BMW F45 Active Tourer kokemuksia

TR2013
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 18 Elo 2013, 19:21
Auto: F45 216i
ex: F30 316iA Sport 2013

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Viesti Kirjoittaja TR2013 » 04 Tammi 2018, 11:20

Tullut vuosi täyteen F45 ratissa. Mitään suurempaa valituksen aihetta ei ole tullut vastaan ja kertaakaan ei ole tarvinnut käydä takuuhuollossa, joka on suuri parannus verrattuna F30.
Manuaali vaihteistoon totuttelu otti aikansa ja seuraava auto tulee olemaan automaatti. Perheen kasvun myötä malli vaihtuu kyllä F46:een eli Gran Toureriin sen verran tyytyväinen tähän kulkineeseen olen ollut.
Huojuntaa/ohjaustunnottomuutta ei tässä autossa huomaa, mutta silloin kun F45 tuli markkinoille kävin sen koeajamassa ja siinä autossa oli selvästi häiritsevä viive auton vastaamisessa ohjausliikkeeseen.
Jos jotain parannusta, niin peilin paikka on liian alhaalla ja estää näkemistä oikealle liikaa.

laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 326
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: Audi S4 Avant S-tronic, ex - E91 335d

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Viesti Kirjoittaja laituri » 18 Tammi 2018, 20:12

Onkohan kellään kokemuksia hybrid -mallista? Lähinnä siis kiinnostaa miten neliveto käytännössä toimii? Onko akuissa aina sen verran virtaa, että neliveto on päällä vai onko auto ainoastaan etuvetoinen, kun akku on tyhjä?

lortti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 98
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 17:44

BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Viesti Kirjoittaja lortti » 18 Tammi 2018, 21:03

Mulla oli sijaisautona tuollainen muutaman päivän. Akuissa on aina sen verran virtaa että neliveto auttaa esim kiihdytyksissä, muutenkin se kytkeytyy vain tarvittaessa. Pelkällä sähköllä mennessähän tää on siis takavetoinen.

Enivei auto on sellainen koppero josta on ajamisen ilo kaukana että tällainen puolivillainenkin ratkaisu riittää.

laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 326
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: Audi S4 Avant S-tronic, ex - E91 335d

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Viesti Kirjoittaja laituri » 19 Tammi 2018, 17:41

Kiitokset tiedosta, olen itseasiassa harkitsemassa Minin Countrymania, jossa on sama tekniikka. Active Tourer ei houkuttele millään mittarilla. Eihän tämä siis oikeasti ole mikään neliveto, mutta hybridin verotus kiinnostaa työsuhdeauto mielessä.

samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 202
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: X5 F15 30d -14
Mini Countryman S E ALL4 -17
Paikkakunta: Tuusula

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Viesti Kirjoittaja samulis » 26 Tammi 2018, 13:11

Me päädyttiin nimenomaan Miniin kun sai saman tekniikan, mutta aivan eriluokan korissa. Fiilis Minissä on kyllä aivan huippu varsin mikroautomainen verrattuna siis 225xe:n koppikomennukseen ja jos viitsii pistää vähän lisää nahkoihin, mini yours rattiin yms niin on suorastaan luxury auto. Itse olen kaivannut "countryman" moodia, missä sais pakotettua nimenomaan nelivedon lähtiessä suoraan päälle, en tosin tiedä onko se aina näin vai ei, koska ei mitään ongelmia ole tullut vaikka hieman yrittänyt. Ajettavuuskin yllättävän lähellä "oikeita" nelivetoja vaikka esc:tä en ole kokonaan vielä poistanut. Sähkö takavedolla on ihan kiva viedä autoa liukkaalla luisussa vaikkei DSC moodissakaan auto päästä itseään oikein isoihin luistoihin. Varsin tasapainoinen ajettava muutoinkin jos siis ihan normiliikenteessä ajelee, polttomoottori lähtee tulille täysin huomaamatta ja kiihdytykset on tasaisia vetoja sähkömoottorien kanssa, vaihtokohtia ei huomaa. Akuissa pitää olla virtaa, jotta autolla on oikeasti hauska ajaa ja jotain se yrittää aina siellä säilyttääkkin, mutta tyhjilläkin akuilla liikkuu toki normiliikenteessä.
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12

Avatar
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 583
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Viesti Kirjoittaja E81 » 13 Touko 2018, 09:33

Melko hiljainen on tämä viestiketju mutta kyselen siitä huolimatta 225xe kuljettajilta kokemuksia parista jutusta.

