Adblue -vika

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
tom55
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Huhti 2015, 18:59
Auto: F11 Touring 520d Xdrive

F11:n näytölle tuli viesti Adblue -viasta ja samoin mittarille tuli Adblue -symboli ja kolmio urean lisäämisen yhteydessä pari viikkoa sitten. Erään korjaamon kaveri kävi auton läpi vikakoodin lukijalla ja se viittasi adblue-putken lämmitysvikaan. Asiaa ei saatu korjattua, kun lukijan varsinainen käyttäjä oli lomalla, eikä kaveri tuntenut laitetta tarpeeksi hyvin. Ennen urean lisäämistä auto esitti 9,5 litran lisäämistä mutta kuitenkin sinne meni melkein 15 litraa eli tankki oli lähes tyhjä ja se viittaisi mittarivikaan. Ja lämmitysvika epäilyttää senkin vuoksi, että vikailmoitus tuli plussakelillä eikä pakkasilla. Onko kenelläkään ollut vastaavaa vikaa?
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Näitten kanssa on sellainen tilanne että jos joku muu ei maksa niin ei voi suositella mitään muuta kuin adblue-järjestelmän poistoa autosa. Onnistuu sillä tavalla että katsastuksessa ei huomata mitään. Painoitan vielä että näin on toimittava mikäli joku muu ei maksa järjestelmän korjausta. Aivan sama vaikka mittarissa olisi 10 tkm.

Jos nyt kuitenkin on sellainen tilanne että että se joku muu maksaja löytyy niin tankin ja katalysaattorin välinen putki vaihtoon. Tässä koko järjestelmässä vaan on niin perustavanlaatuinen ongelma että ei sitä ihan oikeasti kannata korjata, Suomen talvessa se hajoaa seuraavana viikonloppuna uudestaan. Älkää syyttäkö sitä ulkopuolista maksajaa siitä että järjestelmä ei toimi korjauksen jälkeenkään, se ei ole hänen vika että vesi-ureasekoitus jäätyy -11c lämpötilassa ja laajenee jäätyessään....

Viimeisenä kannattaa miettiä sitä että jos jokainen autoilija laittaa järjestelmän loputtoman korjauksen autonmyyjään piikkiin, niin miten siinä käy. Saattaa ehkä käydä sillä tavalla että ne loputtomat tonnit maksaa kuitenkin asiakas, kuten aina. Ei ne autokauppiaan korjaustonnit taivaasta tipahda.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
tom55
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Huhti 2015, 18:59
Auto: F11 Touring 520d Xdrive

Kiitos vastauksesta. BMW näköjään tehty Saksan ilmastoa varten. Eikö sitten ohitus näy pakokaasutestissä katsastuksen yhteydessä? Vuotaako putki hiljalleen säiliön tyhäksi jopa pysähdyksissä ollessa?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Mikä putki sieltä jäätyy ja halkeaa? AdBlue-järjestelmissä on kuitenkin merkistä riippumatta automatiikka joka pumppaa järjestelmästä kaiken takaisin tankkiin moottorin sammutuksen jälkeen. Raskaassa kalustossa näitä on käytetty viimeiset 12 vuotta, häiriöitä ja vikoja on toki tullut, mutta en muista koskaan kuulleeni halki jäätymisestä. Herkemmin jäätyvää puhdasta vettä pumppaavia käyttövesijärjestelmiäkin (esim. matkailuautoissa) osataan nykyään tehdä niin ettei jäätyessä mikään hajoa, toiminta jatkuu kun taas sulaa. AdBlue-järjestelmien ongelma on, että jos se luulee pienenkin vian, se lakkaa yrittämästä, kun laki vaatii ettei epäkuntoinen (saastuttava) auto saa olla käyttökelpoinen.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Böntti kirjoitti: 22 Huhti 2018, 05:18 Näitten kanssa on sellainen tilanne että jos joku muu ei maksa niin ei voi suositella mitään muuta kuin adblue-järjestelmän poistoa autosa. Onnistuu sillä tavalla että katsastuksessa ei huomata mitään. Painoitan vielä että näin on toimittava mikäli joku muu ei maksa järjestelmän korjausta. Aivan sama vaikka mittarissa olisi 10 tkm.

