BPS takuu + webasto

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
kaukastus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Helmi 2018, 21:15
Paikkakunta: Helsinki

Moi,
ostokiikarissa olisi 520d F11, jossa on Premium Selection -takuu. Autosta kuitenkin puuttuu Webasto (ei siinä ole mitään lisälämmitintä), jonka kyllä tarvitsen. Myyjäliikkeessä hinta olisi 3400 euroa kaukosäädön kera. En ole muualta vielä kysellyt, mutta ainakin (autoalarm.fi ja autojerry) näyttäisi olevan halvempaakin tarjolla (luokkaa 2200-2500 e).

Voiko tuon Premium Selection -takuun puitteissa jälkiasentaa Webaston muuallakin kuin merkkihuollossa vai meneekö takuu? Myyjäliikkeessä eivät osanneet varmasti sanoa miten asia on.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

No ei kai se takuu autosta mene jos webaston asentaa. Toki jostain vesikierrosta voi tulla vääntöä, jos ongelmia ilmenee. Mutta kaikki muut, voimansiirto, kone, jne. ei mitenkään pitäisi olla keskustelujen alla jos tuon asentaa. Toki en tätä voi varmaksi sanoa, mutta tuo on vain yksi varuste joka asennetaan, eikä sillä ole vaikutusta osien takuuseen johon se ei ole sidoksissa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Lähtökohtaisesti auton takuulle ei tapahdu yhtään mitään, kun asentaa lisävarusteen. Paitsi jos todetaan että varuste on asennettu väärin, ja silloin asennusliike on vastuussa töpeksinnästään. Muutenkin, etupuskurin takuuseen ei vaikuta jos takapuskurin rikkoo, noin esimerkin omaisesti.
kaukastus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Helmi 2018, 21:15
Paikkakunta: Helsinki

Kiitos vastauksista! Ajattelinkin tämän olevan vähän hölmö kysymys, mutta aina hyvä saada vahvistus ;-)

Nyt taas foorumia selatessani aloin miettiä, onko webastossa mitään järkeä jos se kerran perusmoodissaan lämmittää ensisijaisesti sisätiloja eikä moottoria. Moottorinlämmityshän se pääasia on, kyllähän suomalainen kylmää kestää. Lohkolämmitin + sisätilalämmitin voisi olla selkeästi parempi ratkaisu, jos nimenomaan moottorin hyvinvointia ajattelee.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

kaukastus kirjoitti: 11 Helmi 2018, 12:29 Nyt taas foorumia selatessani aloin miettiä, onko webastossa mitään järkeä jos se kerran perusmoodissaan lämmittää ensisijaisesti sisätiloja eikä moottoria. Moottorinlämmityshän se pääasia on, kyllähän suomalainen kylmää kestää. Lohkolämmitin + sisätilalämmitin voisi olla selkeästi parempi ratkaisu, jos nimenomaan moottorin hyvinvointia ajattelee.
Eipä ole homma eikä milään laittaa se konetta lämmittämään. Näin on omassa F10:ssä. Öljypohjaan tuleva jeesusteippelämmitin taas lienee vain nimellisesti lämmitin...
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

VolvostaBemariin kirjoitti: 11 Helmi 2018, 12:53
kaukastus kirjoitti: 11 Helmi 2018, 12:29 Nyt taas foorumia selatessani aloin miettiä, onko webastossa mitään järkeä jos se kerran perusmoodissaan lämmittää ensisijaisesti sisätiloja eikä moottoria. Moottorinlämmityshän se pääasia on, kyllähän suomalainen kylmää kestää. Lohkolämmitin + sisätilalämmitin voisi olla selkeästi parempi ratkaisu, jos nimenomaan moottorin hyvinvointia ajattelee.
Eipä ole homma eikä milään laittaa se konetta lämmittämään. Näin on omassa F10:ssä. Öljypohjaan tuleva jeesusteippelämmitin taas lienee vain nimellisesti lämmitin...
Mutta koneen kestävyyden tai käynnistyvyyden vuoksi moottoria ei tarvitse lämmittää. Öljyt ovat nykyään niin notkeat ja autot suunniteltu kylmiin keleihin. Auto lämpiää hyvin ilman moottorin lämmitystäkin, mutta nopeuttaahan tuo varmaan lämpiämistä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
kaukastus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Helmi 2018, 21:15
Paikkakunta: Helsinki

Onko konsensus siis se, että 520d ilman mitään lämmitystä (jos edelleen ajatellaan ensisijaisesti moottorin hyvinvointia ja pitkäikäisyyttä) pärjää Helsingin talvissa ihan hyvin? Olen ollut siinä käsityksessä, että heti alle nollan asteen kannattaa moottoria lämmittää joko webastolla/eberillä tai lohkolämmittimellä. Nykyistä dieselautoa tulee lämmitettyä aika harvoin, koska siinä on Eberi kellolla, ja lähtöaikani ovat sen verran epäsäännölliset, että usein aikataulutus jää tekemättä.
kaukastus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Helmi 2018, 21:15
Paikkakunta: Helsinki

