330e

Avatar
Jokerdef
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 15 Elo 2011, 10:09
Auto: BMW F30 LCI 330e
ex. BMW X1 F48

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja Jokerdef » 04 Huhti 2018, 10:07

toukopouko kirjoitti:
04 Huhti 2018, 08:38
Jokerdef kirjoitti:
04 Huhti 2018, 08:18
Totta tuokin. Tästä kun kevät (joskus) koittaa niin ainakin ovet on tarkoitus purkaa ja eristää.
Tavaratilan reunat, takaluukun, takapenkin alta ja hattuhyllyn olenkin jo eristänyt. Selkeästi huminat vaimenivat takaa ja takaluukun ärsyttävä >ränks< ääni suljettaessa on vaihtunut matalaan tömähdykseen :)
Oliko mimmoinen homma, vaatiko paljon purkamista? Käytitkö solumuovia, vai jotain itsekiinnittyvää bitumimattoa tms?
Tavaratilan kannen verhoilu irtoaa helposti, kaikki ruuvit auki ja saranoiden muovit irti. Peltiosiin laitoin silent coat 4mm ja
verhoilukankaaseen sound absorber 15 (vaahtomuovia).
Takapenkki lähtee etureunasta nostamalla. Veemäinen ujuttaa turvavyöt takaisin, mutta muuten helppo. Peltiin penkin alle sama setti kuin edellä.
Hattuhylly tavararilan puolelta kauttaaltaan silent coat 4mm ja kaikki aukot umpeen ja väliin vaahtomuovia. Ilma kiertää takalasin alareunasta joten sitä ei saa tukkia.
Lisäksi tavaratilan sivuverhoilut auki (runsaasti ruuveja ja painonastoja) ja peltiosiin silent coat 4mm ja vaahtomuovia päälle mihin mahtui tehdaseristyksen lisäksi. Kannattaa samalla kiristää takaluukun jouset I-->III loveen jotta kansi jaksaa nousta automaattisesti auki. Eriste kun lisää painoa.

Täältä olen eristeet tilannut. Olen eristänyt näillä tarpeilla jo seitsemää eri autoa.
http://www.autosound.ee/noise-damping

315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: BMW 330e iPerformance M-Sport

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja 315i » 04 Huhti 2018, 21:07

Kävin liikkeessä ja mitattiin tavaratilan korkeusn 44 senttiä, eli E92 on ainoastaa n. 3 senttiä korkeampi tavaratilaltaan. Ei paha. Jokerdef olis kiva jos sulla olis pikku slideshöw noista vaimennuksista, näin amatöörejä ajatellen.

Avatar
Jokerdef
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 15 Elo 2011, 10:09
Auto: BMW F30 LCI 330e
ex. BMW X1 F48

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja Jokerdef » 05 Huhti 2018, 12:41

315i kirjoitti:
04 Huhti 2018, 21:07
Kävin liikkeessä ja mitattiin tavaratilan korkeusn 44 senttiä, eli E92 on ainoastaa n. 3 senttiä korkeampi tavaratilaltaan. Ei paha. Jokerdef olis kiva jos sulla olis pikku slideshöw noista vaimennuksista, näin amatöörejä ajatellen.
Äsh ei valitettavasti ole, mutta tässä linkkejä ohjeisiin joilla pääsee hyvin kärryille:


https://www.pelicanparts.com/techarticl ... cement.htm

Euroopassa ei ole tuota hätäavausjuttua joten tätäkin helpompi irroittaa verhoilu.



http://f30.bimmerpost.com/forums/showth ... ?t=1086883

Hyvät ja seikkaperäiset ohjeet kuvineen tavaratilan verhoilujen irroituksesta.

Tällä työkalulla homma hoituu (tosin muoviosien kanssa pulatessa kannattaa vähän teipata työkalun metalliosia).
Ruuvit lähinnä Torx kärkisiä, mutta suurin osa verhoilusta muovisilla painonastoilla kiinni.
Liitteet
s-l640.jpg
s-l640.jpg (11.63 KiB) Katsottu 3628 kertaa

315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: BMW 330e iPerformance M-Sport

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja 315i » 05 Huhti 2018, 17:36

Tänks!

315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: BMW 330e iPerformance M-Sport

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja 315i » 11 Touko 2018, 19:47

Nonii, auto haettu tänään. Hyvin toimii, mutta M-Sportti paketista uupui M-sport ratti...Huomasin vasta kun liike oli mennyt jo kiinni, noh huomenna uudestaan käymään liikkeessä.