Jos nyt kuitenkin on sellainen tilanne että että se joku muu maksaja löytyy niin tankin ja katalysaattorin välinen putki vaihtoon. Tässä koko järjestelmässä vaan on niin perustavanlaatuinen ongelma että ei sitä ihan oikeasti kannata korjata, Suomen talvessa se hajoaa seuraavana viikonloppuna uudestaan. Älkää syyttäkö sitä ulkopuolista maksajaa siitä että järjestelmä ei toimi korjauksen jälkeenkään, se ei ole hänen vika että vesi-ureasekoitus jäätyy -11c lämpötilassa ja laajenee jäätyessään....

Viimeisenä kannattaa miettiä sitä että jos jokainen autoilija laittaa järjestelmän loputtoman korjauksen autonmyyjään piikkiin, niin miten siinä käy. Saattaa ehkä käydä sillä tavalla että ne loputtomat tonnit maksaa kuitenkin asiakas, kuten aina. Ei ne autokauppiaan korjaustonnit taivaasta tipahda.
Onnistuuko järjestelmän ohitus myös uusimmissa malleissa , F15 ja uusin X3 ?

Katsastuksessa ei siis paljastu , mutta jokin aika sitten oli uutinen suunitelmista rythyä tekemään road testejä näiden poistojen ( Adblue , EGR ja DPF ) vahtaamiseksi. Vaikea tietysti käsittää , miten niiden paljastaminen tien päällä onnistuisi , jos ei katsastuksessa.

Itse olen juuri Abluen takia hylännyt F15 dieselit , kun käytettyä olen etsinyt. Jos systeemin kuitenkin saa poistetua , pitää harkita uudelleen.
Rachelnut
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Huhti 2018, 06:29

Haluaisin tietää, mikä virhe tapahtui. Miten ne korjaavat sen? Voitteko kertoa minulle?
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

2 talvea nyt ajeltu f10 adblue versiolla ja eipä ole koko adblue asiaan tarvinnut kiinnittää huomiota kun täyttökin on hoidettu huollossa.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

^ei hätää, kyllä se siitä hajoaa.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

tom55 kirjoitti: 22 Huhti 2018, 11:57 BMW näköjään tehty Saksan ilmastoa varten. Eikö sitten ohitus näy pakokaasutestissä katsastuksen yhteydessä? Vuotaako putki hiljalleen säiliön tyhäksi jopa pysähdyksissä ollessa?
Mikä on Saksan ilmasto? Siellä on ihan samalla tavall pakkasia kuin täälläkin. Ok, ei kovin usein -20C tai enemmän, eikä niin kauaa, mutta kuitenkin pakkasia melkein joka paikassa talvella.
Ainakin Saksassa on alettu tutkimaan katsastuksessa onko kaikki saasteenpoistojärjestelmät paikoillaan ja, että moottorinohjausta ei ole peukaloitu tai viritetty. Ehkä tullee tännekin.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

jaki kirjoitti: 30 Huhti 2018, 15:34Mikä on Saksan ilmasto? Siellä on ihan samalla tavall pakkasia kuin täälläkin. Ok, ei kovin usein -20C tai enemmän, eikä niin kauaa, mutta kuitenkin pakkasia melkein joka paikassa talvella.
Tämä asia on ainakin raskaassa kalustossa aiheuttanut Suomen talvessa häiriöitä. AdBlue-säiliön lämmitys ja lämpöeristys ei riitäkään Suomen talven karuimmissa olosuhteissa, jolloin AdBlue ei annetussa määräajassa ehdi sulaa juoksevaksi ja vikavalo syttyy (ja tilanteen pitkittyessä aiheuttaa tehonpudotuksen tai totaalikieltäytymisen toiminnasta). Ongelma olisi helposti ratkaistavissa lämpöeristettä ja lämmitystehoa lisäämällä. Mutta tilanne ei tule koskaan vastaan jos autotehtaan testiauto yöpyy pakkastestien välit lämpimässä tallissa.
tom55
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Huhti 2015, 18:59
Auto: F11 Touring 520d Xdrive

