vanhasta jää rengas/vannesetti.
Olen yrittänyt hakea tietoa menisköhän uuden alle.
Vanne 8 x 18 ET 30 (muistaakseni)
Rengas 235/40/18
Tuo tuleva F31 on 16 tuuman kesäkiekoilla ja vähän on omaan makuun alikokoiset, vois käyttää vanhasta jotain hyödyksi.
Trafilla on rengaskokona vain 205/60/16, ei mitään vaihtoehtoisia kokoja, outoa.
Johtuisiko sitten siitä, että kyseessä on 316i (nuhapumppu)
Mitäs mieltä ollaan, mahtuuko pyörimään?
sori jos on jo vastaus foorumilla, mutta ei mun puusilmiin vastaus vielä tarttunut.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 08 Maalis 2016, 16:58
- Auto: BMW 118iA Sport Line LCI2 2018
ex. 118iA LCI 2015 - Paikkakunta: Loviisa
Johtuu tänä päivänä verotuskohtelusta, otteeseen merkitään sama koko kuin CoC todistuksessa. Kulutuslukema kun voidaan ilmoittaa vain yhdelle rengaskoolle.
Vanne ainakin menee, tod. näk. rengaskin. Laillisuuteen en osaa ottaa kantaa, mutta E9x ja F3x pulttijako ja et ovat samoja.Mikkekoo kirjoitti: ↑08 Touko 2018, 10:12 Tarvis saada viisammilta apua
Vanha e91 vaihtuu f31 ja vanhasta jää rengas/vannesetti.
Olen yrittänyt hakea tietoa menisköhän uuden alle.
Vanne 8 x 18 ET 30 (muistaakseni)
Rengas 235/40/18
Tuo tuleva F31 on 16 tuuman kesäkiekoilla ja vähän on omaan makuun alikokoiset, vois käyttää vanhasta jotain hyödyksi.
Trafilla on rengaskokona vain 205/60/16, ei mitään vaihtoehtoisia kokoja, outoa.
Johtuisiko sitten siitä, että kyseessä on 316i (nuhapumppu)
Mitäs mieltä ollaan, mahtuuko pyörimään?
sori jos on jo vastaus foorumilla, mutta ei mun puusilmiin vastaus vielä tarttunut.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
Täällä taitaa olla vain isojen renkaiden (leveät&matalaprofiiliset) ystäviä, mutta laitan tänne vinkiksi hieman toisenlaista settiä, jos joku hakee ns. "normaalia" ajotuntumaa ja hiljaista kyytiä. Itse hain nimenomaan hiljaisempaa menoa, koska tuo F31 on aika meluisa kulkupeli jostain syystä.
F31 vm 2013:ssani oli reilu puoli vuotta sitten ostaessani alla Nokian hakka R2 kitkat (205/60/16). Pintaa oli jäljellä 4-5mm. Muutaman jäisellä ja mutkaisella asvalttitiellä tapahtuneen läheltäpiti tilanteen jälkeen vaihdoin Goodyearin Ultragrip Ice2 205/60/16 96T XL:t. Pito parani varmaan jo ihan uusista renkaista johtuen, mutta auton sisä-ääniin tuolla oli merkittävä positiivinen vaikutus verrattuna Nokialaisiin. Matala ohiajomelu (66db) näyttää korreloivan hyvin myös ohjaamon äänimaisemaan.
Tästä innostuneena vaihdoin myös kesärenkaat Goodyeareihin, tarkemmin ottaen Efficientgrip Performance 205/60/16 96W XL -malliin. Näilläkin auton äänimaailma muuttui miellyttävämmäksi verrattuna alla olleisiin Linglong 205/60/16 92V renkaisiin (EU ohiajomelu 68db vs 71db), jotka olivat edellisen omistajan ostos. GY:n renkaissa on pyöreä reuna ja ne eivät tuntuisi olevan kovinkaan uraherkät.
Joissain rengasliikkeissä minua varoitettiin GY:n renkaista, joissa on kuulemma paljon laatupoikkeamia nimenomaan soikeuden osalta, jota ei saa tasapainottamalla kuntoon. Minulle on sattunut molemmissa ostoksissa hyvä onni. Renkaat ovat ensiluokkaiset ja saatiin tasapainoon kerralla. Nähtäväksi jää toki niiden toimivuus seuraavalla ajokaudella ja kulutuskestävyys. Jälkimmäinen ei itselle ole niinkään tärkeä asia. Maksan mielelläni hieman enemmän ja vaihdan renkaat useammin, jos vain saan ajaa mukavilla ja hiljaisilla renkailla.
