1-sarjalaisen kulutus

F20, F21, F22, F23
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

118dA (B47) ja kolmen tankin perusteella sekalaisessa pk-seudun ajossa kulutus asettuu 6l molemmin puolin, kylmäkäynnistyksiä 2-3x päivässä matkat +25km/käynnistys. Lämppärin laiton jälkeen ei havaittavaa muutosta kulutuksessa. Ihan ok kulutus tällä ajosyklillä, kesällä varmaan putoaa puolisen litraa kuten entisessä autossa.
Niksu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 13:33
Auto: 118iA - 5/18
(ed. 118iA 1/16)
Paikkakunta: Helsinki

Palaan tähän kun nousi ketju. Ecopro/Comfort/sport. Oikeasti tolla Ecolla en ole saanut mitään säästöä enkä sportilla kuluta oikeasti merkittävästi enempää kun comfortilla. Ajettavuudessa luonnollisesti merkittävä ero mutta testailin tätä siksi että paljonko se sportilla ajelu kuluttaa enemmän. Ei siis sellaisia eroja että alkaisin sen takia vaihtamaan comfortille. Kevyemmällä kaasulla menee sportilla.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Niksu kirjoitti: 26 Helmi 2018, 19:37 Palaan tähän kun nousi ketju. Ecopro/Comfort/sport. Oikeasti tolla Ecolla en ole saanut mitään säästöä enkä sportilla kuluta oikeasti merkittävästi enempää kun comfortilla. Ajettavuudessa luonnollisesti merkittävä ero mutta testailin tätä siksi että paljonko se sportilla ajelu kuluttaa enemmän. Ei siis sellaisia eroja että alkaisin sen takia vaihtamaan comfortille. Kevyemmällä kaasulla menee sportilla.
Niin minäkin ajaisin, jos tuo vaihtaisi vaihteet ajallaan isommalle. Ajaa mielestäni maantiellä liian pienellä vaihteella eikä vaihda kahdeksikolle ollenkaan jos käytössä on Sport-asetus. Toki ajan usein sport-manuaalimoodilla ja silloin se toimii, mutta toki pitää itse vatkata vaihteita.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Niksu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 13:33
Auto: 118iA - 5/18
(ed. 118iA 1/16)
Paikkakunta: Helsinki

salmol kirjoitti: 26 Helmi 2018, 19:40

Niin minäkin ajaisin, jos tuo vaihtaisi vaihteet ajallaan isommalle. Ajaa mielestäni maantiellä liian pienellä vaihteella eikä vaihda kahdeksikolle ollenkaan jos käytössä on Sport-asetus. Toki ajan usein sport-manuaalimoodilla ja silloin se toimii, mutta toki pitää itse vatkata vaihteita.
Kyllä se vaihtaa kasille jos sport nappula päällä mutta ei vaihda jos sen lisäksi sport vaihdekepistä. Näilläkin saa säädettyä. Manuaalilla en aja. Ehkä siksi kun nykysestä ratista ei saa vaihdettua. On liian ärsyttävää
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Mulla vaan suht lyhyttä ajoa max 26 km/suunta töihin ja sen lisäks 3-7 km pätkiä, ajettu nyt 18 tkm ja iDrive/tietokoneen keskikulutus 5,3 l/100 km. Tankista mitattuna 3-4,5 desii enempi riippuen kelistä. Ei paha kuiteskaan. Tankista mitattuna maksimi on ollu 5,75 ja minimi jotain 4,8 kun ajan aina tankillisen kerralla alusta loppuun että ilmootus tulee. Tohon alle vitoseen sisältyi yksi 400 km pidempi maantiepätkä. Ecopro ei säästä mitään. Ihan sama ajaa sportilla tai comfortilla, eikä sport+:kaan juuri lisää pitkän juoksun kulunkia vaikka vähän kenkiskin. Ecoproolla menee sama ku Sportilla... vaikka kuin coastais alamäet ja iDriveen 5 tähtee ecoiluihin.