Kysynpä nyt samalla, kun täältä tietoa löytyy: onko ajodynamiikkakytkin sama kuin

4U2 Driving Experience Control Incl. Ec

Kiikari-autossa on siis optiona valita Sport / Eco / Comfort. Onko ajodynamiikkakytkin vielä tästä erillinen lisävaruste?
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

salmol kirjoitti: 11 Helmi 2018, 13:31 autot suunniteltu kylmiin keleihin.
En haluaisi alkaa vänkäämään, mutta kommentoipahan vain edelliseen, Eikä tasan ole

Kuunteleppa ihan huviksesi mikä on diesel-koneen äänessä ero kun yli kymmenen asteen pakkasessa lyö kylmiltään tai Webastolla lämmitettynä tulille. Oikein pahaa tekee vaihtoehdon 1 osalta - joskus olen testannut.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Päästöt ja polttoaineen kulutus ei ole vielä ollut esillä, esilämmitetyssä moottorissa on päästöt paljon alhaisemmat kun kylmällä koneella liikkeelle lähdettäessä ja vastaavasti eroja tulee myös pa-kulutuksessa esilämmitetyn eduksi. Se että autot on testattu ja suunniteltu kylmiin oloihin, ei tarkoita sitä ettei moottorin esilämmityksestä saada hyötyä polttoainekulutuksen, päästöjen ja moottorin kestävyyden osalta. Pakko kysyä että kuinka moni nä'istä perustelijoista on ollut moottoreiden ja öljyjen kanssa tekemisessä muutenkin kun esitteiden ja lehtien muodossa?
kaukastus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Helmi 2018, 21:15
Paikkakunta: Helsinki

kaukastus kirjoitti: 11 Helmi 2018, 14:12 Kysynpä nyt samalla, kun täältä tietoa löytyy: onko ajodynamiikkakytkin sama kuin

4U2 Driving Experience Control Incl. Ec

Kiikari-autossa on siis optiona valita Sport / Eco / Comfort. Onko ajodynamiikkakytkin vielä tästä erillinen lisävaruste?
Itse itselleni vastaten: onhan se sama. Löytyi nettiauto.comin, Bilteman varaosahaun ja bimmer.workin tietojen perusteella.
kaukastus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Helmi 2018, 21:15
Paikkakunta: Helsinki

*Ari* kirjoitti: 11 Helmi 2018, 17:36 Päästöt ja polttoaineen kulutus ei ole vielä ollut esillä, esilämmitetyssä moottorissa on päästöt paljon alhaisemmat kun kylmällä koneella liikkeelle lähdettäessä ja vastaavasti eroja tulee myös pa-kulutuksessa esilämmitetyn eduksi. Se että autot on testattu ja suunniteltu kylmiin oloihin, ei tarkoita sitä ettei moottorin esilämmityksestä saada hyötyä polttoainekulutuksen, päästöjen ja moottorin kestävyyden osalta. Pakko kysyä että kuinka moni nä'istä perustelijoista on ollut moottoreiden ja öljyjen kanssa tekemisessä muutenkin kun esitteiden ja lehtien muodossa?
OK, esilämmitys siis dieselkoneessa kannattaa, ainakin pakkasasteissa. Töissä minulla ei ole mahdollisuutta johtopaikkaan (kotona ja mökillä on), joten webasto kauko-ohjauksella olisi parempi kuin lohkolämmitin, mutta ei merkittävästi (koska useimmiten pääsen kuitenkin piuhan päähän).

Onko moottorin kannalta BMW:n merkkihuollossa asennettu peruswebasto (3400e) parempi kuin lohkolämmitin (~800e)? Järkeeni ei sovi, että webasto lämmittää pääasiassa sisätiloja, silloinhan moottorin kannalta olisi sama käynnistää ihan kylmänä.

Huomiseen mennessä pitäisi tehdä päätös, kumpi otetaan vai ei kumpikaan... ;-)
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

kaukastus kirjoitti: 11 Helmi 2018, 17:52 Onko moottorin kannalta BMW:n merkkihuollossa asennettu peruswebasto (3400e) parempi kuin lohkolämmitin (~800e)? Järkeeni ei sovi, että webasto lämmittää pääasiassa sisätiloja,

Ota tuo Webasto ja pyydä tunnaamaan niin, että lämmittää myös konetta. Mulla on tuo setup F10:ssä
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Webasto siinä tapauksessa että se lämmittää myös moottoria eikä 2600€ hintaero tunnu merkittävältä. Webaston etu on myös käytön vapaus siellä missä sähköä ei ole, lämmittimen kaukokäynnistys (optio) sekä lyhyt lämmitysaika verrattuna sähköisiin lämmittimiin.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kulutuksen säästöllä Webastoa tai edes Defaa ei makseta ikinä takaisin. Moottori kestää kuitenkin monta sataa tuhatta kilometriä, kyllä se kestää sen muutaman minuutin kalinan talviaamuisinkin. Päästöjä Webasto ei ainakaan säästä, tulee siitä aika paljon pahempi käry kuin auton moottorista kaikkien kattisuodatinpönttöjen läpi. Oikeasti kylmissä oloissa moottorin lämmitys voi olla ratkaisevaa käyntiinlähdölle, mutta Helsingissä ei sellaisia pakkasia ole. Lämmitinkauppiaat tietysti suosittelevat lämmittämään pikkupakkasillakin, se lämmittää lähinnä kauppiaiden lompakkoa. Mukavuusvarusteena ja krapaamiselta säästymiseen Webasto (tai sähköinen sisätilanlämmitin jos lähdetään pistorasian vierestä) on oiva laite.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Palataan vielä tähän lämmitin vai ei kysymykseen.