- Voiko auton mukana toimitettavassa verkkolaturissa säätää latausvirtaa? Markkinoilla on joitain latureita, joissa on valintapainike 6A/10A lataukselle. Tämä tarve siksi kun kotona sulakkeet kyllä kestää mutta työpaikalla todennäköisesti tarve rajoittaa latausvirtaa

- Mitenkä on auto toiminut menneen talven paukkupakkasilla (-20 ja alle)? Latautuuko akut ja toimiiko esilämmitys? Onko kukaan päässyt/joutunut testaamaan tilannetta, että auto on seissyt pidempään kovassa pakkasessa ilman piuhaa ja sitten lähdetään liikkeelle?

Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 92
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -17
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Wäinö » 13 Touko 2018, 23:47

E81 kirjoitti:
13 Touko 2018, 09:33
Melko hiljainen on tämä viestiketju mutta kyselen siitä huolimatta 225xe kuljettajilta kokemuksia parista jutusta.

- Voiko auton mukana toimitettavassa verkkolaturissa säätää latausvirtaa? Markkinoilla on joitain latureita, joissa on valintapainike 6A/10A lataukselle. Tämä tarve siksi kun kotona sulakkeet kyllä kestää mutta työpaikalla todennäköisesti tarve rajoittaa latausvirtaa
Ei voi. Latausvirran säätö tehdään idrivestä, joten se on yleensä aina poskellaan mikäli tuota joutuu rukkaamaan. Tuon latausvirran sää kyllä tiputettua riittävän alhaiseksi jos vain muistaa aina laittaa oikean moodin päälle eri paikoissa.
E81 kirjoitti:
13 Touko 2018, 09:33
- Mitenkä on auto toiminut menneen talven paukkupakkasilla (-20 ja alle)? Latautuuko akut ja toimiiko esilämmitys? Onko kukaan päässyt/joutunut testaamaan tilannetta, että auto on seissyt pidempään kovassa pakkasessa ilman piuhaa ja sitten lähdetään liikkeelle?
Akut ovat latautuneet kiinteällä boksilla ihan ok, eikä esilämmityksessäkään ole ollut ongelmia. Akkujen ulosanti on tosin ollut suhteellisen nihkeää pakkasista johtuen. Ts. mitä kylmempää sitä lyhyemmän matkan pystyt ajamaan pelkällä sähköllä (sama pätee kaikkiin muihinkin vastaaviin hybrideihin/sähköautoihin).
Ex: E39 530dAT -03, E87 116d -10, F20 118dA -13

Avatar
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 583
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Viesti Kirjoittaja E81 » 14 Touko 2018, 19:12

Kiitos Wäinö. Hyvä että latausvirran säätöön on mahdollisuus, vaikka joutuukin menemään idriven kautta.

Onko tullut vastaan lämpötilaa, joissa akuista ei saa otettua ulos virtaa ollenkaan?

Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 92
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -17
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Wäinö » 20 Touko 2018, 14:04

E81 kirjoitti:
14 Touko 2018, 19:12
Onko tullut vastaan lämpötilaa, joissa akuista ei saa otettua ulos virtaa ollenkaan?
Talvella tuo saattaa heti alkuun ilmoittaa ettei pelkällä sähköllä ajaminen ole heti alkuun mahdollista. Hetken kuluttua ilmeisesti akutkin ovat lämmenneet sen verran että pelkkä sähkömoodikin on jo sallittu. Eipä tuo ole ollut mikään ongelma tähän mennessä.

Tällä hetkellä tosin työn alla on selvitellä, miksi ABL:n latausasema ei toisinaan tunnu kelpaavan 225xe:lle. Heti jos välissä lataat jollain muulla laitteella/asemalla, tuo talon seinässä kiinni oleva asemakin kelpaa taas vallan mainiosti seuraavien muutaman viikon ajan.
Ei siis vaikuta siltä että kumpikaan olisi selkeästi rikki, vaan enemmänkin siltä että kyseessä olisi jonkinlainen epäyhteensopivuus.
Sähkölatauksen ihanuutta kun kumpikaan pää ei ole helpolla debugattavissa.
Ex: E39 530dAT -03, E87 116d -10, F20 118dA -13