Talvella auto yöt lämpimässä tallissa tai pari tuntia roikan nokassa (pumpullinen letkulämppä) pihalla kun likasta autoo en talliin pistä.
Teemu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Maalis 2017, 14:22

Oma M140i xDr juo talvella kaupungissa noin 10 l/100km, maantiellä about satasen vauhdilla noin 7-7,5 l/100km. Viime kesällä muistelin että meni noin puolisen litraa vähemmällä. Lähes jatkuvasti Eco-Prolla, koska muuten meno on aika tökkivää herkän kaasuvasteen ja voiman takia.
Hmer
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 20 Helmi 2014, 12:57
Auto: BMW F20 LCI 120xD M-sport

masaf1 kirjoitti: 27 Helmi 2018, 08:53 Mulla vaan suht lyhyttä ajoa max 26 km/suunta töihin ja sen lisäks 3-7 km pätkiä, ajettu nyt 18 tkm ja iDrive/tietokoneen keskikulutus 5,3 l/100 km. Tankista mitattuna 3-4,5 desii enempi riippuen kelistä. Ei paha kuiteskaan. Tankista mitattuna maksimi on ollu 5,75 ja minimi jotain 4,8 kun ajan aina tankillisen kerralla alusta loppuun että ilmootus tulee. Tohon alle vitoseen sisältyi yksi 400 km pidempi maantiepätkä. Ecopro ei säästä mitään. Ihan sama ajaa sportilla tai comfortilla, eikä sport+:kaan juuri lisää pitkän juoksun kulunkia vaikka vähän kenkiskin. Ecoproolla menee sama ku Sportilla... vaikka kuin coastais alamäet ja iDriveen 5 tähtee ecoiluihin.

Talvella auto yöt lämpimässä tallissa tai pari tuntia roikan nokassa (pumpullinen letkulämppä) pihalla kun likasta autoo en talliin pistä.
Kyllä sulla masaf pienellä menee! Mulla vaikeuksia pysyä alle 7 litran lukemissa kehä3:sen sisäpuolella. Tietenkin varmaan kesällä tulee päästeltyä mökille pidempää niin saa sinne 5 tuntumaan.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Optimoitulla 120DA takatuupparilla ajelin eilen 800km 3 henk + auto täynnä kamaa. Rajoitusten mukaan mentiin plus muutama reilumpi ohitus. Idriven mukaan kulutus 4.1L ja keskinopeus 83.3km/h. Tankkasin täyteen niin väitti että 1250km pääsis tankillisella.. Ei paha jos edes lähelle on totuutta..
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Hmer kirjoitti: 31 Maalis 2018, 08:58 Kyllä sulla masaf pienellä menee! Mulla vaikeuksia pysyä alle 7 litran lukemissa kehä3:sen sisäpuolella. Tietenkin varmaan kesällä tulee päästeltyä mökille pidempää niin saa sinne 5 tuntumaan.
Vähän ihmetelly, miten tätä ei saa viemään edes yrittämällä... Miten isot vanteet/renkaat sulla? Mulla 17" M-sport sekarengastus (orggis RFT) ja talvisin 17" 225/45/17 hkpl8 nastat (RFT). Oon pitäny kesäsin paineita edessä n. 3,0 ja takana n. 3,2 ja talvisin pikkasen vähempi.

Sillain pidän kaasupoljinta aika tarkalla pidolla, että sitä ei kannata liikaa painaa, koska samat menohalut on ihan vähän pienemmälläkin painalluksella eli ns. keventelen pari milliä aina kun mahis.

Tosin en kyl hirveesti ajele kehä 3 sisäpuolella, mitä nyt työkeikkaa välillä.
msalojaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 11 Marras 2012, 15:27

Teemu kirjoitti: 29 Maalis 2018, 13:51 Oma M140i xDr juo talvella kaupungissa noin 10 l/100km, maantiellä about satasen vauhdilla noin 7-7,5 l/100km. Viime kesällä muistelin että meni noin puolisen litraa vähemmällä. Lähes jatkuvasti Eco-Prolla, koska muuten meno on aika tökkivää herkän kaasuvasteen ja voiman takia.
Mulla M135i xDrive tietokone näyttää 12 l/100km keskikulutukseksi talven yli. Aika usein tulee ajeltua Sport/Sport+ eikä ajotapakaan varmaan maailman taloudellisin ole :mus:
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

118d kulutus näyttää olevan pitkässä vedossa 17" nastoille 4.8-5.1 lukemissa, Kehä III sisäpuolella pyöritellessä kulutus keikkuu 6l molemmin puolin. Neljän tankin keskikulutus 5.5l ja ajot on fifti/sixti matkaa ja nurkkaneppailua. Sellaiseen päätökseen olen tullut että lyhyitä matkoja kun ajaa niin kylmä voimansiirto/moottori nostaa kulutusta, odotellaan kesää että näkee mihin lukemat asettuu lämpimällä.

