Pari pientä "mittausvirhettä" tullut huomattua...
1) Eco Pro -tilassa maantiellä polttomoottiriajossa rullaaminen alamäissä lisää Edrive -kilometrejä... Ja ei siis niin, että tässä yhteydessä lainkaan ajettaisiin sähköllä, vaan polttomottorilta rullaukseen ja takaisin suoraan polttomoottorille. Musta ei ihan sähköajoa...
2) Toisaalta huomaisin tänä aamuna kylmällä akulla (suoraan käynnistyksestä polttomoottorille), että "sähkömoottorituki" -ajo polttomoottorilla ei mene lainkaan Edrive-kilometreihin, vaikka polttoaineen kulutus on ko. ajossa puolet tai alle verrattuna pelkällä polttomoottorilla ajoon.
No, noihan kumoaa sitten ainakin osittain toisensa. Tai riippuu kunkin ajoista. Eikä nyt varmaan ole maailman pahimmat virheet.
530e kokemuksia ja keskustelua
530e M-Sport ollut alla syksystä asti, pääsääntöisesti lyhyttä kaupunkiajoa ja 80 % sähköllä mennyt. Nyt tulossa ensimmäinen pitempi 500 Km pätkä. Millä modella olette ajelleet auto vai battery control? Entä kulutus tällaisessa maantieajossa, akku tietty startissa täynnä.
Viime bensatankillinen kesti tasan 3 kk, mukana kaksi 150 km legiä ja keskikulutus 2,3 l/100km. Tässä ajanjaksossa myös nämä kovemmat pakkaset joita on ollut.
Viime bensatankillinen kesti tasan 3 kk, mukana kaksi 150 km legiä ja keskikulutus 2,3 l/100km. Tässä ajanjaksossa myös nämä kovemmat pakkaset joita on ollut.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Save battery, jos tarttee jättää precondition -varaa akkuun ja muuten auto edrive. Ei ole millään tavalla monimutkaista. Maantieajossa kulutus mulla ollut pääsääntöisesti 6-8 litraa sataselle, riippuu paljon polkee.
Kulutus oli 500 Km matkalla 6,8 l/100km toiseen suuntaan kun akku oli täynnä. Takaisin päin startti tyhjällä akulla sama pätkä 7,1 l/100 km. Nämä siis ajotietokoneen luvut. Auto edrive päällä käytännössä koko ajan.salonaho kirjoitti: ↑15 Maalis 2018, 11:13 530e M-Sport ollut alla syksystä asti, pääsääntöisesti lyhyttä kaupunkiajoa ja 80 % sähköllä mennyt. Nyt tulossa ensimmäinen pitempi 500 Km pätkä. Millä modella olette ajelleet auto vai battery control? Entä kulutus tällaisessa maantieajossa, akku tietty startissa täynnä.
Viime bensatankillinen kesti tasan 3 kk, mukana kaksi 150 km legiä ja keskikulutus 2,3 l/100km. Tässä ajanjaksossa myös nämä kovemmat pakkaset joita on ollut.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 88
- Liittynyt: 31 Touko 2016, 14:29
- Auto: BMW 330e M-Sport -16 *myyty*
330e vie hyvin vauhdikkaalla ajolla maantiellä/motarilla (pks-keskipohjanmaa) 6,2 l/100km, ohittelut pois ja ajelee rajoituksien mukaan niin 5,8 l/100km. Rattaina mulla on 19". Aika paljon enemmän vie tuo 530e mun mielestä.salonaho kirjoitti: ↑19 Maalis 2018, 09:15Kulutus oli 500 Km matkalla 6,8 l/100km toiseen suuntaan kun akku oli täynnä. Takaisin päin startti tyhjällä akulla sama pätkä 7,1 l/100 km. Nämä siis ajotietokoneen luvut. Auto edrive päällä käytännössä koko ajan.salonaho kirjoitti: ↑15 Maalis 2018, 11:13 530e M-Sport ollut alla syksystä asti, pääsääntöisesti lyhyttä kaupunkiajoa ja 80 % sähköllä mennyt. Nyt tulossa ensimmäinen pitempi 500 Km pätkä. Millä modella olette ajelleet auto vai battery control? Entä kulutus tällaisessa maantieajossa, akku tietty startissa täynnä.
Viime bensatankillinen kesti tasan 3 kk, mukana kaksi 150 km legiä ja keskikulutus 2,3 l/100km. Tässä ajanjaksossa myös nämä kovemmat pakkaset joita on ollut.
