F30/31 hifin parannus

Avatar
joni_t
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Huhti 2013, 14:40
Auto: F30 320iA xDrive M-sport

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja joni_t » 13 Helmi 2018, 22:09

Ihmettelen että miksi väki ostaa tuota Alpinen settiä, kun markkinoilla on huomattavasti helpompia ratkaisuja olemassa?

Itse päädyin perussoittimen perään laittamaan Audiotech Fischerin Match PP 62-DSP sarjan, joka kytkettiin ihan plug&play liittimillä soittimen taakse ja vahvistin apparin jalkatilaan. Asennuksessa meni alle tunti. valmistajan sivuilta löytyy valmiita konffeja eri BMW malleihin EQ säätöjen osalta.

Vahvistin tukee start/stop ominaisuutta ja osaa säätää asetukset ja EQn kohdilleen vakiosoitinta varten. Eli ei vaadi koodausta kuten Alpine.

Äänimaailma muuttui kertaheitolla ja myöhemmin kävin hakemassa motonetin alemyynnistä sarjaan sopivan subwooferin.

Jos vielä innostun päivittämään niin vaihdan etuoviin erillissarjan coaxien tilalle. Ainakaan Rainbown sarjaa ei tule, kun oli niin surkea tekele heidän versio F20 sarjan autoon.

Sen verran vielä taustasta että tuo vahvistin on nyt F30 sarjan autossa ja aiemmin se oli kiinni F20 korissa, mihin samalla päivitin joka kaiuttimen uuteen. Silloin loppui vahvarista virransaanti kun se rosvoaa sen soittimen perästä, joten valmistajan ohjeiden mukaisesti vedin vahvarille oman virtakaapelin akulta ja maadoitin koriin. Ne penkinalusbassot vaati niin paljon tehoja että pari kertaa sammui kesken ajon soitin.

Pahoitteluni hieman sekavasta tekstistä. Jos herää kysymyksiä, niin voin vastata parhaani mukaan.

Vahvistimen osalta toki suosittelen astetta parempaa PP82-DSP versiota, joka tukee myös low-level inputtia. Tästä on hyötyä jos haluaa soittimen signaalin flatiksi, jolloin signaali muuttuu High->Low. Tämä on tarpeen jos haluaa itse konffata vahvistimen äänimaailmaa mieleisekseen. Valmistajan mallikohtaiset säädöt on kalibrointimikrofonilla tehty ja sillä oletuksella että soittimen säätöjä ei muutella koodaamalla(en tosin ole varma oliko tähän valmiita asetuksia valmistajalla).

Näissä asioissa on tullut konsultoitua maahantuojaa ja paria hifi-liikettä. Kerran soitin myös suoraan saksaan valmistajan tekniseen tukeen parin asian suhteen.
ISTA+,E-Sys,Carly
ENET,K+DCAN,Carly BT
Exx + Fxx sarjalaiset

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3902
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja salmol » 13 Helmi 2018, 22:22

joni_t kirjoitti:
13 Helmi 2018, 22:09
Ihmettelen että miksi väki ostaa tuota Alpinen settiä, kun markkinoilla on huomattavasti helpompia ratkaisuja olemassa?

Itse päädyin perussoittimen perään laittamaan Audiotech Fischerin Match PP 62-DSP sarjan, joka kytkettiin ihan plug&play liittimillä soittimen taakse ja vahvistin apparin jalkatilaan. Asennuksessa meni alle tunti. valmistajan sivuilta löytyy valmiita konffeja eri BMW malleihin EQ säätöjen osalta.
No kerro nyt mitä maksoi ja mistä saa asennuksen.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Avatar
joni_t
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Huhti 2013, 14:40
Auto: F30 320iA xDrive M-sport

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja joni_t » 13 Helmi 2018, 23:08

salmol kirjoitti:
13 Helmi 2018, 22:22
joni_t kirjoitti:
13 Helmi 2018, 22:09
Ihmettelen että miksi väki ostaa tuota Alpinen settiä, kun markkinoilla on huomattavasti helpompia ratkaisuja olemassa?