315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: BMW 330e iPerformance M-Sport

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja 315i » 12 Touko 2018, 23:06

Onko muilla ollut varusteissa puutteita?

315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: BMW 330e iPerformance M-Sport

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja 315i » 14 Touko 2018, 23:21

Ilta-ajo pelkällä sähköllä, 34.2 kilsaa ja kun ajoin talliin range näytti jo viivaa. Keskinopeusnoin 50 km/h, sekalaista ajoa pehmeällä kaasujalalla.

Avatar
Jokerdef
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 15 Elo 2011, 10:09
Auto: BMW F30 LCI 330e
ex. BMW X1 F48

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja Jokerdef » 15 Touko 2018, 07:40

315i kirjoitti:
14 Touko 2018, 23:21
Ilta-ajo pelkällä sähköllä, 34.2 kilsaa ja kun ajoin talliin range näytti jo viivaa. Keskinopeusnoin 50 km/h, sekalaista ajoa pehmeällä kaasujalalla.
Kuulostaa hyvältä :thuup:
Ja eikös ole muuten huima fiilis ajaa äänettömällä autolla. Ja nappia painamalla löytyy moottorin murinat ja tehoa. Pakko sanoa että ainakaan minulla ei ole paluuta perinteisiin voimalinjoihin. Tätä tehon ja minimaalisen kulutuksen yhdistelmää on mahdoton vastustaa :thup:

Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 720
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja TJJ » 15 Touko 2018, 07:47

Jokerdef kirjoitti:
15 Touko 2018, 07:40
Ja eikös ole muuten huima fiilis ajaa äänettömällä autolla.
Vielä kun olisi rengasmelun ja ulkopuolisten äänien suhteen äänetön, 740e lienee aika huikea kokemus.

315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: BMW 330e iPerformance M-Sport

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja 315i » 15 Touko 2018, 08:52

Renkaiden "jyrinä" kyllä kuuluu, mutta kun ajettiin perheen kanssa ja laitoin radion kiinni, niin tosi hiljaisella puheella kuuli toisia. Eli perusäänimaailma on hiljainen, kun ei ole ottomoottoria pörisemässä. Sen mureaan ääneen on ehkä vain jo vuosien saatossa tottunut.

Aikaisemmin joku mainitsi noista julkisten tolppien sähkön hinnasta. 4 sentii minutti täälläkin yhdessä paikassa, sitten on ilmaisia, mihin pitää hankkia Virta sovellus ja maksu on kuitenkin min. 50 senttiä vaikka muu ei maksaisikaan. K-ryhmällä on ilmaisia tolppia ja S-ryhmällä noita maksullisia olisko ollu tuo sama 4 c/min. Kirjoitin S-ryhmälle ja kyselin hieman tuon hinnoittelun taustaa ja pyysin yhteydenottoa, noh kuukausi varmaan mennyt eikä mitään ole kuulunut...

Eilinen reissu olisi muuten 335 ja sen kulutuksella maksanut noin 6€ ja nyt pääsin noin 0,6-0,7€. Tuohon sähkönhintaan olen laskenut kaikki siirrot ja verot. Eli jos saa kotona/töissä ladata edes omakustanteisesti saa kohtuulliset säästöt aikaiseksi, jos ei tarvitse päivittäin ajaa useita satoja kilometrejä.

mtk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 30 Elo 2011, 14:20
Auto: 330e
ex: F30 320dA -12, e90 320d -08 pre-LCI

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja mtk » 15 Touko 2018, 10:48

Minä ainakin aiemmin kirosin noita Fortumin Charge&Drive lataustolppia ja niiden hinnoittelua. Hinta on hybridiautoilijalle posketon, mutta eipä niissä ruuhkaakaan ole. Mielenkiintoista tosiaan, että Fortumilla on varaa haistattaa pitkät lähes 90% potentiaalisista asiakkaista.
Summa summarum, kannattaa valittaa aiheesta Fortumille vaikka sieltä saakin vain geneerisen copy-paste vastuksen, niin ehkä valitusten määrällä saattaisi olla jotain merkitystä.

315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: BMW 330e iPerformance M-Sport

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja 315i » 21 Touko 2018, 22:14

K-Citymarketin tolppa tuli testattua, ja täytyy sanoa, että oli hyvin toteutettu. Vilauta plussakorttia, ja se melko monella kai on.. Ja töpseli kiinni ja se oli siinä. Ei maksuja kuten S-ryhmällä, miksi on?? Eikä mitään tekstiviestejä, noh viestit ymmärtää, jos saa ilmaisen latauksen.