545e M-Sport -21
ex: 330e M-Sport -16
ex: 330e M-Sport -16
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 04 Maalis 2016, 21:40
- Auto: BMW 525d xDrive -12
- Paikkakunta: Espoo
Tulipa käytyä vihdoinkin kokemassa uusi 530e. Erittäin miellyttävä kokemus oli. Nykyinen F10 525d alkaa olemaan jo siinä määrin ajettu, että vaihto alkaa olemaan käsillä ja vieläpä kun työmatka lyhentyi huomattavasti, niin dieselauto ei ole enää kovin ajankohtainen. Työmatka nykyisellään hieman alle 10km suuntaansa, joten sähköllä mentäisiin edes takaisin.
tun_keijo kirjoitti: ↑25 Huhti 2018, 14:34 Tulipa käytyä vihdoinkin kokemassa uusi 530e. Erittäin miellyttävä kokemus oli. Nykyinen F10 525d alkaa olemaan jo siinä määrin ajettu, että vaihto alkaa olemaan käsillä ja vieläpä kun työmatka lyhentyi huomattavasti, niin dieselauto ei ole enää kovin ajankohtainen. Työmatka nykyisellään hieman alle 10km suuntaansa, joten sähköllä mentäisiin edes takaisin.
Tässä statistiikkaa tämän hetkisestä tankkauksesta, kulutus maltillinen 1,8 l/100km. Tuo sisältää yhden 200 km pidemmän matkan. Tankissa jäljellä vielä 450 km edestä bensaa. Eli kulutus tulee laskemaan alle 1 l/100 km. Pääsäntöisesti kaupunkiajoa. Tällaisessa ajossa on kyllä erittäin taloudellinen ja samaan aikaan hiljainen + vääntö tulee heti nollasta. Edelleen pidän autosta erittäin paljon.
[/quote]
Pääsäntöisesti kaupunkiajoa. Tällaisessa ajossa on kyllä erittäin taloudellinen ja samaan aikaan hiljainen + vääntö tulee heti nollasta. Edelleen pidän autosta erittäin paljon.
[/quote]
Paljonko tällaisessa ajossa tulee kaikkiaan energiakulut per 100km?
Pääsäntöisesti kaupunkiajoa. Tällaisessa ajossa on kyllä erittäin taloudellinen ja samaan aikaan hiljainen + vääntö tulee heti nollasta. Edelleen pidän autosta erittäin paljon.
[/quote]
Paljonko tällaisessa ajossa tulee kaikkiaan energiakulut per 100km?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Kun alkaa taas ulkolämpötilat hipoa 20 astetta, niin huomaa kyllä huiman hyppäyksen tuossa sähköajon riittävyydessä.
Tuo auton lämmitys ja viilennys tarpeen mukaan per joka ikinen matka on kyllä muuttunut mukavaksi arjen luxukseksi. Vastaavasti webastolla ei vaan voi ajaa alle kymmenen kilsan nurkka-ajoa loputtomiin aina lämmittäen ja viilennys ei tietysti onnistu ollenkaan. Tämä ei tuntunut suurelta jutulta ennen auton hommaamista, mutta näin jälkeenpäin todella arvokas ominaisuus.
Tuo auton lämmitys ja viilennys tarpeen mukaan per joka ikinen matka on kyllä muuttunut mukavaksi arjen luxukseksi. Vastaavasti webastolla ei vaan voi ajaa alle kymmenen kilsan nurkka-ajoa loputtomiin aina lämmittäen ja viilennys ei tietysti onnistu ollenkaan. Tämä ei tuntunut suurelta jutulta ennen auton hommaamista, mutta näin jälkeenpäin todella arvokas ominaisuus.
Niin naurettavan pienet, että ei tarvitse edes laskea. Aina kun joku kysyy, sanon että sähköautolla mennään 100 km noin kahdella eurolla.
Pyörittääkö tuo myös ilmastoinnin kompuraa tuossa viilennyksessä eikä pelkästään puhaltimia (joka toiminto on ollut BMW:ssä ikuisuuden) ?lnaukkar kirjoitti: ↑12 Touko 2018, 08:36Tuo auton lämmitys ja viilennys tarpeen mukaan per joka ikinen matka on kyllä muuttunut mukavaksi arjen luxukseksi. Vastaavasti webastolla ei vaan voi ajaa alle kymmenen kilsan nurkka-ajoa loputtomiin aina lämmittäen ja viilennys ei tietysti onnistu ollenkaan. Tämä ei tuntunut suurelta jutulta ennen auton hommaamista, mutta näin jälkeenpäin todella arvokas ominaisuus.
Lämmitys siis joku sähkövastuksilla tehty ja lämmittää vain ohjaamon? Toimiiko se talvella kunnolla tuo akun keston suhteen vai lopettaako kesken ettei akusto hyydy täysin?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Eikös tuo joku 2-suuntainen lämpöpumppusysteemi ole? Viilennyksen ja lämmityksen kuitenkin tarvii toimia ilman polttomoottoria sähköajossa, niin on varsin järkeenkäypää että koko viilennyssysteemi on tehty sähkötoimiseksi ja pystyy toimimaan myös oikeana esiviilennyksenä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
- Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)
Ei ole lämpöpumppua, mutta sähköllä toimii kaikki. Siis ilmastointi myös tarvittaessa.
edit: tämän huomaa myös bensalla tehtävässä matka-ajossa, kun akussa virran määrä laskee pikku hiljaa (säästetään bensaa niin kauan kuin akkua riittää). Nyt lämpimällä hitaammin, mutta talvella nopeammin.