Rengaspaineita voisi varmaan nostaa, nyt 2.4/2.7.
Hmer
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 20 Helmi 2014, 12:57
Auto: BMW F20 LCI 120xD M-sport

masaf1 kirjoitti: 31 Maalis 2018, 16:39
Hmer kirjoitti: 31 Maalis 2018, 08:58 Kyllä sulla masaf pienellä menee! Mulla vaikeuksia pysyä alle 7 litran lukemissa kehä3:sen sisäpuolella. Tietenkin varmaan kesällä tulee päästeltyä mökille pidempää niin saa sinne 5 tuntumaan.
Vähän ihmetelly, miten tätä ei saa viemään edes yrittämällä... Miten isot vanteet/renkaat sulla? Mulla 17" M-sport sekarengastus (orggis RFT) ja talvisin 17" 225/45/17 hkpl8 nastat (RFT). Oon pitäny kesäsin paineita edessä n. 3,0 ja takana n. 3,2 ja talvisin pikkasen vähempi.

Sillain pidän kaasupoljinta aika tarkalla pidolla, että sitä ei kannata liikaa painaa, koska samat menohalut on ihan vähän pienemmälläkin painalluksella eli ns. keventelen pari milliä aina kun mahis.

Tosin en kyl hirveesti ajele kehä 3 sisäpuolella, mitä nyt työkeikkaa välillä.
225/40 R18 joka kulmassa kesät ja talvet. Kovien pakkasten jälkeen start/stop järjestelmä ollut jotenkin nihkeämpi. Ei niin herkästi enää sammuta valoissa. Akku ei taida tykätä näin vähäisistä ajoista.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

No niin, renkaathan noi selitää kulutusta jo osaltaan hieman, kai sulla on niissä pitkästi yli 3 bar sentäs? Vaikka ulkokehä ja leveys olis sama, niin omien havaintojen mukaan 17" vanteilla menee puol litraa vähempi satkulla kuin 18". Liekö siten 18" vanne ja gummi niin paljon painavampi vai eikö 18" renkaat oo malliltaan taloudellisia kuitenkaan. Mulla on start/stop koodailtu muistamaan menemättä päälle, eli mulla about aina offilla ellei nyt joskus satunnaisesti vaimo oo menny painaan nappulaa toiseen asentoon.

Mulla on muuten auto aina ylläpitolaturissa/letkulämppärissä työpaikan tolpassa 1-2 h ennen kotiin lähtöä. Voisko aiheuttaa sen, ettei laturin tartte latailla ns. täyttä akkua samaan malliin...
bfi1864
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 07 Syys 2011, 07:12
Auto: F87 M2 LCI
Paikkakunta: Turku

Riippuu varmaan koneesta, säästääkö ecopro vai ei - M135i:ssä se säästää, jos se jotakuta kiinnostaa ;) Testasin tku-hki välillä taannoin, tuli muistaakseni +12 km tuolla välillä lisää/suunta.
Samoin taajama-ajossa oman 16 km työmatkan +1,5 km tuli lisää (~10%)!