Kävin nyt Bemarin huollossa ja huoltoukko kertoi, että syöttöjärjestelmässä on vika ja koko syöttölinja pitäisi vaihtaa ja kustannus on 500-600 euroa eikä mene goodwillin piikkiin. Kuitenkin ureaa kuluu, sillä vikailmoituksen jälkeen järjestelmä näyttää 0,5 litran vajausta. Sama huoltoukko sanoi, että jossain vaiheessa moottori saattaa lopettaa käymisen. Onkohan tuo totta vai tarua? Ureaa kuluu mutta en ole mitannut päästöjä eli ruiskuttaako se suunnitellusti vai kuseeko muuten vain. Ei huvittaisi vaihtaa osaa, jos sillä saadaan vain adbluen vika näytöstä ja mittaristosta poistumaan.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

tom55 kirjoitti: 24 Touko 2018, 18:05 Kävin nyt Bemarin huollossa ja huoltoukko kertoi, että syöttöjärjestelmässä on vika ja koko syöttölinja pitäisi vaihtaa ja kustannus on 500-600 euroa eikä mene goodwillin piikkiin. Kuitenkin ureaa kuluu, sillä vikailmoituksen jälkeen järjestelmä näyttää 0,5 litran vajausta. Sama huoltoukko sanoi, että jossain vaiheessa moottori saattaa lopettaa käymisen. Onkohan tuo totta vai tarua? Ureaa kuluu mutta en ole mitannut päästöjä eli ruiskuttaako se suunnitellusti vai kuseeko muuten vain. Ei huvittaisi vaihtaa osaa, jos sillä saadaan vain adbluen vika näytöstä ja mittaristosta poistumaan.
Meneeköhän katsastuksesta läpi jos Adblue varoittaa mittaristossa? Katsastus on aika tarkka päästöistä ja moottorin kunnosta...
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

melperri kirjoitti: 22 Huhti 2018, 12:53
Böntti kirjoitti: 22 Huhti 2018, 05:18 Näitten kanssa on sellainen tilanne että jos joku muu ei maksa niin ei voi suositella mitään muuta kuin adblue-järjestelmän poistoa autosa. Onnistuu sillä tavalla että katsastuksessa ei huomata mitään. Painoitan vielä että näin on toimittava mikäli joku muu ei maksa järjestelmän korjausta. Aivan sama vaikka mittarissa olisi 10 tkm.

Jos nyt kuitenkin on sellainen tilanne että että se joku muu maksaja löytyy niin tankin ja katalysaattorin välinen putki vaihtoon. Tässä koko järjestelmässä vaan on niin perustavanlaatuinen ongelma että ei sitä ihan oikeasti kannata korjata, Suomen talvessa se hajoaa seuraavana viikonloppuna uudestaan. Älkää syyttäkö sitä ulkopuolista maksajaa siitä että järjestelmä ei toimi korjauksen jälkeenkään, se ei ole hänen vika että vesi-ureasekoitus jäätyy -11c lämpötilassa ja laajenee jäätyessään....

Viimeisenä kannattaa miettiä sitä että jos jokainen autoilija laittaa järjestelmän loputtoman korjauksen autonmyyjään piikkiin, niin miten siinä käy. Saattaa ehkä käydä sillä tavalla että ne loputtomat tonnit maksaa kuitenkin asiakas, kuten aina. Ei ne autokauppiaan korjaustonnit taivaasta tipahda.
Onnistuuko järjestelmän ohitus myös uusimmissa malleissa , F15 ja uusin X3 ?

Katsastuksessa ei siis paljastu , mutta jokin aika sitten oli uutinen suunitelmista rythyä tekemään road testejä näiden poistojen ( Adblue , EGR ja DPF ) vahtaamiseksi. Vaikea tietysti käsittää , miten niiden paljastaminen tien päällä onnistuisi , jos ei katsastuksessa.

Itse olen juuri Abluen takia hylännyt F15 dieselit , kun käytettyä olen etsinyt. Jos systeemin kuitenkin saa poistetua , pitää harkita uudelleen.
F15 onnistuu kyllä, uusin X3 (G01) ei vielä. Haluan itsekkin nähdä että miten meinaavat nämä todeta tien päällä, tästähän on Trafi tarinoinut jo vuosia.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Vastaa Viestiin