Itse päädyin perussoittimen perään laittamaan Audiotech Fischerin Match PP 62-DSP sarjan, joka kytkettiin ihan plug&play liittimillä soittimen taakse ja vahvistin apparin jalkatilaan. Asennuksessa meni alle tunti. valmistajan sivuilta löytyy valmiita konffeja eri BMW malleihin EQ säätöjen osalta.
No kerro nyt mitä maksoi ja mistä saa asennuksen.
Vahvistin motonetistä 399e , adapteri mankan taakse parikymppiä. Asennuksen tekee itsekkin nopeasti tai mikä vaan hifiliike tuntiin/kahteen, riippuen mihin kohtaan sen vahvistimen haluaa laittaa. F20 mallissa oli aika ahdasta edessä joten siihen suositeltiin konttiin laittamista, mikä vaatii johtosarjaan jatkokaapelin. Jätin sen tarranauhoilla kiinni jalkotilan etuosaan muovimaton alle. Ei sitä kukaan sieltä huomannut ja hyvin pysyi paikoillaan.
Valmiit konffit ladataan valmistajan sivuilta ja siirretään vahvistimeen micro-sd kortin avulla.
ISTA+,E-Sys,Carly
ENET,K+DCAN,Carly BT
Exx + Fxx sarjalaiset

Avatar
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: F30
Paikkakunta: Espoo

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja Antore » 15 Helmi 2018, 20:28

joni_t kirjoitti:
13 Helmi 2018, 23:08
Vahvistin motonetistä 399e , adapteri mankan taakse parikymppiä. Asennuksen tekee itsekkin nopeasti tai mikä vaan hifiliike tuntiin/kahteen, riippuen mihin kohtaan sen vahvistimen haluaa laittaa. F20 mallissa oli aika ahdasta edessä joten siihen suositeltiin konttiin laittamista, mikä vaatii johtosarjaan jatkokaapelin. Jätin sen tarranauhoilla kiinni jalkotilan etuosaan muovimaton alle. Ei sitä kukaan sieltä huomannut ja hyvin pysyi paikoillaan.
Valmiit konffit ladataan valmistajan sivuilta ja siirretään vahvistimeen micro-sd kortin avulla.
Kiitos joni_t, hyvä vinkki! Mistä hommasit adapterin?

antti87
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 83
Liittynyt: 06 Huhti 2014, 15:21

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja antti87 » 16 Helmi 2018, 08:51

Tällä toimii bluetooth yms?tulee most adapteri?

Kuulostaa järkevälle vaihtoehdolle mutta tuohon kun vaihtaa viellä etupään kaitsarit ollaan jo hyvin lähellä alpinen hintaa..
Asennushan on molemmissa sen jälkeen täysin sama,kuten myös hintakin.

jussi101
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 29 Maalis 2011, 17:24

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja jussi101 » 16 Helmi 2018, 12:55

joni_t kirjoitti:
13 Helmi 2018, 22:09
Ihmettelen että miksi väki ostaa tuota Alpinen settiä, kun markkinoilla on huomattavasti helpompia ratkaisuja olemassa?
Tuo itse selvittäminen ja kasaaminen helpompaa kuin merkkiliikkeen marmorilta tilaaminen asennettuna?

jussi101
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 29 Maalis 2011, 17:24

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja jussi101 » 21 Helmi 2018, 06:58

Hieman päivitystä omasta Alpine hifisettitilanteesta. Sointi on parantunut reilun kuukauden aikana siitä, mitä se oli heti uutena. Oma korva subjektiivisesti kertoo näin. Joko tottumista tai sitten totta. Olen "luukuttanut" soittimia jonkun verran yksin ajaessa. Voi olla, että elementit ovat vain vaatineet "sisäänajon".