Niin ja tuo Sittarin tolppa kertoi, että 1.8 kWh ladattu, jos oikein ymmärsin, eli hinta sähköstä oli 10-20 senttiä. Sen verran enemmän tais ostokset maksaa, tai heräteostokset.

BtW bensalla pidempi matka, PRI-HKI, motaria mukana akku vähissä ja 5.8 ei paha kun vertaa 335i kulutukseen, mikä sekin oli kohtuullinen, reilu 7.

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 789
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja Aero » 10 Heinä 2018, 19:06

Kehtaisiko joku jakaa käytännön kokemuksia kahdesta asiasta?

A) Mitä tälläinen kuluttaa moottoritieajossa akunsäästömoodissa eli polttomottorilla ajaessa? Eli tasainen 120km/h ja esmes eteläinen kolmosmotari.

B) Jos ko. tilanteessa ei aja akunsäästömoodissa vaan automagialla, niin paljonko auto oikeasti vetää voimaa akusta ulos? Ḱäytännössä: jos täydeltä akulta höylää enste 50km motaria, niin pääseekö sähköllä vielä 10km kaupunkia vai onko johtomehu niin vähissä, että sielläkin mennään kipinän voimalla?

Jos joku ihmettelee taustaa, niin mulla on 83km/sivu työmatkaa, josta eka 7km pikkutietä, sitten kuutisenkymmentä km moottoritietä, muutama kilometri motarin jälkeistä maantietä ja loppupätkä kaupunkia. Motarilla ja maantieosuudella bensanpolttimen hyötysuhde on huikea kaupunkiosuuteen verrattuna, joten jos innostuisin tälläiseen, optimoisin sähkön mieluummin sinne missä polttomoottori on heikoimmillaan.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 501
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja Huivei » 11 Heinä 2018, 09:28

Aero kirjoitti:
10 Heinä 2018, 19:06
Kehtaisiko joku jakaa käytännön kokemuksia kahdesta asiasta?

A) Mitä tälläinen kuluttaa moottoritieajossa akunsäästömoodissa eli polttomottorilla ajaessa? Eli tasainen 120km/h ja esmes eteläinen kolmosmotari.
Suuntaa-antava testitulos: olen neljällä hybridillä ajanut saman n 300km lenkin lähdöstä alkaen akku tyhjänä: 100 km moottoritietä 120 kmh rajoituksella, 100 km satasen aluetta ja sata kilsaa kahdeksankympin tietä sisältäen taajamien läpi ajamista ja joitakin pysähdyksiä. Ajossa käytin vakionopeussäädintä gps nopeudella tikkari + 8 km/h. Kun hitaampia tuli vastaan, ohitin heti reippailla otteilla. Autot oli Volvo V90 T8, MB GLC 350e, BMW 530e ja VW passat GTE. Passat poikkesi hieman muista, kun se ajaettiin talvinopeusrajoituksilla ja pikkupakkasella, mutta kuivalla tiellä.

Volvo t8 kulutus oli 7.1 l/100km, mersun 7.5 l, BMW 6.1 l ja volkkarin 5.9 l/100km. Olettaisin, että 330e vie jonkin verran vähemmän polttoainetta kuin 530e.

315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: BMW 330e iPerformance M-Sport

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja 315i » 12 Heinä 2018, 08:08

Jos laitat naviin reitin ja automode päälle, niin akku pitäisi olla kulutettu kun olet kohteessa. Ko reitillä epäilisin kulutuksen jäävän johonkin 4-4.5 litran tuntumaan.

Road trippi Saksan baanoille Ruotsin läpi, auto täyteen pakattu ja motarilla ajettiin kovaa, 211kmh oli huiput mitä liikennetilanne salli ja normisiirtymät sellaista 150-170 kun ei ollut rajoituksia. Karvan alle 4000 kilsaa tuli matkaan ja kerran latasin auton, eli käytännössä pelkällä bensalla mentiin. Kulutus oli 7.3 litraa sadalla. Sitä ennen ekan reilun 3000 kilsan suomikulutus oli 3,9 litraa sadalla.

Iltapäivästä lähdössä reissuun, voin testata kulutusta, mutta reitti ei aivan kuvatun tapainen. Taajamaa ekat 5km sitten normi valtatietä 80-100 rajoitukset. Katon reilun 80kilsan kohalla kulutuksen.