Avatar
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 583
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Viesti Kirjoittaja E81 » 20 Touko 2018, 15:45

Vielä sellainen kysymys, että toimiiko esilämmitys vaikka auto ei olisi lataustöpselissä kiinni? Luin nimittäin jostain (en muista mistä) että esilämmitys vaatii toimiakseen sen että latauspiuha on kytketty. Ymmärrän toki että lämmitys haukkaa paljon tehoa mutta jos sähköä ei ole saatavilla ja käyttäjä haluaa lämpimän auton akkujen kustannuksella niin ei sitä pitäisi alkaa auton toimesta rajoittamaan.

traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 466
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Viesti Kirjoittaja traveller » 20 Touko 2018, 17:49

Esilämmitys/jäähdytys ottaa sähkönsä ajoakusta eli toimii ilman ulkopuolista latauslähdettä, kunhan ajoakussa on virtaa jäljellä. "Sähköwebasto" ottaa enimmillään 5 kW tehoa.

Avatar
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 583
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Viesti Kirjoittaja E81 » 20 Touko 2018, 18:01

traveller kirjoitti:
20 Touko 2018, 17:49
Esilämmitys/jäähdytys ottaa sähkönsä ajoakusta eli toimii ilman ulkopuolista latauslähdettä, kunhan ajoakussa on virtaa jäljellä. "Sähköwebasto" ottaa enimmillään 5 kW tehoa.
Hyvä, kiitos tästä.

mellimik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 03 Kesä 2018, 08:32

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Viesti Kirjoittaja mellimik » 03 Kesä 2018, 08:49

Piti oikein rekisteröityä tänne foorumille, koska olen valinnut uudeksi työsuhdeautokseni 225xe-mallin. Noudattaen varmasti BMW:n strategiaa 2-sarjan kanssa yleisesti, myös minulle tämä on ensimmäinen BMW auto ylipäätään. En olisi todennäköisesti BMW:hen päätynyt missään tilanteessa muuten, mutta yrityksen päästörajat ja kompensaatiot vähäpäästöisten mallien suhteen ajoivat minut tämän auton valitsemaan. Otin auton vuorokauden testiajoon ennen päätöstä, koska perheessä oltiin sitä mieltä, että auto on liian pieni, eikä tavaratila riitä millään neljälle. Koeajon jälkeen kaikki olivat tyytyväisiä, eli Prisma-reissu onnistuu oikein hyvin, ja mistä isä pitää eniten, on mielestäni oikein hyvä ajotuntuma. Yrityksen vannoutuneet merkkifanit itkevät valintaani, kuinka se raiskaa kaikki ja kaiken, mistä bemarissa on kyse, mutta itse olen hiukan eri mieltä. Mielestäni jos katsotaan kohderyhmän tarpeet järjestyksessä summaten 1) käytännöllisyys 2) hinta ja 3) ajaminen, niin auton kanssa on tehty hyvää työtä. Olisin äkkiä kuvitellut, että auto on hätäisesti kasattu, jotta tälläinenkin malli saadaan myyntiin vielä uupuvaan kategoriaan, mutta sitten kun sitä vertaa mihin tahansa muuhun vastaavaan pieneen tila-autoon, niin se onkin yllättäen todella hyvä. Hinnallahan tämänkin voisi pilata, mutta lähtöhinta ja päästäverotus huomioiden, sekin toimii. No, se ajaminen sitten kruunasi kaiken. Otin firman bemaristit kyytiin ja kokeilemaan itse autoa, ja heistä jokainen kehui sitä. Itse pidin eniten lapsellisesti täyskaasukiihdytyksestä, jossa yllättäen aika moni "sporttinen" farmari jää perään! Mutta vielä hienompaa on alustan toiminta, joka ei ole ylikova, vaan hyvinkin sopiva annos kurvailuun sopivaa kontrollia ja toisaalta mukulakivet pehmittävää. Auton luovutukseen on vielä pari viikkoa, mutta nyt jo odottelen positiivisena, minkälaiset yhteiset vuodet tässä on tulossa.

Janisema
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 31 Touko 2016, 14:29
Auto: BMW 330e M-Sport

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Janisema » 03 Kesä 2018, 09:47

Mukava tarina! Turvallisia ja vähäpäästöisiä kilometrejä.
330e M-Sport -16