Kerrottakoon vielä, että ostin aluksi kesärenkaiksi GY Efficientgripit (ei Performancet) koossa 205/60/16 92H:na. Huomasin jo heti alkukilometreillä, että nämä renkaat eivät rullanneet normaalisti, vaan tuntui, että ajan kuin tahmealla liimapinnalla. Jouduin ajamaan jalka kaasulla jopa alamäessäkin, että päästiin eteenpäin. No, näissä olikin EU-merkintöjen mukaan E-luokan polttoainetaloudellisuus. GY:n asiakastyytyväisyyslupaus pelasti ja sain vaihdettua renkaat aikaisemmin mainittuihin maksamalla vain asennusmaksun ja renkaiden hinnaneron.
F31 vm 2013:ssani oli reilu puoli vuotta sitten ostaessani alla Nokian hakka R2 kitkat (205/60/16). Pintaa oli jäljellä 4-5mm. Muutaman jäisellä ja mutkaisella asvalttitiellä tapahtuneen läheltäpiti tilanteen jälkeen vaihdoin Goodyearin Ultragrip Ice2 205/60/16 96T XL:t. Pito parani varmaan jo ihan uusista renkaista johtuen, mutta auton sisä-ääniin tuolla oli merkittävä positiivinen vaikutus verrattuna Nokialaisiin. Matala ohiajomelu (66db) näyttää korreloivan hyvin myös ohjaamon äänimaisemaan.
Tästä innostuneena vaihdoin myös kesärenkaat Goodyeareihin, tarkemmin ottaen Efficientgrip Performance 205/60/16 96W XL -malliin. Näilläkin auton äänimaailma muuttui miellyttävämmäksi verrattuna alla olleisiin Linglong 205/60/16 92V renkaisiin (EU ohiajomelu 68db vs 71db), jotka olivat edellisen omistajan ostos. GY:n renkaissa on pyöreä reuna ja ne eivät tuntuisi olevan kovinkaan uraherkät.
Joissain rengasliikkeissä minua varoitettiin GY:n renkaista, joissa on kuulemma paljon laatupoikkeamia nimenomaan soikeuden osalta, jota ei saa tasapainottamalla kuntoon. Minulle on sattunut molemmissa ostoksissa hyvä onni. Renkaat ovat ensiluokkaiset ja saatiin tasapainoon kerralla. Nähtäväksi jää toki niiden toimivuus seuraavalla ajokaudella ja kulutuskestävyys. Jälkimmäinen ei itselle ole niinkään tärkeä asia. Maksan mielelläni hieman enemmän ja vaihdan renkaat useammin, jos vain saan ajaa mukavilla ja hiljaisilla renkailla.
Kerrottakoon vielä, että ostin aluksi kesärenkaiksi GY Efficientgripit (ei Performancet) koossa 205/60/16 92H:na. Huomasin jo heti alkukilometreillä, että nämä renkaat eivät rullanneet normaalisti, vaan tuntui, että ajan kuin tahmealla liimapinnalla. Jouduin ajamaan jalka kaasulla jopa alamäessäkin, että päästiin eteenpäin. No, näissä olikin EU-merkintöjen mukaan E-luokan polttoainetaloudellisuus. GY:n asiakastyytyväisyyslupaus pelasti ja sain vaihdettua renkaat aikaisemmin mainittuihin maksamalla vain asennusmaksun ja renkaiden hinnaneron.
Pitäis pikkuhiljaa alkaa hommaileen talvirenkaita ja yhdet sopivat vanteet ois nurkassa. Mistähän mä tsekkaan et onko tuossa mun F31:ssä rengaspaineanturit vai mitataanko paineet absin kautta? Auto valmistettu 05/2013.
Jos iDrivessa se näyttää auton tietojen kohdalla renkaiden paineet, niin silloin on paineanturit. Kohta vehicle information tai jotain tuollaista.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2
- Liittynyt: 25 Touko 2018, 00:26
Moi en tiiä onks joku kysyny tätä jo mut ite en tiiä kauheesti autoista mut mul ois tollanen f30 320d xdrive ja ostin siihen kitkat, eteen 235/35/19 ja taakse 255/35/19 voiko joku kertoa onko se järkevä noin? Ja ET luvusta ei tietoa, etuvanteet 8,5 tuumaset ja takavanteet 9,5. Kiitos vastauksista