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 789
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja Aero » 12 Heinä 2018, 23:33

Oulrait, kiitoksia. Molemmat kokemukset enteilevät, että n. viikon tankkausväli on toteutetttavissa ihan järkevästi, vaikka joka arkipäivä ajaisi konttorille. Mua siis kiinnostaa jopa kustannusta enemmän se, paljonko voin vältellä tankkiautomaattiin nojaamista (tähän joku ehdottaa dieseliä - joo, 330d on myös ehkä vaihtoehto, mutta se ei ole tämän ketjun asioita).

Tuo navipohja tosin ei ihan osu yksiin - konttorin päässä kun akku saisi olla kutakuinkin puolivälissä, että sähköä piisaa myös paluusuunnan alun kaupunkipätkään. Mutta mikäli automagioilla ei onnistu, niin todennäköisesti niihin pikanappeihin voi ohjelmoida noita ajomoodeja. Voi olla, että parkkihalliin saa latauslupaa, mutta siitä ei ole vielä varmuutta, pitää ottaa selvää jos ladattavaan päädyn.

Tässä on siis pari korttia auki, mitä pitää vähitellen alkaa katselemaan ja harkitsemaan. Kevyttä autokuumetta alkaa olla ilmassa (sehän harvemmin helpottaa muuten kuin autoa vaihtamalla) ja toisaalta käytännössä n. puolen vuoden päästä aukeaa näillä näkymin mahdollisuus auton käyttöetuun töistä. Riippuen vähän että millaisella diilillä nuo työsuhdeautot tulee, voi G20 eDrive olla hyvinkin vahvoilla. Jos taas päädyn lääkitsemään autokuumetta perinteisempään malliin, on F30 330e yksi potentiaalinen malli harkittavien listalla - siksi siis nyt taustatietoja tutkinnassa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 797
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 13 Heinä 2018, 12:17

Voiko navin reittiin ohjelmoida välietapin? Alku ja loppu kotona, työpaikalla olisi välietappi?

Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 438
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 530e M-Sport 2018
Paikkakunta: Espoo

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja Anssi79 » 13 Heinä 2018, 12:42

Wonderi kirjoitti:
13 Heinä 2018, 12:17
Voiko navin reittiin ohjelmoida välietapin? Alku ja loppu kotona, työpaikalla olisi välietappi?
Voi määritellä mutta helpointa on määritellä vaan battery safeen 50% ja ajaa battery safe tilassa
G30 530e M-Sport -18 -- Ford Focus ST Line -17
Ex.F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46

315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: BMW 330e iPerformance M-Sport

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja 315i » 14 Heinä 2018, 09:33

Noniin, eli kotoa lähdin täydellä akulla ja täpötäydellä autolla. 4 henkeä ja 5 päivän kamat mukana. Ohjelmoin maalin noin 85 kilsan päähän ja aattelin ajaa automodella ja samalla kokeilla miten tuo softa ajon optimoi. Noin 12 kilsaa ennen maalia oli 13 kilsaa e range, jolloin usko petti siihen, että auto käyttää koko sähkön ennen maalia. Täyssähkö päälle ja loppu akku kuluikin noi 13 kilsan jälkeen tyhjiin. Kulutus oli 4.5 litraa sadalla. Motaria ei tuohon väliin tullut vaan perus valtatie kakkosta. Yritän vielä saman toiseen suuntaan ja voin ajaa alun Vantaan kentältä kolmostien kautta motaria ja katsoa miten homma on sujuu motarilla.

315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: BMW 330e iPerformance M-Sport

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja 315i » 17 Heinä 2018, 11:07

Eilisen testin tuloksi, eli Vantaan kentältä lähtö täydellä akulla auto e päällä ja naviin ohjelmoitu Loppi, mikä on reilu 80 km lähtöpisteestä ja samalla matkan varrella. Motaria Riihimäelle asti. Oletus oli, että akku olisi kokonaan käytetty ennen maalia. Ei vaan käynyt niin. 17 km sähkörangea jäljellä...??? Olen lukenut, ja kuullut, että auto moodi pitäis juuri optimoida akun käyttö niin, että kun saavut kohteeseen on akku tyhjä. Tosin jatkon pysähtymättä matkaa kohti länttä ja kotiosoite naviin ja kotona akku oli käytetty loppuun.

Voisiko olla niin, että jos ajaa johonkin muualle kuin kotiosoitteeseen, akussa on n. puolet virtaa ja jos kotiin, niin käyttää akun tyhjäksi.

Kulutuksista, Lopelle kulutus tasan 6 litraa, keskinopeus gps korjattuna karvan alle 105kmh, ja siittä jazzien suuntaan, niin akku tyhjä ja kulutus oli laskenut 5,6 litraan.
Viimeksi muokannut 315i, 17 Heinä 2018, 12:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vastaa Viestiin