Todettakoon etten ecoprota käytä muutoin koskaan ja coasting ei ole toiminut talviaikaan koskaan kokeillessa sitä..
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Yleisesti Eco ohjelmat vaatii kuskilta aktiivista ajamista että saadaan säästöä kulutuksessa, merkistä riippumatta. Jos ajaa vakkarilla matkaa niin on monesti melko sama ajaako comfortilla vai ecolla koska vakkari pyrkii pitämään nopeuden vakiona tien muodoista riippumatta. Kun polkaistaan vakkari pois ja aletaan ajamaan taloudellisen ajon ehdoilla niin kolikkoa alkaa kilisemään lompakkoon mutta se vaatii tosiaan aktiivista ja ennakoivaa ajamista sekä mäkien hyödyntämistä.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

*Ari* kirjoitti: 05 Huhti 2018, 17:35 Yleisesti Eco ohjelmat vaatii kuskilta aktiivista ajamista että saadaan säästöä kulutuksessa, merkistä riippumatta. Jos ajaa vakkarilla matkaa niin on monesti melko sama ajaako comfortilla vai ecolla koska vakkari pyrkii pitämään nopeuden vakiona tien muodoista riippumatta.
Tämä ei pidä paikaansa, ainakin 4-sarjalainen menee vakkarillakin pienemmällä kun käytössä on Ecopro. Tämä johtunee siitä että auto sulkee sähkölaitteita, pienentää puhallusta, yms.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Tuo oli aika yleisluonteinen kirjoitus joka perustuu havaintoihin useammalla autolla, poikkeuksia toki on ja niitä pitääkin olla koska kaikki konseptit eivät ole samanlaisia. Niitä poikkeuksia ei vaan ole omalle kohdalle sattunut joten siksi kirjoitin mitä kirjoitin.

Pitäisi joskus malttaa omalla kokeilla erot tankillisella econ ja comfortin välillä, pelkkä kulutusmittari ei kerro totuutta vaan tankatun polttoaineen määrä. Harvoin vaan muistaa klikata econ päälle kun lähtee liikkeelle.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

bfi1864 kirjoitti: 04 Huhti 2018, 21:53 Riippuu varmaan koneesta, säästääkö ecopro vai ei - M135i:ssä se säästää, jos se jotakuta kiinnostaa ;) Testasin tku-hki välillä taannoin, tuli muistaakseni +12 km tuolla välillä lisää/suunta.
Samoin taajama-ajossa oman 16 km työmatkan +1,5 km tuli lisää (~10%)!

Todettakoon etten ecoprota käytä muutoin koskaan ja coasting ei ole toiminut talviaikaan koskaan kokeillessa sitä..
Jännä, mulla ei oo coasting ikinä ollut toimimatta. Mut vaikka ecoporottelis sinisellä näyttöön ecoprolisäkilsoja +100 km tuhannen kilsan aikana niin tankista mitattuna kulutus silti ihan sama ku Comfortilla. Oon kokeillu pari tankillista vetää täydet tähdet iDriveen, kattonu laajennetun näytön kaasutusohjeita, kerännyt plussakilsoja mut ei niin mitään hyötyä paitsi rasittavampi ajaa.

Tosin mää en kyllä aja mitään pitkää matkaa ainakaan tän 19 tkm aikana. Yhen kerran oon ajanu Lohja - Ylöjärvi - Lohja Böntin luona ohjelmoinnissa ja kerran käyny Turuus ja Tervakoskella, muuten operoidaan 60 km säteellä Lohjalta, yleensä vaan 26 km säteellä töihi ja sit 500 metrii lapset päiväkodista tai 3 km kauppaan tai lasten harrastuksiin ja 7 km salille. Ai niin, lainasinhan mä kerran nelikkoa vaimolle pahalla kelillä, että pääs Turkkuseen.
Teemu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Maalis 2017, 14:22

Itsellä suurin motivaattori sen Eco-Pron käyttöön on nimenomaan se epäherkempi (eli "rennompi") kaasuvaste ja siitä muodostuva tasaisempi ajo. Kiihdytykset ja moottorijarrutukset on sillä vaisumpia. Eri asia sitten jos oikeasti tarvitsee tehoja esim ohituksiin, niin lähteehän se edelleen pirteästi jos vaan painaa sitä kaasua.
Syksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Huhti 2018, 16:08
Auto: BMW F20 116d A 2.0l vm-2011

116d 2.0 ED -11 vieny nyt työmatka-ajossa talvirenkailla ja vakkarilla 5,2-5,6 l/100km (100km per suunta, 50% motaria, 40% maantietä, 10% taajamaa)
Vastaa Viestiin