Avatar
joni_t
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Huhti 2013, 14:40
Auto: F30 320iA xDrive M-sport

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja joni_t » 22 Helmi 2018, 00:20

antti87 kirjoitti:
16 Helmi 2018, 08:51
Tällä toimii bluetooth yms?tulee most adapteri?

Kuulostaa järkevälle vaihtoehdolle mutta tuohon kun vaihtaa viellä etupään kaitsarit ollaan jo hyvin lähellä alpinen hintaa..
Asennushan on molemmissa sen jälkeen täysin sama,kuten myös hintakin.
Isoin ero on asennusajassa ja tämä ei vaadi koodausta, kuten Alpine!

Tuohon saa lisävarusteena BT toiminnon, ennemmin ostaisin laadukkaan BT streamauspalikan AUX reikään. MOST kaapeli siirretään auton johtosarjasta adapteriin kiinni.

Asennusta noille saa esim Fanatic Audiolta tai Autostudiolta. Fanaticin kautta ainakin saa kaikki tarvittavat osat, mutta löysin ne halvemmalla Motonetin valikoimasta.

Alpinen sarja on siinä mielessä kyllä parempi, että asennuksessa kaapeloidaan etupäästä ne midbassot penkkien alta omiin kanaviin. Match sarjassa taas etupäätä ajetaan kokonaisuutena, kuten alunperinkin on.

Ostin samalla tämän sarjan ja oli kyllä hintansa arvoinen,
https://www.fanaticaudio.com/shop/kaiut ... 83c-bmw-2/
ISTA+,E-Sys,Carly
ENET,K+DCAN,Carly BT
Exx + Fxx sarjalaiset

jussi101
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 29 Maalis 2011, 17:24

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja jussi101 » 22 Helmi 2018, 08:06

Bluetooth audiostreaming (A2DP) taitaa toimia parhaiten kun asentaa jälkikäteen Comboxin. Soittolistat ja kappaleet saa näkyviin iDriveen. Comboxin kanssa puhelun ja audiostreamingin väliset vaihdot tapahtuvat automaattisesti ilman, että audiosoitto katkeaa puhelun loputtua. Samoin puhelin kytkeytyy automaattisesti bluetooth yhteyteen ja aloittaa audio streamingin siitä, mihin viimeksi jäätiin esim. Spotifyssa.

Onko kukaan kokeillut näitä AUX-porttiin liitettäviä bluetooth adaptereita, jotka ottavat virtansa USB-portista. Niitähän saa ulkomaisista verkkokaupoista muutamalla eurolla. Miten ne toimivat tilanteessa, jossa puhelu bluetoothin kautta kautta päättyy, jatkuuko musiikin soitto automaattisesti, vai pitääkö kännykkää räplätä? Toimiiko ylipäätään audion streamingin ja puhelun väliset toiminnot sujuvasti, kun puhelin joutuu switchaamaan kahden bluetooth yhteyden välillä?

pedro78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 27 Joulu 2016, 13:19
Auto: F31 320ia xdrive -13

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja pedro78 » 08 Maalis 2018, 18:59

Tune2Air BT-adapteri osaa ainakin jatkaa musiikin soittoa puhelun jälkeen. Muutenkin toimii varsin jouhevasti.

pedro78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 27 Joulu 2016, 13:19
Auto: F31 320ia xdrive -13

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja pedro78 » 08 Maalis 2018, 19:13

Autoon on nyt vaihdettu eteen erillissarja (Eton) ja penkin alla olevat bassot (Match). Äänimaailma parani mukavasti ja bassoakin alkaa löytyä. Basson laatu on vielä vähän löysä ja voima puuttuu, joten vahvistin pitäisi seuraavaksi asentaa. Valmiilla johtosarjalla https://www.fanaticaudio.com/shop/tarv ... mpc-bmw1/ asennus peräkonttiin olisi aika helppo. Tällöin kuitenkin orggis soittimen basso ja diskantti korostukset jäisivät käyttöön. Jos koodaa orggis soittimen Hifiksi niin saisi puhtaan taajuusvasteen ilman korostuksia. Tällöin pitäisi kai käyttää vahvistinta jossa on "balanced low input" ? Eikös nuo ole sitten yleensä rca-liittimillä, joten miten se saadaan liitettyä tuohon johtosarjaan? Ja vahvistimien autostart ei taida tuon low input liitännän kautta toimia, joten pitäisi heräte ottaa jostain erikseen? Jeesatkaa vähän newbietä :blink:

Ja saa myös antaa hyviä hinta/laatu vahvistin suosituksia!

ps. Jos soittimen perään orggis johtosarjaan liitetään esim. Matchin PP sarjan vahvistin niin jääkö siinä etukaiuttimet ja bassot samalle vahvistinkanavalle kun ovat samoissa piuhoissa? Tällöin vahvarin jakosuotimien käyttö olisi rajatumpaa.

https://www.autostudio.fi/autoon/tarvi ... -ksi.html
Tällaisilla saisi rca-liittimet helposti kaiutinjohtoihin

https://www.autostudio.fi/jl-audio-xd4 ... stin.html
Tämä vahvistin saattaisi osata autostartata low level signaalista niin olisi varmaan hyvä vaihtoehto. Vähän kallis vain.

315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: BMW 330e iPerformance M-Sport

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja 315i » 09 Maalis 2018, 20:15

Iltaa.
Lueskelin koko keskustelun läpi, osan jutuista jopa ymmärsin :w00t: ja nyt pari tyhmää kyssäriä.
Tulossa uusi 330e toukokuussa (kai) en ole ruksinut hifiä enkä Harmania. Tuoko proffa navi jotain parannusta perus soittimeen?
Eli sitten voisi saada parempaa ääntä kajareita päivittämällä?

Vai onko niin että, Bemarilla on 3 eri vaihtoehtoa:
-Perus setti, 4 kajaria?
-Sitten hifi joka kustantaa 433€ ja risat, 6 kajaria ja subbarit?
-Sekä Harman joka on jo toista tonnia, varmaan jotain parempaa;)

Nykysessä E92 on business soitin ja kuus kajaria, ovissa, takana ja sitten ne diskantin kaltaiset tuotteet ovikolmion kupeessa. Jotenkin oletin, että perus setissä olis ainakin nuo, onkohan näin?

Niin ja jos ei haluu uutta autoo kauheesti repiä, niin olisiko tuo hifi ok vaihtoehto?
Vai se, että tilaa diskantteja varten kehykset ja päivittää perus setin niinkuin tuossa alussa joku postasi.

Tarkoitus olisi saada ok ääni, ja budjetti olis max tuo hifi setti.
Nii ja pitäis toimia kans ;)

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3902
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja salmol » 09 Maalis 2018, 21:20

315i kirjoitti:
09 Maalis 2018, 20:15
Vai onko niin että, Bemarilla on 3 eri vaihtoehtoa:
-Perus setti, 4 kajaria?
-Sitten hifi joka kustantaa 433€ ja risat, 6 kajaria ja subbarit?
-Sekä Harman joka on jo toista tonnia, varmaan jotain parempaa;)
Mun mielestä Hifissä, siis keskimmäisessä on 9 kajaria. 4 etuovissa, 2 takaovissa, 1 kojelaudassa ja 2 subbaria penkkien alla. Olisit suosiolla valinnut ainakin tuon keskimmäisen, huonoimmasta on paha lähteä parantamaan.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

pedro78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 27 Joulu 2016, 13:19
Auto: F31 320ia xdrive -13

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja pedro78 » 09 Maalis 2018, 21:31

"Huonoimpaan" kannattaa tosiaan vaihtaa erillissarja etuoviin. Esim. Etonit on 199e hintaan todella hyvä päivitys.

Hifi vaihtoehto on juuri Salmolin kuvailema 9 kaiuttimen setti + vahvistin.

Perus stereo sarjassa on etu ja takaovissa koaksiaalikaiuttimet ja etupenkkien alla 6,5" bassot. Eli 2+2+2=6 kaiutinta ja ei erillistä vahvistinta.