edit: tämän huomaa myös bensalla tehtävässä matka-ajossa, kun akussa virran määrä laskee pikku hiljaa (säästetään bensaa niin kauan kuin akkua riittää). Nyt lämpimällä hitaammin, mutta talvella nopeammin.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
edellinen F10 520d Business
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Ahh okei, eli ovat lämmitys ja jäähdytys kuitenkin erillisinä paketteina. Hämmentävää sinänsä, lämpöpumppu olisi lämmitykseenkin vastusta taloudellisempi ja todennäköisesti suht. yksinkertainen toteuttaa kylmästöinnin kanssa samoihin osiin. Hondahan tuota 2-suuntaista lämpöpumppua jo aikoinaan esitteli, mutta voima kuitenkin otettiin kampuralta eli sillä ei onnistunut esilämmitys ja -viilennys.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
i3:ssa lämpöpumppu on lisävaruste, ja saatavana vain autoihin joissa ei ole RExiä. Ajatuksena että lämpöpumpun energiansäästö tässä mittakaavassa on kuitenkin kokonaisuutena aika pieni asia, ja bensatankista energiaa saa helposti ja kuitenkin halvalla lisää. Täyssähköautoissa tilanne eri.
Onko tuossa 12A latauskaapelissa jonkinmoinen säätö, että pystyy esim.lataamaan 10A pistorasiasta sulakkeen paukkumatta?
Nykyisethän toimitetaan sillä 8A laturilla?
Ja mites kun talvella oli kunnon pakkasia, niin tuo hytin esilämmitys, paljonko se vie virtaa akuista esim. -20 pakkasilla ja kauanko sen pitää antaa olla päällä, että tarkenee edes jotenkin?
Kiinnostaa lähinnä jos auto ei ole piuhan päässä, vaan seisonut yön yli täysillä akuilla.
Nykyisethän toimitetaan sillä 8A laturilla?
Ja mites kun talvella oli kunnon pakkasia, niin tuo hytin esilämmitys, paljonko se vie virtaa akuista esim. -20 pakkasilla ja kauanko sen pitää antaa olla päällä, että tarkenee edes jotenkin?
Kiinnostaa lähinnä jos auto ei ole piuhan päässä, vaan seisonut yön yli täysillä akuilla.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Bemarin mukana tulevassa kaapelissa ei ole ampeerien säätömahdollisuutta, mutta autosta voi valita haluaako täyden mitä läpi kulkee vai vähemmän. Sellaisiakin suko-latureita löytyy josta voi suoraan valita ampeerit, ettei tarvitse auton asetuksiin koskea.gestapo kirjoitti: ↑13 Touko 2018, 08:38 Onko tuossa 12A latauskaapelissa jonkinmoinen säätö, että pystyy esim.lataamaan 10A pistorasiasta sulakkeen paukkumatta?
Nykyisethän toimitetaan sillä 8A laturilla?
Ja mites kun talvella oli kunnon pakkasia, niin tuo hytin esilämmitys, paljonko se vie virtaa akuista esim. -20 pakkasilla ja kauanko sen pitää antaa olla päällä, että tarkenee edes jotenkin?
Kiinnostaa lähinnä jos auto ei ole piuhan päässä, vaan seisonut yön yli täysillä akuilla.
Lämmitys ottaa 5 kW akusta heti, miksipä tätä tehoa rajoitettaisiin millään tavalla, kun ajomoottori käyttää kylmää akkua tuota isommasti (energiaa sisään ja ulos). Voi kyllä aika saman tien verrata, että kauanko bemarin tehdaswebaston (eli ei hukata moottorille lämpöä) pitää olla päällä, jotta kabiinin lämpötila on kohdallaan?
TM talviautotestissä lämppärimittausten taajamakokeessa (sähköllä ajoa) mittasivat 530e autolle, että -9 pakkasessa n. 10 minuuttia on kabiiniin +15. Tuosta kun suorittaa matikalla, että 5 kW tehoa per 10 minuutin ajan, niin puhutaan jostain 1 kWh energiankäytöstä esilämmitykseen. Tukee sinänsä mun perstuntumaa, olisin sanonut, että jos auton jättää (täyteen) esilämmitykseen ilman latausjohtoa pakkasella, niin matkaan lähtiessä täydestä ajoakusta on jäljellä 70-80%.
Kiitokset erinomaisesta vastauksesta lnaukkar!
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Kyllä, tuo viilennys on todella hieno ominaisuus näillä keleillälnaukkar kirjoitti: ↑12 Touko 2018, 08:36 Kun alkaa taas ulkolämpötilat hipoa 20 astetta, niin huomaa kyllä huiman hyppäyksen tuossa sähköajon riittävyydessä.
Tuo auton lämmitys ja viilennys tarpeen mukaan per joka ikinen matka on kyllä muuttunut mukavaksi arjen luxukseksi. Vastaavasti webastolla ei vaan voi ajaa alle kymmenen kilsan nurkka-ajoa loputtomiin aina lämmittäen ja viilennys ei tietysti onnistu ollenkaan. Tämä ei tuntunut suurelta jutulta ennen auton hommaamista, mutta näin jälkeenpäin todella arvokas ominaisuus.