Eilen aamulla -22 ja jostain syystä pistoke irti tolpasta joten kymällä lähdettiin liikkeelle. Auto käyntiin ja aika raaka ääni koneessa kylmiltään, penkin lämmitin päälle ja ikkunoita hinkuttamaan skrapan kanssa auki joka on aina vaan yhtä veemäistä puuhaa. Liikkeelle päästiin, autossa kylmä kun ryssän helvetissä ja on kuin istuisi jäisten neulojen päällä, vaikka tuulilasi on skarpattu niin joutuu etsimään tähystyysaukon mistä näkee eteenpäin. Penkin lämmittimen sai ottaa pois päältä kilsan kohdalla, 5km ja lämpenemisestä ei vielä tietoakaan mutta tuulilasista näkee jo ulos, 10km kohdalla alkaa koppi selkeästi lämpenemään mutta hanskat ja pipo pysyy puettuina, 25km kohdalla mukavan lämmintä kun laitetaan auto parkkiin.

Tänään -23 ja lämmitin sekä 1200w sisälämppäri ollut päällä 1:40h. Ikkunat sulana ja sisällä lämpimämpää kun ulkona, kone käyntiin ilman pajavasaran paukuttelua, penkin lämmitin päälle ja matkaan. Ei tarvitse etsiä tuulilasista tähystysaukkoa, 500m ja penkin lämmitin pois päältä, 5km kohdalla pukkaa lämmintä sisälle ja pipo putosi pois päästä, 10km kohdalla koppi lämmin. Polttoaineen kulutuksessa 25km matkalla 0.5L/100km lämmitetyn moottorin eduksi.

Töistä kotiin olen tämän viikon ajan lähtenyt lämmitetyllä autolla ja pakkaset on olleet siinä -7 keskiarvolla, auto saman tien lämmin ja hanskat/pipon voi heti ottaa pois. Ilman esilämmitystä niitä pitää mielellään päällä ensimmäiset kilsat pikku pakkasilla.

Kukin tavallaan ja mä lähden jatkossakin liikkeelle esilämmitetyllä autolla, ensi talveksi voisi päivittää sisälämppärin tehokkaampaan.
kaukastus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Helmi 2018, 21:15
Paikkakunta: Helsinki

Ostin kyseisen auton, nyt on v. 2016 520d nelivetoautomaatti alla. En ottanut Webastoa enkä lohkolämmitintä (fiksu veto näillä keleillä...). Webasto oli suhteettoman kallis eikä ne merkkiliikkeessä voineet tuunata sitä lämmittämään moottoria. Suunnitelmana on jossakin vaiheessa laittaa pistokelämmitin + sisätilan lämmitin, etenkin jos tulee talvimökkeilyä lisättyä (joutuu enemmän kunnon pakkasissa starttaamaan). Näillä keleillä (pahimmillaan -16 aamuina) on ollut vasta muutama kylmäkäynnistys ja aika nopeasti on lämmennyt. Jos niitä alle -10 asteen kylmäkäynnistyksiä on alle kymmenen vuodessa niin tuskin siinä posketonta vahinkoa moottorille tapahtuu, itse mietin enemmänkin kylmän akun huonoa latautumista pääkaupunkiseudun lyhyissä (< 40 min) ajoissa.
Emppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Huhti 2014, 19:39
Paikkakunta: Pk-seutu

Mulla on F30:ssä moottorin ja sisätilat lämmittävä Webasto, mikä tulee ehdottomasti myös seuraavaan autoon. Varsinkin näin kovilla pakkasilla ajoonlähdön mukavuus on aivan toista luokkaa kuin kylmällä autolla, mutta eipä tuosta haittaa ole ollut pienemmilläkään pakkasilla. Autossa on myös Calixin 5A:n akkulaturi, josta joutessani vetäisin pari vuotta sitten autoon sisähaaran ja sen päähän Calixin sisälämppärin. Nyt kun kovimmilla pakkasilla pitää takapenkin suksiluukun auki ja aamulla pari tuntia akkulaturia + sisälämmitintä päällä, akku on töihin lähtiessä täydessä latingissa ja sisätilat todella lämpimät. Samalla pidän Webastoa päällä pakkasesta riippuen noin 30 minuuttia, joten moottorikin on lähtiessä lämmin. Ehkä vähän överiä, mutta mukavuutta riittää :).
Vastaa Viestiin