Jos voit vielä muuttaa tilausta niin ota ihmeessä hifi-sarja! Päivittäminen on aina jälkikäteen hankalampaa.

drago
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 80
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 16:58
Auto: BMW 118iA Sport Line LCI2 2018
ex. 118iA LCI 2015
Paikkakunta: Loviisa

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja drago » 09 Maalis 2018, 22:57

pedro78 kirjoitti:
09 Maalis 2018, 21:31


Perus stereo sarjassa on etu ja takaovissa koaksiaalikaiuttimet ja etupenkkien alla 6,5" bassot. Eli 2+2+2=6 kaiutinta ja ei erillistä vahvistinta.
Ovat valitettavasti kovasti surkeat kokoäänikaiuttimet, Etonilta löytyy plug and play koaxiaalit jolloin ei tarvitse peilikolmioita vaihtaa. Ebaystä löytyy 139+pk. Kts. mun sepustus ja kuvat autotallista f20 118i. Pelkästään etukaiuttimet vaihtamalla saa huomattavan parannuksen.

315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: BMW 330e iPerformance M-Sport

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja 315i » 09 Maalis 2018, 23:47

Kiitos vinkeistä, vielä aikaa päivittää tilausta pari viikkoa.
Eli perus setissä ei ole niitä diskantteja siinä etuoven kulmassa?

Avatar
miyli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Syys 2013, 14:53
Auto: BMW f36 430 xd m-sport / BMW Z4 35i m-sport
Paikkakunta: Raisio

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja miyli » 10 Maalis 2018, 06:51

Perus setissä ei ole niitä diskantteja ovissa.
Meillä ollut kahdessa viimeisessä autossa Harman kardonit ja täytyy sanoa että soi aivan mahtavasti👍
Pojalla f30 normi setti , tyttärellä f31 hifipaketti ja meillä f36 tosiaan harman kardonit ja eroa löytyy kaikkien kesken kyllä roimasti.
Normi setti ei tosiaankaan ole hääppöinen, mutta mun mielestä hifikään ei kauhean paljon parempi kuin normi setti, oma valinta ehdottomasti harman kardon. On kiva luukuttaa välillä lujaa kun sille päälle sattuu😀
Käyttis: BMW f36 430 xd m-sport / M performance alpinweiss 341hv/750nm
Harraste: BMW Z4 35i m-sport alpinweiss 460hv/ 670nm

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3902
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja salmol » 10 Maalis 2018, 09:59

315i kirjoitti:
09 Maalis 2018, 23:47
Kiitos vinkeistä, vielä aikaa päivittää tilausta pari viikkoa.
Eli perus setissä ei ole niitä diskantteja siinä etuoven kulmassa?
Päivitä tilausta ihmeessä jos se vielä on mahdollista. Tuo perussetti on TODELLA huono, eikä tässä Hifissäkään juuri isompaa kehuttavaa ole. Mutta kun on kokemusta molemmista sarjoista, niin tuo perussetti on siis aivan kelvoton.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: BMW 330e iPerformance M-Sport

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja 315i » 10 Maalis 2018, 10:59

Ok, täytyy tänään käydä liikkeessä hieman kuuntelemassa jos siellä sattuisi olemaan eri settejä esittelyautoissa. Varmaan käännyn tuohon hifiin ja katotaan sitten jos sitä alkaa päivittämään.

antti87
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 83
Liittynyt: 06 Huhti 2014, 15:21

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja antti87 » 10 Maalis 2018, 11:43

Itse kyllä melkein panostaisin hk settiin jos budjetti antaa vaan myöden,perus ”stereo” ja hifi on kyllä aika samalla viivalla,ylepuhetta niistä kuuntelee kyllä.
Mitäs nykyään maksaa lisävarusteena?
Hifit?
Harmankardon?

Joko joku osaa sanoa kumpi soi paremmin hifit vai alpine retrofit kitti?

Vastaa Viestiin